Ha
door Hans Wijtman Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

13843 18 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Apr 19, 2024 om 20:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

En u leeft als Alice in Wonderland en nog nooit gelezen van sms, internet en noem maar op oplichtingen? En als klap op de vuurpijl gaat u het nummer terugbellen? De lachende derde is de catfischer. Of u uw geld terug krijgt ligt aan uw bank: geen idee eigenlijk. Hoewel, wel idee, dag geld.

sira
door sira - Apr 19, 2024 om 20:10
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb hier eigenlijk geen antwoord op, want hoe lang en hoe vaak wordt hierover al niet gewaarschuwd. Log je in bij je bank, is de waarschuwing ook al te lezen. Er wordt in de media op consumentenprogramma's voor gewaarschuwd en weet ik waar al niet meer.

Helaas, ik kan u niet helpen. De enige tip die ik kan geven: verlaag uw limiet naarf € 500,- of misschien zelfs naar € 250,-.

tenormin
door tenormin Apr 19, 2024 om 22:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, 0 een optie. Qua roodstaan bedoel ik. Ook daar komt men terecht bij het BKR.

sira
door sira Apr 19, 2024 om 23:23
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Zou kunnen, ik weet het niet, want ik heb nog nooit rood gestaan. Volgens mij heb ik dat jaren geleden al uitgeschakeld o.d., zo ook bij de zakelijke rekening van mijn bedrijf, maar als hij zijn dagelijkse limiet verlaagd naar € 500,- of € 250,-, was dat het maximale bedrag dat hij kwijt was geweest.
Curatele gaat net te ver, maar sommige mensen zijn een gevaar voor zichzelf. Je verwacht van ouderen dat ze iedere dag het nieuws wel volgen, ik neem aan dat jij dat ook doet, ik in ieder geval wel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 19, 2024 om 20:34
2067 Antwoorden / Vragen

Je weet natuurlijk nooit maar als u dat geld zelf heeft overgemaakt denkt ik niet.

rj
door rjw - Apr 19, 2024 om 20:38
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik mis de stappen tussen het bellen van een telefoonnummer en het kwijt zijn van 1794 euro.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 19, 2024 om 21:18
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Zodra u dit zogenaamde noodnummer belde ging  de teller in razende vaart lopen.
De beltoon die u te horen kreeg is een opgenomen bandje.

Eerder was deze oplichterij gebruikt door te bellen naar het slachtoffer en als er werd opgenomen werd de verbinding verbroken om de ontvanger nieuwsgierig te maken zodat deze terug zou bellen die ook de misleidende beltoon te horen kreeg waarbij in korte tijd veel geld door de andere kant verdiend werd.

Zo wordt er steeds iets nieuws bedacht.

th
door thieu Apr 22, 2024 om 14:36
148 Antwoorden / 0 Vragen

"Door de andere kant verdiend werd."
Alleen er wordt helemaal niets "verdiend". Er wordt geld gestolen van mensen. Geroofd zeg maar.
Criminelen 'verdienen' nooit geld. Het enige dat ze echt verdienen is een paar jaar brommen.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 22, 2024 om 15:56
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, ik heb een verkeerd woord neergezet, u hebt volkomen gelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 19, 2024 om 21:30
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Tjo jonge, ook ik ben verbaasd dat u de veelheid van waarschuwingen mist dat bankinstellingen NOOIT via telefoon, SMS of wat dan ook een dergelijkje melding doen. Jammer. U heeft al actie genomen zoals hert inlichten van uw rechtsbisstandsverzekeraar dwaar men de mogelijke actie zal ondernemen. Of u daarmee uw gekld terugkrigt is ??? Ik kom zo nog even bij u rerug emt en melsing zoals ik noem, dan  nog recent van KPN met aantekening dat zowel bij Radar van SAVROTROS, Meldpunt van NACX en ook Kassa hier al vaak aandacht is besteed. Zie deze dus over ook een vorm van i-net oplichting: In dit geval smishing doch is gelijk aan phishing of via telefoon.

Wil je voorkomen dat andere mensen er zomaar met jouw gegevens vandoor gaan? Dan is het goed om op de hoogte te blijven van de nieuwste vormen van oplichting. Bijvoorbeeld smishing. Een term die afgeleid is van de woorden "SMS" en "phishing". Door het sturen van misleidende sms-berichten met daarin nep links, proberen criminelen je persoonlijke gegevens of beveiligingsgegevens, zoals wachtwoorden en toegangscodes, te pakken te krijgen en te misbruiken.

