reacteur
door reacteur Jul 23, 2012 om 16:58
Winkels & webshops

Wegen bij de super

Wegen bij de supermarkt,

Onlangs was ik bij super om o.a. groentes te kopen.
Ik vulde netjes het plasticzakje met de sperciebonen die toen in de aanbieding waren.
Ik hield het eens niet bij die ene weegschaal zoals gewoonlijk, maar ik deed een tweede poging op een andere weegschaal.
Tot mijn verbazing bleek er verschil te zijn in gewicht, vandaar dat ik ook de derde weegschaal moest gebruiken.
Nu heb ik drie bonnetjes uitgeprint met het gewicht en bedrag.
de eerste bon: gewicht 0,532kg - bedrag € 2,12
tweede bon: gewicht 0,496 - bedrag € 1,97
derde bon: gewicht 0,440 - bedrag € 1,75

Het totaalverschil in prijs is dan € 0,37 voor hetzelfde zakje sperciebonen.
Weegschalen in de supermarkt blijken nooit geijkt te worden?
Wie heeft daar ook ervaring mee en wat doe je dan.
Ik heb een medewerker gewaarschuwd en hij zou het melden, maar na een week bestaat nog steeds het verschil en zoek ik vanaf nu op drie schalen voor de goedkoopste prijs.

1374 15 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jul 23, 2012 om 17:07
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]Wie heeft daar ook ervaring mee en wat doe je dan.
In alle supermarkten waar ik de laatste paar jaar geweest ben, wordt het bij de kassa afgewogen.

stacey
door stacey - Jul 23, 2012 om 17:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen
freya
door freya - Jul 23, 2012 om 17:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En je hebt drie keer hetzelfde zakje met inhoud gewogen? Dit lijkt me toch een abnormale afwijking. 532gram of 440gram is een verschil van 17%.....

Je weet nu in ieder geval wel welke weegschaal je wel en welke je niet moet gebruiken.....

Freya

reacteur
door reacteur - Jul 23, 2012 om 17:20
39 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Naitsoezn,

Bij het wegen aan de kassa wil ik van u weten of u kunt controleren hoe en hoeveel wordt gewogen door de Kassière.

Ik geef u het volgende voorbeeld van twee nectarines die ik vandaag kocht.
Mijn laagste weegbon zegt: een gewicht van 0,310 kg - prijs € 1,27
Bij de kassa wordt het gewogen en op de kassabon staat
gewicht van 0,318 - prijs € 1,35

Alweer een verschil van € 0,08 voor twee nectarines !!!
Vertrouw maar niet meer in het wegen aan de kassa van de super.

freya
door freya - Jul 23, 2012 om 17:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@reacteur:

Je laatste voorbeeld klopt in ieder geval niet (tenzij er bij de kassa met een andere kiloprijs is gewerkt).

€1,27 / 310 * 318 = €1,30 en géén €1,35.....

Freya

reacteur
door reacteur - Jul 23, 2012 om 17:36
39 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Freya,

Op de kassabon staat
nectarines 1,35
0,340kg EUR 3,98kg

Op de weegbon staat:
0,318kg - prijs per kg. EUR 3,98kg
prijs € 1,27

freya
door freya - Jul 23, 2012 om 17:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=reacteur schreef op maandag 23 jul 2012, 17:36]Beste Freya,

Op de kassabon staat
nectarines 1,35
0,340kg EUR 3,98kg

Op de weegbon staat:
0,318kg - prijs per kg. EUR 3,98kg
prijs € 1,27
Dat is iets anders dan wat je om 17:20uur schreef....

En hier is de afwijking ongeveer 6½%.

Freya

reacteur
door reacteur - Jul 23, 2012 om 18:19
39 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Freya,

Inderdaad, excuus, de inkt op de weegbon is iets vager, het is inderdaad geen nul, maar een acht.

De prijsverschillen zijn echter ontstaan door de verschillen in het gewicht,
de kiloprijs is gelijk.
De weegschalen zijn dus blijkbaar niet geijkt, welke prijs/gewicht moet je dan vertrouwen.
Mischien dat meerdere mensen dit is opgevallen, vandaar mijn opmerking bij Kassa.

Over een zakje sperciebonen en twee nectarines heb ik al een verschil van
€ 0,45 eurocent.

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2012 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ga dat voor de gein ook eens bij mijn supermarkt proberen, ben wel benieuwd. Spreekt voor zich dat dit niet juist is.

Heb je het thuis ook nog nagewogen?

jo
door jorisw - Jul 23, 2012 om 19:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=reacteur schreef op maandag 23 jul 2012, 17:20]Beste Naitsoezn,

Bij het wegen aan de kassa wil ik van u weten of u kunt controleren hoe en hoeveel wordt gewogen door de Kassière.

Ik geef u het volgende voorbeeld van twee nectarines die ik vandaag kocht.
Mijn laagste weegbon zegt: een gewicht van 0,310 kg - prijs € 1,27
Bij de kassa wordt het gewogen en op de kassabon staat
gewicht van 0,318 - prijs € 1,35

Alweer een verschil van € 0,08 voor twee nectarines !!!
Vertrouw maar niet meer in het wegen aan de kassa van de super.

Waar vertrouw je dan wel op? De niet geijkte huishoudweegschaal in jouw keuken? Lijkt me overigens doodvermoeiend door alles en iedereen maar te wantrouwen voor een paar cent.

zoekster
door zoekster - Jul 23, 2012 om 19:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@jorisw. Wie zegt nu dat reacteur alles en iedereen wantrouwt voor een paar cent? Hij wantrouwt (terecht?) de weegschalen van de supermarkt die verschillende gewichten aangeven voor hetzelfde product. Zegt niets over zijn/haar vertrouwen in overige zaken.
Dat jij niet kijkt op een paar centen moet je zelf weten, een ander moet misschien op de kleintjes letten.

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2012 om 19:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ook als je niet op de kleintjes hoeft te letten is dat nog geen vrijbrief om opgelicht te worden.

ti
door tien - Nov 25, 2013 om 11:42
32 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de Lidl worden groenten bij de kassa afgewogen en deze weegschalen staan nogal vaak niet op de beginwaarde 0. Als voorbeeld: deze maand ben ik er 8 x geweest en 5 x stond de weegschaal niet correct, zelfs de laatste keer stond deze op een beginwaarde van 242 gram. Kassaaaaaaaaaa!!!!

pi
door pieterwolters - Nov 26, 2013 om 10:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon aangifte gaan doen. Het niet laten ijken van weegschalen en onjuiste begininstellingen is een economisch delict.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 26, 2013 om 15:17
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Zowel de zelf weeg als de kassa.... ja ik controleer deze wel eens met mijn Mobiel...
Die heeft vol of lege batterij toch altijd hetzelfde gewicht.
Ik hoor dan 92 of 93 gram te krijgen maar 91 of 94 komt ook voor..
Ik heb dus steeds dezelfde en zo controleer je of je niet teveel betaalde.

Daarom sta ik het liefste na enkele keren bij de 4e kassa....!