ma
door masterdad Jan 25, 2013 om 19:04
Huishouden & energie

ISTA DIGITALE WARMTEMETERS

Heb net zoals barbara255,ook digitale warmte meters gekregen,Woon al 17 jaar in een flatwoning op 9 hoog,
Waarvan 10 jaar,de negende de hoogste verdieping was.
En sinds 7 jaar woon ik in een andere flat(ook op 9 hoog) maar een flat met 12 verdiepingen.
Heb al de 16 jaren geld terug gehad,heb altijd hetzelfde stook en lucht-gedrag gehad.Maar sinds de plaatsing (vorig stookjaar)er digitale warmtemeters zijn geplaatst moest ik in plaats van zo,n 130 euro terug te krijgen,nu ineens zo,n 130 euro BIJ BETALEN.Zelfs rekeninghoudende met de gestegen gasprijzen,kan dit niet kloppen,bellen heeft geen nut,want je krijgt als antwoord.(zal u de verwarming wel vaker aangehad hebben,uitgeluld ben je.

8054 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en wat is uw vraag?

ma
door masterdad - Jan 25, 2013 om 19:50
26 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo tijger1
Is weer zo,n idioot antwoord,het verhaal lijkt me nogal duidelijk,en de vraag dus ook!!!!
Want het ligt voor de hand dat men,na m,n verhaal gelezen te hebben,er mensen reageren die net zoals barbara255 en ik,zichzelf in dit probleem herkennen,en ervaringen kunnen delen om zo eventueel,gezamenlijk wat meer duidelijkheid te krijgen

aurora1
door aurora1 - Jan 25, 2013 om 20:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je de vraag van barbara255 hebt gelezen dan heb je vast ook de reacties erop gelezen zoals de verwijzing naar de uitzending van kanniewaarzijn van 26 oktober vorig jaar. Heb je die uitzending inmiddels bekeken?

vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ze u überhaupt nog te woord staan met uw taalgebruik verwondert me al.

ma
door masterdad - Jan 25, 2013 om 20:17
26 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn Taal gebruik???? zeg gewoon zoals het is,en als u zich alleen al stoord aan het woord IDIOOT,dan vind ik dat zeer spijtig,maar dat even terzijde.
heb inmiddels al contact met anderen,die de kwestie (digitale warmte meters) belangrijker vinden dan het woord idioot.m.v.g

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2013 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vergeet uw schuttingwoord in uw vraag.

f.weele
door f.weele - Jan 26, 2013 om 10:35
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste masterdad, is er een bewonerscommissie of huurdersvereniging? Zo ja, leg daar je vraag neer. Vraag aan de buren of zij ook een afwijkende afrekening hebben t.o.v. van de oude situatie.
Verder kun je aan de verhuurder de totaalafrekeningen opvragen van de energieleverancier inclusief de voorgaande jaren. Zo kun je controleren wat het gemiddelde verbruik is in de afgelopen jaren. Kijk naar de prijs per eenheid die Ista op hun afrekening zet. Bezwaar zal je moeten maken bij de verhuurder. Ista heeft daar verder geen boodschap aan omdat zij werken in opdracht van.
m.vr.gr.

ma
door masterdad - Jan 28, 2013 om 18:42
26 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo F.weele
dank voor je reactie,maar heb de vraag(probleem) ook al bij de woningbouw neergelegd,maar die zeggen dat ik mijn klacht bij de ista moet neerleggen,omdat de woningbouw-vereniging alleen maar de terug gave en eventuele bijbetaling,in het eindoverzicht weergeeft.en het eventuele teruggave bedrag,en het te betalen bedrag,via de woningbouw word geregeld.En voor de uiteindelijke berekening en klachten ik bij de ista moet wezen.En dat heb ik ook gedaan,maar daar krijg je een uitleg over hoe de eindafrekening tot stand gekomen is,waar geen touw aan vast te knopen is.

f.weele
door f.weele - Jan 29, 2013 om 08:24
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste masterdad, zoals in mijn eerdere reactie zal je moeten onderzoeken waar dat meerverbruik vandaan komt. Het vervelende bij digitale meters is, indien deze radiografisch op afstand worden afgelezen, er bij Ista geen speld tussen is te krijgen. Bezwaar maken bij Ista heeft op deze manier geen zin. Indien de meters fysiek worden opgenomen, dan is de enige mogelijkheid om direkt te protesteren bij de meteropnemer en weigeren te tekenen voor het meetresultaat. Je zal dan wel van tevoren zelf de meterstand moeten noteren. De wbv is degene die de eindafrekening (met maandelijkse specificaties en tussenstanden) krijgt voor het energieverbruik en deze kun je zelf opvragen om te controleren, ook van voorgaande jaren. Is er overigens een bewonerscommissie c.q. huurdersvereniging?
m.vr.gr.

ma
door masterdad - Jan 29, 2013 om 17:54
26 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo F.weele
Het feit dat ik nu bij moet betalen,inplaats van jaren lang terug te krijgen,komt volgens ista,omdat er een nieuw,en modern verwarmings-element is geplaatst,in de woonkamer.
En omdat dat nieuwe element meer warmte afgeeft(en dat is ook zo) kost dat meer warmte eenheden.en dus ook meer kosten.Da,s allemaal begrijpelijk en ook logisch natuurlijk.
Maar,het zit hem niet alleen het meer-verbruik,maar het nieuwe element heeft ook nog eens een veel hogere omreken-faktor,hetoude element had een omrekenfaktor van 1.15. En bij het nieuwe element hanteren ze een omrekenfaktor van 1.95,da,s een verschil van 0.80,dat lijkt weinig maar is dat niet!!!!
Ik vind dat dubbel op.verbruik meer omdat hij meer warmte afgeeft,en ook nogus een veel hogere omreken faktor,wat zich dan vertaald op de eindafrekening,oftewel in mijn geval bijbetalen.

f.weele
door f.weele - Jan 29, 2013 om 20:52
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste masterdad, de prijs per eenheid wordt vastgesteld aan de hand van de eindafrekening totaalverbruik gas en het totale aantal verbruikte eenheden van het complex. Zaak is dus uit te zoeken
wat het verbruik is bij de buren en zoals ik al eerder meldde de eindafrekening energiebedrijf laatste stookseizoen en zeker tot vijf jaar terug vorige stookseizoenen. Dit kost misschien een hoop moeite, maar alleen dan kun je tot een resultaat komen. Je kan het totaalverbruik van de laatste afrekening Ista al vergelijken met het voorgaande jaar en kijken of daar een groot verschil in zit. De afrekeningen energiebedrijf is om te verifiëren of er verschillen zijn t.o.v. Ista.
Hebben meerder bewoners een nieuw verwarmingselement gekregen?
m.vr.gr.

ma
door masterdad - Jan 30, 2013 om 16:08
26 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo F.Weele
Bij mij is het element vervangen voor een nieuwe,omdat de oude lekte,mijn buurman heeft nog het oude zo genoemde harmonica element.
Maar de stook-kosten en verbruik van mijn buurman vergelijken heeft geen zin.Want hij moest iets van 1200 euro bij betalen,maar dat komt omdat hij vrijwel dag en nacht de verwarming aan heeft staan,wat wel te vergelijken is,is de eenheids-prijs,en die is bij iedereen hetzelfde,net zoals de vaste kosten.
En die bedragen voor het stookjaar 2013 zo,n 400 euro,oftewel:ook al zou men de verwarming het hele jaar NIET gebruiken!!! dan nog moet je 400 euro betalen voor de zogenoemde inhuizige warmte,dat is de warmte die je hebt van die dikke toevoer buizen,die door de kamers lopen.
En elke verdieping van de flat krijgt een reductie-regeling.In mijn geval (9 hoog) 5% reductie op het verbruik,en hoe hoger je woont des te hoger de reductie procenten.
Maar de eenheids-prijs,en de vaste kosten is bij iedereen hetzelfde.
En wat mijn verbruik betreft? Ik hou al zolang ik in een flat woon en gewoond heb(nu zo,n 17 jaar)altijd m,n jaar-verbruik bij.Maar nogmaals heb al die jaren geld terug gekregen en dat ik nu bij moet betalen komt door dat nieuwe element,die een veel hogere omreken faktor heeft.Heb alles zitten berekenen en nogus en nogus,maar het verschil zit hem puur en alleen in de omreken-faktor.

f.weele
door f.weele - Jan 31, 2013 om 09:26
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Beste masterdad, ik denk dat als het probleem ligt bij de omrekeningsfactor, je hierover juridische informatie in moet winnen of dit wel de juiste methode is. Eerst dan heb je de zekerheid of bezwaar maken zin heeft.
m.vr.gr.

ma
door masterdad - Jan 31, 2013 om 17:18
26 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo F.weele
Da,s ook een goed idee,en iemand op de sportschool,opperde het idee om eens informatie in te winnen bij een verwarmings installateur,want die gasten hebben daar ook verstand van het 1 en ander.
Maar ga beide opties proberen.
Bedankt voor alle reacties,en zodra ik wat meer weet laat ik je het via dit forum weten.
M.V.G

mo
door mozon - Mar 19, 2013 om 23:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Ik zie de vragen en opmerkingen allemaal langskomen, mogelijk hebben jullie iets aan mijn reactie. Ik heb het nodige te maken met afrekeningen naar bewoners toe, november 2011 is het complex waar ik dit voor doe ook overgegaan van verdampingsmeters naar digitale meters. Voor de duidelijkheid: ik werk niet voor Ista, heb door mijn werk echter al wel veel ervaring met afrekeningen.
Wat een belangrijk verschil is tussen verdampingsmeters en digitale meters is dat digitale meters vanaf nul elk verbruik meet. Bij verdampingsmeters zit altijd een extra hoeveelheid in ter compensatie van de mogelijke natuurlijke verdamping. Dit betekent dat er altijd eerst een bepaalde hoeveelheid moet verdampen voordat er enig verbruik aangegeven wordt. Met name kleinverbruikers hebben hier voordeel van. Digitale meters hebben geen verdamping, elk verbruik telt, hierdoor kan uw totaal verbruik wel hoger worden, dus het af te rekenen bedrag ook. Verdampings meters hebben een schaalverdeling die al afgesteld is op de grootte van de radiator en de ligging van een woning, als u in uw woonkamer een grotere capaciteit radiator hebt dan kent de meter een andere schaalverdeling dan een radiator op een slaapkamer met een kleinere capaciteit.
Op digitale meters zit geen schaalverdeling, de omrekenfactor als gevolg van de capaciteit en de eventuele reductie als gevolg van de ligging worden pas bij de afrekening verwerkt, u vindt dit ook terug op de specificatie die u krijgt. Er van uitgaande dat u bij uw afrekening ook een specificatie opgesteld door bijvoorbeeld Ista krijgt. Als u weet op welke dag de meters definitief uitgelezen worden kunt u zelf de stand op de meter uitlezen en noteren, deze moet overeenkomen met de stand op de specificatie voordat omrekenfactoren of compensaties toegepast zijn.
Een grotere radiator heeft een hogere omrekenfactor dan een kleinere, dit is logisch. Een grotere radiator kent ook een hoger verbruik, ook dit is logisch want het appartement wordt warmer. U stookt meer, hierdoor wordt de rekening hoger, maar de temperatuur in uw appartement is dan ook hoger.
Maar ook in het complex waar ik mee te maken heb zijn inmiddels veel vragen over de meters. Ik ga dus ook dingen uitzoeken, als ik meer weet zal ik het laten weten.
Wat ik wel een typisch verhaal vind is dat de afrekening zou plaats vinden in een verhoudingssysteem, ik begrijp niet zo goed wat ze hiermee zouden bedoelen. Als ik voor het complex kijk waar ik de afrekening voor verwerk naar de bewoners toe, dan worden alle kosten gedeeld door het totaal aantal eenheden en hier komt dan een eenheidsprijs uit. Deze eenheidsprijs wordt dan weer vermenigvuldigt met het individuele verbruik, daar komt een prijs uit. Als iemand weet wat hiermee bedoeld wordt graag uitleg.
Nog 1 tip: er wordt ook gezegd dat individuele stookkosten hoger zijn geworden door de stijgende gasprijzen, dit kan zo zijn maar dit moet dan wel voor iedereen in het gebouw gelden.