phillostar
door phillostar Sep 18, 2014 om 04:25
Geldzaken & recht

Mag Bol.com de koopovereenkomst ontbinden om "kennelijke vergissing" verkoopprijs?

Ik heb afgelopen weekend (14/9) een bestelling gedaan bij www.Bol.com voor een computerscherm, en deze is door Bol.com geannuleerd op 17 september omdat de verkoopprijs niet zou kloppen.

Ik was opzoek naar een nieuw computer scherm/monitor en had diverse merken en modellen vergeleken op gewenste specificaties en verkoopprijzen. Uiteindelijk kwam ik een monitor tegen die voldeed, en ook nog eens leuk geprijsd was bij Bol.com

De monitor werd bij Bol.com aangeboden voor een verkoopprijs was 285,00 euro. En dat was een mooie aanbieding in vergelijk met de gemiddeld prijs van 450,00 euro bij andere aanbieders(webwinkels). Het enige nadeel was dat de levertijd bij en door Bol.com 3 tot 4 weken zou zijn. Maar voor een prijsverschil van 165,00 euro (36% korting) wil ik wel 4 weken wachten.

In eerste instantie was ik wel huiverig om de bestelling te doen, omdat het zo een groot prijsverschil was. Maar ik heb uiteindelijk de aankoop en bestelling gedaan omdat ik ervan overtuigd was dat het een actieprijs zou zijn.

Bol.com maakt momenteel reclame met korting tot 60% op diverse artikelen (waaronder elektronica), de levertijd is vrij lang in vergelijk met directe of kortere levertijd bij andere aanbieders. En op o.a. twee prijsvergelijking/computer websites is te zien dat bij het prijsverloop van de monitor, deze dit jaar 2 maal eerder onder de 300,00 euro is aangeboden.

Bol.com heeft de bestelling dus geannuleerd en de koopovereenkomst ontbonden met de rede een verkeerde verkoopprijs, en beroept zich op artikel lid 4.2 van hun Algemene Verkoopvoorwaarden.

-------
Artikel 4 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

3.Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
--------

Bol.com beweerd dat de aangeboden prijs een kennelijke vergissing is, en dat dit ook voor mij overduidelijk geweest had moeten zijn. Ik ben het hiermee dus niet eens omdat ik vooraf aan de bestelling informatie heb verzameld m.b.t. de prijs om de aankoop daadwerkelijk te doen.

Ik ga een koopovereenkomst aan met Bol.com maar op deze wijze kan bol.com met hun artikel 4.2 onder elke koopovereenkomst uitkomen als ze dat willen.

Kan ik op een of andere wijze in beroep gaan tegen deze eenzijdige ontbinding van de koopovereenkomst door bol.com?
Ik wil de computer monitor uiteraard voor de origineel aangeboden prijs van 285.00 euro hebben, het geld hebben ze al.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van bruikbare informatie om de eenzijdige annulering van de bestelling door Bol.com nietig te verklaren.

3928 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

phillostar
door phillostar - Sep 18, 2014 om 09:58
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het gaat om een monitor van AOC de Q2770PQU.
Ik weet niet of deze een speciale vermelding had moeten hebben m.b.t. de korting acties die Bol.com momenteel heeft lopen.

Op de PDF print die ik afgelopen zondag van de webpagina had gemaakt staat iig niets anders vermeld dan alleen de verkoopprijs van 285,- euro. Op de huidige webpagina van de monitor staat nu weer de "normale" prijs van 449,- vermeld (maandag ´s morgens aangepast).

Op o.a. de website van Tweakers.net is het prijsverloop van de monitor te bekijken,
http://tweakers.net/pricewatch/378055/aoc-professional-q2770pqu-zwart.html

Ik ging er dus vanuit dat het weer een aantrekkelijke aanbieding zou zijn.

Maar het is dus een lastige kwestie. En ik ben na wat speuren op diverse fora´s erachter gekomen dat Bol.com het vaker op een "vergissinkje" gooit en een beroep doet op artikel 4.2.

Ik zal in eerste instantie via het Thuiswinkel waarborg waar Bol.com bij is aangesloten een klacht indienen. Een reply email zal denkelijk minder effect hebben dan een officieel klachtenformulier van die organisatie.

Het is iig zeer irritant dat zo een grote webwinkel met gemak een consument kan afpoeieren, met een artikelregel in de AV die veelste breed (mis)gebruikt kan worden.

Alvast bedankt voor deze info, ik zal zien waar mn geklaag zal stranden.

zoekster
door zoekster - Sep 18, 2014 om 09:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Lastig, maar als hij tweemaal onder de 300 euro is aangeboden op andere sites, zie ik dit niet zo gauw als een kennelijke vergissing.

Je kunt altijd 'in beroep gaan'. Dat zou je onder andere kunnen doen door een bemiddeling te vragen van het thuiswinkel keurmerk en mocht daar nog niets uitkomen (maar dan duurt het even voordat je een uitspraak hebt) naar de geschillencommissie.
De uitkomst daarvan zou ik je niet durven voorspellen. Ik heb wel gemerkt dat als iemand erg lastig wordt en het gelijk ligt niet duidelijk bij de een of bij de ander, Bol veelal uiteindelijk toch maar overstag gaat.

