mebo
door mebo Jul 17, 2014 om 15:26
Computers & telefonie

Google Chrome

Na constante problemen met Windows Internet Explorer heb ik vorige week maar Google Chrome geïnstalleerd.
Nu vraag ik mij af, misschien een beetje laat, of dit wel een goede keuze is geweest en of deze browser veilig is voor het doen van bankzaken.
Ik gebruik ook Avast Free en scan regelmatig met MBAM.

12378 43 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2014 om 15:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mebo,

Ja hoor, dat is 'veilig' voor bankzaken.
Persoonlijk gebruik ik liever Firefox; heb het niet zo op Google.
Als je trouwens Google Chrome zou willen verwijderen:

U opent Google Chrome in Windows 8.1 via de tegel op het Startscherm of via het pictogram op de Taakbalk op het Bureaublad. Hebt u Windows 7 of Vista, dan opent u Google Chrome via Starten > Alle programma's > Google Chrome > Google Chrome. U ziet dat u hier ook de optie hebt voor 'Google Chrome verwijderen'.
(Bron:seniorweb)

Overigens kun je rustig meerdere browsers op je compu hebben staan; ze bijten elkaar niet.
Je stelt er eentje in als standaardbrowser.

Met vr.gr.

wi
door wilhelmina59 - Jul 17, 2014 om 16:20
512 Antwoorden / 0 Vragen

Zou kiezen voor Firefox.
Chrome is iets te "laks" met het bewaren van wachtwoorden. Je moet nl erg oppassen, Chrome slaat bijna standaard op terwijl Firefox er eerst om vraagt om dit te doen.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2014 om 17:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op donderdag 17 jul 2014, 16:20]Zou kiezen voor Firefox.
Chrome is iets te "laks" met het bewaren van wachtwoorden. Je moet nl erg oppassen, Chrome slaat bijna standaard op terwijl Firefox er eerst om vraagt om dit te doen.

Onzin, ook Chrome vraagt of je wachtwoorden wilt bewaren.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2014 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Werk al jaren en jaren met Chrome, prima, snelle browser en net zo betrouwbaar (nog betrouwbaarder zelfs) dan IE of FF.

Firefox gaat steeds meer op Chrome lijken. Verliest ook steeds meer terrein aan Chrome.

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2014 om 17:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mebo,

Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Dat zul je altijd houden.
Kijk ook eens hier voor een (subjectieve) vergelijking.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2014 om 17:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig is de schrijver van het artikel het met mij eens:-) : Chrome werkt snel, efficiënt en is verreweg de veiligste browser van dit moment.

gompy2
door gompy2 - Jul 17, 2014 om 17:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mebo schreef op donderdag 17 jul 2014, 15:26]Na constante problemen met Windows Internet Explorer heb ik vorige week maar Google Chrome geïnstalleerd.
Nu vraag ik mij af, misschien een beetje laat, of dit wel een goede keuze is geweest en of deze browser veilig is voor het doen van bankzaken.
Ik gebruik ook Avast Free en scan regelmatig met MBAM.
Als je al een beetje gewend bent aan Chrome zou ik lekker Chrome blijven gebruiken.
Chrome is gewoon veilig, net als o.a. Firefox voor de doorsnee gebruiker.
Persoonlijk gebruik ik Firefox maar dat is met name omdat ik die al vele jaren gebruik en waarbij heel veel andere toeters en bellen mogelijk zijn, maar in jouw geval dus lekker Chrome blijven gebruiken.
De toeters en bellen zijn daar, of komen daar ook wel.

Dat Chrome steeds meer gebruikers krijgt komt om het simpele feit dat die browser ook op Android smartphones worden geïnstalleerd.
Android is in 2005 overgenomen door Google en dan is het logisch dat Google die ook op smartphones installeert.
( 900 miljoen Android-apparaten geactiveerd)
Mensen raken er bekend mee en daarom wordt die ook op computers gezet, simpel.

crewmember
door crewmember - Jul 18, 2014 om 08:21
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op donderdag 17 jul 2014, 16:20]Zou kiezen voor Firefox.
Chrome is iets te "laks" met het bewaren van wachtwoorden. Je moet nl erg oppassen, Chrome slaat bijna standaard op terwijl Firefox er eerst om vraagt om dit te doen.

