So
door Soko Jan 23, 2024 om 15:42
Garantie & verzekeringen

Media markt levert gebruikte laptoppen als nieuw. Hulp nodig bij het aantonen

Ik heb online een laptop gekocht bij de Media Markt, zakelijk. Na zeven maanden maakt de laptop lawaai. Ik heb een melding gemaakt bij de fabrikant lenovo (vanwege de tweejarige fabrieksgarantie). Zij gaven aan dat ik de laptop twee weken zou missen voor reparatie. Omdat ik als freelancer niet mijn laptop 2,5 week kan missen ben ik naar een lokale winkel gegaan om te vragen wat er aan de hand is. Mijn gedachte was dat het probleem wellicht sneller opgelost kan worden en ik dan geen inkomsten misloop. Ik gaf bij deze winkel aan dat het slechts een zeven maanden oude laptop is en dat het een vreemd geluid geeft. De medewerker gaf direct aan dat het geen nieuwe laptop is en dat hij ziet dat de laptop refurbished is. Hij liet aan mij zien dat er aan de laptop geknutseld is en dat ik dit aan de schroeven en de behuizing kan zien. Ik heb een nieuwprijs betaald voor een nieuwe laptop. Ik ben direct naar de Mediamarkt geweest en zij vertelde mij dat zij geen invloed hebben op wat men online verkoopt/doorverkoopt en dat een derde partij ernaar laten kijken het recht op garantie verliest. Ben nog een keer naar een andere fysieke winkel geweest met de klacht op aanraden van hun klantenservice. Ook zij geven aan de laptop op te kunnen sturen voor drie weken, maar hebben geen leenlaptop zodat ik mn werk kan blijven doen. Ze heeft wel twee andere filialen gebeld om te kijken of ze een leenlaptop hebben voor mij, maar dat is niet het geval. Ik word met mn rug  tegen de muur gezet. Inleveren voor onderzoek voor drie weken en mijn werk niet kunnen doen/ ingebreke woreen gesteld door mijn opdrachtgever of slikken dat ik in eerste instantie een tweedehands/defect artikel heb ontvangen ipv nieuw en het zelf verder uitzoeken. 600 euro in de prullenbak. Ik heb geen zakelijk rechtsbijstand en ben op zoek naar anderen die wellicht iets vergelijkbaars hebben meegemaakt en tips hebben hoe dit verder aan te pakken

10444 17 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jan 23, 2024 om 15:49
11542 Antwoorden / 51 Vragen

A: U moet naar Higherlevel.nl omdat u een zakelijke klant bent.
B: U kunt zich kennelijk geen reserve laptop of hd met info permiteren, wat zakelijk gezien toch niet zo'n gekke gedachte is, voor het geval van uitval.
C: U zult zelf bewijs moeten leveren voor uw verhaal.
D: Een leenlaptop is en blijft lastig, u zult er toch weer software op moeten zetten en daarna weer verwijderen ............ en met nummergevoelige software is dat best lastig.

ne
door neodutchio - Jan 23, 2024 om 16:07
5153 Antwoorden / 12 Vragen

U koopt in een winkel die zich richt op de particuliere markt. Die hebben geen laptops voor de zakelijke markt als tijdelijke vervanging. Dan had u moeten kopen bij bedrijven die B to B werken.
En ja, 2 weken is niet zo gek. Tel de dagen er af die nodig zijn voor transport, dan nog onderzoek en eventueel reparatie. Als u het sneller had willen hebben had u, wederom, ergens anders moeten kopen. En dan de service moeten afsluiten voor snelle reparatie en leenservice.

Aan enkel schroeven te kunnen aflezen dat een laptop niet nieuw zou zijn klinkt mij ongeloofwaardig in de oren. U zal meer bewijzen moeten hebben en kunnen aantonen dat u niets met die laptop heeft gedaan of hebt laten doen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 23, 2024 om 16:07
2059 Antwoorden / Vragen

Er lopen twee dingen door elkaar. Uw laptop is kapot en reparatie gaat gewoon even kosten, men is blijkbaar niet van plan u een leenlaptop te beschikking te stellen en naar mijn beste weten is men dat ook niet verplicht. U moet dus zelf een oplossing zoeken.
U claimt bij aankoop geen nieuwe laptop gekregen te hebben. Het is de vraag of u dat kunt bewijzen en zelfs dan of u daar richting uw leverancier na al die tijd nog wat mee kan, ik denk van niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2024 om 16:09
16852 Antwoorden / 202 Vragen

(Kleine aanpassing) Zie hier de link naar het ondernemersforum https://www.higherlevel.nl/ hoewel ik u ook adviseer om zelf actie te nemen en een ingebrekestelling te doen aangezien  het er alle schijn van heeft dat men bij Mediamarkt de aankoopovereenkomst niet is nagekomen en geen nieuw heeft geleverd en ook  schadeloosstelling vorden naast het leveren van wel een nieuwe. . Begrijp ik dat u zzpèr bent?

