de
door desoer24 Jan 16, 2015 om 13:56
Huishouden & energie

Betalingsregeling extreem hoge eindafrekening energieleverancier

Geachte lezers,
Ik ben gewisseld van energieleverancier. Bij de wisseling bleek dat ik jarenlang op basis van de verkeerde meterstand ben afgerekend doordat de meteropnemer een verkeerde meterstand had/heeft geregistreerd. De jaren daarop heeft die fout zich voortgezet. Dit speelt vanaf 2009. Gezien ik mijzelf als geringe verbruiker zag is mij dit niet opgevallen...en automatische incasso doet de rest.

Mijn vraag: wat mag je verwachten van een betalingsregeling met betrekking tot het verschuldigde bedrag van 13.000.
Het verbruik ga ik niet betwisten.

2148 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

na
door namliam - Jan 16, 2015 om 14:05
99 Antwoorden / 7 Vragen
0

13.000 euro? sinds 2009, gemiddeld gezin betaald zo ongeveer 200 euro per maand
Over 6 jaar is dat 2.166 (en een beetje) per jaar is 180 euro per maand.

Of uw perceptie van "geringe gebruiker" is fout
Of u heeft jaren lang zo goed als GEEN gas en licht betaald
Of er is iets wel HEEL raars aan de hand
Ergens iets klopt hier niet.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2015 om 14:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

U heeft de meterstanden nooit zelf gecontroleerd of ze juist waren, die plicht zou u zich zelf op moeten leggen. Nu plukt u de wrange vruchten hiervan. Elk jaar verkeerde meterstanden door de opnemer lijkt mij onwaarschijnlijk 1x zou kunnen maar jaar uit jaar in is ongelovig.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 14:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo desoer24,

In ca 6 jaar zo'n € 13.000 te weinig betaald?
Wietplantage gehad?
Is er illegaal stroom afgetapt?
Dat is ruim € 2000 per jaar te weinig.
En ik mag toch aannemen dat je wél 'iets' betaald hebt.
En nooit gedacht: goh, wat betaal ik weinig?
Vreemd hoor.

Maar goed, je vraag ...wat mag je verwachten van een betalingsregeling ....
Lijkt me dat ze dat openstaande bedrag zo snel mogelijk willen incasseren.
Heb je al een schikking voorgelegd gekregen?
Zou eens met ze 'om de tafel gaan zitten' om tot een oplossing te komen.
Misschien in 24 maandelijkse termijnen?
Ligt ook aan je financiële situatie.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 14:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

..... De jaren daarop heeft die fout zich voortgezet. .....
Lijkt me stug.
Als er geen meteropnemer langs komt wordt er aan je gevraagd om zelf de meterstanden door te geven.
Dan heb je dus zelf steeds een verkeerde stand doorgegeven.
Raar verhaal dus.

de
door desoer24 - Jan 16, 2015 om 14:22
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Geachte lezers,
Inderdaad, dat gering verbruik is inderdaad een misvatting mijnerzijds.

De oorzaak van dit geheel is een foutje met het telwerk.
100 was 1000, 190 had 1900 moeten zijn, 320 had 3200 moeten zijn, enzovoorts.

Mijn belangrijkste vraag gaat over de betalingsregeling: ze zeggen standaard terugbetalen binnen het jaar, maar in dit geval zou je wellicht iets ruimhartiger moeten zijn. Terugbetalen in 3 jaar b.v., de zgn verjaringstermijn of 6 jaar, de tijd dat er niet goed is afgerekend.

Wie heeft hier ervaring mee?

mahadma
door mahadma - Jan 16, 2015 om 14:23
11574 Antwoorden / 51 Vragen
0

Hoeveel was uw maandtermijn die u die jaren betaald heeft? Heeft u op de jaarnota's bijbetaald of teruggekregen en zo ja hoeveel?

Stel: de eerste stand is foutief geadministreerd, en de volgende keer opnemen door de meter opnemer is de dan zichtbare stand opgenomen, dan moet in die periode een piek te zien zijn in verbruik van energie. De eindstanden worden opgenomen, niet het verbruik t.o.v. de vorige stand, want dat zie je niet op de meter.

Ik snap niet hoe uw verhaal kan, eerlijk gezegd.

mahadma
door mahadma - Jan 16, 2015 om 14:27
11574 Antwoorden / 51 Vragen
0

De oorzaak van dit geheel is een foutje met het telwerk.
100 was 1000, 190 had 1900 moeten zijn, 320 had 3200 moeten zijn, enzovoorts.


Dan heb je toch wel elke keer een meteropnemer gehad die eens langs een goede opticien mag gaan. Een dusdanige functie moet je toch minimaal een komma goed kunnen plaatsen.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar welke leverancier had u dan dat er elk jaar een meteropnemer langskwam? Heel ongebruikelijk. En was dat dan elke keer dezelfde bijna blinde?

En bent u daar in 2009 komen wonen? Wat betaalde u dan per maand in die jaren? Ongelooflijk verhaal.

zoekster
door zoekster - Jan 16, 2015 om 15:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Er geldt een verjaringstermijn van 2 jaar voor de goede afrekening van de jaarafrekening.

Consuwijzer

Hebt u al een eindafrekening of jaarafrekening van uw energiebedrijf gekregen? Dan is het mogelijk dat u daarna nog een rekening ontvangt. Dit noemen we een naheffing. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het energiebedrijf een fout heeft gemaakt met de afrekening. Met een naheffing kan het energiebedrijf deze fout herstellen.

Een naheffing sturen mag het energiebedrijf alleen doen binnen een bepaalde termijn: de verjaringstermijn. Is de verjaringstermijn voorbij? Dan is het energiebedrijf te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening dan niet meer te betalen.

bron

Ze hebben zelf een fout gemaakt, omdat de meteropnemer ziende blind was. Ik zou het bedrag delen door 5 maal 2 (de laatste 2 jaar) en dat opvoeren als de echte betaling. Daar (5600 euro) een jaar over doen lijkt me redelijk.

pino123
door pino123 - Jan 16, 2015 om 15:30
2763 Antwoorden / 14 Vragen
0

U gaat ons vertellen, dat er vanaf 2009 een meteropnemer is gekomen die stelselmatig, 4 jaar achtereen een verkeerde meterstand heeft doorgegeven?

Daarbij heeft u per jaar 2000 euro aan stroom verbruikt....

Maar oké, u heeft het verbruikt en zal dus moeten betalen. Ga in overleg over wat mogelijk is, neem hiervoor contact op met de energielevrancier

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

d
d hol - May 21, 2024 om 15:33
Huishouden & energie

Vattenfall

vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat? Lees meer

anita555
anita555 - Apr 29, 2024 om 21:46
Vrije tijd & tuin

Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?

Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer

Ky
Kyletwee - May 20, 2024 om 10:06
Geldzaken & recht

Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?

Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer