ja
door jaysiea Jun 19, 2007 om 21:32
Geldzaken & recht

Beschermingsbewind

graag duidelijk en bondig advies over beschermingsbewind

ik ben in 2001 onder beschermingsbewind gesteld, de aanvraag is gedaan door mijn bewindvoerder ik heb hier zelf mee akkoord gegaan

en ben door hem in 2003 schuldvrij gekregen en zijn ong 6.5 jaar verder ik ben van mening dat ik me eigen financieen zelf weer kan regelen het volgende probleem

mijn bewindvoerder is dr van overtuigd dat ik een verstandelijke beperking heb waardoor hij van mening is dat ik nooit voor mijn eigen financieen kan zorgen, mede omdat ik een tijd begeleiding heb gehad om mijn leven weer op orde te krijgen..

ik wil dus een verzoekschrift indienen alleen mijn bewindvoerder gaat dus een negatief advies afgeven en alles wat in de loop dr jaren fout is gegaan tegen me gebruiken

ik heb zwart op wit staan dat er geen sprake is van een verstandelijke beperking en iq etc etc zwart op wit staan

alleen de rechter heeft nu 6.5 jaar rapporten van mijn bewindvoerder mede beschreven en gebasseerd op die verstandelijke beperking volgens hem

hoe kan ik zorgen dat ik een goed en gedegen basis heb om naar de rechter toe te gaan en te zorgen dat ik hem dus van het tegendeel kan bewijzen

wat ik heb kunnen vinden is een beschermingsbewind vrijwillig en kan je het op elk moment laten opheffen

is een beschermingsbewind idd zo vrijwillig dat je door een gemotiveerde brief het beschermingsbewind kan laten stoppen ondanks negatief advies van de bewindvoerder

ik hoop dat het bericht duidelijk is en iemand mij eens een goed en duidelijk antwoord kan geven op het probleem

gelieve alleen serieuse reacties

met vriendelijke groet,

johan zondag

12559 8 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Jun 20, 2007 om 00:46
134 Antwoorden / 3 Vragen

Beschermingsbewind is zeker niet vrijwillig. Deze vorm van bewindvoering word opgelegd door een rechter.

De enige mogelijkheid om het beschermingbewind op te heffen is om een verzoek in te dienen bij de kantonrechter.

Als je je verzoek indient dant is het belangrijk dat jij goed gemotiveerd bent en de rechter kan overtuigen dat je in de toekomst je eigen financieen goed kan beheren.

Een logische stap is om vanuit beschermingsbewind over te gaan naar budgetbegeleiding. Budgetbegeleiding duurt ongeveer 18 maanden en in die tijd word je begeleid naar het zelfstandig je financieen te beheren.

Verder is er nog een mogelijkheid tot een budgetcoach. Deze werken veelal via maatschappelijk werk en kunnen  bv 1 keer per 3 maanden met jou je financieen doornemen en je de nodige steun te bieden.

Mijn advies zijn om te gaan voor de tussenstappen te gaan

Sterkte en succes!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 20, 2007 om 10:29
16848 Antwoorden / 202 Vragen

hallo jaysiea:

Ik mis, ondanks de redelijk lange vraag toch nadere informatie en dan wel met name over de staus of beroep van uw bewinfvoerder.

Ik bedoel daarmee feitelijk te vraagen waar uw bewindvoerder uw door hem beweerde handicap op baseert. Is hij psychiater of psycholoog? Zijn zijn bevcindingen gebaseerd op psychiatrisch en/of psychologisch onderzoek? Uw bewindvoerder is geen rechter!. U heeft zelf de aanvraag gedaan en daarmee is het bewindvoerenvrijwillig. Ik ben op dat vlak verder niet bekend maar weet op basis van mijn eigen professie wel degelijk dat een dergelijke verkalring betreffende handicap uitsluitend door een psychiater en/of psycholoog kan worden gegeven en dan zelfs tweede opinie en klachtmogelijkheid bestaat.