Dit is meestal veiliger dan je wachtwoord elke keer opnieuw intypen. Keyloggers zijn zo minder effectief.

Uiteraard ervanuitgaande dat google niet gehacked wordt en de encryptie gebroken. Wat onwaarschijnlijker is dan dat je een keylogger op je pc krijgt.

ra
door raster - Jul 18, 2014 om 11:27
50 Antwoorden / 8 Vragen

Geen enkele browser is 100% veilig.

kloske
door kloske - Jul 18, 2014 om 11:35
150 Antwoorden / 33 Vragen

Ik vind wel een nadeel aan Chrome, dat snelkoppelingen die je maakt slecht werken. Je krijgt een dubbele 'snelkoppeling' op je bureaublad en als je er na een paar dagen weer op klikt doet ie t gewoon niet goed. Met Firefox heb ik geen ervaring helaas maar ik volg de discussie daarom ook nieuwsgierig. Hopelijk zal dat een betere oplossing zijn.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2014 om 11:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 17 jul 2014, 17:54]Gelukkig is de schrijver van het artikel het met mij eens:-) : Chrome werkt snel, efficiënt en is verreweg de veiligste browser van dit moment.

Uit een artikel op Tweakers.net (10/7/2013):

Uit een grafiek in het rapport van het Nationaal Cyber Security Centrum blijkt bovendien dat Google Chrome vorig jaar de meeste gerapporteerde beveiligingsproblemen bevatte, namelijk 258. Directeur Wil van Gemert van het NCSC tekent aan dat Google juist ook een van de bedrijven is die het best reageert op meldingen van beveiligingsproblemen. Bovendien moedigt Google onderzoekers actief aan om kwetsbaarheden te melden en worden die onderzoekers financieel beloond, wat een verklaring kan zijn voor het grotere aantal gerapporteerde beveiligingsproblemen. In Firefox werden vorig jaar 183 beveiligingsproblemen ontdekt; in Safari 86. Het aantal browserexploits dat werd ontdekt, nam overigens juist af: vorig jaar waren dat er 16, terwijl dat er in 2010 nog 84 waren.

latevogel
door latevogel - Jul 18, 2014 om 12:12
86 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad kan je "Chrome" hiervoor gebruiken. Persoonlijk heb ik als browser Firefox en als zoekmachine "Ecosia". En waarom?

Omdat "Firefox" niet te erg commercieel is (en geen eigendom van Google) maar een onafhankelijke browser. Je kunt b.v. "DO NOT TRACK" aanzetten, zodat je een voorkeur kunt aangeven over de manier waarop jouw persoonlijke gegevens online worden verzameld en gebruikt.

En "Ecosia" gebruik ik als zoekmachine omdat deze 80% van hun winst afstaat aan de aankoop van bomen voor de regenwouden en omdat zij "groene stroom" gebruiken voor hun elektriciteitsgebruik.

Misschien iets om over na te denken?
Het is toch een kleine moeite om goed te doen zonder veel inspanning? Het woord en de daad, langzaam is dat de "rode familie" (VARA) uit geslopen in mijn ogen als vroeger medewerker bij de vereniging.

Ik gebruik de bovenstaande browser en zoekmachine al jaren tot volle tevredenheid en hoor ook rondom mij van kennissen en vrienden dat zij er tevreden over zijn.
Misschien ook iets voor jou?

pk49
door pk49 - Jul 18, 2014 om 12:12
243 Antwoorden / 2 Vragen

na allerlei browsers uitgeproberd te hebben,heb ik ook voor Google Chrome gekozen na lang met Firefox te hebben gewerkt.In tegenstelling tot eerdere beweringen kun je ervoor kiezen om je wachtwoord op te slaan per site.Chrome vraagt je ernaar.Bovendien is Chrome is erg snel en heeft Adblock waarmee je jezelf een hoop ergenis kunt besparen.Die blokkeert n.l. hinderlijke reclames.Een ander groot voordeel van Chrome is dat je bij verhuizing van computer,een nieuw pc bijvoorbeeld,je al je gegevens van je oude computer kan opslaan in je gmail account.Met je nieuwe computer naar je gmailaccount gaan en dan worden alle bladwijzers e.d. overgenomen.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2014 om 12:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@pk49,

.....Bovendien is Chrome is erg snel en heeft Adblock waarmee je jezelf een hoop ergenis kunt besparen.Die blokkeert n.l. hinderlijke reclames.....
Dat heb je dan wel zelf geïnstalleerd.