KPN neemt de veiligheid van haar klanten serieus. Daarom informeren we je graag over hoe je smishing kan herkennen en jezelf kan beschermen tegen deze vorm van oplichting.

Een sms vanaf een 06-nummer of “leesbaar” nummer

Het is belangrijk om te weten dat KPN geen sms-berichten stuurt vanaf 06-nummers of andere leesbare nummers, maar altijd met “KPN” als afzender. Als je een verdachte sms ontvangt van een dergelijk nummer waarbij wordt beweerd dat deze afkomstig is van KPN, wees dan alert en klik niet op de link. Neem bij twijfel contact op met onze klantenservice.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 20, 2024 om 08:18
428 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik krijg deze sms-jes regelmatig. Had nog nooit gehoord van ICS.  Een  creditcard heb ik niet en betsellen via internet
doen ik nooit. gemeld bij de fraude helpdesk en sms-je verwijderd.

Ja
door JannyBoe - Apr 20, 2024 om 09:08
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Hans, wat zegt ICS u hierover?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 20, 2024 om 09:40
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Phishing via een valse e-mail

Een valse e-mail is een e-mail die gestuurd wordt uit naam van ICS. Het doel van de e-mail is dat u persoonlijke gegevens achterlaat. De e-mail bevat een oproep om gegevens in te vullen en een link naar een valse website.

https://www.icscards.nl/klantenservice/veiligheid/zo-herkent-en-meldt-u-phishing

marita5
door marita5 - Apr 20, 2024 om 09:45
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hans Wijtman ,

Slachtoffer geworden van spoofing?

Mocht je toch slachtoffer geworden zijn van spoofing of een andere vorm van creditcardfraude, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. ICS onderneemt actie in het geval van creditcardfraude. Bij het minste vermoeden van fraude, informeren wij je en vervangen wij jouw creditcard. Blijkt er inderdaad sprake te zijn van misbruik van je creditcardgegevens? Dan vergoedt ICS in de meeste gevallen de financiële schade.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.icscards.nl/news/2022/09/let-op-zo-herken-je-spoofing

https://www.icscards.nl/tips/fraudebestrijders-6---hoe-voorkom-je-sms-fraude

Re
door Reinier182 - Apr 20, 2024 om 10:05
162 Antwoorden / Vragen

Met je bank communiseren en kijken wat ze via justitie voor je kunnen doen. De mensen hier kunnen weinig voor je doen. Er wordt zo vaak gewaarschuwd voor deze praktijken op internet.Nu kan je alleen met aangiftes en juridische vechten hopen dat het goed komt. Ben bang van niet.

sw
door swat1500 - Apr 20, 2024 om 21:30
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk zijn er met uw creditcard gegevens aankopen gedaan bij de Mediamarkt en Coolblue. Er is dus niet direct geld van uw rekening afgeschreven.
De bank kan niets verweten worden in dit geval omdat u uw creditcard gegevens aan een niet bevoegde derde heeft gegeven en zal uw schade waarschijnlijk niet gaan vergoeden. Wel een claim indienen want nee heeft u en ja kunt krijgen.
U kunt uw schade waarschijnlijk alleen verhalen op de persoon die de betreffende aankopen heeft gedaan en/of zijn/haar mededaders.
Als de politie uw aangifte tijdig in behandeling neemt kan wellicht via camerabeelden van betreffende winkels vastgesteld worden wie deze personen zijn.

wvdenoude52@outlook.com
door wvdenoude52@outlook.com - Apr 22, 2024 om 11:27
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind het eigen schuld
Je krijg regelmatig bericht op tv maar ook brieven van je bank
Dat er nooit een medewerker van de bank bij je thuis komt dat ze ook niet bellen
Vind dat de bank dit niet altijd moet vergoeden daardoor gaat wel de bank kosten voor iederéén omhoog
Dus zelf uit kijken

Ja
door JannyBoe Apr 22, 2024 om 14:56
519 Antwoorden / Vragen

Een bekende tip is ook om je emailadres niet onnodig op het internet te verspreiden ;)

ka
door kaartendraak - Apr 22, 2024 om 12:34
182 Antwoorden / 2 Vragen

Simpel antwoord: niet?