ma
door masterlijk Feb 10, 2008 om 23:03
Geldzaken & recht

Beslaglegging BV door Belastingdeurwaarder op prive adres

Ik heb een paar uur dit forum afgespeurd, en gegoogled over bodemrecht, beslaglegging etc, toch zit ik met een vraag. Eerst de situatie:

- Mijn vrouw heeft BV1 waarvan zij volledig aandeelhouder is.
- BV1 is voor 100% aandeelhouder van BV2.

- Omdat ze loon krijgt van BV2, heeft ze voor haar BV1 een zogenaamde "nulopgave" ingevuld. Meer als een half jaar geleden.
- Ondanks dat wordt ze aangeslagen voor loon dat ze zichzelf niet gegeven heeft in BV1. Ook wordt ze aangeslagen voor omzetbelasting, terwijl ze geen omzet heeft.
- Het postadres van haar BV1 is hetzelfde als ons prive adres.
- Het postadres van BV2 is het bedrijfspand waar alle activiteit is.

- Na veel briefwisselingen en telefonische toezeggingen van de belasting "het in orde te maken", stuurde men toch een bevel tot betaling. Vanochtend werd dit een "Hernieuwd bevel tot betaling" of "exploot".

Nu komt de belastingdeurwaarder komende vrijdag als we niet betalen, beslag leggen. Het gaat om 3.000 euro, Als ze geen toegang krijgen, komt men terug met politie en sleutelsmid. Ik zal maar alvast vrij vragen...

Van al onze inboedel is eigenlijk 1 bureau voor haar BV1 en wat mappen met papier. Andere apparatuur zoals pc's etc. staat op het adres waar de werkzaamheden plaatsvinden, van BV2.

Ik weet dat belastingschulden van een BV niet verhaald kunnen worden op particulieren of er moet sprake zijn van bestuurlijke wantoestanden.
Waar ik bang voor ben is, dat men eerst beslag legt en verkoopt, en pas daarna verder praat. En we er dus toch veel last van hebben.

Nu is mijn vraag:
- kan men beslag leggen op onze privébezittingen?
- ligt de bewijslast bij mij: moet ik maar aantonen met bonnetjes enzo dat de alle spullen privé zijn?

- hoe zal ik de deurwaarder ontvangen als het niet lukt om dit in 2 dagen recht te trekken? Praktische tips...?

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd!

14593 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat onderaan de 'exploot tot hernieuwd bevel tot betaling' het vierkantje aangevinkt bij 'beslaglegging'?

Als u aan kunt tonen dat de (on)roerende goederen in (en) uw huis eigendom zijn middels bonnen e.d. dan heeft u niet veel te vrezen.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een vraag van mijn kant: u geeft aan dat het postadres van de b.v. 2 niet het privé-adres is, maar waar is de b.v. ingeschreven volgens de KvK.

Een andere reden voor de deurwaarder om bij uw privé-adres langs te komen heeft te maken met de bestuurdersaansprakelijkheid. Als aandeelhouder is uw vrouw weliswaar niet zo maar aansprakelijk, maar wel als bestuurder van de b.v.'s.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dus ook om die reden direct naar een advocaat!

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vervcelend het ook voor u is, dit is een zaak voor een advocaat en wel zo snel als handelt ook als ze vinden dat ze gelijk hebben. Ook als later zou blijken, als helaas vaak het geval is dat ze wel degelijk fout zitten. Hoe vervelend ook, mede omdat niet consumentenzaken een rol mee spelen, schakel direct een advocaat in en laat die meteen handelen.

Het komt mij voor dat de fiscus het belastingtechnisch handelen door uw echtgenote niet acceptabel vindt en mogelijk met de achtergrond gedachte, waarom wel een BV als er geen omzet is en ook geen winst. M.i. heeft BV1 wel degelijk omzet door de omzet van BV2 daar aan toe valt. volgens de fiscus. En houd rekening met het moeten hebben van een hele lange adem.

Ik mag toch a.u.b. aannemen dat u w echtgenote tegen een en ander schriftelijk bezwaar heeft aangetekend, tijdig op de aanslagen en u na afwijzing het in beroep kunnen gaan bij de belastingrechter niet heeft laten passeren?? Zolang iste in procedure is kan men normaliter geen beslag leggen.

Een optie derhalve is ook nog per vandaag onmiddellijk wweer bezwaar maken en/of verzoeken om ambtshalve aanpassing en nakomen van al telefonische afspraken met verzoek om uitsltel van betaling in afwachting van bezwaaruitspraak. (Een mede "slachtoffer "van soortgelijke blunders, al ca 10 jaren lang - met nu een goede advocaat)

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

pfffffffffhhhh, opluchting, althans voor voorlopig,

mijn vrouw heeft vandaag belasting consulent gebeld,
hij heeft het volgende beloofd:
- zijn collega deurwaarder zit op dezelfde verdieping, hij gaat het afblazen.
- hij gaat dit exploot ook uit het systeem halen.
- hij gaat het zwart op wit zetten dat ze niet komen...

Voorlopig ben ik wel gerust, maar ik ga komende tijd dit toch uitzoeken, want als de ambtelijke molen verder draait, dan kan het zo weer gebeuren (volgende kwartaal, jaar etc.)

Wordt vervolgd... ze laten je wel schrikken....

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik mag toch a.u.b. aannemen dat u w echtgenote tegen een en ander schriftelijk bezwaar heeft aangetekend, tijdig op de aanslagen en u na afwijzing het in beroep kunnen gaan bij de belastingrechter niet heeft laten passeren?? Zolang iste in procedure is kan men normaliter geen beslag leggen."

