komsja
door komsja Feb 26, 2015 om 19:30
Voeding & gezondheid

Begraven of cremeren

Sprak mijn vader vandaag (87) (waar ik maar zelden contact mee heb)en vertelde dat hij begraven wil worden op de begraafplaats in het dorp waar hij woont,maar ik weet dat m,n vader zodanig onderverzekerd is dat er bij de meest goedkope crematie nog geld bij moet.
Maar hij stelde dat hij de papieren voor een begrafenis binnen had en dat de kosten van het begraven niet veel duurder was dan cremeren,ik zei dat dat niet kan kloppen want een begrafenis is vele malen duurder dan een crematie,hij zei dat het minime prijsverschil komt omdat hij niet een apart graf hoeft te hebben maar begraven wil worden in een gezamelijk graf,maar volgens mij kan dat niet.
Wie weet hier iets meer van!!!

2110 49 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je betaalt per begraafplaats/gemeente een verschillend tarief voor een "plaatsje" op het kerkhof. Je kan kiezen voor een algemeen graf, dan lig je (meestal) met 3 personen in 1 put en een "eigen graf" maar in beide gevallen zijn de grafrechten voor een x aantal jaar. Je kan op internet de grafrechten terugvinden in je gemeente. Bel anders eens informatief met een lokale uitvaartondernemer voor je speciale vragen.

Als er sprake is van onderverzekering zal diegene die de opdracht geeft tot "een uitvaart" en het contract tekent. En als er te weinig verzekering is, zal er op de ene of de andere manier toch betaalt moeten worden.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Crematie is inderdaad goed koper zelfs kan de opdracht al via internet geregeld worden. Of dat ook met begraven kan zover ben ik nooit wezen zoeken.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar als hij die papieren voor ern begrafenis binnen had, kon u die toch inzien? Dan had u meteen geweten of hij gelijkhad.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grafrechten voor minstens 15 jaar!

Bent u voornemens, of andere nabestaanden, om regelmatig het graf, al dan niet met een grafsteen, te gaan bezoeken? Na de crematie de urn op de urnenplaats voor 5 jaar?

Mijn voorkeur gaat voor het cremeren uit.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo komsja,

Wat info: klik hier.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

nog wat info . Jij of jullie (weet ik natuurlijk niet) kunnen de kosten zo laag mogelijk houden zoals de benodigde kaarten, de koffie/cake etc. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel familie, vrienden en kennissen er zijn. Ook kan je b.v. kaarten versturen na de begrafenis, dus "in stilte begraven".

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt voor een groot deel van de polis af, is die een uitkering in geld of in natura. Bij een naturapolis regelt de verzekeraar de uitvaart dus begraven of cremeren lopen dan niet zoveel uit de pas. Gezien de leeftijd van uw vader ga ik wel uit van een natura polis want toen hij die polis afsloot was er nog geen concurrentie in de uitvaartbranche. Ik denk dat u vader wel eens gelijk kan hebben met de kanttekening dat u bij een crematie wel cake en koffie krijgt en bij een begrafenis nadien direct kunt vertrekken. Edoch zo hard zijn begrafenis ondernemers ook weer niet.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op donderdag 26 feb 2015, 21:20:

"wel cake en koffie krijgt en bij een begrafenis nadien direct kunt vertrekken. Edoch zo hard zijn begrafenis ondernemers ook weer niet."

Niet? Zeker (gelukkig) recentelijk geen begrafenis gehad die geen koffie en cake berekenen? Geloof me maar, restaurantprijzen zijn er niets bij!

