ijzerbroot
door ijzerbroot Nov 22, 2008 om 14:09
Geldzaken & recht

Wat wanneer repareren niet kan?

Beste experts,

Wanneer een occasion nog ruim binnen de BOVAGgarantie termijn een startprobleem blijkt te hebben wat ( helaas) niet door de betreffende dealer kan worden gerepareerd/ verholpen, hoe dan verder?

Inmiddels is de garantieperiode al wel voorbij, maar het zelfde euvel ( auto start dan weer wel, dan weer niet) speelt nog steeds. Ik ben er van overtuigd dat de dealer z’n uiterste best heeft gedaan, maar inmiddels is me verteld dat ze de oorzaak echt niet kunnen vinden en dus ook niet kunnen verhelpen… Of we niet toe zijn aan een andere auto (tegen bijbetaling)…( De niet startende auto is van 2000).

Hoe zit dit nu? Bij terugname zou toch de periode waarin we wel konden rijden worden verrekend? De garantiebepalingen van BOVAG zelf hebben het alleen over "repareren" maar wat wanneer dat, zoals in dit geval, niet kan? Ik ben niet uit op procedures en/ of winstbejag, maar zou graag weten welke rechten we in deze hebben (we hoeven ons niet een poot uit te laten draaien).

Reparatie zou zowel voor ons als de dealer de beste oplossing zijn, maar wanneer dat niet kan, tsja: dan kan dat dus niet…

(vraag + uitleg eerder gepost op "auto & vervoer -> overig" , daar krijg ik helaas meer technisch advies –begrijpelijk- maar zoek info over onze rechten/ mogelijkheden in deze.)

IJzerbroot

2314 19 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Nov 22, 2008 om 16:47
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo ijzerbroot. ook aan techn bijdrage heb je iets . maar om op je vraag terug te komen,dit valt nog steeds onder bovag garantie. maar alles is te repareren. het moeilijkste is diagnose stellen. is het inderdaad starten of niet aan slaan.? je kunt tot een deal komen met het verrekenen van de gereden km en afschrijving in tijd of maanden berekenen. wettelijk heb je een punt. . maar heb je ze de auto wel een tijdje laten houden om in het robleem te groeien? wat voor merk en type is het? koud of warm?

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 22, 2008 om 17:01
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Hardware ERror MAN,

De info over het Quelle arrest was mij helemaal onbekend... (En ja persoonlijk zou ik geneigd zijn wèl een vergoeding voor gebruiksgenot te accepteren, je hebt ons hiermee voor een stomme fout behoed. Dank!!!)

De vorige auto (zelfde merk en dealer) was ook bekend met startproblemen... We kregen een hele goede deal op de huidige auto en daardoor wilde ik destijds niet op alle slakken zout strooien. Maakte mij niet uit dat de afstandbediening het niet deed. Maar wel 2 jaar BOVAGgarantie...

Uit je antwoord maak ik op dat we aan de ene kant zouden kunnen blijven aandringen op reparatie en dat we aan de andere kant (mocht dat niet kunnen of mocht de dealer die kosten niet willen dragen) dus feitelijk recht hebben op volledige restitutie van het aankoopbedrag. (Òf de dealer moet een gelijkwaardig product kunnen leveren).

Vervolgvraag: dat gelijkwaardig, is dat gerelateerd aan nu of gelijkwaardig aan het moment van aankoop?

Hier is de rust weergekeerd. We zullen vol vertrouwen blijven overleggen/ onderhandellen met deze dealer en na afloop zal ik merk en type alsnog posten.

IJzerbroot

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 22, 2008 om 17:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ijzerbrood,

Vervelend probleem. Als een auto niet start op de tijden die de eigenaar wil, heb je er niets aan.

Als je de garantie niet bewust afgekocht hebt, dan heb je bij een bedrijf dat iets verkoopt aanspraak op garantie dat het gekochte voldoet aan de eisen welke je daaraan mag stellen. Het minste dat je bij een auto mag verwachten is starten. Dit geldt allemaal ook voor een gebruikt artikel dat je bij een bedrijf koopt. De verkoper heeft de verantwoordelijkheid dat het product zo is en voldoet als hij het aangeboden heeft. Hij zal je niet een auto verkocht hebben met "af en toe een startprobleem".

Nu is de ene automonteur de andere niet: je kunt denken dat je de beste bent, maar er is altijd iemand die beter is. Dat geldt overigens niet alleen voor automonteurs.

Je zou de garage voor kunnen stellen de auto naar een andere dealer te brengen en op zijn kosten de auto laten repareren met garantie op de reparatie. Of hij dat wil is een tweede, want het geeft zijn monteur een brevet van onvermogen als het daar wel lukt. Maar het is te proberen.

Je hebt, in geval dat repareren (elders) niet mogelijk is, recht op een gelijkwaardig of beter vervangend product of het aankoopbedrag GEHEEL terug.

Bij het Hof van Europa is op 17-4-2008 door de hoogste rechter uitspraak gedaan in het z.g.n. Quelle arrest, dat een verkoper geen vergoeding mag vragen voor z.g.n. "gebruiksgenot". D.w.z. dat hij geen vergoeding mag vragen voor de tijd dat u toevallig de auto wel heeft kunnen gebruiken.

Europees recht gaat boven Nederlands recht, wanneer het Europese recht de consument meer bescherming biedt dan het Nederlandse.

Wens je veel succes bij de onderhandelingen.

Hardware ERror MAN.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 22, 2008 om 17:24
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste grindweg,

Fijn je hier nog steeds tegen te komen!

De auto is minstens 5 keer ter reparatie aangeboden en steeds nam de dealer het initiatief om me te vertellen dat ‘ie wel weer startte, maar dat ze de oorzaak niet konden vinden en dus ook niet konden repareren. Nu is hij er weer een volle week geweest.

Steeds bij aanbieden heb ik uitgebreid met de monteurs gesproken en alles wat mij opviel verteld. Uiteraard heb ik ook de door mij toegepaste trucjes (schudden, of even een paar centimeter verplaatsen) waardoor ‘ie soms dan toch weer startte, uiteengezet.

Als leek lijkt het me dat ze de tijd hebben gekregen om "in het probleem te groeien". Mij werd verteld dat ze alle diagnostische mogelijkheden hebben uitgeprobeerd, zonder resultaat.

Het gaat om een Toyota Yaris Verso;1.3 16V vvt-i, eerste afgifte was april 2001, benzine motor, 4 cilinders (1299 cm3) , 63 kW. Hij heeft een startonderbreker en een boordcomputer.

vriendelijke groeten

IJzerbroot

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 22, 2008 om 18:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ijzerbroot:

Gelijkwaardig aan het moment van aankoop. Anders zou hij nóg een vergoeding hebben voor het "gebruiksgenot". Je mag wel wat hebben voor de ellende en de tijd die je aan deze ongein kwijt was.
Hij heeft je die ellende immers verkocht!

Met grindweg ben ik van mening dat álles te repareren is. Intermitterende storingen zijn wel erg lastig te vinden en vaak alleen maar via het uitsluitingsprincipe. Dus steeds units vervangen en als de klacht dan blijft optreden kun je achteraf zeggen dat het dáár NIET aan gelegen heeft.
Het trekt ook een enorme wissel op je vakkennis, want je wilt immers zo min mogelijk uitwisselen. Als het een erezaak wordt om het er uit te krijgen, ben je op de goede weg.
Omwille van efficiëntie zou je ook kunnen beslissen het ding te verschrotten, maar alles blijft op kosten en risico van de garage.

H.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 22, 2008 om 20:00
460 Antwoorden / 6 Vragen

OK, da's duidelijk...

Nogmaals bedankt voor de input!

IJzerbroot

@allen: PS: 'k stel voor eventuele technische zaken onder het andere draadje voort te zetten. Dan blijft dit draadje voor het stukje "consumentenrechten"

grindweg
door grindweg - Nov 22, 2008 om 20:01
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo bedankt voor uw reactie. ik begrijp dat de startmotor niet gaat draaien??

poltol
door poltol - Nov 22, 2008 om 20:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo experts,

Er lopen hier twee discussies over dezelfde vraag. Kan de vraagsteller even duidelijk maken waar we gezamelijk verder kunnen puzzelen?

Dit is erg onhandig.

Vr.gr. poltol

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 22, 2008 om 20:45
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste grindweg,

neen: de startmotor deed ’t steeds wel...

IJzerbroot

PS. (ook voor andere potentiële beantwoorders)

Zoals ik in dit draadje al eerder trachtte aan te geven zijn er over dit probleem 2 draadjes: Deze, wat mij betrof bedoeld voor info over onze consumentenrechten rond dit probleem en op "auto en vervoer -> overig" (gelinkt), waar het speuren/ meedenken naar de mogelijke oorzaak verder kan plaatsvinden.

Sorry voor de schijnbare dubbelpost...

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 22, 2008 om 20:46
460 Antwoorden / 6 Vragen

@all (en dank aan poltol)

Zoals ik in dit draadje al eerder trachtte aan te geven zijn er over dit probleem 2 draadjes: Deze, wat mij betrof bedoeld voor info over onze consumentenrechten rond dit probleem en op "auto en vervoer -> overig" (gelinkt), waar het speuren/ meedenken naar de mogelijke oorzaak verder kan plaatsvinden.

Sorry voor de schijnbare dubbelpost...

IJzerbroot

joepje_1
door joepje_1 - Nov 24, 2008 om 14:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

wel en dan weer niet starten is iets waar ook nette garages erg kribbig van worden ..... ook zij zitten met de handen in hun haar ... ik heb het twee keer meegemaakt .... ze kunnen het lek niet vinden .... beide keren was het een scheurtje in de bobine ..... daar heb je bij een warme motor geen last van .... ga ze maar vertellen wat er loos is .... worden ze ook kribbig van ....maar ja ..... grj

na
door namliam - Nov 24, 2008 om 14:19
99 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een Opel Astra, ook af en toe niet willen starten.

Uiteindelijk heeft een monteur er een paar weken in rond gereden totdat het probleem zich weer voordeed. Doordat de monteur er op dat moment bovenop stond kon hij de diagnose stellen.

In mijn geval zaten er schuurtjes in het een of andere rubbertje in de motor waardoor de motor valse lucht aan zoog en niet starte.
Dit gebeurde meestal als de auto langer still had gestaan en dan bij voorkeur ook in de koude vroege morgen. 's middags en 's avonds nooit last gehad.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Success met je auto!

ve
door verboon - Nov 24, 2008 om 14:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb het zelfde probleem ook gehad. OOK LEES IK DAT JE EEN STARTONDERBREKER HEB. Dit kan namelijk de oorzaak wel een zijn.

Laat door de monteur(of als hij niet wil starten door de ANWB) de startonderbreker uitschakelen zodat die niet meer werkt.

Toen bij mij dat gadaan was, was het probleem ook verholpen.

groeten Sjaak

gr
door grandma - Nov 24, 2008 om 15:27
14 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ijzerbrood,

Wij hebben dit zelfde probleem ook gehad met onze Toyota Corina.

Elke keer moesten we terug naar de garage echte Toyotadealer.

Bobine vernieuwd en de heleboel nagekeken. Telkens weer.

Service van de garage was uitstekend kregen steeds vervangende auto mee.

De laatste keer werd onze auto van huis opgehaald omdat we weer niet weg konden.

Tot besluit hebben ze de startonderbreker er tussenuit gehaald.

Hierna deed hij het weer perfekt. Geen enkel probleem meer.

Misschien zou die startmotor bij U er ook tussenuit gehaald moeten worden. Het is het proberen waard.

Succes.

gr
door grandma - Nov 24, 2008 om 15:28
14 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry Startonderbreker bedoelde ik uiteraard.:)

ja
door jank - Nov 24, 2008 om 16:11
168 Antwoorden / 8 Vragen

Heeft u al eens uw licht opgestoken bij de importeur, danwel de BOVAG zelf? Mogelijk bieden zij enige soelaas.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 24, 2008 om 16:46
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste allemaal,

nogmaals bedankt voor jullie moeite.

Per vandaag moest de vervangende auto weer terug... Mijn vrouw is (oa) slecht ter been, evenals mijn alleenstaande schoonmoeder (beiden hebben een rolstoel), m’n pleegdochter is meervoudig gehandicapt en ik ben hartpatiënt: wij hebben eigen vervoer nodig, al was het alleen al voor alle medische afspraken...

Vandaag werden we voor het blok geplaatst door de dealer: reparatie (alle electronica vervangen) voor e 1500,- òf de ongerepareerde auto tegen betaling van e 160,- mee nemen òf het beestje inruilen op een identieke wagen (die een jaar ouder is, wel minder km op de teller heeft) waarop we alsnog e 2000 op moetsen bijbetalen.

Wijzer geworden op deze site (en door deze site) ook nog even met consuwijzer gebeld... Zij stellen Hardware ERrorMAN in het gelijk. De dealer liet weten z’n eigen info-bronnen te hebben en gaf niet thuis op onze uiteenzetting van de situatie.

We hebben, onder protest en vooraankondiging van het opstarten van een procedure waaruit zou moeten blijken wie er in deze nu gelijk heeft, de derde optie gekozen... De dealer sputterde eerst wat tegen (klacht bij BOVAG oid zou niets uithalen) maar kon niet anders dan overstag gaan toen we aangaven dat hij, waar hij zó zeker van zijn gelijk is, dan toch niets te vrezen heeft. Het Quelle-arrest werd door hem direct als "niet van toepassing zijnde" van tafel geveegd. Enfin: we zullen wel zien.

Op de oude hebben we (verschil aankoop jan 2007 en inruil nu) ruim 3800 euro verloren. Mooie truuk!

Wat mij betreft sluiten we beide draadjes: 1- ik meen te weten hoe dit verder aan te pakken en 2- ik ga deze dealer niet verder op weg helpen...

Nogmaals dank aan iedereen die heeft meegedacht!

IJzerbroot (en familie)

le
door leolouwers - Nov 24, 2008 om 20:03
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ijzerbroot,

Als consument geniet je volgens de nederlandse wet consumentenbescherming. Omdat het probleem zich al in de garantieperiode voordeed heb je nog steeds recht op gratis reparatie. Als de dealer er niet uit kan komen dan is het zinvol om met de importeur contact op te nemen. Zij kunnen vaak beter een probleem opsporen. Overigens zou het met de juiste diagnoseapparatuur op te sporen moeten zijn. Laat je echter niet afschepen. Gewoon reparatie eisen zonder iets te betalen.

Leo Louwers

aj
door ajtr - Nov 25, 2008 om 00:26
46 Antwoorden / 7 Vragen

IJzerbroot.        Als reparenen niet meer kan ja wat dan?Het is en blijft altijd een probleem met garantie.Wat valt wel en wat valt niet onder de garantie.Is deze dealer wel een erkende Toyota dealer of verkoopt hij Toyota autos.Is deze garage waar jij je auto hebt gekocht wel bij de Bovag aan gesloten of is dit nep.Let wel de Bovag is een overkoepelnde organisatie waar een garage zich bij aan kan sluiten maar dit niet verplicht is.Maargoed afgezien daarvan jij zit met een start probleem en dat is te verhelpen.Alleen jammer dat deze garage het niet kan vinden en kan repareren.Jij hebt de storing gemeld binnen de garantie periode en dus is deze garantie nog rechtsgeldig.Hoe los je dit probleem op.Ik heb zelf een garage en repareer dus ook auto's en soms heb je zo'n geval er tussen als die van jouw waar ik mischien ook niet uit zouw komen.Geen probleem even bellen met inporteur wat dit heuvel kan zijn en meestal lukt het om het te verhelpen of deze verwijst mij door naar een ander die in gespecialiceerd is en dat zijn meestal oudere vaklui die vaker met zo'n bijltje gehakt hebben.Je kunt nog zulk duur meetapparatuur hebben maar niet alles is te meten.Dus deze storing moet en kan op gelost worden door een oude rot uit het vak zonder duur apparatuur.Ken je zo'n iemand of vraag eens rond wie er een weet en ga daar eens naar toe.Als ik zie wat jij het al heeft gekost had je dit beter eerder kunnen doen want je kunt een procedure starten maar dit duurd lang en kost ook geld en jouw probleem blijft zolang deze procedure blijft lopen en dat kan heel lang.Je wilt als garagehouder graag zelf het heuvel verhelpen maar dit bij hem niet.Hij zal je niet naar een andere sturen want als die het wel lukt zal zich minderwaardig voelen.Uit mijn eigen praktijk heb ik een keer zo'n geval gehad waar ook ik niet uit kon komen en heb toe een oude rot benaderd en ja je wil het mischien niet geloven maar met een draadeindje vond hij de storing binnen een half uur.Stond er zelf versteld van te kijken maar weet zelf ook drommels goed dat ook al heb je zelf een eigen garage je niet alle kan weten en oplossen.Snap daarom dan ook niet waarom die garage waar jij je occasion hebt gekocht hier zo moeilijk over doet.Leg het nog eens rustig uit en wie weet komen jullie er als nog uit. Succes er mee.

ajtr.