pe
door peter.o Feb 12, 2014 om 15:19
Winkels & webshops

Scannen paspoort Bas van der Heijden

Laatst wilde ik bij de Bas van der Heijden een pakje sigaretten kopen. Hier vroeg de medewerkster mij om mijn ID kaart. Tegenwoordig scannen ze bij de Bas je ID kaart bleek. Dit was nieuw voor mij. Ik gaf aan dat ik liever niet wilde dat ze mijn ID kaart scande omdat ik niet wil dat de Bas bij gaat houden wat ik koop en wanneer ik in hun winkel aanwezig ben. Dit na alle berichten rondom het verliezen van onze privacy (snowden etc.)

Er werd mij verteld dat het '' gewoon de bedoeling is'' en verbaasd zag ik dat de medewerkster mijn pas door het scan apparaatje haalde.

Mijn vragen:

Weet iemand wat de Bas met deze gegevens doet? en waarom kan de medewerkster niet gewoon op mijn ID kaart kijken hoe oud ik ben.

En hoe kan je voorkomen dat ze een scan maken van mijn paspoort / rijbewijs / ID kaart en toch gewoon mijn boodschappen doen.

in ieder geval liep ik verbaast en een beetje geërgerd de winkel uit. Zeker omdat ik gewoon fatsoenlijk had aangegeven dat ik niet wilde dat mijn in dit geval rijbewijs gescand zou worden en dit vervolgens gewoon zonder pardon werd gedaan.

Ben benieuwd naar de reacties.

Dit verhaal gaat over de volgende Bas van der Heijden. (weet niet of dit bij al hun winkels aan de hand is.)

Bas van der Heijden
Broersveld 68
3113 BE Schiedam

6517 23 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2014 om 15:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dit mag absoluut niet. Ook niet je paspoort o.i.d. Als het al nodig is, dan moet BSN nummer e.d. afgeplakt worden. Ze kunnen zo zien welke leeftijd je hebt; nooit een kopie laten maken.

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2014 om 15:30
11569 Antwoorden / 51 Vragen

In het uitgaansleven is er tegenwoordig een nieuw apparaat, een id scanner, het ding zegt alleen of je 18 bent of niet maar slaat niets op.

pe
door peter.o - Feb 12, 2014 om 15:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even ter verduidelijking. Het gaat hier om een soort apparaatje bij de kassa waar je paspoort / ID kaart doorheen gehaald word. Vervolgens gaan er een paar groene lampjes branden en dan zijn ze tevreden

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2014 om 15:33
16849 Antwoorden / 108 Vragen

klik. Mag dus niet.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 12, 2014 om 15:34
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Waarschijnlijk doen ze er niets mee. Echter wordt het wel voor eeuwig opgeslagen.

Vrij logisch gevolg is dat later jouw zorgverzekeraar (overheid) deze gegevens in handen krijgt. Want dan bijvoorbeeld kan resulteren in een hogere premie of uitsluiting van behandelingen.

En ja waarschijnlijk klinkt dit nu heel gek en vooral ongeloofwaardig (iets met een belastingdienst, parkeren en kentekens..). Toch raad ik mensen sterk aan, zo min mogelijk sporen achter te laten cq. op een dwaalspoor zetten. En ja dat kan nog altijd prima.
Aangezien ook jij een hele hoop te verbergen hebt, namelijk jouw privacy..

In praktijk vanaf nu dus geen boodschappen meer doen bij Bas van der Heijden, maar bij de concurrent die dit niet doet. En uiteraard cash betalen en geen klantenkaarten op eigennaam gebruiken.

aurora1
door aurora1 - Feb 12, 2014 om 15:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook even klik hier. Je hoeft het bij een winkelier ook niet uit handen te geven maar je kunt het gewoon tonen voor de foto en leeftijdscontrole.

pe
door peter.o - Feb 12, 2014 om 15:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

En wat me vooral irriteert is dat er zonder pardon toch een scan (of hoe het ook moge heten) gemaakt wordt zonder mijn toestemming. Zelfs nadat ik aangegeven heb dit niet te willen. Weet iemand hoe dit '' apparaatje'' heet? Kan ik even gaan googelen wat het doet en of het iets opslaat etc. Heb inderdaad geen zin in hogere premies etc. omdat ik bekent sta bij mijn verzekering als sigarettenkoper.

hutch
door hutch - Feb 12, 2014 om 15:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Geen paniek. Lees het volgende maar eens:

"De legitimatie controleren wij met behulp van een leeftijdchecker. Dit apparatuur is een stand-alone en heeft enkele aansluiting op het stroomnetwerk. Hierbij worden dus geen persoonlijke gegevens opgeslagen. Het apparaat leest enkel de geboortedatum, er vindt geen opslag van gegevens plaats."

hutch
door hutch - Feb 12, 2014 om 15:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

* * staat de uitleg.

pe
door peter.o - Feb 12, 2014 om 15:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Behalve een vervelende norse kassière dus verder niet zo veel aan de hand ;) De volgende keer vraag ik haar gewoon even of ze voordat ze zomaar iemands paspoort door een apparaat haalt even om uitleg.