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De duur van de uitvaartpolis want een verzekering is het niet, is belangrijk. Ik ben vanaf mijn geboorte door mijn ouders op de uitvaartpolis meegenomen en die toen ik zeg maar meerderjarig werd zelf overgenomen met een indexering tot op heden. Vele bedragen zijn polisvrij maar tellen wel mee, maar de hoofdpolis is natura en die zorgt er voor dat ik hoe dan ook onder de grond danwel cru gezegd de pijp uit ga. Stel dat de vader van vraagsteller ook al heel erg vroeg een uitvaartpolis heeft afgesloten dan kan hij maarzo wel eens gelijk hebben.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530, dat is geen antwoord op mijn commentaar op uw laatste commentaar (een na laatste in dit geval). Over de koffie en cake in dit geval. Peanuts misschien voor u, maar men zal maar 100 mensen krijgen voor dat bakje koffie; als men uiteindelijk de totale rekening krijgt is dat "niet gepiest en toch zeer nat". Ik heb het over mensen met een smalle beurs en de overledene die dacht dat hij/zij toch "goed" verzekerd was.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komsja schrijft al dat zijn vader zwaar onderverzekerd is. En een sommenverzekering was in de jeugd van zijn vader veel meer voorkomend dat een naturapolis. Maar zijn vader is op jaren, dus wellicht heeft hij gewoon daarnaast een spaarpot daarvoor gereserveerd.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een "naturaverzekering" staat duidelijk omschreven wat er "binnen het kader" staat. Soms kan je wat laten en iets anders daarvoor in de plaats hebben. En wil je luxe boven wat verzekerd is, tja .....

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@komsja, las ook dit nog: kijk het even na . Zou zomaar kunnen dat je vader niet zover buiten de werkelijkheid spreekt met je. Lees onder "algemeen graf".

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je vader nog wel eens gelijk kan hebben.

Als je vader begraven wordt in een 3-in-1-graf dan zal dat goedkoper zijn dan een eigen graf.

En als je vader zich wil laten cremeren dan is dat weer goedkoper dan een eigen graf en dat kan dan best net zo duur zijn als een 3-in-1-graf.

Als je een graf hebt betaal je elk jaar onderhoudskosten, er zijn begraafplaatsen die houden het graf schoon en netjes.
Weet alleen niet of dat voor elke begraafplaats geldt, deze kosten heb je niet als je vader gecremeerd word.

Mijn moeder is een maand geleden overleden en heb gezien dat vooral de extra's een uitvaart erg duur maken.
Een witte grafkist kost al bijna het dubbele van een kist met een normale kleur.
Voor volgauto's betaal je ook een hoop geld.
Voor de 45 minuten voor een hapje en drankje voor ca.100 man ben je al bijna 800,00 EURO kwijt.
Een rouwadvertentie in een bekend dagblad kost ook al gauw 800,00 EURO, dat hebben wij dan ook niet gedaan.

De rekening zou hoe dan ook betaald moeten worden, als de uitvaartverzekering niet voldoende is en je vader ook geen andere financiele middelen heeft dan wordt dat mogelijk verhaald op de nabestaanden/kinderen.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komsja heeft nog niets terug gekoppeld dus blijft het koffiedik kijken. Ik geef in mijn situatie aan dat toen ter tijd gangbaar was om een zeg maar onder de grond stop polis af te sluiten die alle kosten betaalde. Saillant detail Komsja heeft weinig contact met de vader maar weet wel dat hij/zij geld bij moet gaan leggen zonder de inhoud van de polissen te kennen. Is dat niet een beetje voorbarig want pa kan best wel eens gelijk hebben.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2015 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530, dat komsja, tegen de gewoonte in, nu niet reageert, kan van alles betekenen. Verdriet, spijt, weet ik veel, alles kan. Ook al heeft hij weinig contact met zijn vader gehad wil niet zeggen dat 't hem niks doet.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komsja,

Je kunt het ook eens wat anders bekijken: het is je vader - ook al heb je minder goed contact - maar hij heeft je wel opgevoed zonder daarvoor een rekening te sturen.

Hij heeft je zelfs geholpen om de opleiding "Deskundige van soep van Unox die niet te hakken is".

Ga maar - net als vroeger toen burenhulp nog bestond - sparen voor een nette plaats op de begraafplaats, in plaats van hier te zoeken hoe je onder de kosten uit kunt komen..

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@komsja,

De wens van uw vader om te worden begraven zou u, naar mijn mening, moeten eerbiedigen.