AdBlockPlus is trouwens ook voor andere browsers te downloaden: klik hier.

Met vr.gr.

er
door erky - Jul 18, 2014 om 12:42
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi mebo,
Chrome is veilig, maar wel in combinatie met een virusscanner en een firewall. Je gebruikt Avast, dat is een van de beste gratis scanners. De firewall staat in Windows standaard aan, anders had je al een beveiligingswaarschuwing van Windows gehad!

Waar hier in dit topic overheen wordt gekeken is dat Chrome veilig is om te internetbankieren, maar Chrome wel degelijk Google laat meekijken wat jouw internet gedrag is. Dit heeft weinig met bankier-veiligheid te maken, maar meer met privacy. Dat is voor velen dus ook de reden dat ze Chrome niet gebruiken en Google niet als zoekmachine. Er zijn tenslotte genoeg andere zoekmachines.

Google heeft namelijk ook via het bedrijf Cyclomedia hier in Nederland 70% van de routers en WiFi modems het MAC adres verkregen, de Nederlandse wet verbiedt namelijk niet vast te stellen waar en met welke gegevens er uitgezonden wordt. Google kent dus de plek (op 3 huizen nauwkeurig) van een router of WiFi modem en ze kennen jouw surfgedrag ook redelijk. Deze gegevens zijn alleen nog niet rechtstreeks gekoppeld.

Maak je keuze dus overwogen ...
Sterkte,
Erky

audb
door audb - Jul 18, 2014 om 13:16
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Chrome is best veilig maar geen enkele browser is 100% safe ook firefox niet.
Er zijn echter een paar virus checkers waar je mee in een beveiligde omgeving bankzaken mee kan doen.
O.a. Avast, bitdefender Eset Nod32 hebben deze functie al en mogelijk zijn er nog er een paar en daar mee zou het een stuk veiliger mee moeten gaan maar het is altijd een zaak om goed op te letten.
Overigens is het in de meeste gevallen de eigen familie of kinderen die geld van een rekening afhalen.

Cookies
door Cookies - Jul 18, 2014 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @edrick3: dit stukje dan ook maar even bold? Directeur Wil van Gemert van het NCSC tekent aan dat Google juist ook een van de bedrijven is die het best reageert op meldingen van beveiligingsproblemen. Bovendien moedigt Google onderzoekers actief aan om kwetsbaarheden te melden en worden die onderzoekers financieel beloond, wat een verklaring kan zijn voor het grotere aantal gerapporteerde beveiligingsproblemen

pi
door pieterwolters - Jul 18, 2014 om 14:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=erky schreef op vrijdag 18 jul 2014, 12:42]
Waar hier in dit topic overheen wordt gekeken is dat Chrome veilig is om te internetbankieren, maar Chrome wel degelijk Google laat meekijken wat jouw internet gedrag is.

Dan kan je uitzetten. Er wordt meer informatie verzameld doordat mensen het wel handig blijven om niet uit te loggen van Google en Facebook diensten.

kr
door krogtwil - Jul 18, 2014 om 14:42
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb veel browsers uitgeprobeerd en gebruik er verschillende met uitzondering van Windows IE
Mijn favoriete browser is Opera en die is nog door niemand genoemd. Toch is dit een snelle en heel betrouwbare browser. Verder adviseer ik toch om een virusbeschermer te nemen bij uw provider. Zij hebben er ook baat bij dat u zo veilig mogelijk kunt werken. Bij Ziggo bijvoorbeeld kun je kiezen uit 2 opties. Mijn advies is neem de duurste. Die kost je € 4.- per maand, maar dan heb je wel een optimale beveiliging. IN elk geval KPN en UPC bieden vergelijkbare pakketten.

gallito
door gallito - Jul 18, 2014 om 15:33
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik vind Chrome dé oplossing als je met meerdere computers werkt. Als je n.l. een site opslaat in een bladwijzer wordt dit automatisch op elke computer meegenomen. Dat scheelt een hoop zoekwerk. Het is even uitzoeken hoe je de lay-out naar je hand kunt zetten, maar met inlezen kom je er wel uit. Soms gebruik ik nog wel eens Mozilla maar mijn voorkeur gaat uit naar Chrome.

Overigens kun je in de instellingen aangeven of je wachtwoorden bewaard moeten blijven. De opties daarvoor zijn: niet; onzichtbaar of zichtbaar.

pe
door pebk - Jul 18, 2014 om 17:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gallito schreef op vrijdag 18 jul 2014, 15:33]Ik vind Chrome dé oplossing als je met meerdere computers werkt. Als je n.l. een site opslaat in een bladwijzer wordt dit automatisch op elke computer meegenomen.

Deze feature zit ook sinds jaar en dag in FireFox. (link)

Maar zoals de meesten hier zeggen, zowel FireFox als Chrome zijn prima alternatieven voor Explorer. Zelf gebruik ik de laatste alleen als het echt niet anders kan. (Sommige sites houden zich niet aan de standaarden en worden alleen voor Explorer gemaakt.) Hier wat statistiek over het gebruik de afgelopen twee jaar. (Het laden duurt even)

fotoflex
door fotoflex - Jul 18, 2014 om 17:49
67 Antwoorden / 6 Vragen

Tip: Chrome is Google's variant van de Chromium-browser.
Iron is precies hetzelfde, maar deelt geen browse-gegevens met Google.
https://www.srware.net/en/software_srware_iron_news.php

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 19, 2014 om 14:45
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Als je niets om jouw privacy geeft (aangezien je vast helemaal niets te verbergen hebt, toch?) en het prima vindt dat derde inzicht hebben in o.a. jouw bankgegevens, dan is Chrome 'n prima browser.

gallito
door gallito - Jul 19, 2014 om 15:12
479 Antwoorden / 66 Vragen

@lekkerisdat
Leg ons hier dan ook eens even duidelijk uit hoe derden via Chrome mij mijn bankgegevens kunnen ontfutselen. Want aan alleen maar roepen hebben we niet veel.

En noem mij daarna dan ook eens een app die tegenwoordig geen toegang tot je gegevens wilt hebben.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 19, 2014 om 16:07
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gallito schreef op zaterdag 19 jul 2014, 15:12]@lekkerisdat
Leg ons hier dan ook eens even duidelijk uit hoe derden via Chrome mij mijn bankgegevens kunnen ontfutselen. Want aan alleen maar roepen hebben we niet veel.
Monitor zelf eventjes het verkeer tijdens het inloggen bij je bank via Chrome (post hier maar eens 'n screenshot of het logje). Daarnaast kijk eens waar Chrome zich allemaal nestelt op jouw PC. Zelfs 'n complete leek zou daar zijn bedenkingen bij moeten hebben.

En inderdaad onder Android zijn er vrijwel geen apps die niet jouw (persoons)gegevens verzamelen. Het begint al met de standaard browser, je wordt automatisch ingelogd met jouw g.account.

me
door mein33 - Jul 20, 2014 om 13:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 19 jul 2014, 14:45]Als je niets om jouw privacy geeft (aangezien je vast helemaal niets te verbergen hebt, toch?) en het prima vindt dat derde inzicht hebben in o.a. jouw bankgegevens, dan is Chrome 'n prima browser.

@lekkerisdat,

Ts vraagt om een advies m.b.t. de veiligheid van het gebruik van Google Chrome.
Dat geeft al aan dat hij of zij zich zeker zorgen maakt over zijn of haar privacy.
Uw opmerking richting Ts komt nogal denigrerend over, maar is hopelijk niet zo bedoeld.
Misschien heeft u een advies voor Ts. over een browser en zoekmachine die, volgens uw expertise, wel veilig zou kunnen zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 20, 2014 om 16:28
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 20 jul 2014, 13:03]vraagt om een advies m.b.t. de veiligheid van het gebruik van Google Chrome.
Dat geeft al aan dat hij of zij zich zeker zorgen maakt over zijn of haar privacy.
Jouw opmerking richting Ts komt nogal denigrerend over, maar is hopelijk niet zo bedoeld.
Misschien heeft u een advies voor Ts. over een browser en zoekmachine die, volgens uw expertise, wel veilig zou kunnen zijn.
1. Je hebt gelijk, nog eens lezende doelt ts hier inderdaad op, meestal bedoelen ze wat anders en komt hun privacy op de laatste plaats.
2. Opmerking is inderdaad lichtelijk sarcastisch, omdat vele dit nog altijd roepen "ja maar ik heb toch niets te verbergen!?" jawel, iedereen heeft dit, namelijk zijn/haar privacy. Toekomst, zal het vanzelf gaan uitwijzen, hoe belangrijk het nu is om zo min mogelijk met derde te delen, enkel is het dan te laat.
3. Persoonlijk gezien ben ik geen goed voorbeeld van wat nu precies te doen, iets met 'n alu-hoedje ;-). Of juist wel...;

