Br
door Brendonryan Jun 2, 2016 om 20:45
Winkels & webshops

Oplichting Crowncard

Geachte Kassaleden,

Sinds een paar weken terug ben ik in aanraking gekomen met een zogenaamde bedrijf CrownCard. Een bedrijf waar zoals ik en vele van jullie helemaal niks van afweten. De telefoniste informeerde mij direct over de diensten die zij bieden. Het was echter in een hectische situatie waar ik op dat moment niet veel tijd had, dus afijn ik zei tegen de telefoniste stuur mij maar een e-mail. Om dit alles vast te stellen wilde de telefoniste een mondelinge overeenkomst sluiten en had ze een bandopname gestart. Hier was ik mij niet bewust van. Vervolgens heeft ze alles opgenomen wat ze nodig had voor de mondelinge overeenkomst heeft ze uiteindelijk de telefoongesprek afgesloten.

18 dagen later was ik even mijn mail aan het opruimen en ja hoor.... de email was in de ongewenste mail beland. Ik open de mail en krijg gelijk een welkomstmailtje namens het bedrijf CrownCard.

Welkomstmail:

Beste meneer/mevrouw,

Wij heten je graag van harte welkom bij CrownCard.

Zoals afgesproken kun je de CrownCard nu 14 dagen kosteloos uitproberen*.

Je account is opgemaakt en actief, je kan met onderstaande gegevens inloggen. Na het inloggen kun je je wachtwoord wijzigen.

Gebruikersnaam: xxx Wachtwoord: xxxx

Om in te loggen klik hier.

Tenslotte wensen wij jou veel plezier met de CrownCard.

Met vriendelijke groet,

Team CrownCard

*Je mag de CrownCard 14 dagen geheel vrijblijvend uitproberen.

Mocht je binnen 14 dagen niet besluiten om van je bestelling af te zien (dit kan zonder opgave van reden via brief telefoon of email), zullen wij  eenmalig  99,­ euro in rekening brengen i.p.v. 250,­ euro. Je lidmaatschap zal voor onbepaalde tijd geldig zijn.

Van de bovenstaande tekst schrok ik al gelijk! Ik wilde helemaal geen dienst van hun afnemen en nu moet ik ook nog eens gaan betalen. Als studentzijnde heb ik het niet echt heel breed en daardoor doet dit mij ook pijn.

Als reactie hierop heb ik vervolgens een mail naar ze teruggestuurd.

Mail namens mij:

Geachte heer /mevrouw,

Ik ben nooit met jullie een overeenkomst aangegaan. Tot op heden heb ik ook geen kaart van jullie ontvangen.
Hierbij het verzoek om mij hier niet meer over te mailen en/of over te bellen, anders ga ik hier zeker werk van maken.

Met vriendelijke groet,

Brendon

De reactie die ik toen vervolgens weer terug kreeg.

Geachte heer xxx,

In de bijlage treft u de bandopname waarin u aangeeft gebruik te willen maken van de digitale CrownCard, en de

door ons verzonden welkomstmail.

Gezien wij conformde regels en gemaakte afspraken hebben gehandeld, en u zelf niet tijdig heeft geannuleerd, verzoeken wij u vriendelijk het openstaande bedrag per ommegaande te voldoen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Crowncard

En ja hoor... daar begon het al gelijk. Een dreiging met de bandopname waar ik gelijk naar verwezen wordt. Hier was ik het totaal mee oneens, dus heb ik de volgende email gestuurd:

Beste xxxx,

Dank voor de mail die ik van je heb ontvangen! Echter ben ik het totaal niet eens met het feit dat ik met jullie tot een overeenkomst ben gekomen. Daarbij kan ik me sterken met de volgende punten:

  • De opgestuurde opname wekt zeer zeker de indruk dat ik akkoord ben gegaan met het besproken product. Echter, er mist een gedeelte waarin ik nadrukkelijk aangeef dat ik druk ben en graag informatie opgestuurd krijg over jullie product. Op geen enkel moment heb ik de intentie gehad een overeenkomst te sluiten via de telefoon.

  • Wanneer ik met een nieuw bedrijf waar ik niet eerder klant was een overeenkomst sluit, dient deze ook schriftelijk bevestigd te worden. In dit geval wordt de overeenkomst van kracht wanneer ik dat schriftelijk met jullie overeenkom, dit is zoals jullie ook weten niet gebeurt.

