be
door benedictus Dec 23, 2010 om 15:26
Computers & telefonie

Virtuele printer die DOS herkent

Ik heb op mijn computer nog een paar oude goed werkende DOS programma's. Daarmee moet ook wel eens wat worden uitgeprint. Maar de moderne printers herkennen geen DOS meer. Voorlopig kan ik nog vooruit met mijn Epson Stylus Color 600. Maar dat is al een oud beestje. Op Internet vond ik een methode waarmee ik mijn moderne printer om de tuin kon leiden. Door een virtuele printer aan te maken en daarvoor dezelfde poort te kiezen als die van de moderne printer.
Je moest dan de gegevens van die printer bij de drivers opzoeken (ik koos daarvoor weer diezelfde Epson) en een naam geven. ik noemde hem DOS. Die 'DOS' staat nu wel in mijn rijtje van geïnstalleerde printers, maar helaas als ik mijn af te drukken gegevens naar die virtuele printer stuur, gebeurt er niets. Wie kan mij helpen ??

3855 9 Rapporteer

erik008
door erik008 - Dec 23, 2010 om 16:34
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zit te denken aan een antieke Acrobat of een netwerk printer driver.
MS-DOS is al weer zo lang geleden,

pb
door pbarendse - Dec 23, 2010 om 16:46
406 Antwoorden / 1 Vragen

Traditionele DOS-programma's kunnen helemaal niets met printerdrivers van Windows. Vaak hebben ze hun eigen drivers, en sturen direct een printerpoort (LPT) aan.

Bij een klant hebben wij hetzelfde probleem gehad en als volgt opgelost:

Deel de printer in Windows, bijvoorbeeld met als naam Epson
Maak een tekstbestandje en zet daar in "net use lpt1: \\localhost\epson"
Sla het bestand op als Printer.cmd (wel even het bestandstype in Kladblok op Alle bestanden zetten)
Als je het bestandje nu start, wordt LPT1 gekoppeld aan de windows-printer en is deze te gebruiken vanuit het DOS-programma

be
door benedictus - Dec 23, 2010 om 20:28
24 Antwoorden / 28 Vragen

Beste PBarendse,
Bedankt voor uw aanwijzing.
U begint met 'Deel de printer in Windows, bijvoorbeeld met de naam Epson.'
Moet dat eerst gebeuren of wordt dat juist bereikt door die magische opdrachtregel?

Ik begrijp dat de door u genoemde regel aan de data een wending geven om naar de moderne printer te gaan. Maar waar moet ik die regel opslaan?
In c:\program files ? Of is het een DOS-opdracht?
Uit uw beschrijving maak ik op dat er een virtueel netwerk ontstaat.
En dat de DOS-gegevens dan via die opdrachtregel niet naar LPT1 gaan, maar naar de gewone moderne printer. Kent de computer dan de poort daarvan?
En is het dan de bedoeling dat ik die opdracht eenmaal geef om blijvend van die omweg gebruik te kunnen maken? En moet ik dat bestandje printer.cmd dan in DOS starten?
Het is bijna te mooi om waar te zijn.
Kan het ook nog worden teruggedraaid als het niet lukt.
Want in dat geval kan ik ook de huidige Epson printer niet meer aansturen.
En dan ben ik helemaal in de aap gelogeerd.
Wilt u mij nog even verder helpen?

gsm
door gsm - Dec 23, 2010 om 20:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Kun je die programma's niet beter draaien in DOSBox?

Tevens de volgende aanwijzing op internet gevonden (citaat):
Om te kunnen printen vanuit een DOS box naar een windows printer deelt men de printer onder windows. Deel de printer bijvoorbeeld met de naam dosprinter.
Vervolgens maakt men een mapping aan in de dos box met het volgende commando:
C:>net use lpt1 \\computernaam\dosprinter /PERSISTENT:YES

Waar de computernaam de naam van je computer is en dosprinter de gedeelde printer naam die in de vorige stap gegeven is.
De computernaam is in de eigenschappen van ‘Deze computer’ te vinden.

