mb
door mbmichel May 25, 2014 om 12:35
Huishouden & energie

Installatiekosten vervanging douchebak

In 2008 kocht ik een douchebak bij Karwei, in 2014 heb ik daar geklaagd omdat de douchebak in het midden is gaan scheuren. Kennelijk zat er een zwakke plek in de bak.

De douchebak is geinstalleerd door een installateur die wel de tegels heeft geleverd en het bad maar niet de doucebak en wand.

Ik heb het probleem met de douchebak voorgelegd aan karwei daar zij mij deze zaken geleverd hebben. Heb ik recht op vergoeding van de installatiekosten van de nieuwe bak? (van Karwei)

Hoe zit het met de afschrijving waar men rekening houd want het komt er eigenlijk op neer dat ik aan Karwei de inkoopsprijs vergoed. Per saldo kost het hen dus niks.

Ik heb hier ook veel overlast en ongemak van. Het kost mij de nodige uren omdat Karwei vind dat ik langs moet komen (zonder douchebak uiteraard) terwijl ik alle papieren met foto per email heb gestuurd. Kennelijk willen ze mij in persoon zien. Weken hoor ik niets, uiteindelijk ben ik er dus maar gegaan.

3491 33 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 25, 2014 om 12:42
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Gekocht in 2008, nu 2014, dus 6 jaar gebruikt, dus logisch dat er afschrijving plaatst vindt. Dit heeft niets met in of verkoopprijs te maken. Vervolgschade is m.i. in deze niet van toepassing. Stel je even voor dat het hersteld wordt tijdens je vakantie in verweggistan, dan zou je dus ook nog reis en andere kosten en misschien zelfs smartengeld kunnen gaan declareren. In de USA is dit misschien mogelijk, maar hier niet.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na zes jaar gaat Karwei nog iets aan u vergoeden, of krijgt u korting op een nieuwe douchebak? Ik vind dat een super service van Karwei.

Uiteraard hebt u geen recht op vergoeding van de installatiekosten. En het is ook nog maar de vraag of het te wijten is aan een zwakke plek. Zo'n douchebak moet ondersteund worden, dus de vraag is maar of dat goed gebeurd is.

ridder_1
door ridder_1 - May 25, 2014 om 12:49
376 Antwoorden / 8 Vragen

Ja een douchebak voor een paar tientjes gekocht in 2008 en nu een vergoeding willen in 2014 na bijna 5 jaar gebruiksgemak ?
Inderdaad staat de installateur er buiten (bak kostte via hem geleverd aanzienlijk meer dan bij Karwei?) maar nu toch een vergoeding willen ?
Karwei en elke andere leverancier is NIMMER verantwoordelijk voor vervolgschade en u heeft bak ook niet via Karwei laten monteren en controleren na plaatsing. Doet Karwei trouwens ook niet. De afschrijving van zon bak zal hooguit 2 - 3 jaar zijn met een restwaarde van nihil. Logisch dat Karwei hier niet veel aandacht aan wil schenken. Trouwens alle leveranciers gooien de inkoopprijs altijd over de kop met dit soort spul.

Even uithuilen en gewoon een nieuwe bak kopen (wellicht bij de GAMMA ?) volgens de laatste sanitaire mode en u kunt weer jarenlang genieten van uw badkamer.

tenormin
door tenormin - May 25, 2014 om 15:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 25 mei 2014, 12:42].

Zo'n douchebak moet ondersteund worden, dus de vraag is maar of dat goed gebeurd is.

Denk dat u daar de spijker op de kop slaat. Onze douchebak, in de caravan nota bene, stond er al 35 jaar toen we de caravan verlieten. Die was heel goed ondersteund, vooral in gedachte nemend dat het een houten caravan was; de steunpunten waren excellent.

@mbmichel, van Karwei mag en kan u niets verwachten. Mocht men u toch een tegemoetkoming willen geven bent u spekkoper.

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 16:39
8 Antwoorden / 1 Vragen

het lijkt erop dat bepaalde mensen hier reageren zijnde installateur. Juridisch zit het heel anders.
Of de prijs hoog is doet niet terzake. Evenmin of men dan failliet gaat.
Mijns inziens mag ik ervan uitgaan dat die bak mits normaal gebruikt lang mee gaat. Nu word ik geconfronteerd met kosten die ik niet zou hebben wanneer er een goed produkt was geleverd.