  • Enig zoekwerk op het internet leverde vele klachten over jullie als bedrijf, maar ook over het feit dat er door meerdere bedrijven zo onbewust overeenkomsten worden gesloten. Graag verwijs ik jullie naar de jurisprudentie, te lezen op de site van Rechtbank Utrecht. Daar valt een zaak te vinden waarin op 2 Maart 2011 uitspraak is gedaan. Deze zaak gaat over een soortgelijk geval waarin, net zoals jullie doen, een geluidsopname als sluitend bewijs wordt geleverd. Ik citeer,

“De kantonrechter oordeelt dat van belang is, dat op de geluidsopname niet te horen is dat de beoogde klant op het aanbod in wilde gaan. De energiemaatschappij had het gehele gesprek op moeten nemen, en de aldus tot stand gekomen overeenkomst schriftelijk moeten bevestigen. Nu zij dat niet heeft gedaan, komen de onduidelijkheden omtrent het bestaan van een overeenkomst en de inhoud daarvan voor haar rekening. De vordering van de energiemaatschappij wordt afgewezen.”

Zoals in de eerdere mail verstuurd op 29 mei verzoek ik jullie daarom opnieuw verder geen contact met mij op te nemen via de mail en/of telefoon.

Hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben,

Brendon

Het was een paar dagen even stil en toen kreeg ik weer een email van CrownCard.

Geachte heer xxx,

Gezien u voor de CrownCard éénmalig € 99,- betaald voor de inschrijving en verwerkingskosten, hoeft deze niet schriftelijk bevestigd te worden.

Schriftelijke bevestiging is enkel van toepassing bij het geregeld leveren van diensten. Dit is bij de Crowncard niet van toepassing.

Betreft de uitspraak waar u naar verwijst, de opname van de energieleverancier is niet vergelijkbaar met de opname van de Crowncard. Tijdens de opname van desbetreffende leverancier wordt niks gevraagd aan de klant. Men hoort enkel de telefoniste.

Tijdens onze opname wordt u alles duidelijk uitgelegd. En u geeft aan dat alles voor u duidelijk en akkoord is.

Gezien wij conformde regels en gemaakte afspraken hebben gehandeld, en u zelf niet tijdig heeft geannuleerd, verzoeken wij u vriendelijk het openstaande bedrag per ommegaande te voldoen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Team CrownCard

Ik heb ontzettend spijt van deze overhaaste actie die ik heb gemaakt. Het bedrijf probeert via een mondelinge overeenkomst geld van mij maar ook van andere mensen af te troggelen (zie klantenkompas voor heel veel klachten over dit bedrijf). Morgen ga ik stappen ondernemen en ga ik naar het jurdische loket, waarin ik hoop achter te komen waar mijn rechten nou precies staan. Doordat er al aardig veel mensen opgeplicht zijn door dit bedrijf, heb ik geprobeerd zoveel mogelijk details te beschrijven, zodat dit andere mensen niet overkomt. Mocht u een antwoord hebben op deze kwestie dan hoor ik dit graag.

14448 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een dag of wat terug was hier een gelijke vraag.

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/ik-ben-benaarderd-door-crown-card-heeft-ieman-hier-ervaring-mee?id=584588

Neem contact op met Consuwijzer, zie Google.

Een advies, bij zulke telefoontjes in het vervolg zeggen: "geen interesse, goedendag" en gesprek verbreken.

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2016 om 20:55
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Zal allemaal best verklarend zijn voor veel forumleden, maar ik krijg de indruk dat er tegenwoordig ellenlange brieven aangeleverd worden. Kan het niet, in de reglementen, geschreven worden dat een probleem het liefst kort en krachtig wordt uitgelegd. Zal wel weer de enige zijn, maar..... ik vind de "vraag" veel te lang.

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2016 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat staat al in de reglementen.:-))

Br
door Brendonryan - Jun 2, 2016 om 21:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger1

Ik ga hier gelijk even naar kijken, bedankt voor je reactie.

-

Beste Tenormin,

Dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde aan de hand van deze informatie duidelijk maken wat het probleem is en waar ik precies sta.
Dit zal ik in het vervolg korter houden.

costnix
door costnix - Jun 2, 2016 om 22:19
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze ook een keer aan de lijn gehad. Het gesprek duurde nog geen 10 seconde. Ik hing gewoon midden in de zin op.

Br
door Brendonryan - Jun 2, 2016 om 22:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

@costnix

Verstandig! Had ik ook moeten doen....

tenormin
door tenormin Jun 2, 2016 om 23:13
16859 Antwoorden / 108 Vragen

'berouw komt na de zonde'. ;-)

Br
door Brendonryan - Jun 7, 2016 om 11:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kassa leden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb omtrent CrownCard B.V.
Vorige week ben ik naar de Juridische loket geweest en heb ik samen met een van de medewerkers dit alles besproken.
Daarna hebben we gezamenlijk naar de bandopname geluisterd waarin de medewerker had geconstateerd dat ze iets vergeten waren.
In zowel de bandopname en in de email hadden ze geen modelformulier voor herroeping opgestuurd. De medewerker had mij erop gewezen om hierop een bezwaar te doen aan de hand van een formulier die ik toendertijd heb meegekregen. De medewerkers van CrownCard zijn het hierover oneens, aangezien het wel op de website staat. Echter het staat misschien wel op de website, maar in de algemene voorwaarden (kleine letters).

