Waar heb je als consument recht op in het volgende geval: Een Liebherr koelvriescombinatie, in 2015 aangeschaft, daarbij extra betaald voor 5 jaar garantie gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk. De service afdeling van Liebherr rekent voorrijkosten van EUR 92,50 + uurloon en materiaalkosten. Kan de consument een beroep doen op coulance?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
In aanvulling op tijger1, u moet bij de verkoper zijn en dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dat is uw recht. Met de fabrikant heeft u op dit punt verder niets te maken.
Daarbij ga ik er vanuit dat het defect u niet toe te rekenen valt.
[quote=zoekster schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:11]In aanvulling op tijger1, u moet bij de verkoper zijn en dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dat is uw recht. Met de fabrikant heeft u op dit punt verder niets te maken.
Daarbij ga ik er vanuit dat het defect u niet toe te rekenen valt.
Defect is ontstaan na afloop van de garantieperiode. Hoezo kosteloos herstel of vervanging?
Gekocht in 2015??? Zal wel een foutje zijn. En als de garantieperiode van 5 jaar voorbij is en er na 5 1/2 een defect optreedt valt dat dus niet meer onder garantie en dienen er dus kosten betaald te worden. Hoezo coulance?
[quote=jorisw schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:26][quote=zoekster schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:11]In aanvulling op tijger1, u moet bij de verkoper zijn en dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. Dat is uw recht. Met de fabrikant heeft u op dit punt verder niets te maken.
Daarbij ga ik er vanuit dat het defect u niet toe te rekenen valt.
Defect is ontstaan na afloop van de garantieperiode. Hoezo kosteloos herstel of vervanging? Ik ging uit van de aankoop in 2015.
Een Liebherr koelvriescombinatie, in 2015 aangeschaft, daarbij extra betaald voor 5 jaar garantie Dis in 2015 heeft u een nieuwe Liebherr gekocht met 2 jaar standaard garantie + 5 jaar extra garantie?
gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk. Dit begrijp ik niet, die 6 maanden.
De service afdeling van Liebherr rekent voorrijkosten van EUR 92,50 + uurloon en materiaalkosten. U heeft contact gemaakt met Liebherr en niet met uw verkoper terwijl u 7 jaar garantie had?
op coulance kunt u een beroep doen maar de andere partij hoeft daar niet op in te gaan. Zoals al eerder aangegeven moet u bij de verkopende partij zijn.
Consuwijzer zegt het volgende over garantie, klik hier. Wat de te verwachten levensduur van uw Liebherr koelvriescombinatie is weet ik niet. Net zoals ik dat niet weet van de vervangen onderdelen. Mocht de te verwachten levensduur van de vervangen onderdelen veel hoger liggen dan de 5 1/2 jaar waarin het defect nu is opgetreden dan zou u de verkopende partij daar op aan kunnen spreken. Aangezien de reparatie al is uitgevoerd door de fabrikant (als ik uw vraag goed begrijp) kunt u, als de verkopende partij helemaal niet in beeld is geweest bij de reparatie, Liebherr hier ook nog op aanspreken. Het zal misschien een lastig verhaal zijn, maar niet geschoten is altijd mis.
[quote=hoemann schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:16]Excuus voor de foute vermelding van het aankoopjaar, dat was 2010. De garantietermijn is verstreken. Ik dank allen voor de moeite om te reageren.
Dan wordt het moeilijker, een koelkast moet op zich wel langer dan 5 jaar meegaan, wat is precies het defect en hoeveel heeft u voor de koelkast betaald (de garantie niet meegerekend)?
Meestal gaat zo'n extra garantie na de gewone 2 jaar fabrieksgarantie in. Hoeveel heeft u daarvoor betaald?
Ik heb zojuist met de leverancier gesproken over de vraag naar coulance. Ik wacht op het antwoord. Het koelgedeelte van de kast koelt niet niet meer, vriesgedeelte wel. Voor extra garantie is EUR 55,- betaald.