Nu kan men in de DOS box of met een DOS programma naar de lpt1 poort printen en worden de gegevens doorgestuurd naar de windows printer.

pb
door pbarendse - Dec 24, 2010 om 10:43
406 Antwoorden / 1 Vragen

Het delen van de printer gebeurt door rechts te klikken op de printer in Windows, en dan Delen te kiezen. De printer wordt dan geschikt voor gebruik in het netwerk. Als u vervolgens in een dos-box de regel intikt die GSM gegeven heeft, hoeft u dat maar 1x te doen en blijft de verbinding actief, ook na een restart. Dit heeft overigens geen enkel gevolg voor de printer in Windows, deze wordt niet ineens onbruikbaar.

Mocht het nog niet lukken, probeer dan eens wat informatie in te winnen op een computerclub bij u in de buurt. Ik weet dat de HCC regelmatig inloopdagen organiseert waar mensen zo binnen kunnen lopen met vragen. Kijk eens bij hun op de site of er bij u in de buurt zoiets is, dan kan men het u laten zien. Dat is vaak een stuk duidelijker dan via tekst ;)

invalide
door invalide - Dec 24, 2010 om 11:03
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook oude Win 3.11 en andere draaien en via open office van deze Dos PC naar andere dus kan is het wel te printen.
Daarom zit in mijn Ubuntu 10.4 Windows 7 combi desktop ook nog de 5¼ floppy naast de relatief nieuwe 3½ flop.
Dus het kan dat je het eerst op flop zet en dan later elders gaat printen.

Het voordeel van Open Office is dus dat alle oude versies ook door de nieuwste worden gelezen, zelfs de Tablet PC met Android kan ze verwerken, maar dan is er geen flop mogelijk tenzij ik een USB kabel en moeilijke verloop stukken gebruik.

Maar ook het reinigen van oude 9 of 24 naalden printer van Star is mogelijk.
Deze kun je met de reiniging vloeistof voor de nieuwe cartridge navulling reinigen want naast de moderne cartridge kun je dus ook de naalden weer werkend krijgen, ik spuit ze na afloop wel in met een beetje WD40 en dan enkele uren laten drogen want anders kan deze in brand vliegen.

Dus ook mijn oude Star printers met kettting formulieren en doordruk papieren zijn nog steeds bruikbaar.
Helaas is hiervoor wel een oude computer of Linux nodig... dus ook de nieuwste Android van Google kan dankzij Linux drivers wel printen en Windows XP, Vista en 7 niet.

be
door benedictus - Dec 24, 2010 om 13:04
24 Antwoorden / 28 Vragen

Beste reageerders op mijn vraag,
Ik had nooit kunnen denken dat op mijn vraag -die samenhangt met de zeer lange tijd dat ik met computers bezig ben- zoveel bruikbare reacties zou opleveren. Vanaf 1980 heb ik in GWBASIC en QUICK BASIC voor mij nuttige programma's gemaakt die ik naar DOS compileerde. Het voordeel is dat ik over de bron-programma's beschik, die ik aan nieuwe wensen kan aanpassen. Maar dan wil ik wel een DOS-printer hebben.
Uw reacties hebben mij deze mogelijkheid geboden.
U heeft de 82 jarige Benedictus daarmee een zeer groot plezier gedaan.
Hartelijk, hartelijk dank.

gsm
door gsm - Dec 24, 2010 om 15:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Graag gedaan en fijne feestdagen gewenst!

GSM

be
door benedictus - Dec 24, 2010 om 16:49
24 Antwoorden / 28 Vragen

Beste GSM,
Nog even over die DOSBox.
Daar had ik nog nooit van gehoord. Opgezocht in Wikipedia.
Daar werd vermeld dat dit hulpmiddel dient om DOS te emuleren, en dat dit nodig zou zijn in XP. Maar die noodzaak bestaat niet. In XP kom ik gemakkelijk in het oude DOS terecht d.m.v. start uitvoeren (of toets windows-embleem) + 'R') en te openen
CMD. Dan wordt CMD.exe gestart en verschijnt het oude DOS.
Daar kan dan alles in gebeuren. En als de DOS-taken er op zitten is het mogelijk om DOS te verlaten met het bevel exit. Dus ik heb zo'n emulatieprogramma niet nodig, Nog sterker ik heb al uitgeprobeerd dat mijn toekomstige Windows 7 ook op dezelfde wijze toegang tot DOS heeft. Maar het zou wel kunnen zijn dat zo'n moderne printer beter kan opschieten met zo'n geëmuleerde DOS. Dat bekijk ik t.z.t.
Wederzijds fijne feestdagen toegewenst. Hartelijke groet van Benedictus