Nu is de vraag is dit voldoende?

Vandaag ga ik weer naar het Juridische loket om dit weer verder te doorgronden!

jo
door jorisw - Jun 7, 2016 om 19:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik niet snap is dit: "Het was echter in een hectische situatie waar ik op dat moment niet veel tijd had,"

Waarom dan niet gewoon het gesprek afkappen en ophangen?

Br
door Brendonryan Jun 8, 2016 om 14:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Jorisw,

Helaas was ik op dat moment onverstandig bezig en dat geef ik in dit forum ook geheel toe. Ik had beter moeten weten en gewoon het gesprek moeten afkappen. Kortom, spijt heb ik dus wel genoeg. Echter dit is niet de reden waarom ik hiermee ben begonnen.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2016 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kan die club het er wellicht niet mee eens zijn, maar het is wel voorgeschreven.

lees hier.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/consumentenregels/modelinstructies-voor-de-uitoefening-van-de-bedenktijd/

Br
door Brendonryan Jun 8, 2016 om 14:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger1,

Dat klopt inderdaad! Het Juridisch Loket heeft mij naar de wet en regelving gewezen en daar heb ik vervolgens ook mee geantwoord. Even afwachten wat hun reactie daarop is.

Ma
door Mat Matheij - Jun 8, 2016 om 11:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad is het wel vreemd dat U een heel gesprek aan de telefoon bent blijven 'hangen'. Tijdens een bandopname moet telkenmale gevraagd worden om bevestiging door U zelf om wie het gaat of U het eens bent met het aanbod verificatie van alle door U te verstrekken persoonsgegevens. Herhaling van eventeel gemaakte afspraken. Voorts moet men alvorens enige band te starten dat tevoren aangeven. Jammer dat U de mail heeft gemist. Had U volgens het bovenstaande kunnen opzeggen. Daarnaast indien overeenkomstig geeft U al aan dat er jurisprudentie bestaat over het issue. Ik kan me niet onttrekken aan het feit dat U het gesprek had kunnen onderbreken met bijvoorbeeld de tekst ik heb geen interesse goedemiddag. Voorts had U geen mail kunnen krijgen wanneer U dat niet zelf heeft aangegeven. Maar daarvan geeft U aan dit op het einde wel te hebben doorgegeven. Deze vorm van telefonische colportage moest voorts verboden worden.

Br
door Brendonryan - Jun 8, 2016 om 14:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij betreft mag deze vraag gesloten worden. Ik heb er vertrouwen in dat dit wel goed gaat komen.
Bij deze iedereen bedankt voor de reacties en hulp.

tu
door tukkertim - Aug 31, 2016 om 17:27
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Brandonryan,

zou je kunnen laten weten hoe je het afgehandeld hebt?

Groet,

ni
door niels puik - Oct 4, 2016 om 13:25
1 Antwoorden / Vragen

Ook genaait door Crowncard

Enkele weken terug werd ik gebeld door Crowncard. Het gesprek begon met bedankt voor het invullen van de enquete en als dank hiervoor mag u 2 weken kostenloos crowncard gebruiken. meerdere malen gevraagd of er geen kosten aan verbonden zaten, maar nee hoor helemaal gratis. de optie was alleen dat als het beviel kon ik het daarna levenslang voor 99 euro krijgen. Natuurlijk was dit het deel wat niet werd opgenomen.

het opgenomen deel ging erg snel en onduidelijk en omdat ik haast had heb ik heel dom ja gezegd

nu ook een mail ontvangen met binnen 3 dagen betalen dan met korting en anders 99 euro overmaken.

Ik heb een mail terug gestuurd dat ik ten eerste de hele welkoms mail niet had gehad en dat ik er totaal geen interesse in had.

Natuurlijk kreeg ik daar een behoorlijk agressieve mail op terug met daarbij heel mooi het opgenomen stukje. niet het hele gesprek, nee want daar werden hele andere dingen verteld.

Kort maar krachtig. Wat moet ik doen hebben jullie het geld wel overgemaakt of niks gedaan? ik hoor namelijk van veel mensen dat het voor een bedrijf meestal duurder is om een incasobureau op je af te sturen dan die 99 euro.

costnix
door costnix Oct 4, 2016 om 16:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U had gewoon meteen moeten ophangen!

tijger1
door tijger1 - Oct 4, 2016 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@niels puik

U bent niet "genaaid" maar u was hebberig door het woord "gratis".

U zet hier nu uw vraag wel neer, maar blijkbaar hebt u de reacties niet gelezen en ook niet op de rode linken geklikt. En verwacht u dat wij weer uit gaan leggen wat u moet doen.

Dus lees alles en klik op die linken, dan weet u het. Voortaan zo'n gesprek verbreken, niets is "gratis".