Ca
door Catinka Feb 25, 2024 om 16:30
Garantie & verzekeringen

Onze vinyl vloer blijkt niet goed, wat zijn onze rechten?

In onze nieuwe huurwoning hebben wij door Carpetright een vinyl vloer laten leggen in de gang, keuken, wc en slaapkamers. Bij het kopen van de vloer hebben we in de winkel aangegeven dat we de vloer voor deze ruimtes wilden gebruiken, toen hebben we alleen het advies gekregen dat zwaar meubilair putten in de vloer zou veroorzaken, verder zou het een makkelijk te onderhouden vloer zijn. Dit is helaas niet zo gebleken. Nu 6 maanden later is het al geen gezicht. De vloer is erg kwetsbaar voor butsen en het is overal gaan golven, maar het vervelendste is dat alles dat de vloer raakt een permanente vlek lijkt te veroorzaken, dit maakt de keuken nu na een half jaar al heel smoezelig en vlekkerig. De meeste vlekken zijn van normaal keukengebruik, maar we kregen bijvoorbeeld ook onlangs een kaartje van een vriendin met daarin papieren confetti, deze vielen eruit op de vloer en één verdwaald stukje confetti had de volgende dag een permanente vlek veroorzaakt. Dit is waterverf! Dit zou katoen niet eens permanent kunnen kleuren, waarom trekt dit in een vloer? Ook gewone gebruikssporen krijgen we niet meer weg; overal waar wordt gelopen zit nu al een permanente verkleuring in het zeil. Als dit na 6 maandan al is, hoe moet het er dan over een paar jaar uitzien?

Twee mensen van Carpetright zijn bij ons langsgekomen om de problemen te beoordelen. Toen ze bij ons waren was het allemaal "nee, nee, een beetje waterverf zou inderdaad niet in een vinylvloer moeten kunnen trekken" en "nee, nee, een beetje gemorste saus zou geen permanente vlek moeten kunnen veroorzaken" en "inderdaad, vinyl is doorgaans heel makkelijk schoon te maken, dit is wel ongewoon".

Dit gaf ons hoop, maar vervolgens kregen we te horen dat "er geen productafwijking geconstateerd is die een vergoeding of vervanging zouden rechtvaardigen." Toen we om uitleg vroegen zeiden ze "De vlekken die zijn ontstaan in uw vinyl hebben een externe oorzaak, kan zijn dat er iets per ongeluk in het vinyl is gekomen. Door toe doen van schoeisel, of tijdens werkzaamheden in de keuken." en ook "Dat we ook geen confettig op de grond moeten laten vallen".

Dit vinden we allemaal heel raar om de volgende redenen:

- We hebben goede ervaringen met vinyl. Mijn tante had zelfs een witte vloer die na 15 jaar nog mooi was (zelfs in de gang en keuken).

- Op de site van Carpetright zeggen ze zelf dat één van de voordelen van vinyl is dat het  "gemakkelijk te onderhouden en reinigen" is.

- Ze hebben nooit aangegeven dat deze vloer niet geschikt is om te belopen met schoenen (bovendien hebben we meestal binnen geen schoenen aan) of voor gebruik in de keuken.

- In hun algemene voorwaarden staat: "Het geleverde product moet die eigenschappen bezitten die de consument op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Wordt aan deze verwachting niet voldaan, dan heeft de consument recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering."

- Ze geven 2 jaar garantie op deze vloer.

Waarom zouden we niet van onze vloer mogen verwachten dat deze inderdaad gemakkelijk te onderhouden en reinigen is, geschikt is voor de ruimtes waar we hem voor kochten, en dat de vloer minimaal de garantieperiode zal overleven? En hoe kan het dat zij kunnen bepalen wat onze verwachtingen zijn?

Weten jullie wat onze rechten zijn? Wat kunnen we nu doen?

3373 5 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2024 om 16:40
16852 Antwoorden / 202 Vragen

M.b.t. uw rechten:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Aanvullend: Carpetright is aangesloten bij een geschillencommissie en die kunt u dus ook benaderen: https://www.carpetright.nl/cbw-erkend  en zie daarin o.a.