Gelet de leeftijd van uw vader zal hij mogelijk meer dan één verzekeringspolis hebben die destijds met een weekpremie werden betaald.
Heb zelf nog enkele van deze polissen, bv. Fl. 300,00 (gulden) verzekerd kapitaal waarvoor 131/2 cent per week werd betaald.
Deze polis(sen) zullen inderdaad niet de kosten van een minimale maar fatsoenlijke begrafenis dekken.
Hoewel ik niet in uw vaders portemonnee kan kijken, kan ik mij bijna niet voorstellen dat uw vader helemaal geen eigen spaarcentje heeft waaruit deze kosten kunnen worden gedekt (of misschien voor het grootste gedeelte) want deze beschikbare gelden zijn, ook na zijn overlijden, nog steeds zijn bezit en kunnen worden gebruikt om alle kosten die na een overlijden moeten worden gemaakt mee te betalen.
En het resterende bedrag komt ten laste van de erven.
Door t.z.t. te zorgen voor een fatsoenlijke begrafenis, naar de wens van uw vader en een correcte afhandeling van de nalatenschap, zal kunnen voorkomen dat u op een later tijdstip mogelijk wroeging krijgt over hetgeen u niet volgens zijn wens heeft gedaan.

Ik wens u wijsheid in uw overweging(en).

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader is net zoals mijn moeder was,zwaar onderverzekerd,mijn moeder is helaas een paar jaar geleden overleden en mijn moeder wou gecremeerd worden,maar zelfs daar was m,n moeder te laag verzekerd dus er moest een hele hoop geld bij,en gelukkig heeft haar dochter hetgeen wat er tekort was betaald,omdat onze moeder een waardig afscheid verdiende.En die crematie was geen overdreven uitgebreide crematie,maar het familielid heeft buiten het verzekerde bedrag ongeveer 4,000 euro bij moeten leggen.
en dan praten we over een crematie.
Mijn vader is ook zwaar onder verzekerd,maar hij wil begraven worden,wat veel en veel meer kost,maar m,n vader liegt gewoon over alles,enige tijd geleden zei hij dat alles geregeld was,omdat hij bij overlijden zijn lichaam ter beschikking had gesteld aan de wetenschap en dat zijn kinderen dus niet op hoefte te draaien voor de kosten bij overlijden,en nu zegt hij dat hij al alles geregeld heeft voor een begrafenis,en dat de kosten voor een begrafenis niet veel duurder zijn dan een crematie omdat hij begraven wil worden in een gezamelijk graf.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ps: en wat er hier beweerd word dat m,n vader een extra verzekering heeft of dat hij geld voor zijn begrafenis heeft,is niet waar,ook al heb maar weinig contact met hem.Hij heeft geen geheim spaarpotje of what ever,en dat weet ik uit zeer betrouwbare bronnen

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@komsja, als je vader eerst zegt dat hij zijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap dan moet hij daar een handgeschreven verzoek hebben moeten ingediend bij een der Faculteiten en als hij al geaccepteerd zou zijn moet daar een brief van zijn. Dus of hij daarover jokt, weet ik natuurlijk niet. Want zomaar even zeggen dat hij dat zo geregeld had? : zo werkt dat helemaal niet.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin
Juist,Als hij de papieren daaromtrent had gehad dan had ik dat wel via via gehoord.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als mijn vader/ moeder begraven wil worden zou ik er alles aan doen dit te kunnen waarmaken. Al kost het mijn extra's. Zou goed uitzoeken waar dit het goedkoopst kan, waarop ik eventueel kan besparen ( zelf kaartjes maken, koffietafel thuis) , gedeeld graf of een graf kopen waardoor jezelf ook ooit hiervan gebruik kunt maken .

Mijn ouders hebben er polis en we weten hun wensen. We willen deze laatste wens hoe dan ook vervullen en hoop dat ze dit ook met mijn doen . ( wil gecremeerd worden en daarna begraven)

Weet niet of er wat geëerd wordt? En of dit ook gebruikt kan worden?

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

lovewinnie schreef op vrijdag 27 feb 2015, 20:49:

( wil gecremeerd worden en daarna begraven)

Weet niet of er wat geëerd wordt? En of dit ook gebruikt kan worden?