Normaal "bemoei" ik me niet met haar zaken, maar ik ga wel kijken of dit is gebeurd. Ik dacht dat de belasting het zonder kantonrechter kon, kan dus ook, maar ook zij hebben een belastingrechter?

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

BV2 staat zowel met postadres en kvk op een adres in een andere stad. Op dat adres worden ook alle activiteiten ontplooid.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2008 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

dus laten we hopen op de goede afloop. Toch mijn advies: raadpleeg een goede belastingdeskundig advocaat. Belastingconsulenten, hoe goed en betrouwbaar ook weten niet altijd alles.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heyhey Gerrit ;-)

Belastingconsulent wordt je niet zomaar. Velen van ons hebben een opleiding fiscaal recht achter de rug, net als de advocaat die zich bemoeit met fiscale zaken. Overigens zijn dat er maar weinig en zijn de specialisten toch echt de belastingadviseurs en fiscaal juristen. Bovendien zijn die heren en dames schrikbarend duur!

In bovenstaande was de oplossing erg eenvoudig geweest (en is dus gelukkig goed afgelopen). Nog wel even mijn idee over de oorsprong van deze zaak.

Een DGA van een BV moet minimaal 40K opnemen als salaris. De dame in kwestie genoot dat salaris echter niet van haar Holding, maar uit de werk BV. Dit is wat ongebruikelijk (hopelijk leest ze nog mee) omdat zaken als salaris, pensioenopbouw etc beter via een managementfee door de werk BV aan de holding betaald kunnen worden.

Afijn, de fiscus ziet dus geen loon uit de holding naar privé gaan en legt een aanslag LB op. Daarnaast ziet de fiscus dus ook geen fee van de werk BV naar de holding gaan en legt dus een aanslag OB op.

Laat de dame in kwestie eens praten met een goed adviseur! Regel dat zij in loondienst komt van de holding en laat de werk BV daartoe een maandelijkse managementfee uitbetalen aan de holding. Probleem opgelost!

Salut

Canna

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Canna@ normaliter zou het moeten zijn maar voorzover is de naam niet beschermd (zoals bijv. ook de titel psycholoog sec.).

Als het een goed opgeleide belastingconsulent is, dan weet die toch hoe hier mee om te gaan en waarom de aangifte alszodanig is gedaan. heeft hij een ernstige fout gemaakt, mogelijk is hij aangesloten bij een beroepsvereniging zoals het College van Belastingadviseurs in Zaltbommel (die overigens naar mijn bevinden niet altijd objectief handelen bij een klacht tegen een lid van hen)

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi cannacampo,

dat vindt ik inhoudelijk nog eens een verhelderend antwoord!
Dus tussen holding en werk bv moet wel degelijk de managementfee uitgewisseld worden!

Wat gaat er overigens gebeuren "als de zaken wat minder goed gaan", en je managementfee onder de 40k duikt? Moet je dat dan gewoon wel als verlies boeken, en er ondertussen belasting over afdragen?

Ik snap trouwens niet precies hoe het reactie systeem hier werkt, dus ik hoop dat het goed op de pagina komt ;)

Bedankt!

ve
door verwijderd - Feb 16, 2008 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Gerrit

Goede belastingadviseurs hebben inderdaad een titel. CB achter de naam roept veelal vraagtekens op. Ook ik ken een voorganger bij mijn werkgever die de CB titel had, maar afgaande op zijn werk leek het wel of hij die cadeau had gekregen bij tien liter melk.

Titels die inderdaad recht doen aan kennis: FB (federatie belastingadviseur), Mr (Meester in Rechten) en Drs (doctorandus fiscaal recht of fiscale economie). Veelal zullen de Mr's en Drs' de titel FB hebben als zij zich op fiscaal vlak begeven.

Sinds enige tijd is er ook een titel FA (fiscaal adviseur) beschermd onder de benelux. HBO, maar strikt fiscaal.

Groet

C.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2008 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Masterlijk

Jouw vraag kom ik meer tegen op forums als higherlevel.nl, maar is hier evengoed welkom.

Normaliter treedt de DGA in loondienst van de holding, maar werkt zij voor de werk BV. Om die discrepantie op te heffen, betaalt de werk BV aan de holding een managementfee. Uit die fee wordt dan het salaris, pensioen en auto (etc.) betaald aan de DGA door de holding.

Dit heeft veel voordelen:

1. de DGA kan zelf bepalen wat het salaris is (binnen fiscale kaders, later meer)

2. pensioenopbouw in eigen beheer is mogelijk. Dit voorkomt dat je pensioenpremie uit de BV ziet gaan naar een verzekeraar. Je kunt dan zelf een (fiscaal aftrekbare) pensioenreserve opbouwen en zelf beleggen, zonder dat geld de BV verlaat.

3. als je de aandelen van de werk BV wilt verkopen, dan blijft de winst op die verkoop onbelast (deelnemingsvrijstelling).

Een DGA moet minimaal 40.000 opnemen als salaris of, indien meer, 70% van wat gebruikelijk is in haar functie. Veelal stellen we het salaris zo af dat er net geen 52% IB betaald wordt. Overschotten blijven dan in de BV.

Als door tegenvallende omzetten of parttime werken (minder dan 5 dagen) dat salaris onmogelijk is, dan moet je een verzoek aan de fiscus richten tot verlaging van het gebruikelijk loon. Dit moet je staven met bewijs (jaarcijfers) of stellen dat de DGA minder dan 5 dagen per week werkt.

Op www.higherlevel.nl kun je mij een persoonlijk bericht sturen via mijn profiel (screennaam denarius).

Groet

Canna