  1. Onpartijdige klachtafhandeling Mocht je een klacht hebben en er met de ondernemer/retailer niet uitkomen, dan is er een onafhankelijke geschillencommissie, die gegarandeerd voor een passende oplossing zorgt.

Mabelle
door Mabelle Feb 25, 2024 om 16:55
425 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al eerder gezegd, klachtenkompas is er niet meer.

Ca
door Catinka Feb 25, 2024 om 17:07
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, ik zie dat we om twee redenen de koopovereenkomst met carpetright zouden mogen ontbinden.

1. Misleiding: ze claimen dat de vloer eenvoudig te onderhouden en reinigen is (wat niet zo is) en hebben niet aangegeven dat je de vloer niet mag belopen met schoenen (bizar).

2. Als de verkoper u vraagt om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. De enige oplossing die ze hebben aangedragen is het opnieuw leggen van dezelfde vloer, maar alleen in de keuken, mits wij de kosten voor het leggen op ons nemen. Ook wilden ze wel een vervangende vloer bieden, maar dan moesten wij ook weer betalen voor het leggen én de meerkosten betalen. Ik ben blij dat wij hier nog niet mee akkoord zijn gegaan nu ik zie dat dit niet is toegestaan.

We zullen kijken naar de voorbeeldbrieven van ACM. Wat fijn dat die er zijn.

Het klachtencompas van de Consumentenbond is overigens opgeheven. Dit ter info.

Nogmaals dank! We gaan er weer mee verder.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 25, 2024 om 17:26
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, Oh, dat wist ik doch zie dat ik dit niet had aangepast 'in mijn archief'. Met dank en het is inmiddels aangepast.

me
door meganega Feb 28, 2024 om 11:21
43 Antwoorden / Vragen

Voor de goede vorm, je begint eerst met een ingebrekestelling. Stel daarin dat je het bedrijf een termijn geeft om met een goede oplossing te komen.
Als dat niet het gewenste effect heeft, dan kun je de overeenkomst ontbinden. Je kunt dan meteen overgaan op vorderen van het aankoopbedrag.
Om als voet tussen de deur te fungeren is het belangrijk om ook incassokosten en wettelijke rente te rekenen, anders is er geen reden voor urgentie.
Je moet dit schriftelijk doen, en je moet voldoen aan de ontvangsttheorie. Het kan daarom baten om de mededeling aangetekend te versturen, maar ook via de gewone post en per e-mail.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2024 om 15:43
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Aangetekend verzenden betekjent dat er bewijs is van verzenden.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 25, 2024 om 16:47
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt ook nog een sponsje aangeraden bij vlekken verwijderen dat al geprobeerd?

https://www.carpetright.nl/advies/vloeren/vinyl/schoonmaken

Ca
door Catinka Feb 25, 2024 om 17:09
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas wel, dat had geen effect

Mabelle
door Mabelle - Feb 25, 2024 om 16:54
425 Antwoorden / 1 Vragen

Zo te lezen heb je goedkope vinyl gekocht, dat is helemaal niet geschikt voor veelbelopen ruimtes als gang, keuken en toilet. Daar gaat de beschermlaag snel vanaf en dan krijg je vuil niet goed meer verwijderd. Je kan ook het verkeerde schoonmaakmiddel hebben gebruikt.
Op kwaliteitsvinyl, bijv. Novilon krijg je 15 jaar garantie. Dat hier maar 2 jaar garantie op zit, zegt eigenlijk al genoeg.

Indrukken op vinyl ontkom je niet aan, zeker niet bij zware meubels. Het golven van het vinyl zou kunnen komen omdat je bij het verplaatsen van meubels ermee over de vloer schuift i.p.v. tillen.

Je kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie, zie antwoord @heremietkreeft.