Wil totaal niet oneerbiedig overkomen maar ik denk dat u wilt schrijven: dat u gecremeerd wilt worden en dat daarna uw as op een graf(je) plekje komt? Zoals u het stelt kan n.l. niet. Wel bijzetting op een bestaand (familie) graf waar de urn bijgezet word.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2015 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 27 feb 2015, 21:03:
lovewinnie schreef op vrijdag 27 feb 2015, 20:49:

( wil gecremeerd worden en daarna begraven)

Weet niet of er wat geëerd wordt? En of dit ook gebruikt kan worden?

Wil totaal niet oneerbiedig overkomen maar ik denk dat u wilt schrijven: dat u gecremeerd wilt worden en dat daarna uw as op een graf(je) plekje komt? Zoals u het stelt kan n.l. niet. Wel bijzetting op een bestaand (familie) graf waar de urn bijgezet word.

Urngraf Inc steen. Soort gelijk aan urn muur maar dan onder de grond

ve
door verwijderd - Feb 28, 2015 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

komsja schreef op vrijdag 27 feb 2015, 19:08:

mijn moeder wou gecremeerd worden,maar zelfs daar was m,n moeder te laag verzekerd dus er moest een hele hoop geld bij,en gelukkig heeft haar dochter hetgeen wat er tekort was betaald,omdat onze moeder een waardig afscheid verdiende.En die crematie was geen overdreven uitgebreide crematie,maar het familielid heeft buiten het verzekerde bedrag ongeveer 4,000 euro bij moeten leggen.

@komsja,

Ik weet niet of ik het allemaal nog goed begrijp, maar met "haar dochter" bedoeld u uw zus en met "het familielid" ook diezelfde "dochter".
En die dochter moest het onverzekerde bedrag voor de crematie van uw en haar moeder voor haar rekening nemen, misschien wel omdat de rest van de familie niet kon of wilde bijdragen.
En bent u nu bang dat u t.z.t. voor de onverzekerde kosten voor de begrafenis of crematie van uw vader moet opdraaien ?
Schat ik de situatie zo goed in of zit ik er helemaal naast.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2015 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lovewinnie, nu begrijp ik pas wat u bedoelt, sorry, het kwartje valt een beetje laat. Ja, zo hebben wij het bij onze ouders ook gedaan. Cremeren en daarna een steentje (grafje) waar de urn in kon. Dus geen muurnisje. Plekje was maar 80 x 80. We hebben (hadden) nu twee namen op het steentje. Kostte destijds €500,00 maar is nu geruimd na 10 jaar. Urnen staan nu thuis bij zoon. Hij heeft er bronzen "Opa en Oma" urnen van laten maken; erg mooi. Omdat u het woord "begraven" gebruikte kon ik het niet plaatsen. De begraafplaats noemt het n.l. "urn plaatsen" met steen.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein
U schat de situatie goed in ja.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jugendstil.
Helemaal mee eens.
Mooier had je het niet kunnen zeggen.++

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jugendstil en @burgos
Jullie plaatsen een reactie terwijl jullie niets maar dan ook niets weten van de hoed en de rand.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

komsja schreef op maandag 2 mrt 2015, 18:28: @jugendstil en @burgos
Jullie plaatsen een reactie terwijl jullie niets maar dan ook niets weten van de hoed en de rand.

Dat hoeft toch ook niet? Jugendstil is van mening dat je als zoon de wens van je vader hebt te eerbiedigen.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, klinkt heel vredelievend wat o.a. jugenstil en burgos schrijven: in de praktijk liggen dit soort zaken (waar wij niets van weten) heel anders. @komsja zal zeker zijn legale redenen hebben om niet te willen opdraaien voor de kosten van begraven/cremeren van zijn vader/verwekker, want dit is wel wat ik tussen de regels door lees.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carola
Wat u nu zegt en dat jugendstil van mening is om als zoon de wens van je vader te respecteren is opzich helemaal waar,ware het niet dat ze (wat ik al zei)niets maar dan ook helemaal niets weten van de hoed en de rand,en dan hier zomaar even stellen hoe het zou moeten zonder enig kennis van de daadwerkelijke omstandigheden te hebben,als ik zou gaan vertellen wat er allemaal speelt (ga ik niet doen) want dan ben ik met de kerst nog bezig,dan zouden ze er wel een andere mening op na houden.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit eerdere bijdragen van u maak ik op, dat u een bijstanduitkering hebt. In dat geval kunt u, als er een beroep op u gedaan wordt voor een bijdrage in de uitvaarkosten van uw vader, een beroep doen op bijzondere bijstand.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 2 mrt 2015, 18:59: Uit eerdere bijdragen van u maak ik op, dat u een bijstanduitkering hebt. In dat geval kunt u, als er een beroep op u gedaan wordt voor een bijdrage in de uitvaarkosten van uw vader, een beroep doen op bijzondere bijstand.

