Start- stopsysteem werkt niet.
Beste allemaal.
Hopelijk heeft iemand van jullie antwoord op mijn vraag want Renault Stam én Renault Nederland hebben dit niet....
Sinds januari 2015 ben ik in het bezit van een nieuwe Renault Clio waarop o.a. een stop-startsysteem zit. Vanaf het begin weigert dit systeem regelmatig dienst. Het display geeft dan aan "stop-startsysteem functioneert niet". Ik ben met deze storing 3 x terug geweest naar mijn dealer (Stam in Amersfoort). Zij concludeerden dat de accu onvoldoende bijlaadde en dat ik te veel korte ritjes zou rijden. Dit laatste klopt niet! Het systeem vertoont ook kuren als ik meer dan 100 km. heb gereden. Afgelopen week was ik voor het laatst bij de dealer. Zij hebben de Clio de hele dag daar gehouden en geïnspecteerd en aan het eind van de dag was hun conclusie: "er ís iets aan de hand wat het niet doet, wát dat is kunnen wij echter niet vinden en dus ook niet repareren". Volgens de dealer is er dus ook geen sprake van een storing. Stam zegt hierover contact te hebben gehad met Renault Nederland maar ook die schijnen de klacht niet te kunnen verhelpen.
Wat adviseert ú mij?
Beste agteuben,
een start-stop systeem behoort het gewoon te doen als de motor warm is.
Als alles nog onder de fabrieksgarantie valt dan zou ik als u was harder aandringen.
In het vervolg van mijn antwoord ga ik er vanuit dat het nog onder de fabrieksgarantie valt.
Uw dealer geeft zelf ook aan dat 'er wat aan de hand is', maar ze kunnen niet vinden wat.
Laat ze maar wat harder zoeken, laat ze het maar maken. Desnoods vervangen ze alle onderdelen maar die met het start-stop systeem te maken hebben.
Het start-stop systeem dient gewoon te werken. Dat de dealer het niet kan vinden is niet uw probleem (hoort het niet te zijn) maar het probleem van de dealer. U heeft betaald voor een auto met start-stop systeem dus dat moet dan ook werken.
Druk de dealer maar hard met de neus op de feiten. Vraag ze maar wat ze u voorstellen, niet maken is uiteraard geen optie voor u.
Wat u verder nog zou kunnen doen is bij een andere Renault dealer of een Renault garage langs gaan (zodat de fabrieksgarantie overeind blijft). Wie weet beschikt men daar over meer kennis en kunde dan bij uw dealer.
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met de garages bij de dealers (diverse merken) en zou ik ervoor kiezen om bij een Renault garage (een officiële uiteraard zodat de fabrieksgarantie overeind blijft) langs te gaan.
jantje7, hopetobehelping en aurora1, bedankt voor jullie reacties. Zoals te lezen valt bij mijn vraagstelling ben ik reeds meerdere keren bij mijn garage geweest. Die hebben de storing ontdekt maar kunnen deze, ook na overleg met Renault Nederland, niet verhelpen. Het "systeem" kiest uit de benodigde parameter op dát moment de meest wenselijke en dat is dan blijkbaar niet het start-stopsysteem. Zelf heb ik ook contact met Renault Ned. gehad en ik krijg hetzelfde te horen. Verder aandringen bij de dealer levert geen resultaat op! (ik word alleen maar "pissiger"!).
De ervaring van KIA-rijders komt overeen met die van mij. Ook daar hebben ze geen antwoord/oplossing.
Ook van de forums wordt ik niet echt wijzer. Er is geen sprake van lage temperaturen maar toch werkt het systeem niet. Zeer frustrerend!!
Ik hoop dat iemand "de gouden tip" voor mij heeft.....
Er is kennelijk geen sprake van een mechanisch defect. Het start/stop systeem functioneert mechanisch dus wel. Dan zit het probleem dus in de software. Je zal het niet direct verwachten maar een moderne auto is bijna een volledige pc. Software bepaalt aan de hand van metingen en sensoren wat de te nemen actie met betrekking tot de ontsteking en ook wanneer het start/stop systeem wel en niet ingeschakeld wordt.
Dit systeem trekt een zware wissel op accu, motor en startmotor. Pas als alle sensoren "groen" licht geven zal de software het start/stop systeem inschakelen.
Het is dus best mogelijk dat er een sensor is die dwars ligt of dat in de software een foutje zit waardoor ook als aan alle voorwaarden is voldaan het systeem niet (altijd) in werking treed.
Uw dealer kan daar weinig of niets aan doen en Renault Nederland ook niet daar zal dan van fabriekswege een oplossing gevonden moeten worden (software update).
In mijn Panda zit rechts op het dashboard een knopje om het 'start-stopsysteem' al dan niet 'in-uitschakelen'. Hoop dat uw dealer ook slim is geweest o.i.d. ook in uw Clio zich bevindt.
Merkte zelf de laatste ook dat het 'start-stopsysteem' niet werkte, mogelijke oorzaak was het weer en de buitentemperatuur, vorige week met een warme dag reageerde het 'start-stopsysteem' weer wel.
Factoren kunnen zijn: de motor is nog niet op temperatuur, de accuspanning - voor het start-stopsysteem zit al een zwaardere accu in uw auto -, weersomstandigheden, airco en het branden van verlichting in combinatie van ruitenwissers.
Swat1500: dit is nou precies de verklaring die Renault óók geeft! Bedankt voor het melden.
1953: Weersinvloeden schijnen bij mijn Clio geen rol te spelen. Dat "knopje" ontbreekt in mijn auto.
[quote=swat1500 schreef op woensdag 20 mei 2015, 23:22]Je zal het niet direct verwachten maar een moderne auto is bijna een volledige pc.
Sterker nog: het is veel geavanceerder dan een PC: ik moet het eerste PC OS nog zien dat zo goed met real-time events kan omgaan....
Bij Hyundai laten ze je tekenen dat het niet altijd goed werkt of te koud, of de accu niet vol genoeg.
Maar het haalt weinig uit hoor,in de benzine,het is alleen maar om in een goede verkoopbare categorie te vallen.
[quote=agteuben schreef op donderdag 21 mei 2015, 09:52]Swat1500: dit is nou precies de verklaring die Renault óók geeft! Bedankt voor het melden.
1953: Weersinvloeden schijnen bij mijn Clio geen rol te spelen. Dat "knopje" ontbreekt in mijn auto.
Dat knopje zou u wel moeten hebben. Heb zelf ook deze Clio en in elke uitvoering zit het Start Stop systeem. Het knopje zit links van het stuur op het dashboard naast de draai knoppen van de hoogte verstelling van de koplampen.
Ik zou een officiële klacht indienen bij de importeur en net zolang doorgaan tot het probleem is opgelost.
Start en Stop werkt ook bij een koude motor alleen schakelt deze de motor al weer vrij snel in. Zodra de motor goed warm is blijft ie langer uit.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer