me
door mevrspecht Oct 21, 2015 om 18:31
Auto & vervoer

Mag NS boekingskosten in rekening brengen?

Vandaag probeerde ik online een ticket te kopen met een vertrek en bestemming in het buitenland. Helaas kreeg ik de melding dat dat niet online kon, en ik naar de balie moest. Zo gezegd, zo gedaan. Echter blijkt bij de balie mijn exact zelfde treinkaart 7,50 duurder te zijn. De reden? Het feit dat ik het kaartje aan de balie koop en niet online en zelf print. Aan de balie betaal je nu eenmaal boekingskosten. Nu snap ik dat je extra moet betalen als je ervoor KIEST de tickets aan de balie te kopen. Echter biedt NS International geen alternatief aan voor het kopen van deze tickets en ben je verplicht naar de balie te gaan. Ik vind het dan nogal krom dat je dan ook verplicht 7,50 extra moet betalen voor iets dat op een andere manier niet te koop is. Deze "boekingskosten" staan niet eens op mijn bonnetje, je krijgt gewoon de totaalprijs. Mag dit zomaar? Reizigers eerst verplichten naar de balie te komen (wat ook niet gratis is), dan ook nog extra kosten te berekenen voor iets dat ze online niet aanbieden, én erbij te vermelden dat als ik online zou kopen (wat dus niet kan), ik geen boekingskosten hoef te betalen. Naar de balie gaan is namelijk mijn eigen keuze. Ehhh?

1331 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd is het wel dat het kaartje niet online te boeken was. Heb je nagevraagd wat de reden daarvan was? Op deze website hieronder staat verder informatie over de kosten voor een kaartje aan de balie kopen en dat lijkt te kloppen maar zou wel op de bon gespecificeerd moeten zijn lijkt me.

https://www.nsinternational.nl/nl/waar-treintickets-kopen/verkooppunten-op-ns-stations

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste henkhh,

De reden ervan is dar treinkaartjes met vertrek en aankomst in het buitenland nu eenmaal niet boekbaar zijn via de site. NS dwingt je dus naar de balie te gaan. De boekingskosten kloppen wel ja, de hoogte ervan had ik ook al gevonden. Maar je kunt toch niet iemand dwingen naar de balie te gaan en daar extra voor te laten betalen? Ik vind dat enkel terecht als de klant de keuze heeft en ervoor kiest naar de balie te gaan ipv online te boeken.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het staat klik hier vermeld.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was te snel, lees ook eens klik hier.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel Aurora1, maar dat is niet het antwoord dat ik zoek. Hoe ik het goedkoopst aan treinkaartjes kan komen staat niet ter discussie nu, het gaat om de manier waarop NS International op een oneerlijke manier geld vraagt voor een zogenaamde "extra service" die in dit geval de enige optie blijkt.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja...de baliemedewerker moet ook wat te eten hebben.

Administratiekosten van € 7,50 is niet echt veel, als u uw reis gaat boeken bij een reisbureau bent u sowieso € 20,00 transactiekosten betalen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2015 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie 1953. U kunt dat niet veel vinden, ik vind het enorm veel op een kaartje van nog geen 25 euro. Reizen boeken bij een reisbureau doe ik sowieso niet.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2015 om 07:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

mevrspecht schreef op woensdag 21 okt 2015, 20:03: Dank je wel Aurora1, maar dat is niet het antwoord dat ik zoek. Hoe ik het goedkoopst aan treinkaartjes kan komen staat niet ter discussie nu, het gaat om de manier waarop NS International op een oneerlijke manier geld vraagt voor een zogenaamde "extra service" die in dit geval de enige optie blijkt.

Ik wilde met die link aangeven dat u een reis van en naar een buitenlandse bestemming via een andere organisatie dan de NS had kunnen boeken via internet. Er zijn dus meer mogelijkheden dan alleen de NS en naar een balie gaan. De NS was uw eigen keuze.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2015 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap iets niet. U wilt vanuit Nederland rijzen vanaf een buitenlandse bestemming naar een andere buitenlandse bestemming. Voor een treinreis van 25 euro.