[quote=hoemann schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:32]Ik heb zojuist met de leverancier gesproken over de vraag naar coulance. Ik wacht op het antwoord. Het koelgedeelte van de kast koelt niet niet meer, vriesgedeelte wel. Voor extra garantie is EUR 55,- betaald. Jammer dat u niet aangeeft hoeveel u voor de koelkast heeft betaald.
Coulance is geen recht slechts een gunst van de verkoper of fabrikant. Ik weet nu niet precies wat u met leverancier bedoelt.
U kunt beter voor uw rechten gaan als de reparatie nog niet heeft plaatsgevonden. Een product moet een bepaalde tijd meegaan. Een koelkast moet langer dan 5 jaar meegaan en het defect (niet koelen) is echt een serieus defect dat niet door slijtage kan zijn ontstaan. U heeft dan recht op een kosteloze reparatie, dat moet u dan wel via de verkoper spelen en niet via de fabrikant.
Maar u kunt nog even het eventuele coulancevoorstel afwachten.
[quote=hoemann schreef op woensdag 18 nov 2015, 11:59]Waar heb je als consument recht op in het volgende geval: Een Liebherr koelvriescombinatie, in 2015 aangeschaft, daarbij extra betaald voor 5 jaar garantie gaat 6 maanden na verstrijken van de garantieperiode stuk. De service afdeling van Liebherr rekent voorrijkosten van EUR 92,50 + uurloon en materiaalkosten. Kan de consument een beroep doen op coulance?
Aangeschaft in 2015, na 6 maanden raakt de ... defect. U heeft sowieso wettelijke garantie van 2 jaar.
U had ook Liebherr niet moeten contacteren voor uw garantieaanspraak, u had de verkopende partij moeten benaderen voor de garantieclaim, geheel kosteloos herstel of ander een nieuw gelijkwaardig product leveren.
De verkopende hoorde u een deugdelijk product te leveren, dat heeft het nagelaten. Binnen 6 maanden na de aankoop moet de verkopende partij bewijzen dat zij een deugdelijk product hebben geleverd aan u.
Extra garantie van (en tot) voor uw product heeft soms beperkte voorwaarden voor die garantie in zich, lees nog even de voorwaarden daarvan nog eens door.
@1953,als u ook de reeds gegeven reacties had gelezen dan had u geweten dat de aankoop reeds in 2010 is geweest. Dus kosteloos herstel of vervanging zit er nu echt niet meer in. Uw reactie gaat dus nergens over. Diewilik
De met 2 motoren is het jammer, gewoon vriezer blijven gebruiken en de rest als kast... Of nieuwe thermostaat wat vaker voorkomt en dan werkt deze weer.
Maar bij 1 motor, dan is uitzetten en even schudden en weer aan soms de oplossing.
U heeft geen 5 jaar garantie bijgekocht maar voor 3 jaar want "wettelijk" heeft u 2 jaar fabrieksgarantie. Liebherr is de eerste 2 jaar verantwoordelijk en de garantieverzekering de extra 3 jaar dus bij Liebherr kunnen ze uiteraard niets meer voor u betekenen want de fabrieksgarantie is al 3 jaar einde oefening. Het defect zoals u dat omschrijft is duidelijk een probleem van een keerklep in het leidingsysteem waardoor de vloeistof niet meer over het gehele systeem verdeeld wordt. Met wat geluk is ontdooien en de combinatie 24 uur te laten rusten een optie maar zo niet dan wegen de reparatiekosten niet op tegen een nieuwe.
[quote=diewilik schreef op donderdag 19 nov 2015, 10:55]@1953,als u ook de reeds gegeven reacties had gelezen dan had u geweten dat de aankoop reeds in 2010 is geweest. Dus kosteloos herstel of vervanging zit er nu echt niet meer in. Uw reactie gaat dus nergens over. Diewilik
Waar stond het dan dat het in 2010 was aangeschaft? Topicstarter repte daar niet over. Ts heeft het over 2015 aangeschaft en dat is geen 2010!
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.
Lees meer
Hallo
Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle.
De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week.
Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle.
Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken.
De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven.
Uiteindelij
...
Lees meer
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden. Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt. Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer. Wat kan ik het beste doen?
Lees meer