Gebruik FireFox en om te zoeken gebruik je Startpage.com zoek je toch via Google, maar worden jouw zoekopdrachten niet opgeslagen.
Stel daarnaast FireFox zo in dat alles automatisch wordt gewist bij het afsluiten en gebruik minimaal de volgende drie extensies (zie roze puntje).
(wat je daar ziet is inderdaad lichtelijk overdreven)

Als je daarnaast 'n goede Firewall gebruikt, waarbij jij zelf aangeeft of iets verbinding mag maken of niet (enkel kwestie van logisch denken) dan heb je het redelijk voor elkaar.
Logischerwijs niet zomaar overal jouw gegevens achterlaten, deze hoeven niet altijd correct te zijn en met bijvoorbeeld DoNotTrackMe kun je met 2 klikken 'n fictief mailadres aanmaken, die je later altijd makkelijk weer kunt blokkeren.

me
door mein33 - Jul 20, 2014 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lekkerisdat,

Dit is nu eens een "niet zo kort door de bocht" reactie van u.
Hier zal Ts en menig ander geïnteresseerde iets aan kunnen hebben.

gompy2
door gompy2 - Jul 20, 2014 om 18:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 20 jul 2014, 17:54]@lekkerisdat,

Dit is nu eens een "niet zo kort door de bocht" reactie van u.
Hier zal Ts en menig ander geïnteresseerde iets aan kunnen hebben.
Het is niet te hopen dat TS zich ook maar iets van deze paranoïde voorstelling van zaken zal aantrekken.
Als het allemaal zo erg zal zijn als die lekkerisdat het voorstelt dan ziet het voor de zevenhonderd-en-vijftig miljoen (750.000.000) actieve gebruikers wereldwijd, gemeten in Mei 2013, niet best uit, dacht je wel?

crewmember
door crewmember - Jul 21, 2014 om 09:20
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 20 jul 2014, 17:54]@lekkerisdat,

Dit is nu eens een "niet zo kort door de bocht" reactie van u.
Hier zal Ts en menig ander geïnteresseerde iets aan kunnen hebben.

Ik zie anders nog steeds geen onderbouwing of bewijzen.

me
door mein33 - Jul 21, 2014 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 21 jul 2014, 09:20][quote=mein33 schreef op zondag 20 jul 2014, 17:54]@lekkerisdat,

Dit is nu eens een "niet zo kort door de bocht" reactie van u.
Hier zal Ts en menig ander geïnteresseerde iets aan kunnen hebben.

Ik zie anders nog steeds geen onderbouwing of bewijzen.

@crewmember,

Ik ben bang dat het voor een ieder heel moeilijk zal zijn om een goed onderbouwd advies te geven over dit onderwerp.
Voor mij, als een volslagen leek, zeker niet alhoewel ik dit onderwerp met veel belangstelling volg om er mogelijk mijn voordeel mee te kunnen doen.
Iedereen geeft denk ik, vanuit zijn/haar eigen beleving, een oordeel over een browser waarbij ingewonnen informatie welke is verkregen vanaf het internet mede bepalend blijkt voor iemands persoonlijke voorkeur.
Zelf gebruik ik sedert een jaar Chrome en ben best tevreden over het gebruik daarvan.
Maar ik heb eigenlijk geen idee welke instellingen ik zou moeten kiezen om mijn privacy zoveel mogelijk te kunnen beschermen.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2014 om 11:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 21 jul 2014, 10:31]
Zelf gebruik ik sedert een jaar Chrome en ben best tevreden over het gebruik daarvan.
Maar ik heb eigenlijk geen idee welke instellingen ik zou moeten kiezen om mijn privacy zoveel mogelijk te kunnen beschermen.
Mein33 en alle anderen met een klein beetje gezond verstand.
Zolang Google Chrome bestaat, de eerste bèta kwam in 2008 uit voor Windows, is er al achterdocht jegens Chrome.
Sinds die tijd doen er ook allerlei berichten en verdachtmakingen de ronde net als waar vriend lekkerisdat mee bezig is.
Het paranoïde beeld wat deze persoon denkt te moeten schetsen omtrent het gebruik van Chrome raakt kant noch wal.
Als men een beetje rondzoekt op internet, en met name in de engelse taal, dan kan men vinden dat er geen enkele browser zo minutieus onderzocht is geworden als Google Chrome.
Ook in het Nederlands is er genoeg informatie te vinden.