En hoe reist u dan naar vertrekpunt? Met de auto?

ve
door verwijderd - Oct 22, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u nu vanaf het buitenlandse opstappunt een kaart koopt naar uw eindbestemming, dan betaalt u toch € 0,00 boekingskosten? Dat is pas echt gunstig. Logisch dat NS als tussenpersoon daar enige pecunia voor wil zien.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2015 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jugendstil: per trein. Op een andere datum met een ander ticket.

Blijkbaar vinden jullie het allemaal heel normaal om extra te moeten betalen voor iets dat NS je oplegt, dus bij deze dank voor de reacties.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2015 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelet op uw antwoord van 15.21 uur bent u dus probleemloos in staat om ter plaatse een ticket/treinkaartje te kopen, dus kunt u de ns € 7,50 niet laten verdienen.

Blijkbaar vinden jullie het allemaal heel normaal om extra te moeten betalen voor iets dat NS je oplegt,

Het is normaal (behalve bij vrijwilligerswerk dan) dat je betaalt krijgt als werkt. U wil ook graag voor uw functie en werkzaamheden een bepaalde vergoeding op uw bankrekening terug zien, neem ik tenminste even aan. Het is en blijft UW keuze om via de ns een kaartje voor een buitenlandse spoorweg te kopen. Dat is geen dwingen, u wil bij bedrijf A een product kopen bij bedrijf B. Dus ..... Fijne vakantie.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2015 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

mevrspecht schreef op woensdag 21 okt 2015, 19:29: Beste henkhh,

De reden ervan is dar treinkaartjes met vertrek en aankomst in het buitenland nu eenmaal niet boekbaar zijn via de site. NS dwingt je dus naar de balie te gaan. .

@mevrspecht,

U heeft uw eigen vraag hier al beantwoord.
Ns dwingt u nergens toe als de vertrek- of eindbestemming maar in Nederland ligt.
Als een treinkaartje voor een treinreis met een niet Nederlandse vertrek- en eindbestemming nu eenmaal niet via de site kan worden besteld dan "verliest de keizer zijn recht".
U wilt een treinkaartje kopen bij NS maar voor een buitenlands vervoersbedrijf en daar zit'm nou net nou de kneep.
Als u wil reizen met bijv. de DB dan moet u normaliter bij de DB een kaartje kopen.
Als bijzondere handeling is het wel mogelijk om bij een balie van NS een dergelijk vervoersbewijs te kopen, maar daar wordt dan wel een toeslag vanwege bijkomende handelingen en kosten voor gerekend en die kosten zijn van te voren bekend.
De oplossing is (zoals @mahadma ook al aangaf) eenvoudig in dit geval, koop een vervoersbewijs op het buitenlandse station van vertrek, makkelijker en simpeler kan het toch niet zijn.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2015 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

mevrspecht schreef op woensdag 21 okt 2015, 19:29:

De reden ervan is dar treinkaartjes met vertrek en aankomst in het buitenland nu eenmaal niet boekbaar zijn via de site.

Kan je de kaartjes dan niet direct bij de vervoerder in het buitenland boeken?

ve
door verwijderd - Oct 26, 2015 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is al ruim 3 jaar het geval-dus alle protest ertegen is al lang verjaard. En JA-dat mag NS-INT-ze doen dus echt niks wat niet officieel zou mogen. Diverse andere buitenlandse spoormijen doen het ook bvb 7 eur in BE en 12 CHF in Zwitserland. Anderen doen het gewoon helemaal niet meer-bvb Zweden en UK-en verwijzen gegadigden door naar commerciele reisburo's. Vrijwel elke airline vraagt naast de kosten van het ticket ook bvb 10 of 15 eur extra aan non-refundable-booking fee (kosten van programma, software etc.)
Ervaren of veelvuldige reizigers weten dat allang incl de manieren het te vermijden door anders te boeken. Reizgersvereniging ROVER heeft het ook al lang gelden behandeld en afgesloten.