Verzendkosten retourzending betalen?
Ik bestel van een website een tuinpaviljoen op basis van de foto die getoond wordt.
Bij levering blijkt het een ander model te zijn en geeft de firma ook toe dat ze een verkeerde foto hebben geplaatst.
Ik mag de tent retour sturen maar moet zelf de verzendkosten betalen (rond de 50 euro!) omdat helemaal onderaan de pagina staat dat het model kan afwijken van de foto. De firma heeft echter het onderschrift van de foto aangepast en vermeld dat dit het bestelde model is.
Moet ik een webpagina helemaal door scrollen terwijl bovenaan een foto getoond wordt als zijnde het model van het paviljoen?
Een paar opmerkingen.
Ja. Een verkopende partij mag aangeven dat de foto afwijkend kan zijn van het te leveren artikel.
Dit kan te maken hebben met het feit dat planken nooit exact hetzelfde zijn. Dat een bus blauw niet meer geleverd kan worden en men een andere bijna gelijkende blauw levert. Dat een dakplaat niet 10 maar 11 golfjes kan hebben.
Een compleet ander niet gelijkend artikel komen ze natuurlijk niet mee weg. Hier geldt de redelijkheid van de wet.
Je stelt dat een foto aangepast is na levering? Dat zou ik niet te hard roepen tenzij je het kunt bewijzen.
En je vraag over doorscrollen.
Ja dat moet. Je moet zelfs op linkjes klikken als "Leveringsvoorwaarden" en dan die pagina óók nog helemaal doorlezen.
En als je geleverd krijgt moet je ook weer alle bijgeleverde afleverbonnen en rekeningen lezen en controleren of het allemaal klopt.
Ik weet het, niemand leest de kleine lettertjes. En dat weet ik omdat ik altijd verbaasde gezichten krijg als ik wél lees voor ik iets teken.
Maar ze horen vermeld te worden, en jij hoort dat wél te lezen om te weten waar je aan begint.
En nog wat.
Ze kunnen je ook aan de koop houden met dezelfde argumenten.
Ben dan blij dat je voor eur 50 er zo makkelijk vanaf kunt. Het had zo makkelijk veel moeilijker uit kunnen pakken, en dan ben je verder van huis.
U heeft het recht om uw bestelling te herroepen, dus annuleren, binnen de veertiendagen.
Het moet de voorwaarden omschreven zijn dat de retourkosten uwerzijds ten laste komen.
Was het u bij de bestelling bekend dat het model afwijkend kon zijn? Anders dwaling! En komen de retourkosten m.i. voor de verkopende partij voor rekening.
Afwijkend bedoel ik mee dat de kleur iets lichter of feller is dan op de gepresenteerde foto.
[quote=target schreef op woensdag 17 sep 2014, 23:35]
Maar was die periode van twee weken bij online aankopen niet opgerekt?
Ja, die is opgerekt naar 2 weken. Was 1 week.
[quote=target schreef op woensdag 17 sep 2014, 22:41]
Je stelt dat een foto aangepast is na levering? Dat zou ik niet te hard roepen tenzij je het kunt bewijzen.
Doe even normaal, als de foto is aangepast en de firma geeft toe dat dat er een verkeerde foto is verspreid dan zou ik dat ook heel hard roepen.
En met welke dezelfde argumenten kunnen ze je aan de koop houden? Geen enkel. Recht op herroeping is recht op herroeping.
Wat een gezwam.
Nee, u hoeft niet helemaal door te scrollen. Dergelijke informatie moet op zo'n manier worden aangeboden dat het duidelijk is voor de koper, zonder dat deze moet gaan zoeken. Onder de foto is een goede plek.
Hier is sprake van een misleidende handelspraktijk omdat de informatie op zo'n manier wordt gepresenteerd dat je misleid wordt waardoor een gemiddeld consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Dit is onrechtmatig en daarom moet de winkel jou je verzendkosten vergoeden.
[quote=alfatrion schreef op donderdag 18 sep 2014, 01:54]Nee, u hoeft niet helemaal door te scrollen. Dergelijke informatie moet op zo'n manier worden aangeboden dat het duidelijk is voor de koper, zonder dat deze moet gaan zoeken. Onder de foto is een goede plek.
Hier is sprake van een misleidende handelspraktijk omdat de informatie op zo'n manier wordt gepresenteerd dat je misleid wordt waardoor een gemiddeld consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Dit is onrechtmatig en daarom moet de winkel jou je verzendkosten vergoeden.
Dwaling wel of niet! Dit is een duidelijk antwoord waar ts wat aan heeft.
[quote=zoekster schreef op woensdag 17 sep 2014, 23:47]Doe even normaal, als de foto is aangepast en de firma geeft toe dat dat er een verkeerde foto is verspreid dan zou ik dat ook heel hard roepen.
En met welke dezelfde argumenten kunnen ze je aan de koop houden? Geen enkel. Recht op herroeping is recht op herroeping.
Wat een gezwam.
Ik doe normaal. Mij was niet bekend dat de firma dat erkent.
Als dat niet erkent werd lag het anders.
In ons land werkt het nog altijd zo dat bij een rechtbank waarheid is dat wat bewezen kan worden.
En dat geld ook voor de termijn van herroeping. Bewijs dat maar eens als je dat alleen geroepen hebt en verder geen reclamatie op papier hebt.
Dan ben je overgeleverd aan de goede wil van de firma.
Geen gezwam dus, maar realiteit.
[quote=ikke65 schreef op woensdag 17 sep 2014, 22:17]Ik bestel van een website een tuinpaviljoen op basis van de foto die getoond wordt.
Bij levering blijkt het een ander model te zijn en geeft de firma ook toe dat ze een verkeerde foto hebben geplaatst.
Ik mag de tent retour sturen maar moet zelf de verzendkosten betalen (rond de 50 euro!) omdat helemaal onderaan de pagina staat dat het model kan afwijken van de foto. De firma heeft echter het onderschrift van de foto aangepast en vermeld dat dit het bestelde model is.
Moet ik een webpagina helemaal door scrollen terwijl bovenaan een foto getoond wordt als zijnde het model van het paviljoen?
Staat toch in de vraag?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer