jo
door jo mooren Apr 6, 2024 om 16:31
Geldzaken & recht

Digid

de overheid wil dat je op den duur met een  id kaart inlogt bij de overheid
nou ik heb een nieuwe id kaart en ook een pincode gekregen
een paar dagen geprobeert voor die te autriseren ( er is iets fout probeer later)melding
kreeg ik de melding inlog funksie geblokeerd
ik moest contact opnemen met digid
dat heb ik gedaan.maar bij digid hadden ze nog niks uitgevonden dat die gedeblokkeerd kon worden
wat hebben we toch een goede overheid die niks kan

1500 12 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2024 om 16:35
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is hiere uw vraag? Als u dit bedioelt als melding aan de redactie dan: kassa@bnnavara.nl.

Ik ben wel heel erg benieuwd waar u de info vandaan heeft dat iedereen in de toekomst met een id kaart moet iloggen. Aan mij is daar niet van bekend. Ik kan inloggen met een pincode via de overheid app en via laptop met een SMS code. Hoe zouden wij dan met een id kaart moeten inloggen, een kaart die in een usb aansluiting of Sd poort?? of scannen?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2024 om 17:00
7192 Antwoorden / 3 Vragen
Mabelle
door Mabelle Apr 6, 2024 om 17:54
425 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo? Woont TS in het buitenland dan? Ik lees dat nergens.

sira
door sira - Apr 6, 2024 om 17:05
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Mij is niets bekend over inloggen met een id-kaart. Van wie heeft u dat gehoord?

U gaat op de pc naar digid, vult uw gebruikersnaam en wachtwoord in en op uw gsm ontvangt u een code.
Op een iPad de 5-cijferige code invullen en de rest wijst zich vanzelf.

Niks autoriseren en ook geen melding "functie geblokkeerd".

tenormin
door tenormin Apr 6, 2024 om 17:37
16833 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, zelfs ik kan geholpen worden. DidiD inloggen en heb geen sms. De code krijg ik dan per post thuisgestuurd. Duurt wat langer maar is nooit (nog) een probleem.

Ozymandias
door Ozymandias - Apr 6, 2024 om 17:34
167 Antwoorden / Vragen

Volgens mij gooi je twee termen door de war. Je hebt het over DigID, wat een digitaal ID is. Maar door alleen ID te zeggen denken mensen dat je een paspoort of iets dergelijk bedoelt.

Maar DigID bestaat al een tijdje en werkt in principe gewoon goed. Geen flauw idee waar jij nu tegen aan loopt. Maar gezien je helemaal niet duidelijk bent in je uitleg, vermoed ik dat de medewerkers van DigID ook niets van je verhaal hebben gesnapt.

Ja
door JanvanAlles - Apr 6, 2024 om 17:40
330 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een boosheid, en je niet afvragen waarom die "burger" het wél kan  maar alleen jij niet?
Kan de overheid vast meer dan jij, schuld neerleggen bij anderen is echt zo'n sneu zwaktebod als je je zin niet krijgt en dan boos wordt omdat jij  niet weet hoe het werkt.

Mabelle
door Mabelle - Apr 6, 2024 om 17:46
425 Antwoorden / 1 Vragen

Inloggen met een ID bewijs kan zeker wel! https://www.digid.nl/inlogmethodes/identiteitsbewijs

Wat heb ik nodig?

Nederlandse identiteitskaart (afgiftedatum vanaf 13 maart 2021) of Nederlands rijbewijs (afgiftedatum vanaf 26 mei 2018)
pincode van uw identiteitsbewijs
DigiD app (geactiveerd)

Een mobiel apparaat:
Android-apparaat met NFC-lezer (Android-versie 7.0 of hoger)
iPhone, model 7 of hoger (iOS-versie 13.2)

Let op, woont u in het buitenland? Dan kunt u geen rijbewijs met inlogfunctie krijgen. Dit kan alleen als u uw rijbewijs ophaalt bij een gemeente in Nederland.

Inlogfunctie ID bewijs activeren
Heeft u uw nieuwe identiteitskaart of uw nieuwe rijbewijs opgehaald? Dan ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met een pincode. Hiermee kunt u het inloggen met uw identiteitsbewijs activeren.

Activeer inloggen met uw identiteitsbewijs in Mijn DigiD
Wijzig de tijdelijke pincode
Tip: kies een unieke pincode om veilig in te loggen met uw identiteitsbewijs.