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2014 om 10:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Om welke monitor gaat het? Als het om een (tot) 60% korting artikel gaat, dan zou de monitor daaronder moeten staan.

phillostar
door phillostar - Sep 18, 2014 om 12:05
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Op klachtenkompas had ik vanmorgen al een melding geplaatst :) Daar heeft bol.com ook inmiddels al gereageerd, dat ze de klacht in behandeling genomen hebben.

https://www.klachtenkompas.nl/bolcom/bestelling-geannuleerd-door-bolcom-met-het-geliefde-artikel-42-van-hun-algemene-voorwaarden

Bij het doorlezen van de klachten daar viel me dus ook op dat Bol.com graag hun artikel 4.2 gebruikt als argument en excuus. En dat ze vaak bij hun standpunt blijven en verder niets voor je kunnen doen, en afwimpelen met een kortingsvoucher.

Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn dan vermeld ik dat sowieso ook hier. Ik laat me iig niet zomaar opzij zetten, als de fout niet door mij gemaakt is.

zoekster
door zoekster - Sep 18, 2014 om 12:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Je kunt ook nog je klacht op klachtenkompas.nl zetten. Het tevredenheidspercentage van de afhandeling is hoog. Maar garanties kan ik je niet geven...

Je moet het qua klantenservice zo zien, aan de telefoon zit de mindere kwaliteit, per mail de weer wat betere, en de webcare heeft de meeste bevoegdheden.

Laat nog eens horen hoe e.e.a. afloopt.

van leyden
door van leyden - Sep 18, 2014 om 13:37
1289 Antwoorden / 17 Vragen
0

Als mosterd na de maaltijd
Zoals gebruikelijk heeft zoekster het weer eens helemaal goed> het is geen kennelijke vergissing..
Maar ja, gelijk hebben en gelijk krijgen?
Bol. com heeft een goeie reputatie, ik denk dat als ts zijn poot stijfhoudt bolletje wel overstag gaat.
Want mocht het een zaak worden dan wint ts geheid.

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2014 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

.......Op o.a. de website van Tweakers.net is het prijsverloop van de monitor te bekijken.......

Dat prijsverloop wordt juist veroorzaakt door het foute aankoopbedrag bij Bol.com. Het verschil tussen 450,- en 285,- is te groot om te spreken over een 'kennelijke vergissing'.

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2014 om 14:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo phillostar,

.....Het is iig zeer irritant dat zo een grote webwinkel met gemak een consument kan afpoeieren, met een artikelregel in de AV die veelste breed (mis)gebruikt kan worden.....
Het lijkt me toch logisch dat ze zich indekken tegen mogelijke fouten.
Ze hebben er natuurlijk niets aan om bewust dit soort fouten te veroorzaken.
Daar krijgen ze alleen maar een slechte reputatie door en het kost ze klanten.
Ze gaan dan ook meestal soepel om met dit soort vergissingen.
Blijkbaar is nu het verschil te groot en beroepen ze zich dus op het genoemde artikel.
Maar wie weet wordt e.e.a. toch nog naar je tevredenheid opgelost.

Suc6

van leyden
door van leyden - Sep 18, 2014 om 14:48
1289 Antwoorden / 17 Vragen
0

[quote=carola.83 schreef op donderdag 18 sep 2014, 14:05].......Op o.a. de website van Tweakers.net is het prijsverloop van de monitor te bekijken.......

Dat prijsverloop wordt juist veroorzaakt door het foute aankoopbedrag bij Bol.com. Het verschil tussen 450,- en 285,- is te groot om te spreken over een 'kennelijke vergissing'.

Vind je?
"Kennelijke vergissingen" vereisen hogere bedragen, bijvoorbeeld een tv voor 10 euro.
Iedereen kan dan begrijpen dat het een (typ)foutje is.
Verschil tussen die twee bedragen is veel te klein om van een kennelijke vergissing te praten.
Vooral als je weet dat stuntprijzen tegenwoordig heel normaal zijn.

Ik denk dat elke rechter dat ook zal zeggen.

phillostar
door phillostar - Sep 18, 2014 om 15:46
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

@Carola.83 - Ja en nee, dit model (monitor) is in april op de Nederlandse markt geintroduceerd, en is in juni 2 maal eerder aangeboden voor een prijs onder de 300,- euro. De dip van afgelopen week was de prijsdaling van Bol.com. Of de prijsdaling in juni ook van Bol.com was, dat weet ik niet.

Op Hardware.info kan ook het prijsverloop bekeken worden vanaf de introductie van de monitor. Uit die statistiek is alleen een prijsdaling onder de 300,- euro te zien eind juni en die van afgelopen week.

http://nl.hardware.info/productinfo/206742/aoc-q2770pqu#tab:prijzen

@edrick3 - Ik begrijp dat een bedrijf zich zal indekken met regels in de AV. Maar ik geloof niet dat dit een foutieve prijsvermelding was, omdat de verkoopprijs de dag voor mijn bestelling zelfs nog een tientje lager was.

Het merk AOC is niet zo prominent aanwezig of bekend op de Nederlandse markt. Bol.com is 1 van de grote directe dealers van het merk. Een promotie actie tussen de dealer(Bol.com) en de fabrikant met een zogenaamde stuntprijs is geheel mogelijk om het merk te showcasen.
Wat "van Leyden" meld, het is niet zo dat de monitor voor 1/10 of 1/4 van de originele verkoopprijs aangeboden was.

Voorlopig is het afwachten met welk antwoord Bol.com zal komen, ik hoop uiteraard dat ze gewoon de originele koopovereenkomst nakomen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer