Garantie Miele???
Binnen 6 maanden na aankoop is de manchet van onze nieuwe Miele wasmachine a 1000 euro kapot gegaan. Winkelier geeft aan dat er een Miele-monteur bij moet komen.
Deze monteur vindt dat de schade is ontstaan door een waszakje wat tussen de deur moet hebben gezeten. Wij zijn het hier niet mee eens en denken dat er tijdens het wasproces iets tussen de manchet is gaan zitten. In deze was zat niks vreemds. Alles zou normaal gesproken gewoon gewassen moeten kunnen worden. Net zoals dat 15 jaar lang bij onze oude Bosch wasmachine kon.
Volgens de consumentenwet moet de winkelier aantonen dat er aantoonbaar foutief gebruik van gemaakt is. Is dit aantoonbaar foutief gebruik?
Wij hebben dit verhaal bij de winkelier kenbaar gemaakt. Zij hebben met Miele overleg gehad en uiteindelijk hoeven we de voorrijkosten niet te betalen. Blijft nog steeds een bedrag van ongeveer 100 euro over. Zeer teleurstellend resultaat voor zo'n dure machine van zo'n groot bedrijf.
De nieuwe wasdroger gaat in ieder geval van een ander merk worden.
In geval van géén garantie, dient de verkoper te bewijzen dat de schade door de gebruiker is ontstaan. Hij heeft een monteur ingeschakeld ter reparatie/beoordeling. Daardoor heeft de verkoper (kennelijk) bewezen dat het dus geen garantie is. Dat de voorrijkosten geschrapt worden is dan wel "een coulance". Als er (kennelijk) communicatie is geweest tussen verkoper en Miele zou ik nadrukkelijk het bewijs opvragen van uw schuld. ALS dat zo is, tja, dan is het rekening man.
Als de verkoper echter voet bij stuk blijft houden zult u naar de rechter moeten stappen. Garantie hebben wil niet zeggen dat je dat ook altijd krijgt als je stelt dat je daar recht op hebt.
U heeft sowieso twee jaar wettelijke garantie.
Wat u goed heeft gedaan om de garantieaanspraak bij de verkopende partij voor te leggen, die heeft herstelplicht.
Verkopende partij moet sowieso een verkocht (ondeugdelijk) product aantonen dat enig nalatigheid verweten kon worden jegens de klant.
Dat verkopende partij de fabrikant inschakelde en deze herstelde. Mocht Miele u geen kosten aanrekenen. Als er kosten zouden zijn, en dat was er, die voor de rekening van de verkopende artij komen.
Dus machine is gemaakt en de kosten hiervan zijn 100 euro, die je nog moet betalen.
Juiste conclusie?
Bedankt alvast voor deze reacties. Ik ga zeker het rapport opvragen. Goeie tip.
Morgen wordt de machine gemaakt. Die 100 euro is de indicatie van de kosten.
Waar het mij met name omgaat, is waar kun je terecht als winkelier en fabrikant het met elkaar eens zijn zoals in ons geval. Waar sta je dan als consument en bij wie of wat kun je dan nog terecht?
Heeft iemand daar nog een tip voor?
Er kan er maar één gelijk hebben, als u dat bent, mooi. Maar als de andere partij onomstotelijk gelijk heeft en dat kan bewijzen, tja dan wordt het lastig.
Ik zie alleen niet in hoe een waszakje de manchet van een deur kan beschadigen. Dat moet die monteur dan maar eens uitleggen.
En gebruikt u waszakjes?
[quote=vincents74 schreef op maandag 16 feb 2015, 17:22]Bedankt alvast voor deze reacties. Ik ga zeker het rapport opvragen. Goeie tip.
Morgen wordt de machine gemaakt. Die 100 euro is de indicatie van de kosten.
Waar het mij met name omgaat, is waar kun je terecht als winkelier en fabrikant het met elkaar eens zijn zoals in ons geval. Waar sta je dan als consument en bij wie of wat kun je dan nog terecht?
Heeft iemand daar nog een tip voor?
Hier een rechtszaak van maken is te duur, dat begrijpt u zelf ook wel. Maar wellicht zijn er andere mogelijkheden om uw recht te halen.
Dan moet u eerst vertellen waar u die machine heeft gekocht (naam van de verkoper) en of dit via internet is gegaan of via een gewone winkel.
Dit kan een zaak worden voor een geschillencommissie. Dus laat nog wat van u horen voor morgen, het is beter 'gewapend' met kennis de strijd aan te gaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer