Mv
door MvanG Jul 4, 2020 om 12:49
Winkels & webshops

Vaste boekenprijs

Ik heb een vraag. Ik dacht dat we in Nederland de wet op de vaste boekenprijs hebben. Dit zou volgens mij betekenen dat een Nederlands boek bij 1 winkel dezelfde prijs heeft als in een andere winkel. Waar ik nu achter kom, is dat boeken op bol.com soms verzendkosten inclusief in de boekenprijs hebben. Er staat dan wel 'gratis verzending', maar eigenlijk betaal je de verzendkosten gewoon.

Voorbeeld: bij uitgever Gideon is een boek 19.95. Bij bestellingen onder de 20 euro betaal je 2.45 euro verzendkosten. Dus twee boeken bij Gideon kosten 39.90 inclusief verzendkosten. Dezelfde boeken kosten bij bol.com 22.40. Ook hier zijn de verzendkosten gratis boven de 20 euro. Dus dezelfde twee boeken bij bol.com kosten 44.80 euro -- bijna 5 euro meer. Mijn vraag: mag dit?

Tot nu toe heb ik nooit de moeite genomen om te gaan vergelijken, omdat ik dacht dat NL boeken overal hetzelfde kosten. Dit blijkt dus niet waar te zijn.

1562 6 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Jul 4, 2020 om 13:04
830 Antwoorden / 0 Vragen

De boeken kosten per stuk hetzelfde, uiteraard mogen webwinkels stunten met verzendkosten. Maarrrr, koop het in een gewone boekwinkel?

aurora1
door aurora1 - Jul 4, 2020 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat mag natuurlijk.
Maar waarom koopt u niet gewoon in een boekenwinkel in uw woonplaats? Goed voor de werkgelegenheid, plaatselijke economie etc., vooral in deze tijd. Boter bij de vis, geen verzendkosten, geen twijfels over of het allemaal wel klopt etc.

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2020 om 14:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Anders hier eens informeren als je het echt wilt weten:

Vragen over de vaste boekenprijs
Vragen over de vaste boekenprijs kunt u mailen via boekenprijs@cvdm.nl

https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs

gerbera
door gerbera - Jul 4, 2020 om 14:06
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als de vaste verkoopprijs € 19,95 en bij Bol hetzelfde boek € 22,40 is mag dat niet tenzij de boeken langer dan een jaar in de handel zijn en onder de ramsjt vallen. Dat betekend dat de boeken dan niet meer voor de vastgestelde prijs verkocht hoeven te worden. In de meeste gevallen worden de boeken dan tegen dumpprijzen verkocht omdat de normale verkoop is tegen gevallen. Ik denk dan ook als u daar bij Bol een opmerking over maakt zij zich verschuilen achter administratie kosten omdat zij zelf geen boeken verkoopt maar dit door een wederverkoper laat uitvoeren. Dus voor een goed boek, ga naar een echte boekwinkel betaald u nooit te veel.

rj
door rjw - Jul 4, 2020 om 14:16
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als je even verder had gekeken had je gezien dat je via bol.com bij uitgeverij Gideon besteld. Dus de uitgeverij bedondert de boel zelf een beetje als ze via bol.com verkopen.

Tr
door Trostomaat - Jul 4, 2020 om 14:23
239 Antwoorden / Vragen

In de wet kom ik onder andere het volgende tegen wat hier van belang kan zijn:

'Paragraaf 3. Opheffing van de vaste prijs

Artikel 7

1 De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs opheffen met ingang van een daarbij te bepalen tijdstip, doch niet eerder dan met ingang van één jaar na het tijdstip, bedoeld in artikel 4, tweede lid.'

Conclusie: er is weliswaar een vaste boekenprijs maar die kan na 1 jaar worden opgeheven.

'Paragraaf 2. Toepassing van de vaste prijs

Artikel 6
...

  • 2 De verkoper kan kosten die verband houden met dienstverleningen en leveringen van bijzondere aard bij de eindafnemer in rekening brengen.

  • 3 De verkoper informeert de eindafnemer vooraf over de kosten, bedoeld in het tweede lid.

Mag het of mag het niet, zoals hier de prijzen worden gepresenteerd?
Het lijkt mij om het even, zeker gezien in het licht deze uitspraak van vragensteller: 'maar eigenlijk betaal je de verzendkosten gewoon.'
Die verzendkosten betaal je immers altijd.