Voorlopige belastingaanslag blijkt nogal een aanslag
Ik ontdekte vandaag iets dat me nogal verontrust, maar waar ik maandag pas bij de Belastingdienst over kan aankloppen. Ik hoop dus dat hier iemand alvast iets slims kan zeggen.
Na mijn voorlopige belastingaanslag ben ik tot de conclusie gekomen (en dat blijkt nu ook in de praktijk) dat ik in plaats van 4300 euro te ontvangen (de afgelopen jaren netjes verspreid over 12 maanden bij wijze van extra inkomen) 133 euro moet betalen. De 133 euro heb ik reeds betaald, maar nu blijkt dus dat ik de 369 euro per maand, waar ik toch een beetje op rekende de afgelopen zeven (!) jaar, niet meer krijg.
Let wel: mijn inkomen, en dat van mijn (fiscale) partner, is niet noemenswaardig veranderd. We hebben nog steeds dezelfde baan, hetzelfde aantal uren etc. Het teruggavebedrag had m.i. te maken met ons koophuis.
Ik heb de voorlopige aanslag van dit jaar naast die van vorig jaar gelegd en zie maar één groot verschil: het "Saldo inkomsten en aftrekkosten uit eigen woning dat aan u wordt toegerekend", dat de afgelopen jaren op plusminus 10.000 euro stond, staat nu ineens op 0 euro. Daardoor is mijn totaal inkomsten ineens een stuk hoger en daaruit volgt dan kennelijk de rest.
Klopt mijn analyse? Of is er nog iets heel anders aan de hand?
Een greep in onze huishoudpot van bijna 5000 euro netto lijkt mij wel iets om bezorgd over te zijn.
Als de inkomens zowat gelijk zijn en u geen andere aftrekposten hebt dan die voor het pand kan het alleen maar zijn dat er een fout gemaakt is.
U kunt simpel het formulier downloaden en dat invullen en insturen om een verbeterde voorlopige asnslag te ontvangen.
Waarom hebt u eigenlijk die € 133 betaald? Staat deze aanslag opdezelde naam als verleden jaar de voorlopige aanslag?
Als u € 1.000,- hypotheek rente per maand betaald is het door u aangenomen bedrag redelijk correct. (Hypotheekrente - huurwaarde forfait). Dus als dit klopt is er een foutje gemaakt in de voorlopige aanslag en zult u een bezwaarschrift moeten indienen of via de belastingsite de wijziging voorlopige aanslag 2015 moeten insturen.
Veel dank voor de antwoorden. Fijn dat ik op dit forum (en dan vooral de deelnemers ervan) kan rekenen voor vermindering van de stress. Ik heb via de belastingsite alles ingevuld (poe poe, da's nog een ingewikkelde klus) en nu blijkt dat ik toch nog een behoorlijk bedrag tegemoet kan zien.
Waarom ik de 133 euro heb betaald? Ik heb bij ontvangst van die voorlopige aanslag geen moment gedacht aan de voorgaande aanslagen waarin ik juist veel geld tegemoet kon zien. Ik dacht alleen maar aan de vele nieuwsberichten over het extra bedrag dat vele 'modalen' schijnen te moeten betalen dit voorjaar en dacht nog dat ik goed wegkwam. Maar die aanslag komt dus kennelijk nog....
Mar dat bedrag wat veel modalen zouden moeten betalen gaat over 2014 en die eventuele aanslag kont pas nadat de aangifte 2014 is ingezonden,
Een beetje meer verdieping in belastingzaken kan geen kwaad. Is een leuke materie.;-)) en tegenwoordig zelfs makkelijk.;-))
[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 19:24]
Een beetje meer verdieping in belastingzaken kan geen kwaad. Is een leuke materie.;-)) en tegenwoordig zelfs makkelijk.;-))
Inderdaad. Ik denk dat veel mensen last hebben van een natuurlijke reflex die zegt dat belasting ingewikkeld is. Maar met de huidige software die de belastingdienst beschikbaar stelt is het allemaal niet zo moeilijk meer. Gewoon alles invullen en na een paar minuten heb je de uitkomst.
Nouja, ik moet zeggen dat ik met zo'n ingevuld formulier een eind kom tegenwoordig maar er zitten wel wat mysteries in het belastingwezen. Om maar iets te noemen: bij de 'echte' aangifte moet je de huiskosten over jezelf en je fiscale partner verdelen. Hoe ik dat doe is volledig aan mij (50-50%, 30-70%, 0-100%...) maar de einduitslag verschilt nogal: bij het ene extreem moet ik heel veel betalen aan de belasting, bij het andere extreem krijg ik geld terug. En dan zijn er de aftrekposten waar "men" altijd heel veel geld mee binnenhaalt, maar ik heb er nog nooit iets mee bereikt.
En overigens ben ik van mening dat het wel leuk is dat je je moet verdiepen in belastingen, energieleveranciers, telefoonaanbieders, keurmerken en de hele santekraam, maar met een gezin, een fulltime baan en mantelzorg voor moeders is de week zo al vol genoeg eigenlijk. Ik vraag me wel eens af hoe andere mensen het doen.
Die verdeling van de kosten, is dus geen MOETEN. U kunt het saldo van de kosten voir het huis verdelen zoals u wenst. En dat er verschillende uitkomsten zijn, is ook logisch.
Een aftrekpost van zeg € 8.000 kan zomaar maken dat een deel van het inkomen in een andere schijf terecht komt, die onvoirdeliger is.
U zou dus eigenlijk wellicht voir beiden een voorlopige aanslag moeten vragen.
Maar dat u bij de een extreem veel terugkrijgt en bij de ander extreem veel moet betalen, kan niet kloppen. Als u beiden in loondienst werkt, zou u met ern aftrekpost zowel bij de een als bij de ander geld terug moeten krijgen.
Dus als u een uitkomst had dat u bij de een veel moet betalen, moet u iets fout gedaan hebben.
Morgen misschien nog maar eens een keer dat formulier invullen en precies kijken naar de uitkomst door een beetje te goochelen met de cijfers.
Algemeen principe: aftrekpost of posten of het hoogste inkomen in aftrek nemen. Soms kan er verfijnd worden bij tweeverdieners. En de slimmerds kunnen bij de hypotheekrenteaftrek vaak gebruik maken van de aanslaggrens van € 45. (lees: € 45 belastingvoordeel) Dat is ongeveer de prijs die je betaalt als je de belastingaangifte uitbesteedt. (vanaf € 25 lees je in de krant)
Als basisprincipes niet bekend zijn zoals hier is een redelijk goed advies: Besteed de belastingaangifte uit. Niks mis mee. Of laat je helpen door iemand met enig verstand van zaken. Of als je lid bent van een vakbond of ouderenbond: aangifte is (bijna) gratis. Het lidmaatschap volstaat.
Bij een simpele aangifte met jaaropgaven (inkomens), hypotheekrenteaftrek is het enige 'kunstje' de verdeling. Zoals gezegd: aftrek op het hoogste inkomen. En probeer voor de zekerheid 3 minuten lang wat andere verdelingen. Heb je ook nog kans dat de € 45 eruit komt. Zeker als 2 partners (tweeverdieners) een voorlopige teruggaaf hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer