fr
door frank1991 Oct 30, 2015 om 13:40
Huishouden & energie

Artikel word niet retour genomen

ik heb enekel weken geleden een badkamer gekocht bij Svea keukens en bad.
ik ben bij hun in de winkel geweest en heb netjes uitgelegd hoe ik mijn badkamer wilde hebben en heb zelf voor alle afmetingen gezorgd.
tijdens het gesprek heb ik de verkoopster aangegeven dat het gaat om een badkamer in een appartement en dat ik niet in de vloer mag breken dit i.v.m. lekkages.
toen we het hadden over een douchebak heb ik specifiek gevraagd of het mogelijk is dat daar de afvoer onderdoor kon zonder dat ik zou moeten gaan breken en ze vertelde me dat dit geen probleem zou zijn.

enkele weken erna toen ik alle spullen binnen had wilde ik gaan beginnen met inbouwen van de badkamer, maar al snel kwam ik erachter dat de desbetreffende douchebak zo goed als plat op de grond zou komen liggen en de afvoer er dus NIET onderdoor kon. ik heb toen het besluit genomen om er maar een inloop douche van te maken. alleen zit ik wel met een douchebak te kijken waar ik niks mee kan.
ik heb toen contact opgenomen met svea en gevraagd of de douchebak retour kon. ze vertelde mij dat ze niet zeker wisten of de leverancier de douchebak terug zou nemen omdat de doos open geweest was. ik heb de doos netjes dicht gemaakt zodat nauwelijks te zien was dat de doos opengemaakt was.
na ruim 1 week niks van svea gehoord te hebben ben ik zelf maar bij ze langs gegaan om te vragen hoe het zat met de douchebak. ze vertelde mij toen dat de leverancier de douchebak niet terug kon nemen omdat dit geen voorraad artikel was.

nu zit ik dus met een douchebak opgescheept die ik op hun advies besteld heb.
moeten zij dit product terug nemen vanwege verkeerd advies of trek ik aan het kortste eind.

1131 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er "garantie op Doe Het Zelf" bestaat.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet die douchebak op marktplaats.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft niets met de leverancier te maken, u heeft met de verkoper Svea te maken. Er is u een douchebak verkocht die niet voldeed aan wat er door de verkoper over was medegedeeld. Daarmee heeft u een product gekocht dat niet beantwoord aan wat u er gezien de overeenkomst van mocht verwachten. Uitspraken van de verkoper zijn daarbij zwaarwegend.
Waar heeft u nu recht op? Omdat dit niet een geval is van een gebrek dat met vervanging of herstel kan worden goedgemaakt, heeft u recht op ontbinding van de overeenkomst, waarbij u uw geld terugkrijgt en de verkoper het product. Dat de doos is aangebroken doet verder niet ter zake.

Dit alles gebaseerd op het volgende wetsartikel

art 7:17 lid 1 en 2 BW

De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

(de zaak is in dit geval de douchebak)

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U bent kennelijk de beroemde "Handige Harry", alles zelf gemeten, en gemonteerd heeft. Ook niet even direct na ontvangst even gecontroleerd of alles klopte?

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ik mag toch aannemen dat u de douchebak in de winkel bekeken hebt en gezien hebt dat die niet voldeed aan uw wensen? Als de afvoer niet in de vloer kan, mout zo'n ding op stelpootjes of een omkisting geplaatst worden. Het water moet toch weg kunnen.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 16:16: Maar ik mag toch aannemen dat u de douchebak in de winkel bekeken hebt en gezien hebt dat die niet voldeed aan uw wensen?

Waarom neem je dat aan, dat is toch niet logisch? Als dat was gezien dan was de douchebak vanzelfsprekend niet gekocht.
Staat ook in de vraag, er is aan de verkoopster gevraagd of de afvoer er onderdoor kon en de verkoopster beaamde dit. Hoe duidelijk wil je het hebben?

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Ik weet niet of u weleens een douchebak van onderen gezien hebt, maar die zijn allemaal vlak. Nogal logisch. En ook al zou die bak niet in de winkel gestaan hebben, dan zal de Ts toch wel ern folder of zo bekeken hebben?

Elke douche leunt met de randen ergens op en eronder staan stelpootjes of een steunkruis en dan is er voldoende ruimte om de afvoer onderdoor te voeren.

Maar als er dus niet in de grond gehakt mag worden, moet er een omkisting geplastst worden, waar die randen op steunen, met plek genoeg voor de afvoer.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 16:27: @zoekster

Ik weet niet of u weleens een douchebak van onderen gezien hebt, maar die zijn allemaal vlak. Nogal logisch. En ook al zou die bak niet in de winkel gestaan hebben, dan zal de Ts toch wel ern folder of zo bekeken hebben?

Elke douche leunt met de randen ergens op en eronder staan stelpootjes of een steunkruis en dan is er voldoende ruimte om de afvoer onderdoor te voeren.

Maar als er dus niet in de grond gehakt mag worden, moet er een omkisting geplastst worden, waar die randen op steunen, met plek genoeg voor de afvoer.

Het gaat mij er niet om hoe de douchebak geplaatst moet worden, dit soort karweitjes zijn aan mij helemaal niet besteed. Het gaat me om de aannames die u heeft die al in de vraagstelling worden weersproken. Waarom dat dan aannemen?
Nu begint u weer over folders (ofzo) waarin die douchebak zou zijn bekeken door de vraagsteller. Hoe komt u daar bij?

Zelf koop ik zo vaak iets wat niet in een folder staat.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft een professional ook geconstateerd dat het niet ging lukken met die douchebak. Heb dat zelf ook ooit gehad dat ik geen idee had hoe ik de afvoer onder een badkuip zou moeten maken omdat er geen ruimte was (volgens mij). Een loodgieter rommelde even in z'n auto en had de boel binnen een kwartier aangesloten. Er is vaak meer mogelijk dan wat je op het eerste gezicht denkt.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Iemand gaat zijn badkamer verbouwen. Mooi, die hoort dan ook te weten dat een douchebak aan de onderkant vlak is. En als je dan niet de vloer in kunt voor de afvoer, dan moet de douchebak omhoog. En op beide manieren gaat de afvoer onder de douchebak door.

Misschien zo duidelijk?

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 16:43: @zoekster

Iemand gaat zijn badkamer verbouwen. Mooi, die hoort dan ook te weten dat een douchebak aan de onderkant vlak is. En als je dan niet de vloer in kunt voor de afvoer, dan moet de douchebak omhoog. En op beide manieren gaat de afvoer onder de douchebak door.

Misschien zo duidelijk?

Als u vindt dat de verkoper een juist advies heeft gegeven, dan is het beter dat neer te zetten, dan allerlei aannames over wat die persoon heeft gedaan, terwijl uit alles blijkt dat die dat niet heeft gedaan.
Verder hou ik me verre van douchebakken, want daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik heb er zelf ook geen een.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed.

Het advies was correct. Onder elke douchebak loopt de afvoer onderdoor en dat kan zonder te breken.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zal een derde partij, een deskundige, uitsluitsel moeten geven of het ding wel of niet paste op de bedoelde plaats. Als die wel had gepast, jammer voor de vraagsteller, als t'ie niet had gepast, jammer voor de verkoper.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb de badkamer door een bedrijfje laten monteren omdat dit stukke goedkoper is dan door een aannemer te laten doen.
bij de douchebak zaten inderdaad stelpoten alleen deze zouden niet hoog genoeg zijn om de afvoer er onder door te laten lopen en om met een omkisting zou de douchebak 15cm hoog worden wat een echte tenen breker zou zijn.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste frank1991,

ik zie een hoop reacties.
Als ik u was zou ik afgaan op de eerste reactie zoekster.
Ga hiermee nogmaals naar Svea keukens, de verkopende partij, en wellicht kunt u dan tot een compromis komen.
Het gegeven dat u duidelijk heeft gevraagd of de afvoer onder de douchebak geplaatst kon worden is hierin belangrijk, het antwoord van de verkoper hierop aan u is onduidelijk en/of onjuist geweest.
De verkoper, Svea keukens, is de professional in deze en zij hebben (ondanks dat u als consument ook een onderzoeksplicht heeft) verzuimd om u duidelijk aan te geven dat dit niet mogelijk was. De meldingsplicht van de professional telt vele malen zwaarder dan de onderzoeksplicht die u als consument heeft.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

hopetobehelping schreef op vrijdag 30 okt 2015, 20:23: Beste frank1991,

ik zie een hoop reacties.
Als ik u was zou ik afgaan op de eerste reactie zoekster.
Ga hiermee nogmaals naar Svea keukens, de verkopende partij, en wellicht kunt u dan tot een compromis komen.
Het gegeven dat u duidelijk heeft gevraagd of de afvoer onder de douchebak geplaatst kon worden is hierin belangrijk, het antwoord van de verkoper hierop aan u is onduidelijk en/of onjuist geweest.
De verkoper, Svea keukens, is de professional in deze en zij hebben (ondanks dat u als consument ook een onderzoeksplicht heeft) verzuimd om u duidelijk aan te geven dat dit niet mogelijk was. De meldingsplicht van de professional telt vele malen zwaarder dan de onderzoeksplicht die u als consument heeft.

het is een vervelende situatie.
ik ben al meerdere malen bij svea geweest en heb ook al met verschillende personen gesproken bij svea maar hun houden voet bij stuk en nemen de douchebak niet terug.
ik ben al jullie reacties erg dankbaar en ik denk dat ik bij het juridisch loket eens ga vragen wat zij zeggen misschien kan ik er dan wel uit komen.