We nemen als voorbeeld de prijs van $100.000 die er uit geloofd is op de hack van Google Chrome op Windows-7 en IE, Firefox en Safari te hacken.
Ik zal de tekst quoten uit Security.nl, een aanrader voor velen, erg leerzaam.
Quote:

100.000 dollar voor hack van Google Chrome of IE10
vrijdag 18 januari 2013, 11:09 door Redactie, 4 reacties

Hackers die in staat zijn om Google Chrome op Windows 7 of Internet Explorer 10 op Windows 8 te kraken, kunnen daarmee 100.000 dollar verdienen. Ook dit jaar vindt de Pwn2Own hackerwedstrijd weer plaats, waarbij beveiligingsonderzoekers flinke geldprijzen kunnen winnen door Chrome, IE, Firefox en Safari te hacken. Daarnaast worden ook verschillende populaire browserplug-ins getest.

Het gaat dan om Adobe Reader XI, Adobe Flash Player en Oracle Java. Er is dit jaar bewust voor browserplug-ins gekozen omdat kwetsbaarheden hierin een groot deel van de internetgebruikers raken en beveiligingslekken vaak snel door aanvallers worden misbruikt.

Browsers
De hoogste geldprijzen zijn te verdienen met het hacken van Google Chrome op Windows 7 en Internet Explorer 10 op Windows 8. Hiermee is 100.000 dollar gemoeid. Een succesvolle aanval op Internet Explorer 9 op Windows 7 levert 75.000 dollar op.

Apple Safari op OS X Mountain Lion is goed voor 65.000 dollar. De veiligheid van Firefox op Windows 7 wordt minder hoog ingeschat, aangezien hier 60.000 dollar mee te verdienen valt.

Plug-ins
Ook in de categorie browserplug-ins in Internet Explorer 9 op Windows 7 zijn er duidelijke verschillen zichtbaar. Een lek in Adobe Reader XI, wat van een sandboxbeveiliging is voorzien, levert 70.000 dollar op. Een zelfde bedrag valt te verdienen met een succesvolle exploit voor Adobe Flash Player. Het hacken van het getergde Oracle Java is goed voor 'slechts' 20.000 dollar.

Winnaars krijgen naast het geldbedrag ook de laptop waarop de hack plaatsvond, alsmede 20.000 ZDI beloningspunten. De hack is namelijk onderdeel van het Zero Day Initiative (ZDI), dat eigendom van HP is. Het bedrijf betaalt onderzoekers voor beveiligingslekken en gebruikt deze informatie om klanten te beschermen terwijl de leverancier in kwestie een update ontwikkelt.

De 20.000 ZDI-punten zijn goed voor een eenmalige uitbetaling van 5.000 dollar, een 15% geldbonus voor alle gerapporteerde beveiligingslekken in het volgende kalenderjaar, een 25% bonus voor alle gerapporteerde lekken het jaar daarna en een compleet verzorgde reis naar de DEFCON hackerconferentie in Las Vegas.

Pwn2Own 2013 vindt plaats op 6, 7 en 8 maart in Vancouver Canada en beschikt dit jaar over meer dan een half miljoen dollar aan prijzengeld. Nog altijd een kwart van wat Google tijdens de afgelopen Pwnium competitie aanbood. Toen was er een prijzenpot van 2 miljoen dollar, maar werd er uiteindelijk 60.000 dollar voor één lek uitgedeeld.

Bron, klik-> 100.000 dollar voor hack van Google Chrome

Men kan er gevoeglijk van uit gaan dat als er ook maar de kleinste gegronde verdenking zou bestaan omtrent het misbruik van Chrome door Google i.v.m privé zaken, en er ook maar iets zou zijn gevonden, dit al tijden bekend gemaakt was geworden en Chrome verdoemd zou zijn geworden.
Het zal ook duidelijk zijn dat die hack pogingen continu door gaan.