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2014 om 15:49
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Na telefonische informatie, blijkt dat dit soort scanner alleen leest of iemand wel of niet 18 is. Er wordt dus NIETS opgeslagen. Had TS ook zelf kunnen vragen ipv denken dat het anders zit.

ro
door ron530 - Feb 12, 2014 om 15:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken. De ID scanner controleert summiere gegevens betreffende uw leeftijd meer niet. Zoals u weet staan er hoge boetes op de verkoop alcohol en tabak aan personen onder de achttien, het is voor de kassa personeel ondoenlijk om elke ID kaart uitvoerig te bestuderen. Als dat wel zou moeten ontstaan er lange rijen voor de kassa met als gevolg dat het personeel jongeren op leeftijd gaat schatten, het risico op hoge boetes gaat de supermarkt echt niet aan.

pe
door peter.o - Feb 12, 2014 om 16:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ben ik niet met u eens. Over het algemeen maak ik me niet zo druk om alle gegevens die verzameld worden. Maar in dit geval wist ik niet wat voor apparaat het was. Als ik geweten had dat het alleen om mijn leeftijd ging had ik hier geen problemen mee gehad. In dit geval was ik in de veronderstelling dat er een scan of iets dergelijks van mijn paspoort gemaakt werd. Ik reis veel en ik zorg er dan altijd voor dat er geen kopie of in ieder geval geen kopie van mijn BSN nummer word gemaakt. Nadat ik aangegeven had dat ik niet wilde dat er een kopie van mijn paspoort werd gemaakt had de mevrouw achter de kassa dus even uit kunnen leggen dat dit niet het geval was. En zeker niet mijn vraag negeren en gewoon even mijn paspoort door het apparaatje halen. Nu ik weet dat er geen gegevens opgeslagen worden en het puur een leeftijd checker is vind ik het prima. Al vind ik het een beetje moeilijk doen om niks want hoe moeilijk is het om even op iemands kaart te kijken hoe oud hij of zij is. Het apparaatje gaat ook nog 5 x fout voordat er een groen lampje gaat branden dus waarschijnlijk is even kijken hoe oud iemands is ook nog stukke sneller.

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2014 om 16:06
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, was kennelijk een beetje vlug met antwoorden, ben niet meer van "de uitgaanswereld" dus wist van dit soort scans niet af. Sorry. :-C

pe
door peter.o - Feb 12, 2014 om 16:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

Je was niet de enige die van dit soort ''scans'' niet afwist ;) Winkels die het gebruiken doen er goed aan even uit te leggen wat het is. Of even hun personeel uit te leggen wat het is zodat ze wel normaal kunnen reageren op vragen van klanten

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2014 om 16:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Al vind ik het een beetje moeilijk doen om niks want hoe moeilijk is het om even op iemands kaart te kijken hoe oud hij of zij is.

De boete's zijn behoorlijk en mensen, dus ook cassieres, maken fouten, scanners zoals deze niet. Dus één regel: alle id cards door de scanner. Eenvoudiger kan het niet. En de rij wachtende klanten wordt er niet al te veel langer door .........

hutch
door hutch - Feb 12, 2014 om 16:18
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Op zich is dit helemaal geen rare reactie van Peter. Ik zou dit ook niet zonder meer pikken. Uiteraard vraagt dit om uitleg.

Maar misschien kan de winkel ook een papier (met uitleg) ophangen bij de kassa (als dat al niet gedaan is). Scheelt ook een hoop uitleg door de kassamedewerkster en 'nare' gezichten.

mahadma
door mahadma - Feb 12, 2014 om 16:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dit soort scanners is al in beeld geweest op tv om de leeftijden te checken in de horeca, dus het is al een poosje bekend bij "de jeugd" (vergeef mij de term).

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2014 om 16:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

mahadma schreef: [quote]om de leeftijden te checken in de horeca, dus het is al een poosje bekend bij "de jeugd" (vergeef mij de term).

Waarom 'vergeef me de term' ??: toch niets mis met "de jeugd"!

pe
door peter.o - Feb 12, 2014 om 16:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Met mijn 22 jaren val ik waarschijnlijk onder de term ''de jeugd'' ;) maar dat wil niet zeggen dat alle jeugd ervaring heeft met dit soort apparaatjes in de horeca. Ik dus niet iig.

zinook
door zinook - Feb 12, 2014 om 18:26
261 Antwoorden / 7 Vragen

Meer info:

http://www.idreaders.nl/toepassingen/retail/supermarkten.html

En ze slaan inderdaad niets op, zoals eerder aangehaald.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 12, 2014 om 18:35
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Lidl heeft ze ook en als mijn zoon van 17 die met mij ernaast mag auto rijden zijn rijbewijs geeft moeten ze nu weigeren...

Maar de puber achter de kassa nam mijn rijbewijs en scande...
en ja hoor, als ouder ben ik dus groentje... en niet eens gekeken of het zijn of vaders rijbewijs was....

Ik stond er wel 3 mensen achter te kletsen met buren maar toch...
De Sherry mag niet met 17 dus even legitimatie lenen en scannen... eventueel zelf doorhalen en niet afgeven kan ook dus dan zien ze niets.....

Er zitten dus gaten in de wet en ik wilde even testen dus waar blijft die wettelijk verplichte boete?

ro
door royster - Jul 31, 2014 om 03:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 12 feb 2014, 18:35]Lidl heeft ze ook en als mijn zoon van 17 die met mij ernaast mag auto rijden zijn rijbewijs geeft moeten ze nu weigeren...

Maar de puber achter de kassa nam mijn rijbewijs en scande...
en ja hoor, als ouder ben ik dus groentje... en niet eens gekeken of het zijn of vaders rijbewijs was....

Ik stond er wel 3 mensen achter te kletsen met buren maar toch...
De Sherry mag niet met 17 dus even legitimatie lenen en scannen... eventueel zelf doorhalen en niet afgeven kan ook dus dan zien ze niets.....

Er zitten dus gaten in de wet en ik wilde even testen dus waar blijft die wettelijk verplichte boete?