Omdat deze handelwijze toch ook bij mij aankomt als onrechtmatig en mogelijk zelfs frauduleus handelen (op basis van de info van uw 2e opinie onderzoek kan het zelfs nuttig te zijn om een melding te doen bij de politie.. Nog geen aangifte tenzij u nu al harde bewijzen heeft.

Hoe dan ook is hetgeen men bij Mediamarkt stelt inzake geen invloed hebben op een on-line aankoop is volstrekte flauwekul. Mediamarkt is ten alle tijde verantwoordelijk voor hetgeen zij verkoopt, in en winkel of on-line.

Heeft u in uw kennissenkring een advocaat of is er één in uw omgeving die een eerste advies gratis doet, benader die dan.

mahadma
door mahadma Jan 23, 2024 om 16:47
11542 Antwoorden / 51 Vragen

Is het niet zo dat de mm markt winkel en mm markt internet 2 verschillende bv's kunnen zijn? En daardoor ook gescheiden qua service zijn?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2024 om 17:04
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Zou kunnen maar dat maakt m.b.t. de aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid niets uit in die zin dat men dat dan in een fysieke winkel dient te melden.

Op het i-net staat één klacht adres van MM: https://klantenservice.mediamarkt.nl/app/answers/detail/a_id/5319/~/contact-met-onze-klantenservice

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 23, 2024 om 19:18
2059 Antwoorden / Vragen

Een "melding" bij de politie doen in iets dat in essentie een civiel dispuut is slaat echt ten diepste helemaal nergens op. Wat zou dat in hemelsnaam moeten bijdragen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2024 om 19:50
16852 Antwoorden / 202 Vragen

@HENKDE7DE, dat u dat niet lijkt om dit te begrijpen kan ik niet helpen. Afgezien daarvan, weer eens herhaald, u bent niet de vraagsteller en dit is geen site om (steeds) andere antwoorden 'af te katten'. Ik zalde redactie vragen om in ieder geval (ook) deze reactie van mij te verwijderen.

zoekster
door zoekster Feb 2, 2024 om 17:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Online en winkel is dezelfde bv. je kunt zelfs iets bestellen wat je binnen een paar uur later in de winkel kunt ophalen. Ook retourneren van een artikel kan via de winkel. Het is natuurlijk een civiele zaak, maar zonder rechtsbijstandverzekering wordt het een lastig verhaal. Je zou nog wel via belbus of Radar iets kunnen proberen. Die helpen een enkele keer kleine zelfstandigen.

ju
door juliomariner - Jan 23, 2024 om 16:21
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom bent u naar de fabrikant gegaan. U had u bij de verkoper (in dit geval Mediamarkt) moeten melden. Lenovo heeft geen overeenkokmst met u, Mediamarkt wel.
Het kan nog wel eens lastig worden te bewijzen dat de laptop gerefurbished is. Kan ook een onzin verhaal van de reparateur zijn.
Wie eist bewijst, u moet dus aan kunnen tonen aan Mediamarkt dat de laptop niet nieuw was en dus vanaf het begin af aan niet aan de overeenkomst voldeed. Wordt erg lastig te bewijzen.

sira
door sira - Jan 23, 2024 om 16:27
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb bijna 25 jaar een bedrijf gehad (recentelijk gestopt), maar ik heb mijn zakelijke desktop en zakelijke laptops (nieuw of refurbished) altijd bij it-bedrijven gekocht, maar nooit bij een Media Markt, Bol of wat voor ander bedrijf dan ook.

Bij de it-bedrijven zit ook de kennis van de apparatuur en als er al een keer problemen waren, loste men het of op afstand voor mij op of ik kon er bij het bedrijf op wachten, er werd dus nooit iets opgestuurd.

Buiten mijn desktop en huidige laptop heb ik nog 2 oude laptops liggen die ik in geval van nood kan gebruiken.

Als je een bedrijf hebt, moet je je zaakjes op orde hebben, dus ook regelmatig een back-up maken.

