ga
door gaby08 Apr 12, 2013 om 14:11
Elektronica & tv

Garantie bij ruilen van aankoop ivm een defect

Wij hebben een Krups espresso apparaat gekocht in april 2009. Deze hebben wij geruild in 10-2010 omdat de oude defect was. Garantie bij krups is 2 jaar + 1 coulance jaar. Nu is de nieuwe voor de 5de keer kapot. De vorige reparaties zijn onder garantie uitgevoerd. Nu zegt krups en E-care (bedrijf dat de reparaties uitvoert) dat op het nieuwe apparaat geen garantie meer zit, terwijl dit apparaat nog geen drie jaar oud is. Reden hiervoor is dat we bij de ruiling geen bijbetaling hebben gedaan. Mijn vraag is, klopt dit of hebben wij recht op een nieuwe garantie van drie jaar?

1725 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het klopt dat de garantie/termijn van het 1e apparaat doorloopt bij vervanging en dus niet langer is de termijn geldend van het oorspronkelijke artikel, anders zou je met elke vervanging een eeuwig doorlopende garantie hebben straks en dat is niet de bedoeling (is ook niet reëel )

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De garantie is alleen geldig als die gegeven is na aankoop van het eerste product.en wordt dus niet verlengt bij vervanging.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen hij voor de 4de keer stuk ging en dit nog binnen de 3 jaar viel (zie de reacties hierboven), had je een nieuwe moeten krijgen.

Maar enige coulance zou hier overigens wel op zijn plaats zijn, iets dat 6 keer in 4 jaar tijd stuk gaat zou natuurlijk niet mogen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

*in 4 jaar 5 keer stuk, dat is teveel van het goede

*je hebt aantoonbaar een ondeugdelijk produkt gekregen en nu weer recht op een nieuwe gratis vervanging

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de vierde aanbieding van het defecte apparaat kon u de koopovereenkomst ontbinden en uw aankoopbedrag volledig terugeisen en ook geen tegoedbon accepteren.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.
1. Dat ik blijkbaar geen garantie meer heb, klopt dan. Ik dacht altijd dat ik garantie op een product had vanaf het moment dat die uit de winkel ging. Dus niet vanaf de aankoopdatum van het eerst gekochtte product.
2 ik had eigenlijk ook enige coulance verwacht van krups omdat dit apparaat al voor de 5de keer met dezelfde klacht terug moet. Laten repareren kost op z'n minst 114 euro. En de kans is aanzienlijk dat ie weer kapot gaat. Gezien het aantal keren die al stuk is gegaan. Ik moet dus een apparaat van 648 euro in 4 jaar afschrijven!
3. Het recht op een nieuw product nadat ie 4 keer stuk is gegaan. Staat dat ergens in een wet? Dan kan ik dat bij de brief zetten
4 geld dit alleen voor apparaten die binnen de garantie termijn zovaak stuk gaan.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfgang wölfe schreef op vrijdag 12 apr 2013, 18:49: Bij de vierde aanbieding van het defecte apparaat kon u de koopovereenkomst ontbinden en uw aankoopbedrag volledig terugeisen en ook geen tegoedbon accepteren.

Is bij garantie niet van toepassing, alleen bij non-conformiteit.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt er vanaf. De hoogste rechter heeft aangegeven dat als de verkoper een ondeugdelijk apparaat heeft geleverd dat de koper bij vervanging slechts met vertraging het door hem bestelde product heeft gekregen. Hieruit volgt dat ook de handelsgarantie opnieuw in gaat.

In uw geval is het Krups espresso apparaat na c.a. anderhalf jaar defect is geraakt. De vraag is dan de handelsgarantie zo gelezen kan worden dat er vermoed wordt dat het product ondeugdelijk was. In dat geval zou de garantie opnieuw moeten ingaan. In het andere geval niet.

De wettelijke garantie gaat wel opnieuw in. U moet natuurlijk wel een deugdelijk product hebben gekregen. Bovendien als het defect zich binnen zes maanden na de aflevering voordoet wordt er vermoed dat u een ondeugdelijk product heeft gekregen. In dat geval zou de handelsgarantie gereset moeten worden tot op het moment

Ik meen wel dat dit weg gecontracteerd kan worden, omdat garantie altijd iets meer moet bieden boven uw wettelijke rechten.