Ik schreef al eerder dat ik zelf geen Chrome gebruik maar Firefox, dus ik verdedig niet een eigen gebruik van Chrome, maar de paranoïde onzin die die lekkerisdat hier continu denkt te moeten spuien is soms te erg en daarom is een meer op realiteitszin gebouwde reactie hier wel op zijn plaats.

gallito
door gallito - Jul 21, 2014 om 14:20
479 Antwoorden / 66 Vragen

@gompy2

Chapeau voor deze bijdrage die ons 'nuchter kan laten nadenken', zoals lekkerisdat ons aanbeveelt.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2014 om 14:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@gallito.

Er is helemaal niets mis met het enige voorzichtigheid betrachten met gebruik van welke browser of welke handeling dan ook op internet,maar de verknipte voorstelling van zaken in de werkelijkheid van lekkerisdat vind ik wel eens te ver gaan.
Dat hij zelf zijn dwangmatigheden niet in toom kan houden is zijn probleem, maar om nu elke keer weer een vraagsteller te bestoken met zijn ideeën zodat die totaal op het verkeerde been wordt gezet is toch wel iets te gortig.
Daarom ageer ik ook continu tegen deze lekkerisdat, maar soms ontglipt die me wel eens...

Zoals ik al eerder schreef, als het allemaal zó erg is als dat hij dat voorstelt was het al lang groot wereldnieuws geweest.

crewmember
door crewmember - Jul 21, 2014 om 15:04
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 21 jul 2014, 11:52][quote=mein33 schreef op maandag 21 jul 2014, 10:31]
hackers etc.

Kijk dit is dus een voorbeeld van onderbouwing die Lekkerisdat mist.

Die schreeuwt alleen maar een claim in een random richting en verdwijnt dan weer als sneeuw voor de zon. Zonder uit te leggen waar de claim vandaan komt. Ondertussen wordt de TS gebombardeerd met nutteloze info waar hij niks mee kan, en komt er weeeer een discussie zoals deze.

me
door mein33 - Jul 21, 2014 om 15:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 21 jul 2014, 15:04][quote=gompy2 schreef op maandag 21 jul 2014, 11:52][quote=mein33 schreef op maandag 21 jul 2014, 10:31]
hackers etc.

Kijk dit is dus een voorbeeld van onderbouwing die Lekkerisdat mist.

Die schreeuwt alleen maar een claim in een random richting en verdwijnt dan weer als sneeuw voor de zon. Zonder uit te leggen waar de claim vandaan komt. Ondertussen wordt de TS gebombardeerd met nutteloze info waar hij niks mee kan, en komt er weeeer een discussie zoals deze.

@crewmember,

Ik weet niet waar u deze quote vandaan heeft, maar het woord "hackers" die u mij toedicht gebruikt te hebben, heb ik nergens in dit onderwerp of op deze site geschreven.

mein33

edrick3
door edrick3 - Jul 21, 2014 om 15:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mein33 e.a.

Verwarring ontstaat doordat er IN een quote geantwoord wordt!

Zorg dat de cursor aan het eind van de quote staat, geef Enter en typ dan pas je reactie, óf reageer zónder quote.

Met vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 21, 2014 om 20:33
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zondag 20 jul 2014, 18:55]Het is niet te hopen dat TS zich ook maar iets van deze paranoïde voorstelling van zaken zal aantrekken.
Welke paranoia? Geef enkel 'n beschrijving van doodnormaal, veiliger, computer gebruik weer.

Volgens mij ben jij diegene hier die achtervolgingswaan jegens mij begint te vertonen. Alleen jij bent niet te overtuigen, moet ik toch eens maar beter mijn best gaan doen.

Registratie = gevaarlijk, bewijs hiervan werd 75 jaar geleden al geleverd, je hebt toch ook geschiedenis les gehad op school? Feit.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2014 om 21:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 21 jul 2014, 20:33]
Registratie = gevaarlijk, bewijs hiervan werd 75 jaar geleden al geleverd, je hebt toch ook geschiedenis les gehad op school? Feit.Of haal je nu alweer de Jodenvervolgingen er bij zoals je in andere topics ook al gedaan hebt als het onderwerp browsers ter sprake kwam?
Jij hebt echt professionele hulp nodig beste man.
Sluiten.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 21, 2014 om 22:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 21 jul 2014, 21:27]Sluiten.