Op de valreep nog even een tip: maak geregeld de ventilators van de laptop schoon.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2024 om 17:08
16852 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, bij mij idem. Voor privé één keer een laptop voordelig bij MM gekocht die echter na lancering van windows 11, nog binnen een half jaar na aankop, niet voor win 11 geschgikt bleek. Ook mijn idee en zeker ook zakelijk: koop bij een bekende en gerenomeerde winkel met een goed deskundig eigenaar..

sira
door sira Jan 23, 2024 om 19:10
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb 1x een consumenten laptop en daarna altijd zakelijke en ca. 1x per maand (hangt af van het blazen van de ventilators en de tijdsduur) maak ik hem open, haal de ventilators los en maak ik hem helemaal schoon. Ik heb een hond en een kat en je wil niet weten wat er allemaal in die laptop zit. Daar kun je een kussen mee vullen :-))

1paul
door 1paul - Jan 23, 2024 om 16:37
3149 Antwoorden / 0 Vragen

een tip van mij, koop een tweede laptop EN losse harde schijf om je werk op te slaan, deze zal maar stuk gaan en je zal geen backup hebben van je werk, weg inkomsten!!!!

ju
door juliomariner Jan 23, 2024 om 16:41
1328 Antwoorden / 2 Vragen

of laat alle bestanden automatisch in een Cloud opslag zetten. Dan maakt een brand of wat voor schade aan de apparatuur niets meer uit maar kunt u altijd en overal bij de bestanden.

sira
door sira Jan 23, 2024 om 16:41
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn idee. Uit oude laptops die stuk waren of die niet meer vooruit te branden waren, haalde ik altijd de schijf eruit en kocht op internet een behuizing. De rest ging naar de afvalverwerker.

1paul
door 1paul Jan 23, 2024 om 16:47
3149 Antwoorden / 0 Vragen

PRECIES, als je de laptop zo hard nodig bent en dan niet naar een IT bedrijf om er een aan te schaffen en GEEN backup!!!!

Strange....

So
door Soko - Jan 23, 2024 om 17:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de eerste reacties. Ik ben zzp-er en kan zakelijk gewoon een laptop aanschaffen bij de mediamarkt. Het is niet voor iedereen als vanzelfsprekend dat je dit bij een IT bedrijf doet als startende ondernemer. En nee ik heb nog geen budget voor een nieuwe laptop. En ja ik zet alles in de cloud. Dus ik kan altijd bij mn werk, maar heb dan nog steeds met andere applicaties van mijn opdrachtgever te maken

De computerzaak waar ik ben langs geweest heeft geen belang erbij gehad om te concluderen dat het een gebruikte laptop is. Hij vroeg hoe oud de laptop is en of het nieuwe laptop was en toonde mij daarna de behuizing en de schroeven. Je zag duidelijk dat de schroeven bewerkt zijn.

Ik lees jullie vragen en ik kan het niet hard maken dat ik aan de laptop heb geknutseld. Ik weet alleen dat ik geen it-er ben, zou niet in me opkomen om de laptop open te schroeven om vervolgens wat te doen??? Daarom contacteer ik de fabrikant en de MM. Misschien niet de juiste volgorde, misschien niet de juiste winkel en wat beginnersfouten. terechte vragen en opmerkingen. Neemt niet weg dat ik een tweedehands product voor een nieuwprijs heb ontvangen. En zal daarom de reactie van heremietkreeft nader onderzoeken. Dank allen!

Ozymandias
door Ozymandias Jan 23, 2024 om 17:36
167 Antwoorden / Vragen

Als je als ZZPer dat budget al niet hebt voor een laptop moet je misschien geen ZZP worden. Dat kan niet zonder een groot buffer want je loopt veel te veel risico zoals je nu hebt gemerkt.

sira
door sira Jan 23, 2024 om 19:24
2341 Antwoorden / 24 Vragen

en kan zakelijk gewoon een laptop aanschaffen

Het gaat er niet om dat je zakelijk iets kunt aanschaffen, maar er zijn 2 typen laptops, de consumentenlaptop, waarvan alles van kunststof is incl. de scharnieren. Daarentegen hebben de zakelijke laptops metalen behuizing en scharnieren en kunnen daarom tegen een stootje, ze zijn dunner en hebben een grotere opslagcapaciteit.

zou niet in me opkomen om de laptop open te schroeven om vervolgens wat te doen???
Om schoon te maken, want een laptop zuigt wat vuil op hoor.