De afschrijving vind ik redelijk. Echter indien dit over de consumentenprijs gerekend wordt draagt de leveracier niks bij aan het herstel. Vandaar deze vraag

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Nu word ik geconfronteerd met kosten die ik niet zou hebben wanneer er een goed produkt was geleverd.......

Als je een goed product wil, moet je die niet voor een paar tientjes bij Karwei kopen. Aan kwaliteit hangt een prijskaartje. Als duur of goedkoop niet mag uitmaken, zou iedereen alleen maar goedkope zooi kopen.

Maar van Alfatrion (die nog wel zal reageren) ga je ongetwijfeld, met de nodige wetsartikelen, gelijk krijgen.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt zes jaar gebruik gemaakt van die bak. Het is helemaal niet te zeggen waardoor die gescheurd is. Misschien wordt er wel rondgestampt in die bak, of is hij niet goed geïnstalleerd.

De prijs van die bak is niet van belang. U heeft niet ten eeuwige dagen garantie.

En ja,we werken hier allemaal bij Karwei.

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 17:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

het is gewoon bruynzeel of pflieger. Dit zijn merken die je ook bij speciaalzaken koopt. Nogmaals de prijs is niet relevant. overigens is 200 euro voor een stuk plastic aardig betaald. De enige kosten voor de fabrikant is het maken van een matrijs /ma. Stanzen maar spuiten enl coating erover.

Tot nu toe nog geen berichten van mensen die verstand van zaken hebben meer frusties.

gerbera
door gerbera - May 25, 2014 om 17:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat de bak is geplaatst door de installateur. De vraag is dan, is de bak wel goed geplaatst. Ik neem aan dat het een kunststof bak is en die moet in het midden ondersteund worden. Het onstaan van een scheur kan zoveel oorzaken hebben zeker als deze niet goed is geplaatst. Als hier sprake zou zijn van een zwakke plek dan had dit geen 6 jaar geduurd alvorens zich te openbaren. Dat Karwei bereid is er over te praten vindt ik al een behoorlijke service. En wat kwaliteit betreft, goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn.

zoekster
door zoekster - May 25, 2014 om 17:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De prijs is zeker wel van belang. Van een goedkope douchebak mag je minder verwachten dan van een dure die een bepaalde kwaliteit belooft. Verder ligt de bewijslast dat het aan de douchebak ligt en niet aan het gebruik/ of de installatie bij u en niet aan Karwei.
Lijkt me een mooi aanbod van Karwei. Neem het aan, zou ik zeggen.

ridder_1
door ridder_1 - May 25, 2014 om 17:21
376 Antwoorden / 8 Vragen

Aan uw reacties te merken heeft u blijkbaar als enige verstand van zaken zelfs hoe zon bak in de fabriek wordt gemaakt en hoe ze via de kostprijsverhogende tussenhandel uiteindelijk bij Karwei terecht komen, natuurlijk is de verkoopprijs altijd van invloed op de kwaliteit die u koopt en op eventuele nazorg of compensatie.

Het antwoord is m.i. gegegeven: de scheur door de slechte en verkeerde ondersteuning en vervolgschade is nooit verhaalbaar. Zou gewoon Karwei aansprakelijk stellen en daagen voor de kantonrechter. Veel succes met uw kennis over baden en consumentenrecht.

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 17:22
8 Antwoorden / 1 Vragen

mensen die de vraag niet kunnen beantwoorden reageer ff niet. Hebben jullie geen leven of zo hahaha.
GERBERA goeie opmerkiing immers ALdi komt niet voor niets vaak goed uit de test voor levensmiddelen.

In afwachting van specialisten met repliek op een hoger level Th@nks

ik lig in de zon ;-)

mahadma
door mahadma - May 25, 2014 om 17:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De enige kosten voor de fabrikant is het maken van een matrijs /ma. Stanzen maar spuiten enl coating erover.

Dus het ontwerpen, maken van de matrijs kost niets. Het vervoer van het eindproduct kost ook niets. In mijn visie zéér kortzichtig. Accepteer wat u kunt krijgen en begin zelf een fabriek. Maar dan zult u er achter komen dat het iets anders in elkaar zit. Koop gewoon een nieuwe, relax effe en ga weer door met uw leven.

