ho
door hoemann Nov 18, 2015 om 11:59
Elektronica & tv

Coulance igv defecte koelkast

Waar heb je als consument recht op in het volgende geval:
Een Liebherr koelvriescombinatie, in 2015 aangeschaft, daarbij extra betaald voor 5 jaar garantie gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk. De service afdeling van Liebherr rekent voorrijkosten van EUR 92,50 + uurloon en materiaalkosten. Kan de consument een beroep doen op coulance?

1880 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2015 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet bij de verkoper zijn en niet bij Liebherr.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2015 om 12:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In aanvulling op tijger1, u moet bij de verkoper zijn en dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dat is uw recht. Met de fabrikant heeft u op dit punt verder niets te maken.

Daarbij ga ik er vanuit dat het defect u niet toe te rekenen valt.

jo
door jorisw - Nov 18, 2015 om 12:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:11]In aanvulling op tijger1, u moet bij de verkoper zijn en dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dat is uw recht. Met de fabrikant heeft u op dit punt verder niets te maken.

Daarbij ga ik er vanuit dat het defect u niet toe te rekenen valt.

Defect is ontstaan na afloop van de garantieperiode. Hoezo kosteloos herstel of vervanging?

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2015 om 12:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hoemann,

Gekocht in 2015???
Zal wel een foutje zijn.
En als de garantieperiode van 5 jaar voorbij is en er na 5 1/2 een defect optreedt valt dat dus niet meer onder garantie en dienen er dus kosten betaald te worden.
Hoezo coulance?

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 12:35
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wanneer is het ding exact gekocht?

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2015 om 12:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:26][quote=zoekster schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:11]In aanvulling op tijger1, u moet bij de verkoper zijn en dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dat is uw recht. Met de fabrikant heeft u op dit punt verder niets te maken.

Daarbij ga ik er vanuit dat het defect u niet toe te rekenen valt.

Defect is ontstaan na afloop van de garantieperiode. Hoezo kosteloos herstel of vervanging?
Ik ging uit van de aankoop in 2015.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 12:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Over welk einde hebben we het? einde 2 jaar garantie of van de 2 + 5 jaar bijgekochte garantie?

gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk Dat zou m i betekenen dat het ding gekocht is 7 1/2 jaar geleden.

getty
door getty - Nov 18, 2015 om 17:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het een schade of defect is door uw eigen schuld, moet u natuurlijk gewoon betalen, dat is geen garantie. Iets meer uitleg zou handig zijn.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 18:08
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Een Liebherr koelvriescombinatie, in 2015 aangeschaft, daarbij extra betaald voor 5 jaar garantie Dis in 2015 heeft u een nieuwe Liebherr gekocht met 2 jaar standaard garantie + 5 jaar extra garantie?

gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk.
Dit begrijp ik niet, die 6 maanden.

De service afdeling van Liebherr rekent voorrijkosten van EUR 92,50 + uurloon en materiaalkosten.
U heeft contact gemaakt met Liebherr en niet met uw verkoper terwijl u 7 jaar garantie had?

ro
door ron530 - Nov 18, 2015 om 18:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@vraagsteller pak de aankoopbon er is bij want u stelt dat de koelkast in 2015 is aangeschaft en in het jaar 2020 kapot is gegaan.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 18:17
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Of het was een occasion met 6 maanden garantie.

ho
door hopetobehelping - Nov 18, 2015 om 20:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hoemann,

op coulance kunt u een beroep doen maar de andere partij hoeft daar niet op in te gaan.
Zoals al eerder aangegeven moet u bij de verkopende partij zijn.

Consuwijzer zegt het volgende over garantie, klik hier.
Wat de te verwachten levensduur van uw Liebherr koelvriescombinatie is weet ik niet. Net zoals ik dat niet weet van de vervangen onderdelen.
Mocht de te verwachten levensduur van de vervangen onderdelen veel hoger liggen dan de 5 1/2 jaar waarin het defect nu is opgetreden dan zou u de verkopende partij daar op aan kunnen spreken. Aangezien de reparatie al is uitgevoerd door de fabrikant (als ik uw vraag goed begrijp) kunt u, als de verkopende partij helemaal niet in beeld is geweest bij de reparatie, Liebherr hier ook nog op aanspreken. Het zal misschien een lastig verhaal zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

ho
door hoemann - Nov 19, 2015 om 10:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Excuus voor de foute vermelding van het aankoopjaar, dat was 2010.
De garantietermijn is verstreken. Ik dank allen voor de moeite om te reageren.

zoekster
door zoekster - Nov 19, 2015 om 10:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hoemann schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:16]Excuus voor de foute vermelding van het aankoopjaar, dat was 2010.
De garantietermijn is verstreken. Ik dank allen voor de moeite om te reageren.

Dan wordt het moeilijker, een koelkast moet op zich wel langer dan 5 jaar meegaan, wat is precies het defect en hoeveel heeft u voor de koelkast betaald (de garantie niet meegerekend)?

Meestal gaat zo'n extra garantie na de gewone 2 jaar fabrieksgarantie in. Hoeveel heeft u daarvoor betaald?

ho
door hoemann - Nov 19, 2015 om 10:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zojuist met de leverancier gesproken over de vraag naar coulance. Ik wacht op het antwoord. Het koelgedeelte van de kast koelt niet niet meer, vriesgedeelte wel. Voor extra garantie is EUR 55,- betaald.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2015 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die zogenaamde extra bijgekochte garantie gaat juist meestal direct in.

zoekster
door zoekster - Nov 19, 2015 om 10:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=hoemann schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:32]Ik heb zojuist met de leverancier gesproken over de vraag naar coulance. Ik wacht op het antwoord. Het koelgedeelte van de kast koelt niet niet meer, vriesgedeelte wel. Voor extra garantie is EUR 55,- betaald.
Jammer dat u niet aangeeft hoeveel u voor de koelkast heeft betaald.

Coulance is geen recht slechts een gunst van de verkoper of fabrikant. Ik weet nu niet precies wat u met leverancier bedoelt.

U kunt beter voor uw rechten gaan als de reparatie nog niet heeft plaatsgevonden. Een product moet een bepaalde tijd meegaan. Een koelkast moet langer dan 5 jaar meegaan en het defect (niet koelen) is echt een serieus defect dat niet door slijtage kan zijn ontstaan. U heeft dan recht op een kosteloze reparatie, dat moet u dan wel via de verkoper spelen en niet via de fabrikant.

Maar u kunt nog even het eventuele coulancevoorstel afwachten.

door 1953 - Nov 19, 2015 om 10:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hoemann schreef op woensdag 18 nov 2015, 11:59]Waar heb je als consument recht op in het volgende geval:
Een Liebherr koelvriescombinatie, in 2015 aangeschaft, daarbij extra betaald voor 5 jaar garantie gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk. De service afdeling van Liebherr rekent voorrijkosten van EUR 92,50 + uurloon en materiaalkosten. Kan de consument een beroep doen op coulance?

Aangeschaft in 2015, na 6 maanden raakt de ... defect. U heeft sowieso wettelijke garantie van 2 jaar.

U had ook Liebherr niet moeten contacteren voor uw garantieaanspraak, u had de verkopende partij moeten benaderen voor de garantieclaim, geheel kosteloos herstel of ander een nieuw gelijkwaardig product leveren.

De verkopende hoorde u een deugdelijk product te leveren, dat heeft het nagelaten. Binnen 6 maanden na de aankoop moet de verkopende partij bewijzen dat zij een deugdelijk product hebben geleverd aan u.

Extra garantie van (en tot) voor uw product heeft soms beperkte voorwaarden voor die garantie in zich, lees nog even de voorwaarden daarvan nog eens door.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 19, 2015 om 10:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@1953,als u ook de reeds gegeven reacties had gelezen dan had u geweten dat de aankoop reeds in 2010 is geweest. Dus kosteloos herstel of vervanging zit er nu echt niet meer in. Uw reactie gaat dus nergens over.
Diewilik

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2015 om 10:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is deze met 1 of 2 motoren?

De met 2 motoren is het jammer, gewoon vriezer blijven gebruiken en de rest als kast...
Of nieuwe thermostaat wat vaker voorkomt en dan werkt deze weer.

Maar bij 1 motor, dan is uitzetten en even schudden en weer aan soms de oplossing.

Dus welk type heb je?

ro
door ron530 - Nov 19, 2015 om 18:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft geen 5 jaar garantie bijgekocht maar voor 3 jaar want "wettelijk" heeft u 2 jaar fabrieksgarantie. Liebherr is de eerste 2 jaar verantwoordelijk en de garantieverzekering de extra 3 jaar dus bij Liebherr kunnen ze uiteraard niets meer voor u betekenen want de fabrieksgarantie is al 3 jaar einde oefening. Het defect zoals u dat omschrijft is duidelijk een probleem van een keerklep in het leidingsysteem waardoor de vloeistof niet meer over het gehele systeem verdeeld wordt. Met wat geluk is ontdooien en de combinatie 24 uur te laten rusten een optie maar zo niet dan wegen de reparatiekosten niet op tegen een nieuwe.

door 1953 - Nov 20, 2015 om 13:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diewilik schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:55]@1953,als u ook de reeds gegeven reacties had gelezen dan had u geweten dat de aankoop reeds in 2010 is geweest. Dus kosteloos herstel of vervanging zit er nu echt niet meer in. Uw reactie gaat dus nergens over.
Diewilik

Waar stond het dan dat het in 2010 was aangeschaft? Topicstarter repte daar niet over. Ts heeft het over 2015 aangeschaft en dat is geen 2010!

mahadma
door mahadma - Nov 20, 2015 om 13:25
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@1953, lezen is ook moeilijk,

donderdag 19 nov 2015, 10:16

Excuus voor de foute vermelding van het aankoopjaar, dat was 2010.
De garantietermijn is verstreken. Ik dank allen voor de moeite om te reageren.