ce
door cea Nov 1, 2010 om 14:54
Geldzaken & recht

Dubbel afsluitprovisie betalen?

Bij de Rabobank heb ik sinds jaar-en-dag twee soorten hypotheekvormen lopen: allereerst de Hypotheek Plus rekening . Op deze rekening staat een crediet dat ik alleen maar kan besteden aan uitgaven t.b.v.ons huis. Daarnaast heb ik een hypothecair crediet van € 25.000 op mijn gewone betaalrekening
Na een verbouwing aan ons huis is het maximum bedrag op de Hypotheek Plus rekening bereikt.
Het bedrag van mijn hypothecair crediet op de betaalrekening heb ik nog nooit aangesproken. Het is namelijk een hele klus om aan het eind van het jaar uitgaven, gemaakt voor huis, te splitsen van de gewone gezinsuitgaven en dan de rente te berekenen, die je af mag trekken van de belastingen.
Dus was mijn idee en vraag aan de Rabobank: Hevel € 15.000 van mijn hypothecair crediet (betaalrekening) over op mijn Hypotheek Plus rekening. Even voor de computer gaan zitten en wat getalletjes omzetten.
Antwoord bank: Dit kan wel maar dan moet ik afsluitprovisie gaan betalen van enkele honderden euro's. Kijk en dat snap ik niet! In het verleden heb ik bij afsluiting van het totale hypotheekbedrag al afsluitprovisie betaald. Ik verhoog nu niet mijn hypotheek maar wil alleen een andere indeling van mijn schuld.
Wat kan ik nu het beste doen en/of bij wie kan ik terecht voor ondersteuning?

2887 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 15:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt destijds betaald voor je hypotheek, dat klopt. En nu wil een uitbreiding op je hypotheek. En dus betaal je daar weer aanvullende afsluitkosten voor.

Is vrij logisch.

ce
door cea - Nov 1, 2010 om 17:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nee Marcel, daar gaat het juist om, ik wil geen uitbreiding van mijn hypotheek!
Laat Ik duidelijker zijn: ik heb indertijd een hypotheek afgesloten met de Rabobank (via notaris bekrachtigd) van €100.000. Aan de bank heb ik over die €100.000 een afsluitprovisie moeten betalen. Met de bank is toen overeengekomen om €75.000 in depot te zetten op een Hypotheek plus rekening (dit betekent: niet opnemen ook geen rente betalen, wel opnemen rente betalen. Deze betaalde rente kan ik dan jaarlijks aftrekken van mijn inkomstenbelasting.
De overige € 25.000 zou in depot (Hypothecair credit) op mijn betaalrekening komen. Dat wil dus zeggen, ik mag op mijn betaalrekening tot € 25.000 rood staan. Uitgaven die ik maak voor mijn huis kan ik van dat geld betalen en de rente die ik aan bank moet betalen over dit hypothecair credit kan ik ook weer jaarlijks aftrekken van de inkomstenbelasting.
Nu wilde ik liever niet dit laatste bedrag van €25.000 aanspreken voor mijn huis maar €15.000 daarvan als credit overhevelen naar mijn Hypotheek Plus rekening.
Reden? Van mijn betaalrekening worden ook de gezinsuitgaven betaald, dus zou ik aan het eind van het jaar moeten gaan uitpluizen, wat is betaald voor huis en hoeveel rente heb ik daarvoor betaald. Terwijl alle rente die ik betaal op mijn Hypotheek Plus rekening zonder meer kan worden ingediend bij de Inkomstenbelasting. Puur gemak!

marcel75
door marcel75 - Nov 2, 2010 om 08:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

CEA,
Even voor de goede orde: bij de notaris is niets bekrachtigd. De autoriteit van een notaris er bij halen op dit punt zal je niets helpen. Het enige dat bij de notaris is vastgelegd is dat je je huis in onderpand hebt gegeven aan de bank voor een bepaald bedrag. In de hypotheekakte zul je niets kunnen vinden over hoeveel je precies van de Rabobank geleend hebt. Dat staat allemaal in geldleningsovereenkomst die door de Rabobank zijn opgesteld en door de Rabobank en jou getekend zijn. Daar heeft de notaris geen enkele bemoeienis mee.

Het enige waarvoor de notaris de laatste jaren die stukken meetekent is voor de vaststelling van je identiteit.

Daarnaast heb je destijds een lening afgesloten die je nu wilt wijzigen. Door die wijziging verhoog je je lening. Daar betaal je kosten voor. Helaas krijg je geen geld terug voor het terugbrengen van een krediet. Wijzigingen aanbrengen in een verstrekte lening kost dus geld.

Kleine troost is nog wel dat die afsluitkosten weer fiscaal aftrekbaar zijn. Dat beperkt dus al een deel van de schade.

co
door courier - Nov 2, 2010 om 10:10
226 Antwoorden / 2 Vragen

Cea,
Volgens mij heb je geen Hypotheek Plus rekening, maar een KeuzePlus Hypotheek en daarnaast hypothecair krediet op de betaalrekening.
In beide gevallen gaat het hier om kredieten waarop niet periodiek hoeft te worden afgelost.
Je wilt nu de kredietlimiet van de KeuzePlus Hypotheek verhogen met € 15.000 tot € 90.000 en de kredietlimiet van het hypothecaire krediet op de betaalrekening verlagen met € 15.000 tot € 10.000.
Daarvoor zullen in ieder geval nieuwe onderhandse contracten opgesteld moeten worden, al was het maar omdat op beide kredietvormen afzonderlijke rentevoorwaarden van toepassing zijn. De bank rekent hiervoor administratiekosten, afsluitprovisie is in dit geval een verkeerde term; de administratiekostern zijn fiscaal aftrekbaar in het jaar van betalen.

ce
door cea - Nov 2, 2010 om 12:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

Je slaat de spijker op z'n kop courier! Heb mij wederom bij de bank gemeld en te horen gekregen, dat het hier niet om een afsluitprovisie gaat. Beide kredietvormen (KeuzePlus Hypotheek + Hypothecair credit op betaalrekening) hebben andere rentevoorwaarden. Nieuwe contracten moeten worden opgesteld (juridisch noodzakelijk) en dat brengt kosten met zich mee. Ondanks de fiscale aftrek van deze kosten, blijft er voor mij toch een extra uitgave van ongeveer €200. Dus.... ik laat alles bij het oude!
Bedankt voor jullie aandacht!!