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 17:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

sorry maar er reageren hier alleen cassieres in spee en een ridder in een hummer met een slecht humeur ...

aurora1
door aurora1 - May 25, 2014 om 17:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat u geen reacties krijgt die in uw straatje passen, dus - zoals al gezegd - even wachten op @alfatrion.
Stap naar de rechter zou ik zeggen, of steek eens uw licht een op bij het Juridisch Loket, dan wel schakel uw rechtsbijstandsverzekering in mocht u die hebben. U weet het zelf allemaal erg goed, dus eigenlijk is uw vraag hier dan overbodig.
Voor het overige mag u wat mij betreft uw toon best wel wat matigen.

alfatrion
door alfatrion - May 25, 2014 om 17:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Mij is niet duidelijk waarom Karwei heeft besloten om een vervangende douchebak te leveren. Doen ze dit uit coulance of omdat de douchebak ondeugdelijk is?

Als de douchebak ondeugdelijk is dan heb je recht om alle gevolgschade vergoed te krijgen. Bij wie je daarvoor moet zijn hangt af van het schadebedrag. Als dit onder de vijf honderd euro blijft dan moet je daarvoor zijn bij de verkoper, maar anders bij een van de producenten. Als het logo van Karwij op de douchebak staat of de verpakking dan zijn ze een producent.

Het recht op vervanging moet dan door de verkoper kosteloos worden uitgevoerd. De verkoper heeft geen recht op een gebruiksvergoeding voor het gebruik van het non-conforme goed. Een afschrijving is dus niet gerechtvaardigd. Uit een arrest van het Europees Hof van Justitie blijkt dat u hierdoor niet ongerechtvaardigd verrijkt wordt. Daarnaast kent de Nederlandse wetgeving een specifiek artikel waaruit volgt dat het non-conforme goed voor risico en kosten van de verkoper blijft.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat wilt u dan horen?

Dat u het grootste gelijk van de wereld hebt dat Karwei ook de installatiekosten moet betalen, plus daarnaast een vergoeding voor uw kostbare tijd?

Dan moet u bij de ja-knikkertjes wezen.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, kijk eens aan op naar het Europese Hof van Justitie, want u hebt groot gelijk volgens Alfatrion ;-)

ho
door hopetobehelping - May 25, 2014 om 18:07
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mbmichel,

met enige verbazing lees ik uw reacties op de antwoorden die u krijgt.
Het kassa forum bestaat uit mensen zoals u en ik die proberen anderen te helpen.
Het gedrag dat u ten toon spreid in uw antwoorden kan ik dan ook niet anders dan als onbeschoft en asociaal typeren. Hier zult u vast niet van gediend zijn, maar kijk eens in de spiegel zou ik zeggen.
Excuses naar anderen op dit forum lijken mij op zijn plaats, hoop dat dat muntje valt bij u.

In antwoord op uw vraag: de douchebak en de installatie zijn 2 verschillende dingen die bij elkaar horen. Hierbij zijn in uw geval 2 partijen betrokken. Na 6 jaar gebruik ontstaan er mankementen. Wat denk u zelf ? Uiteraard hoort een kwalitatief hoogwaardige goed geïnstalleerde douchebak langer mee te gaan.
Feit is dat u de keuze heeft gemaakt om 2 partijen te betrekken bij de installatie van uw douchebak. Mocht Karwei op enige wijze medewerking verlenen om u te helpen of tegemoet te komen om het euvel met uw douchebak op te lossen dan is dat 'thumbs up' voor Karwei. Mijn antwoord op uw vraag is dan ook: u heeft keuzes gemaakt in het verleden en neem daarvoor uw verantwoordelijkheid. Concreet dus, laat uw douchebak vervangen en neem daarvoor de keuzes en verantwoordelijkheden.
Het verwondert me overigens dat u aangeeft ''veel overlast en ongemakt te ondervinden' en niet de douchebak vervangt.

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........omdat de douchebak in het midden is gaan scheuren. Kennelijk zat er een zwakke plek in de bak.......

Kennelijk komt deze gedachte jou beter uit, dan de gedachte dat de installateur zijn werk niet goed heeft gedaan!

Succes verder.
Medewerkster / cassière Karwei.