Vergeet dat maar! Sinds 1 januari jl. trad de Participatiewet (Pw) in werking.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 2 mrt 2015, 18:59: Uit eerdere bijdragen van u maak ik op, dat u een bijstanduitkering hebt. In dat geval kunt u, als er een beroep op u gedaan wordt voor een bijdrage in de uitvaarkosten van uw vader, een beroep doen op bijzondere bijstand.

Het moet toch niet gekker worden! Ik mag hopen dat je er naast zit.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 2 mrt 2015, 20:10:
tijger1 schreef op maandag 2 mrt 2015, 18:59: Uit eerdere bijdragen van u maak ik op, dat u een bijstanduitkering hebt. In dat geval kunt u, als er een beroep op u gedaan wordt voor een bijdrage in de uitvaarkosten van uw vader, een beroep doen op bijzondere bijstand.

Vergeet dat maar! Sinds 1 januari jl. trad de Participatiewet (Pw) in werking.

Individuele bijzondere bijstand blijft overigens gewoon bestaan.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2015 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op maandag 2 mrt 2015, 20:32:
tijger1 schreef op maandag 2 mrt 2015, 18:59: Uit eerdere bijdragen van u maak ik op, dat u een bijstanduitkering hebt. In dat geval kunt u, als er een beroep op u gedaan wordt voor een bijdrage in de uitvaarkosten van uw vader, een beroep doen op bijzondere bijstand.

Het moet toch niet gekker worden! Ik mag hopen dat je er naast zit.

Komsja heeft het diverse malen over de bijstanduitkering gehad. Volgens mij in december nog, als ik mij wel herinner, wilde hij precies weten wat hij in januari zou gaan krijgen.

Maar misschien vroeg hij het voor iemand anders.;-)

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@komsja,

Jammer dat er enkel panelleden zijn die n.a.v. uw vraag zich het recht aanmeten om u, zonder enige kennis van uw omstandigheden, te schofferen.

Terugkomend op uw vraag is mogelijk de volgende regeling op u van toepassing :

Gemeenten zijn verplicht de begrafenis of crematie te betalen als iemand geen nabestaanden heeft of de familie niet wil of kan betalen.
Indien u niet kunt bijdragen (ook niet gedeeltelijk) dan kunt u dit weigeren.
Let wel goed op dat u dan ook geen opdracht geeft voor een begrafenis of crematie, aangezien de opdrachtgever de rekening gepresenteerd krijgt.
U zult ook afstand moeten doen van het erfrecht, ma.w. helemaal niets uit de nalatenschap accepteren, ook niet de kleinste herinnering.

Niet kunnen is iets heel anders dan niet willen en als u het echt niet kunt betalen dan hoeft u zich, naar mijn bescheiden mening, ook niet bezwaard over te voelen.

Ik wens u wijsheid in uw overweging.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op vrijdag 27 feb 2015, 11:38: Komsja,

Je kunt het ook eens wat anders bekijken: het is je vader - ook al heb je minder goed contact - maar hij heeft je wel opgevoed zonder daarvoor een rekening te sturen.

Hij heeft je zelfs geholpen om de opleiding "Deskundige van soep van Unox die niet te hakken is".

Ga maar - net als vroeger toen burenhulp nog bestond - sparen voor een nette plaats op de begraafplaats, in plaats van hier te zoeken hoe je onder de kosten uit kunt komen..