Daarna volgt deze procedure om in te loggen met het ID bewijs
U kunt op verschillende manieren inloggen met uw identiteitsbewijs. Via:

-browser van uw telefoon of tablet
-browser van uw computer met de DigiD app

Gegevens worden niet opgeslagen
Tijdens het inloggen scant de DigiD app de gegevens van de chip op de identiteitsbewijs. DigiD controleert zo of het document van u is en of het geldig is. Er worden geen gegevens opgeslagen.

Mabelle
door Mabelle - Apr 6, 2024 om 17:49
425 Antwoorden / 1 Vragen

Wat als het niet lukt om de inlogfunctie te activeren:

Het is tijdelijk niet altijd mogelijk om de inlogfunctie te activeren met 1 apparaat. Lukt het niet om te activeren met 1 apparaat? Dan heeft u 2 apparaten nodig:

-smartphone met de DigiD app
-ander apparaat, zoals een laptop of computer.

Ga op uw laptop of computer naar Mijn DigiD en volg de stappen in de brief.

Foutmelding
Mogelijk krijgt u tijdens het activeren van de inlogfunctie een van de volgende foutmeldingen:

Er is een interne serverfout opgetreden
Activatie is mislukt, probeer het opnieuw
Activatie nodig, activeer inloggen met identiteitsbewijs in Mijn DigiD
Er is een onverwachte fout opgetreden
Dit komt door een technisch probleem. Wij werken aan een oplossing. Probeer het op een later moment nog eens.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 6, 2024 om 18:05
2063 Antwoorden / Vragen

Inhoud en toon leiden maar tot één advies voor TS; zoek hulp, wellicht heb je vrienden en anders geven ze bij de bibliotheek dacht ik ook hulp bij digitale problemen.

Mabelle
door Mabelle Apr 6, 2024 om 18:17
425 Antwoorden / 1 Vragen

In ieder geval is TS van de inlogmethodes beter op de hoogte dan de 'experts' hier.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 6, 2024 om 18:36
2063 Antwoorden / Vragen

Wat is een "TS van de inlogmethodes"?

Mabelle
door Mabelle Apr 6, 2024 om 18:39
425 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer nu eens de rest van de zin ook te lezen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 6, 2024 om 19:09
2063 Antwoorden / Vragen

Zelfde probleem, de zin "Probeer de rest van de zin nu ook eens te lezen" is oneindig veel duidelijker.
Wat heeft eea overigens te maken met het advies hulp te zoeken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 6, 2024 om 18:59
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jo Mooren,

Ik raad u aan om zoveel mogelijk op papier te communiceren met de overheid en gemeente.

rj
door rjw Apr 6, 2024 om 20:45
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Wordt ook gewoon gedigitaliseerd hoor en gast vervolgens hetzelfde verwerkingsproces in als elektronische communicatie.

Thijs12
door Thijs12 Apr 6, 2024 om 21:52
540 Antwoorden / Vragen

Op papier communiceren met de overheid gaat zo verschrikkelijk traag. Dat is zo 1970. Je hoeft niet persee met je ID in te loggen. Dat wordt ook niet verplicht. Gewoon met de Digid app is prima.

ro
door ronny530 - Apr 7, 2024 om 08:20
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Als uw id kaart inlog optie geblokkeerd is wil dat eigenlijk zeggen dat er drie keer is geprobeerd de id kaart te activeren en als die drie pogingen mislukt zijn wordt de id kaart automatisch geblokkeerd.
Alleen de gemeente die de id kaart heeft afgegeven kan en mag een nieuwe pincode aan u verstrekken waarmee u de id kaart opnieuw kunt activeren.
Digid maakt het alleen mogelijk om met de id kaart in te kunnen loggen maar u bent dat niet verplicht want inloggen middels de app of met sms verificatie blijft gewoon mogelijk.
Daarbij is het inloggen met de id kaart veel omslachtiger dan inloggen met een sms verificatiecode want met een sms verificatiecode hoeft u geen Digid app op uw telefoon te installeren en werkt ook zonder slimme telefoon.
Zoals wel vaker krijgt de overheid de schuld maar is dat wel het geval want het kan bijna niet anders dan dat u tot drie keer tot niet de juiste activatieprocedure heeft gevolgd.

rj
door rjw - Apr 7, 2024 om 22:40
3264 Antwoorden / 5 Vragen

TS is er waarschijnlijk achter gekomen dat het niet de overheid is die niets kan, maar dat hij het zelf niet kan/snapt. Anders hadden we op z'n minst een bedankje mogen krijgen voor alle nuttige tips die zijn gegeven....

Thijs12
door Thijs12 - Apr 8, 2024 om 07:53
540 Antwoorden / Vragen

Jo zal wel denken waarom sturen ze me geen brief terug!