Ca
door Catinka Feb 25, 2024 om 17:33
Antwoorden / 1 Vragen

Het was inderdaad niet de duurste vinyl vloer in de winkel, maar ook niet de goedkoopste en we hadden voor minder geld een prachtige kurkvloer kunnen leggen. Ook een goede kwaliteit kliklaminaat was voordeliger geweest, maar we kozen voor vinyl o.a. omdat het onderhoudsvriendelijk was volgens de winkel zelf.

We hebben de vloer ook in persoon in de winkel aangeschaft na een uitgebreid gesprek met een verkoper, we hebben gesproken over wat we van de vloer wilden en waar deze moest komen. Deze verkoper heeft nooit aangegeven dat dit vinyl eigenlijk niet geschikt is voor ruimtes waar je gebruik van wilt maken.

Het golven ontstaat ook in de wc, daar passen geen meubels in, laat staan zware meubels. :)

Er is echt iets mis met dit specifieke product.

Omdat de vloer ons behoorlijk wat geld gekost heeft is het extra zuur om met een 'goedkope' vloer te moeten leven. We gaan daarom proberen de koopovereenkomst te ontbinden, of een korting af te dwingen. Hopelijk lukt het met een aangetekende brief aan de hand van de voorbeeldbrief van ACM.

Mabelle
door Mabelle Feb 25, 2024 om 17:48
425 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt het vinyl wel gelijmd dan? Maar met een korting wordt de vloer er toch niet mooier op? Als het vinyl niet echt van goede kwaliteit is, had de verkoper je zeker moeten waarschuwen dat vooral in gang en keuken snel slijtageplekken zouden kunnen ontstaan. Ik heb in het verleden Novilon vinyl gehad, zeker 25 jaar in totaal, en dat vinyl was echt nog in prima staat na een jaar of 10-15. Geem vlekken of kale plekken, alleen afdrukken van stoelpoten enz. Ik heb nu door de hele woning pvc liggen en eerlijk gezegd vind ik dat nog een stuk prettiger dan vinyl, want je kunt schuiven met meubels zonder dat het sporen achter laat. Moet er wel bij zeggen dat dit bepaald niet het goedkoopste pvc was. In ieder geval lijkt het mij verstandig stappen te ondernemen.

rj
door rjw - Feb 25, 2024 om 19:39
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt op een combinatie van factoren die op zich los staan van elkaar. Het ene probleem is het golven van het vinyl. Dit kan komen doordat het niet goed is gelegd. Bijvoorbeeld de krap gesneden waardoor het opbolt als het uitzet. Dat wil nog niet zeggen dat het vinyl niet geschikt is voor deze toepassing.

Het andere probleem is dat het blijkbaar erg gevoelig is voorvlekken. Wat staat er in het onderhoudsvoorschrift van het vinyl? Misschien is het wel schoon te houden maar kost dat naar jouw idee te

Het probleem met dit soort situaties is dat "onderhoudsvriendelijk" en "gemakkelijk te onderhouden en reinigen" niet meetbare criteria zijn. T.o.v. tapijt is het makkelijk te reinigen. T.o.v. laminaat kost het waarschijnlijk meer tijd en moeite. Oftewel: zowel jij als de verkoper kunnen gelijk hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 26, 2024 om 04:40
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Catinka,

Kunt u een foto plaatsen van de vloer?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 26, 2024 om 09:26
167 Antwoorden / Vragen

Niet doen hoor. GA heeft namelijk een foto fetish.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 26, 2024 om 13:27
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Niet iedereen heeft uw
helderziendheid...;<))

clio23
door clio23 Feb 27, 2024 om 16:53
49 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat dit vinyl van een slechte kwaliteit is.
Het vinyl bij mij in de keuken ligt er al 24 jaar en heeft al heel veel ongelukjes meegemaakt. Je ziet natuurlijk dat het niet nieuw meer is, maar dat mag ook wel na zoveel jaar. Loop er gewoon met schoenen, vroeger zelfs met naaldhakken, op.
Ik zou proberen een betere kwaliteit bij ze te kopen met aftrek van een gedeelte van deze vloer.