Ba
door Bart0404 Feb 22, 2024 om 19:46
Garantie & verzekeringen

Hoe lang blijft een weigering van een verzekering staan?

30 jaar geleden heb ik mijn auto verzekering te laat betaald en ben destijds geroyeerd, met mijn jeugdige onschuld heb ik daarna een andere vezekering afgesloten en de vraag " bent u al eens geweigerd bij een andere vezekering" met nee beantwoord. Dit bleek een heel stomme fout te zijn want hierdoor werd ik wederom geweigerd en kreeg ik ook nog een notitie achter mijn naam zodat ik alleen nog maar bij een speciale verzekering terecht kon.
Dat was wel even schrikken. Door tussenkomst van mijn broer die al geruime tijd verzekerd was bij een tussen persoon heb ik nog direkt bij een reguliere verzekering een polis af kunnensluiten.
Ondertussern zit ik alweer geruime tijd bij een ander tussen persoon, ik wil nu graag zelf mijn verzekeringen afsluiten.
Al ruim 30 jaar heb ik nu dus al mijn verzekeringen zonder betalings problemen of iets dergelijks.
Nu mijn vraag: moet ik voor de rest van mijn leven JA invullen bij de vraag "bent u al een geweigerd bij een andere verzekering" of hangt hier een termijn aan?
Dit is namelijk erg vervelend bij een online aanvraag omdat er dan direkt een afwijzijng volgt

3986 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Feb 22, 2024 om 19:55
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens DEZE LINK 8 jaar.
"Het verjaringstermijn van verzekeringsfraude is ongeveer 8 jaar. Tijdens deze 8 jaar is de melding voor elke aangesloten verzekeraar zichtbaar"

sw
door swat1500 - Feb 22, 2024 om 20:01
3781 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag die gesteld wordt is duidelijk. Er wordt niet gevraagd "Bent u de laatste x jaar al eens geweigerd bij een andere verzekering?".
Stel uw vraag eens aan uw tussenpersoon of het KIFID.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2024 om 21:24
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies: https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/ waar men u een antwoord kan geven op uw vraag.

Indien uw'fout inderdad als fraude wordt aangemerkt kan dit (als ook al gezegd, 8 jaren) het antwoord zijn: https://www.geennee.nl/verzekeringsfraude/verjaringstermijn/

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2024 om 21:50
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, in jeugdige onbezonnenheid doet men wel eens iets fout. Gelukkig heeft u nu een reguliere verzekering. Maar sommige zaken kunnen je je hele leven blijven achtervolgen. B.v. bij een ESTA aanvraag als je Amerika wilt bezoeken. Toch beter niet liegen/jokken: het kan dan dat iets verjaard is. Maar u wilt weer veranderen van verzekering? Althans, zo begrijp ik het. Zou maar lekker blijven zitten bij wie u nu zit.

sira
door sira - Feb 22, 2024 om 23:18
2341 Antwoorden / 24 Vragen

"bent u al eens geweigerd bij een andere verzekering"

Ook al is het verjaard, adviseer ik u bij een volgende verzekering daar toch JA op te zeggen onder vermelding van het jaartal 30 jaar geleden, want dat is de waarheid.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 23, 2024 om 00:01
540 Antwoorden / Vragen

Als je daar mee op antwoordt, hebben ze ten allen tijde het recht om elke verzekeringsuitkering te weigeren, alleen maar door bijj deze vraag te liegen.
Dit staat ook altijd als heel grote waarschuwing in meestal rode letters beschreven bij elke verzekeringsmaatschappij.
Daar wordt vaak snel overheen gevlogen, voorwaarden en kleine letters en lang geleden.
Maar als ze tot uitkering moeten komen blijkt dat ze het vanaf het begin al wisten maar gewoon premie innen maar nooit tot uitkering willen overgaan. En je krijgt nooit iets terug van die betaalde premies als daar een leugen staat. Vergelijkbaar geval heel kort bij meegemaakt.

me
door meganega Feb 23, 2024 om 09:39
43 Antwoorden / Vragen

Zo absoluut is het niet, dat is een leugen van de verzekeringsindustrie. Het is altijd een afweging.
Wat er in de kleine lettertjes staat maakt niet zo veel uit, onze wet is alsnog superieur.

St
door Stephen378Baker - Feb 23, 2024 om 05:23
2 Antwoorden / Vragen

Het is vervelend dat je in het verleden problemen hebt gehad met je autoverzekering. Gelukkig heb je nu al lang een goede verzekering zonder betalingsachterstanden. Dat is positief voor je verzekeringsgeschiedenis.

De vraag of je ooit geweigerd bent door een andere verzekeraar is een standaardvraag die je moet beantwoorden als je een nieuwe verzekering wilt afsluiten. Het is belangrijk dat je deze vraag eerlijk beantwoordt, want als je liegt of iets verzwijgt, kan dat gevolgen hebben voor je dekking of uitkering.

De periode waarvoor een weigering geregistreerd blijft, is afhankelijk van de reden van de weigering. Als je geweigerd bent omdat je te veel schadegevallen hebt veroorzaakt, te laat hebt betaald, of een valse verklaring hebt afgelegd, dan blijft dat meestal acht jaar zichtbaar voor andere verzekeraars.

Als je geweigerd bent om een andere reden, bijvoorbeeld omdat je een strafblad hebt, dan kan dat langer duren. De verjaringstermijn van een strafblad hangt af van het soort vergrijp. Over het algemeen komt een strafblad na vijf jaar te vervallen, maar dat kan ook langer zijn.

Als je niet zeker weet hoe lang jouw weigering nog geldt, kun je het beste contact opnemen met je huidige tussenpersoon of verzekeraar. Zij kunnen je vertellen of je nog steeds JA moet invullen bij de vraag of je ooit geweigerd bent. Je kunt ook een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen om te bewijzen dat je geen strafbare feiten meer hebt gepleegd. DogLikesBest

Ik hoop dat dit je helpt om meer duidelijkheid te krijgen over je verzekeringsstatus.

me
door meganega - Feb 23, 2024 om 09:30
43 Antwoorden / Vragen

Ga nooit naar het Kifid met conflicten. Het Kifid is een organisatie voor financiële instellingen door financiële instellingen. Alleen de rechter behandelt een zaak eerlijk.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/consument-verliest-vaker-dan-dienstverlener-bij-het-kifid

Ja
door JannyBoe Feb 23, 2024 om 11:42
516 Antwoorden / Vragen

Afgezien van de vraag of de vraagsteller in dit stadium überhaupt wel bij het Kifid moet zijn is zo'n uitspraak veel te kort door de bocht.
Bovendien dateert uw link van 8 jaar geleden. Het klanttevredenheidsoordeel was rond die tijd 6,5 en kent inmiddels de beoordeling 7,7.

Lang niet iedereen is tevreden over het Kifid. Dat is waar.
Maar er zijn ook nogal wat mensen met een financiële klacht die juist wél tevreden zijn.
Zie het jaarverslag 2022.

me
door meganega Feb 23, 2024 om 12:07
43 Antwoorden / Vragen

Het Kifid is en blijft voor financiële instellingen door financiële instellingen, en behartigt daarom niet de belangen van consumenten. Ik lees regelmatig uitspraken door en schrik telkens weer van het totale gebrek aan juridische onderbouwing om het gigantische favoritisme richting financiële instellingen te rechtvaardigen. Hun interpretering van de Wft is buitengewoon ranzig, de vliegen hangen er massaal boven.

Dat dit schijninstituut überhaupt erkenning heeft vormt wederom bewijs dat Nederland bijzonder corrupt is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 23, 2024 om 15:34
2059 Antwoorden / Vragen

Hé wat leuk, een originele Calimero pauper die precies weet hoe de hazen lopen in Nederland want hij heeft dat namelijk zelf onderzocht op internet. Voor het roepen van dit soort onzin is een speciaal platform genaamd X, voorheen Twitter, waar jij veel soortgenoten kunt vinden en de hele dag onzin kunnen spuien, val daar aub fatsoenlijke mensen niet mee lastig.

me
door meganega Feb 23, 2024 om 16:05
43 Antwoorden / Vragen

Het fatsoen spat er vanaf.

Ja
door JannyBoe - Feb 23, 2024 om 10:46
516 Antwoorden / Vragen

Bijde Consumentenbond staat uitvoerige informatie die u wellicht kan helpen en stappen die u kunt nemen.

mo
door mof - Feb 23, 2024 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Te laat betaald? lijkt me op zich geen reden om u als fraudeur te behandelen. Zeker niet als dit dertig jaar geleden is gebeurd. MAar, u bent niet in staat op eigen naam een verzekering af te sluiten. DAt doet u via een "tussenpersoon" ... Wie is dan verzekerd, u of de tussenpersoon? Wanneer u aut rijdt en een ander betaalt de verzekering en u betaalt de ander de premies terug, dan is dus die ander verzekerd en niet u. Dat zou legaal kunnen zijn maar ws niet wanneer dit tot doel heeft een weigering van een verzekering om u te verzekeren omdat u in het verleden verdacht was van fraude. DAn zou  het opnieuw fraude kunnen zijn. Ik vind het een merkwaardig verhaal ...

ro
door ronny530 - Feb 23, 2024 om 13:43
2780 Antwoorden / 41 Vragen

U bent om en nabij 30 jaar geleden uw contractuele verplichtingen niet na gekomen en geroyeerd dat betekent ook dat u een CIS verzekeraars registratie krijgt die hooguit 3 tot 5 jaar zichtbaar blijft.
Voor zover ik weet wordt de vraag is u 'ooit' een verzekering geweigerd niet meer gesteld maar wel is u in de laatste 8 jaar een verzekering geweigerd want de langste tijd dat een CIS registratie blijft staan is 8 jaar en dat in niet het geval en kunt u nee invullen.
Zelf verzekeringen via internet afsluiten is weliswaar iets voordeliger maar dan moet u in geval van schade wel veel zaken zelf gaan regelen en ook iets om mee op te passen, de absurde premieverhogingen na het eerste jaar.
Een tussenpersoon sluit in overleg met u verzekeringen af en is tevens uw aanspreekpunt bij een schade afhandeling of als u bijvoorbeeld een andere auto wil verzekeren.
Mijn advies niet zelf online verzekeringen af gaan sluiten want in tijden van nood weet even niet meer bij welke verzekeraar uw voor de schade verzekerd bent en dat weet de tussenpersoon dan weer wel.