Oké. Als de dag daar is dat ook jouw geregistreerde gegevens negatief misbruikt worden, denk dan nog even aan mij, mocht jij de kans dan nog wel hebben, laat dan even weten dat ik toch gelijk had.. (punt)

Uiteraard zal ik je advies opvolgen.

crewmember
door crewmember - Jul 22, 2014 om 09:39
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 21 jul 2014, 22:22][quote=gompy2 schreef op maandag 21 jul 2014, 21:27]Sluiten.

Oké. Als de dag daar is dat ook jouw geregistreerde gegevens negatief misbruikt worden, denk dan nog even aan mij, mocht jij de kans dan nog wel hebben, laat dan even weten dat ik toch gelijk had.. (punt)

Uiteraard zal ik je advies opvolgen.

Bij de jodenvervolging werdt de informatie uit de registers van de gemeente's en de synagoge's gehaald. Hier kan je niet omheen en je kan niet anoniem blijven. Dit soort registers bestaan nog steeds.

Je online indentiteit kan ook tegen je gebruikt worden, zo kan je in Iran of de UAE nog steeds zeer grote problemen (doodstraf in extreme gevallen) krijgen als je op sociale media gaat rondbazuinen dat je atheist bent terwijl je daar woont. Of in China als je ook maar de verkeerde woorden in een totaal andere context typt sta je al meteen in de kijker. Daar moet je dus oppassen met wat je publiekelijk maakt en waarmee je communiceerd.

Echter is dit totaal niet van toepassing meer in Nederland, deze restricties zijn er niet en met goede reden. Het enige wat er echt kan gebeuren is dat er een invasie komt van een andere grootmacht die de gegevens van je facebook profiel of je browserhistorie ergens voor wil gebruiken. In dat geval maakt het echt niks uit of je nou Firefox of Chrome gebruikt, ze komen er toch wel achter.

Ik vind ook niet dat je je moet gaan verbergen, of je minder moet uiten/voorzichtig doen omdat er een mogelijkheid bestaat dat dit ooit gaat gebeuren.
Opletten dat je geen spam, virussen etc binnenhaalt staat hier natuurlijk los van.

Bron: Ik reis zelf voor mijn werk soms naar China, dit soort dingen komen wel eens naar boven tijdens het avondeten enzo. Verder heb ik vrienden die Expat zijn in UAE en ben ik er zelf geweest.
Info over IRAN komt van internationaal reisfora van iemand die claimde zelf uit IRAN te komen en vertelde dat het een mooi land is waar iedereen welkom is, maar je wel moest opassen met wat je online zegt.

mebo
door mebo - Jul 22, 2014 om 11:38
153 Antwoorden / 40 Vragen

Beste panelleden,

Mijn vraag ging over de veiligheid van het gebruik van Chrome, mede omdat er nogal wordt gesproken over het misbruiken van je internetgegevens.
Uit alle reacties maak ik op dat er met de veiligheid van Chrome als browser op zich niets aan de hand is en het een betrouwbare browser is.
Over het gebruik van je persoonlijke gegevens door Google ben ik niet veel wijzer geworden, de meningen zijn hierover nogal verdeeld.
Na alle bijdragen en verwijzingen te hebben gelezen zal ik, zoals het zich nu laat aanzien, Chrome maar blijven gebruiken, hoewel het wel even wennen is aan het gebruik.

Iedereen bij deze bedankt voor zijn of haar inbreng en ik sta altijd open voor adviezen.

Vriendelijke groet,

mebo.

aaltje888
door aaltje888 - Aug 7, 2014 om 17:03
20 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Mebo,

Je kunt aan de marktverdeling en de groei van chrome al wel zien welke browser er tegenwoordig de voorkeur heeft. Natuurlijk zul je altijd met de vertrouwlijkheid zitten van je informatie, maar dit geld voor gmail bijvoorbeeld net zo... en hotmail... vooral bij bankgegevens worden de gegevens sowieso getunneld met behulp van SSL.. het enige wat kan gebeuren is dat je zelf kwaadaardige malware download en dat je vooraf doorgelinked word naar een andere "ING pagina".... maar met een goede virusscanner en vooral veel boerenverstand moet het gewoonlijk goedkomen :)