@jugendstil,

Het is heel makkelijk om iemand te schofferen n.a.v. een probleem waar hij/zij mee worstelt.
Om daar ook nog een zinsneden uit een ander Topic bij te gebruiken om @komsja mee te kleineren is zeer laag bij de gronds.
Volgens u heeft de vader van @komsja de opvoeding verzorgd zonder daarvoor een rekening te sturen, nou dat is maar goed ook.
Niemand op deze aardkloot is hier vrijwillig of op eigen verzoek. Iedereen is ongevraagd op deze aardkloot gezet en moet na een korte periode van goede of slechte verzorging zijn/haar eigen boontjes maar zien te doppen, als hij/zij die al heeft.
Er is misschien we helemaal geen reden om de verwekkers dankbaar te zijn voor het leven en de last daarvan, zeker niet omdat zij degene zijn die iemand dit leven hebben opgedrongen.
Een ieder leeft het leven zo goed en zo kwaad als het leven hem/haar toestaat.
Laat iedereen in z'n waarde en veroordeel niemand als u daar het recht niet toe heeft.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33

De gemeente geeft uiteindelijk wel opdracht tot de uitvaart als niemand anders dat doet, maar dat wil niet zeggen dat zij de kosten niet op de kinderen zullen verhalen. Niet WILLEN betalen is geen reden om dat niet te doen.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 13:23: @mein33

De gemeente geeft uiteindelijk wel opdracht tot de uitvaart als niemand anders dat doet, maar dat wil niet zeggen dat zij de kosten niet op de kinderen zullen verhalen. Niet WILLEN betalen is geen reden om dat niet te doen.

@tijger1,

Ik geef de "letterlijke" tekst die de Gemeente waarin ik woonachtig ben publiceert.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33

In artikel 22 van de Wet op de Lijkbezorging is, onder meer, het verhaalsrecht van de gemeente geregeld.

Dat uw gemeente daar blijkbaar vanaf ziet, is dus blijkbaar een beslissing van de gemeente zelf.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het niet betalen en al zou ik het wel kunnen betalen dan WIL ik door omstandigheden niet betalen.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

komsja schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 16:25: Ik kan het niet betalen en al zou ik het wel kunnen betalen dan WIL ik door omstandigheden niet betalen.

Dan zeg je dat toch tegen je vader?

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carola1
Uit uw laatste reactie blijkt wel weer dat u (blijkbaar)reageerd uit uw eigen persoonlijke omstandigheden,mag dan in uw ogen een onmens zijn maar ga een man van 87 met een broze gezondheid toch echt niet recht in z,n gezicht zeggen dat ik niet ga betalen en ook ga zeggen waarom ik niet wil betalen!! Neejjj carola zo,n onmens ben ik nou ook weer niet.
Maar voor de zoveelste keer.U weet niets van wat er allemaal gespeeld heeft en nog steeds speeld.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2015 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar uw vader zegt tegen u dat hij begraven wil worden, dus er wordt al over de dood gesproken, en hij zegt dat hij voldoende gedekt is.

U zegt te weten dat daar niet genoeg geld voor is en u kunt het niet zelf financieren en dat wilt u ook niet.

Wat zegt u dan tegen uw vader? Prima pa, doen we? Dat zou ook alleen maar kunnen, als uw vader niet meer van de hoed en de rand weet, want waarom zou je zo iemand dan verontrusten.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2015 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, het is laat, maar laat ik dan even helemaal off topic gaan: mijn man had lang voor zijn overlijden al duidelijk gemaakt dat alleen een van zijn vier kinderen op de hoogte mochten worden gesteld NA zijn overlijden. Ik was het er niet mee eens maar... het was wel zijn wens. En zo geschiedde. Bakken met stront werden over me uitgestrooid, uiteraard. Dus mijn advies is: doe zoals je voelt wat goed is; als Pappa je altijd afgewezen heeft en nu noten op de zang krijgt: zoals mein33 al schreef: niemand heeft om het leven gevraagd en als je je hele leven als kind het gevoel heeft afgewezen te zijn hoef je , naar mijn gevoel, je ook niet verantwoordelijk te voelen.
Wat een enorm dilemma!

ve
door verwijderd - May 27, 2015 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedkoopste is een crematie als vanaf € 1000,-- dan als er wensen zijn urn in een nis bij een begraafplaats.

Wij zijn bij DCRN geweest in wateringen. zij werken landelijk.