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 18:22
8 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen Mensen Mensen Wat een drama allemaal, ik zat op het enige goede bericht te wachten van :

alfatrion

waarschuw redactie
zondag 25 mei 2014, 17:51

Mij is niet duidelijk waarom Karwei heeft besloten om een vervangende douchebak te leveren. Doen ze dit uit coulance of omdat de douchebak ondeugdelijk is?

Als de douchebak ondeugdelijk is dan heb je recht om alle gevolgschade vergoed te krijgen. Bij wie je daarvoor moet zijn hangt af van het schadebedrag. Als dit onder de vijf honderd euro blijft dan moet je daarvoor zijn bij de verkoper, maar anders bij een van de producenten. Als het logo van Karwij op de douchebak staat of de verpakking dan zijn ze een producent.

Het recht op vervanging moet dan door de verkoper kosteloos worden uitgevoerd. De verkoper heeft geen recht op een gebruiksvergoeding voor het gebruik van het non-conforme goed. Een afschrijving is dus niet gerechtvaardigd. Uit een arrest van het Europees Hof van Justitie blijkt dat u hierdoor niet ongerechtvaardigd verrijkt wordt. Daarnaast kent de Nederlandse wetgeving een specifiek artikel waaruit volgt dat het non-conforme goed voor risico en kosten van de verkoper blijft.

------------------------------------------

Indien je niks te doen hebt of gewoon het antwoord niet weet ga dan wat nuttigs doen ipv dit forum te vervuilen. Ciao ;--) Ik stuur dit bericht wel even naar de Karwei want zij kunnen het regelen met de fabrikant. Nog even genieten van de zon, zouden jullie ook moeten doen

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 18:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........ik zat op het enige goede bericht te wachten .......

Correctie: ik zat op het enige goede bericht te wachten dat mij het beste uit komt.

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 18:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....... of gewoon het antwoord niet weet.......

Jij weet blijkbaar het antwoord niet op de vraag of de bak ondersteund wordt in het midden. Krijg ik toch graag nog even antwoord op!

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 18:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

ja schat er zit een framework onder. welke karwei werk jij ;--) lach me rot.... ik kom een keer gebak bij je brengen ik beloof het

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt wel pech dat Alfatrion geen gelijk heeft en dat Karwei niet gek is, maar verder succes gewenst.

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mbmichel schreef op zondag 25 mei 2014, 18:36]ja schat er zit een framework onder. welke karwei werk jij ;--) lach me rot.... ik kom een keer gebak bij je brengen ik beloof het

Doe maar een taart dan, mag je 3x raden wat ik daar mee doe.

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 18:53
8 Antwoorden / 1 Vragen

114 -83 dan zou je toch andere reactie verwachten welke plaats jij krijgt een taart hoor van de plaatselijke bakkert

mahadma
door mahadma - May 25, 2014 om 19:06
11541 Antwoorden / 51 Vragen

We gaan de uitspraak van uw zaak bij het europesche hof, dat kost toch minder als een nieuwe douche bak en het plaatsen, hier gespannen afwachten. Meldt u het ons over 3 jaar?

mb
door mbmichel - May 25, 2014 om 19:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

mensen dit verhaalheb ik gewoon verzonnen om jullie te entertainen en jullie trappen er gewoon in....get a life

binnenkort doe ik het nog eens kijken of jullie er weer intrappen laterzzzzz

mahadma
door mahadma - May 25, 2014 om 19:17
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Artikeltje wetboek 453?

Cookies
door Cookies - May 25, 2014 om 19:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mbmichel schreef op zondag 25 mei 2014, 19:10]mensen dit verhaalheb ik gewoon verzonnen om jullie te entertainen en jullie trappen er gewoon in....get a life

Inderdaad: get a life!

tenormin
door tenormin - May 25, 2014 om 19:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mbmichel schreef op zondag 25 mei 2014, 19:10]mensen dit verhaalheb ik gewoon verzonnen om jullie te entertainen en jullie trappen er gewoon in....get a life

binnenkort doe ik het nog eens kijken of jullie er weer intrappen laterzzzzz

Niks geen entertainment, niks verzonnen: je bent gewoon op je staart gestapt dat niemand met je meehuilt in het bos. Probeer er volgende keer nog maar eens eentje: mbmichel zullen we vast niet vergeten.

costnix
door costnix - May 26, 2014 om 09:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@carola.83
Ik vermoed, dat u er dit mee wil doen :-)