Is het een idee dat u zich wendt tot een advocaat, gespecialiseerd, en daar bijstand vraagt? (gesubsidieerde bijstand zie http://www.hetjl.nl/hetjl  juridisch loket)

Mag ik een nader antwoord op de vraag, mogelijk kunnen andere collega xperts dan ook meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 20, 2007 om 10:33
16848 Antwoorden / 202 Vragen

askjeeves@ bent u het met mij eens dat hier sprake zou moeten zijn van rapporten van een psychiater/psycholoog? Ik vraag dat als psycholoog.

la
door ladylaaf - Jun 20, 2007 om 10:38
57 Antwoorden / 5 Vragen

hoi johan

ik kan je niet helpen ,maar wil als zus  van een verstandelijk beperkte broer  wel  wat vertellen

ook mijn broer  is net als jij onder bewindvoering geweest

nu woont hij zelfstandig onder begleiding van amarant

maar ik ben reuze blij dat  de begleiders het finacieele plaatje meekijken

johan dit is niet als kritiek bedoelt

maar ik ben als zus toch blij dat mijn broer goed wordt geholpen

succes  marloes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 20, 2007 om 12:03
16848 Antwoorden / 202 Vragen

askj@ klopt vandaar dat ik schreef psychiater/psycholoog. Ergo aan verklaringen van bewindvoerders m.b.t. verst handicap zal een psychiatrisch rapport te grondslag moeten liggen.

"ik heb zwart op wit staan dat er geen sprake is van een verstandelijke beperking en iq etc etc zwart op wit staan"

stelt de vraagsteller, wie heeft dat dan verklaard? Ook hier graag een nader antwoord van vraagsteller.

Redacteur
door Redacteur - Jun 21, 2007 om 11:20
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn meerdere reacties verwijderd omdat deze off-topic waren.

Graag on-topic blijven!

M.v.g.
Kassa internetredactie

askjeeves
door askjeeves - Aug 7, 2007 om 01:14
134 Antwoorden / 3 Vragen

@ voor gerrit:

Al zouden er rapportages zijn, dan worden deze alleen opgesteld door psychiaters. Zij zijn de enige in de psychische gezondheid die diagnosticering mogen doen voor bv CIZ, Justitie, Zorgloketten etc.

Een psycholoog, huisarts, pedagoog etc kunnen hooguit aanbevelingen doen. Door een rechter kan verzocht worden tot een onderzoek ( psychiater dus) of hij kan eventuele aanbeveleingen meenemen.

De bewindvoerder in deze geeft zijn mening en visie aan de rechter. Dat betreft ook een aanbeveling. Maar vanuit een bepaalde proffessie kan een aanbeveling meer meewegen dan andere aanbevelingen.

Je kan over dit soort zaken allerlei scenario's bedenken, maar er is maar één echte oplossing.......... maatschappelijk werk inschakelen en een trajectplan opstellen waar je in de toekomst naar toe wil. Zo kunnen alle puzzelstukjes bij elkaar vallen en word er gestructureerd gewerkt naar een doel.

ja
door jaysiea - Aug 7, 2007 om 01:20
7 Antwoorden / 6 Vragen

ten 1e, mijn  bewindvoerder is man van ver in de 70, deze ben ik heel dankbaar voor de bereikte resultaten en deze man met zijn stichting staat ook heel goed aangeschreven en is bekend bij de rechtbank..

alleen is deze man op advies van de rechtbank gestopt en is gaan werken voor een grote organisatie, die mij dus als client hebben over genomen... hij is nog steeds mijn contactpersoon en 2e collega van hem die doet ook mijn "zaak" in overleg met hem

alleen zowel mijn oude bewindvoerder als de organisatie waar hij nu voor werkt, gaan een negatief advies afgeven zoals ik vertelde, hun is verteld dat er sprake zou zijn van een verstandelijke beperking..

dit onderzocht door de universiteit van leiden en een uitslag van pdd-nos, lichte problematiek aanverwant aan autisme, kanttekening, dus GEEN verstandelijke beperking, ook GEEN autisme maar aanverwant lichte problematiek, alleen dat is voor hun aanleiding om dus een negatief advies af te geven....

hoop dat het verhaal zo duidelijk is, meer vragen, stel ze gerust

met vriendelijke groet,

johan zondag