st
door stomp94 Apr 10, 2024 om 14:49
Geldzaken & recht

Handling kosten contract opstellen zonder ondertekenen

Op 26 maart heb ik een mail gestuurd naar het verhuusbedrijf van mijn woning met de vraag of ik ook een parkeerplaats bij ze kan huren per 1 April. Deze is wellicht iets stelliger geweest dat ik had bedoeld. Echter vraag ik ook naar de mogelijkheden en andere benodigde informatie van mijn zijde.

Vervolgens krijg ik een contract toegestuurd welke ik kan ondertekenen tot 28 Maart (zo een online contract). Ik laat het bedrijf vervolgens op 27 maart direct weten dat ik nog twijfel en ook in gesprek ben met de gemeente over een mogelijke parkeervergunning. Ik ontvang een bevestiging en het contract wordt geannuleerd.

Nu ontvang ik op 4 april een mail met een factuur van meer dan 100€ betreffende gemaakte handling kosten om het contract op te stellen.

Ik heb het verhuurbedrijf op 6 april laten weten dat ik niet bereid ben deze kosten te betalen, aangezien geen overeenkomst tot stand is gekomen, ik voor het ontvangen van het contract geen informatie gekregen heb over de prijs en de voorwaarden van de huur, en dat ik ze vroegtijdig heb laten weten dat ik ook nog met een andere partij (de gemeente) in gesprek ben.

Natuurlijk zijn zij het daar niet mee eens en beroepen zij zich op hun adequaat en "met spoed handelen". Ben ik, ondanks dat ik niks getekend heb, gebonden deze handling kosten te vergoeden? Ik heb namelijk niks ervoor in de plaats gekregen en de parkeerplek is nog steeds beschikbaar voor iemand anders.

2525 5 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2024 om 15:09
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Uitereaard behoeft u niet te betalen zij het dat vooraf wel is aangegeven dat deze kosten aan u in rekening gebracht zouden kunnen worden. Die voorwaarden kunnen echter onredlojk zijn. Kunt u iets meere info geven: u noemt 'vehuusbedrijf', bedoelt u daarmee op de verhuurder? Voor alle zekerheid: Voor nader  juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl . De stellingname van de kant van dse verhuurdeer zal zijn dat er een dienst is verricht doch naar mening is het in rekening brengen onredelijk. U kunt ook 'voet bij stuk houden'en niet betalen, edoch raadpleeg het jurisch loket.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 10, 2024 om 15:14
2063 Antwoorden / Vragen

Dus u geeft aan enkel te willen weten of het mogelijk is een plek te huren en zij interpreteren het als een verzoek een contract op te stellen zodat u een plek kan huren? De letterlijke tekst van uw mail zal het antwoord moeten geven, voor een offerte mogen ze geen rekening sturen, voor het afzien van de overeenkomst mogelijk wel.

sira
door sira - Apr 10, 2024 om 16:18
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Op 26 maart heb ik een mail gestuurd naar het verhuusbedrijf van mijn woning met de vraag of ik ook een parkeerplaats bij ze kan huren per 1 April. Deze is wellicht iets stelliger geweest dat ik had bedoeld.

Zoals u uw mailtje hier omschrijft, zou ik haast denken dat u zeer stellig in uw vraag bent geweest.
Blijkbaar hadden ze nog een parkeerruimte beschikbaar en aangezien er slechts nog 5 dagen resteerden tot 1 april en er redelijkerwijs nog meer kapers op de kust waren, hebben ze u direct een contract toegestuurd. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Hadden ze u een offerte toegestuurd en u op 30 maart hadden laten weten dat de parkeerplek inmiddels aan een ander toegewezen was, had u hier een topic geopend dat de parkeerplek aan uw neus voorbij was gegaan.

Maar..., om een 100% goed antwoord te geven, zou ik de tekst van de brief wel graag eerst willen lezen. U kunt de brief hier plaatsen, maar haal wel alle privégegevens weg.

st
door stomp94 - Apr 10, 2024 om 17:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dank voor jullie reacties. Ik zal de initiële mail in deze reactie bijvoegen
_____________________________

Beste verhuurder,

Graag zou ik per 01-04 een parkeerplaats bij jullie huren.
Het kenteken is XX-XX-XX.
Adres straatnaam + huisnummer.

Ik hoor graag of dat mogelijk is en of er nog andere info nodig is.

M.v.g.

sira
door sira Apr 10, 2024 om 18:08
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Dat was inderdaad stellig.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 10, 2024 om 18:24
2063 Antwoorden / Vragen

Duidelijke taal, u wilt een parkeerplaats huren per datum. Kan het natuurlijk nog steeds zo zijn dat een rechter daar anders over denkt maar daar kom je niet voor €100.

sira
door sira - Apr 10, 2024 om 18:04
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Nog even een aanvulling:

U stuurt de verhuurder op dinsdag 26 maart een mail.
U ontvangt dezelfde dag nog een contract.
U schrijft dat u tot donderdag 28 maart de tijd kreeg om het ondertekend terug te sturen (maar u cancelt op woensdag 27 maart).

Allemaal heel logisch, want vrijdag 29 maart (Goede Vrijdag) waren ze gesloten, zo ook zaterdag 30, zondag 31 + maandag 1 april (1e + 2e Paasdag). Eerstvolgende werkdag was dus dinsdag 2 april en dat was voor u te laat, want u wilde de parkeerplaats per 1 april (2e Paasdag) al hebben.

Ik vind dat het verhuurbedrijf met het contract naar u zeer vlot en adequaat heeft gereageerd.

U kunt nu 2 dingen doen: 1) vragen of u alsnog de parkeerplaats kunt huren of 2) de € 100,- handlingskosten betalen. Per slot van rekening werken zij niet gratis.

Ja
door JanvanAlles Apr 10, 2024 om 18:21
330 Antwoorden / 1 Vragen

Je haalt me de toetsenbordletters uit de hand Sira ;) Zo met je eens.

sira
door sira Apr 10, 2024 om 19:15
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je.

De vraagsteller had beter kunnen schrijven dat hij in principe belangstelling heeft voor een parkeerplek per1 april, maar dat hij vooraf eerst de kosten daarvan wil weten.

Dan was het niet stellig geweest.