Volgende keer toch maar naar een it-bedrijf, krijg je ook betere voorlichting en service.

rj
door rjw Feb 4, 2024 om 20:25
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Uiteraard kan je zakelijk gewoon een laptop aanschaffen bij MM maar zij leveren niet de services die zakelijke gebruikers nodig hebben. Als je naar een zakelijke IT dienstverlener gaat kunnen zij je precies adviseren wat zakelijk handig is om te hebben. Niet alleen qua hardware, maar ook qua applicaties en aanvullende diensten (denk aan snelle beschikbaarheid van vervangende producten in geval van technische problemen. Bij een (groot) bedrijf heb je daar de IT afdeling voor, voor kleine bedrijven IT dienstverleners. In iedere stad zijn er meerdere te vinden. Vraag eens bij mede-ondernemers naar referenties.

Ozymandias
door Ozymandias - Jan 23, 2024 om 17:35
167 Antwoorden / Vragen

Laat me raden, je hebt online bij Mediamarkt Outlet gekocht. Dat is alleen maar 2e hands spul. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat je niet hebt opgelet waar je de laptop hebt gekocht. Helemaal aangezien de medewerker het dus ook heeft gehad over doorverkoop.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 23, 2024 om 19:24
2059 Antwoorden / Vragen

Dat geldt of in ieder geval gold trouwens ook voor de tweede kansjes van Cool Blue, na twee matig opgelapte miskopen hoef ik die ook nooit meer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 23, 2024 om 19:59
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Soko,

Het grootste probleem, dat u heeft is ,dat u de laptop online heeft gekocht en niet in filiaal van Mediamarkt.

Was de originele doos verzegeld?

pe
door peerke5 - Feb 1, 2024 om 12:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Soko

Dat geeft al weer aan dat je beter lokaal kunt kopen als bij deze giganten.

neem je zelf ter raad

Peerke

pe
door pebk Feb 1, 2024 om 15:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn zo'n achteraf-advies. U had niet tegen die boom moeten rijden. Als u een trein eerder genomen had, had u de overstap wel gehaald.

Tja...

Ri
door Rik Hindriks - Feb 2, 2024 om 13:22
3 Antwoorden / Vragen

Toch maar lid worden van FNV Zelfstandigen. Die komen op voor je belangen. En leveren ook juridische hulp. https://www.fnv.nl/lidmaatschap/lid-worden-zzp

wi
door wim koelewijn - Feb 2, 2024 om 13:42
68 Antwoorden / Vragen

niets nieuws onder de zon....ooit, jaren terug...een TV gekocht..bleek een gebruikte c.q teruggenomen toestel..zenders er al in..batterijen al geplaatst..handleding met koffievlekken etc.Na veel gedoe, maanden later werd de tv omgeruild..vanwege mijn boosheid had ik onderin de doos een brief gestopt..dat als U dit leest en de TV voor nieuw hebt aangeschaft...hij is 3e hands..!!!
een paar weken later een telefoontje...U raadt het al..bleek weer als nieuw verkocht te zijn..tijdens een bezoek voor een gesprek kwam iemand een haarkrultang retour brengen..ze had hem 2x gebruikt..maar vond hem niet "echt" werd gewoon teruggenomen..lekker fris, toch ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 2, 2024 om 13:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Wim,

Praat u over Mediamarkt?

john devries
door john devries - Feb 2, 2024 om 14:08
218 Antwoorden / Vragen

Lenovo laptops worden altijd geleverd in een verzegelde doos. Een doos met met een Lenova verzegeling is ongebruikt ,maar kan wel enkele maanden op de plank gelegen hebben. Voor garantie moet je bij de online verkoper zijn.Ik vermoed dat het geluid door ventilator veroorzaakt wordt. Persoonlijk vind ik je verhaal een beetje vaag met name dat een reparateur die iets vaststelt en de laptop en vervolgens de laptop niet repareert.

wi
door witteke - Feb 2, 2024 om 14:11
50 Antwoorden / 11 Vragen

Dit is toch altijd zo geweest?Ooit een dvd recorder daar gekocht,waar al van alles opstond,en niet van ons hoor

mo
door mof - Feb 2, 2024 om 15:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

NA zeven maanden is dat lastig om nog te proberen. Ik denk dat u uw verlies moet nemen en voortaan beter in een fysieke winkel iets kunt kopen. 600 € is iets van €85 per maand ... U heeft wat minder verdiend. Elke maand dat u nog verder werkt wordt de pijn minder.