cr
door creator40 Jun 12, 2015 om 07:25
Huishouden & energie

Kat en meubels

Weet iemand of er een middel (geurtje ?) bestaat om katten te verhinderen hun klauwtjes in meubelstoffen te zetten ?

10319 33 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 12, 2015 om 07:45
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Creator40,
een eigen krabpaal geven en tot die is ingewerkt de meubels beschermen met afdekmateriaal.
Ik denk dat geurtjes niet helpen.
Vr, gr.

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2015 om 10:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo creator40,

Stoffen bekleding van de bank en katten met nageltjes .... dan heb je een probleem.
Klik eens hier.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jun 12, 2015 om 10:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 12 jun 2015, 10:04]Hallo creator40,

Stoffen bekleding van de bank en katten met nageltjes .... dan heb je een probleem.

Dat hoeft echt niet. Al decennia lang katten, nog nooit aan meubels en/of behang gekomen. Je moet wel zorgen voor een paar goede krabpalen waar je wat kattenkruid op doet. Nu ze al begonnen zijn met je bank: zet 1 krabpaal(tje) vlak bij de bank.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 12, 2015 om 11:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Misschien een krab paal voor de kat nemen. Als hij wil beginnen met krabben hem beet pakken hem de krabpaal laten gebruiken.

lovebird
door lovebird - Jun 12, 2015 om 11:49
36 Antwoorden / 0 Vragen

Met 9 perzen en al 25 jaar ervaring kan ik zeggen dat als ze eenmaal de bank tot hun krabpaal hebben gekozen dit moeilijk is af te leren. MAAR ..uit eigen ervaring zeg ik dat het wel kan, mits het baasje consequent is..er even bovenop zit de eerste tijd en een klein beetje geld wil investeren.

Hoe ga je te werk: Bied een aantrekkelijker vezel aan om de nagels te scherpen en dus koop je op marktplaats of in een aanbieding enkele kleine goedkope krabpaaltjes (zijn er 3 plaatsen waar poes krabt dan koop je er 3 enz. ) en die zet je dicht naast de plaatsen van de bank waar poes zich uitleeft op de bekleding.

Let op: maak niet de fout om de paaltjes te besprayen met een speelspray in de buurt van de bank want de vernevelaar kan de geur ook op de bank sprayen en dan is het einde oefening om het zo maar te zeggen. U gaat buiten de krabpaaltjes besprayen met de lokspray of speelspray. Daarna zet u ze op zo'n 5 cm van de betreffende plaatsen waar de poes nu haar nageltjes scherpt.

Poes beetpakken is geen optie..je gaat even naast een van de paaltjes zitten en krabbelt met je nagels aan het sisaltouw...roep poes erbij en laat zien wat je doet en in de tussentijd praat je met poes en zegt dat ze de bank met rust moet laten en hier haar nageltjes aan mag scherpen..je geeft poes zo dus een alternatief.

betrap je poes (de 1e tijd zal het voor poes even wennen zijn) dan zeg je nee foei...kijk eens hier mag je de nageltjes scherpen en je herhaalt het voordoen van het krabbelen aan de paaltjes.
Op deze wijze heb ik mijn bank kunnen redden.

Denk eraan dat je de spray even moet herhalen na een paar dagen en doe dat dan ook echt buiten en niet bij de bank zelf.

veel succes.

sj
door sjaantje109 - Jun 12, 2015 om 12:42
52 Antwoorden / 25 Vragen

Wij hebben 3 iets oudere katten, en toen we een nieuwe leren bank namen hadden we niet verwacht dat ze die binnen een week zouden ruineren! We hebben krabpalen staan daar ligt het niet aan. We hebben nu weer een stoffen bank, van dat soort "nep suede"en ook al hangen ze er wel eens aan, je ziet het niet dus dat is een pluspunt. Dus bij ons is het devies: Geen leer meer en een (niet te dure) bank van sterke stof. Wel wat lastiger met haren e.d. maar dat heb ik er graag voor over, het is geen gatenkaas meer. In het begin gingen we de leren bank ook afdekken maar dat houd je niet vol, en onze katen waren al wat ouder en ook niet zo erg speels meer maar vonden de bank toch blijkbaar een uitdaging.

kriekra
door kriekra - Jun 12, 2015 om 12:55
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik heb 2 poezebeesten rondlopen in huis. In de woonkamer staan een krabton, krabpaal en krabsofa. Als ze die gebruiken geef ik vaak een positieve bevestiging, door ze te bv te aaien, of op lieve toon iets te zeggen tegen ze, en soms krijgen ze een kattensnoepje. Wat Lovebird adviseert deed ik in het begin ook bij die 2 van mij. Mijn stoffen bank laten ze meestal met rust....

lovebird
door lovebird - Jun 12, 2015 om 12:58
36 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even dit...vergeten te melden bij mijn 1e bericht hiervoor:

Zodra poes op een gegeven moment kiest voor de paaltjes die je links en rechts naast de bank hebt staan dan ga je deze steeds iets verder ervan af zetten. Doe dit om de paar dagen maar pas alleen als poes de met speelspray bespoten krabpaal de voorkeur geeft aan de hoeken van de bank.

Langzaamaan kun je de andere paaltjes laten vervallen ...die ene laat je staan op een plaats in huis zodat poes deze uiteindelijk altijd zal blijven verkiezen boven je bank.
voor de duidelijkheid EEN KRABPAALTJE blijft in de woning en deze vervang je pas na zo'n 6 maanden voor een andere indien deze sisalpaal is versleten.

Laat nog eens weten of het lukt?
Ik hoop dat ik je iets heb kunnen aanreiken en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik 't wel.

lovebird
door lovebird - Jun 12, 2015 om 13:00
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kriekra schreef op vrijdag 12 jun 2015, 12:55]Ik heb 2 poezebeesten rondlopen in huis. In de woonkamer staan een krabton, krabpaal en krabsofa. Als ze die gebruiken geef ik vaak een positieve bevestiging, door ze te bv te aaien, of op lieve toon iets te zeggen tegen ze, en soms krijgen ze een kattensnoepje. Wat Lovebird adviseert deed ik in het begin ook bij die 2 van mij. Mijn stoffen bank laten ze meestal met rust....

Leuk dat je het bevestigt en dat van die traktatie als beloning ..TOP-idee.

ge
door gerardvantol - Jun 12, 2015 om 13:42
57 Antwoorden / 2 Vragen

Enige goede oplossing is opvoeden van de kat. Dus ook bij tijd en wijle streng zijn.

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2015 om 13:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens mijn partner, heeft verschillende katten gehad, opvoeden, dus bij krabben op niet gewenste plaatsen, de plantenspuit kort gebruiken. De gemiddelde kat houdt niet van water, het doet geen pijn en is geen mishandeling. Suc6.

lovebird
door lovebird - Jun 12, 2015 om 14:07
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 12 jun 2015, 13:57]Volgens mijn partner, heeft verschillende katten gehad, opvoeden, dus bij krabben op niet gewenste plaatsen, de plantenspuit kort gebruiken. De gemiddelde kat houdt niet van water, het doet geen pijn en is geen mishandeling. Suc6.

Dat is leuk als je thuis bent maar ik neem aan dat de baasjes niet heel de dag thuis zitten en dan nog werkt dit alleen als de poes niet ziet dat jij hem natspuit.
Zoals ik het lees is men hier op zoek naar een blijvende oplossing en niet voor even of als de kat van honk is...spelen de muizen op tafel (in dit geval heeft poes dan vrij spel)

Poes heeft een goed alternatief nodig en moet weer even de weg weten naar dit alternatief toe !

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2015 om 14:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Lovebird, het is ook niet verstandig om een (jonge?) poes alleen thuis te laten in de eerste periode, een baby/peuter laat je ook niet alleen thuis, je moet gewoon in de inprentingstijd juist thuis zijn.

lovebird
door lovebird - Jun 12, 2015 om 14:38
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 12 jun 2015, 14:16]@Lovebird, het is ook niet verstandig om een (jonge?) poes alleen thuis te laten in de eerste periode, een baby/peuter laat je ook niet alleen thuis, je moet gewoon in de inprentingstijd juist thuis zijn.

Geen idee waar je dit vandaan haalt...de vraag is een oplossing aan te dragen voor het krabprobleem dat de eigenaar heeft. Die oplossing heb ik hier gedeeld en is volledig uit eigen ervaring. Ik heb zo mijn poes kunnen leren haar krabfaciliteit te gebruiken en mijn hoeken van de bank met rust te laten.

Met de beste bedoeling gedaan, dus ik snap de reactie nu even niet.
Nergens staat dat de poes lang alleen is of dat het om een kitten gaat.
Maar het staat een ieder vrij om te denken en te zeggen wat hij wil dus wens ik je een fijne dag toe en geniet van 't mooie weer zou ik zeggen.

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2015 om 14:40
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Lovebird, ik lees: maar ik neem aan dat de baasjes niet heel de dag thuis zitten , in je eigen antwoord.

lovebird
door lovebird - Jun 12, 2015 om 14:52
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 12 jun 2015, 14:40]@Lovebird, ik lees: maar ik neem aan dat de baasjes niet heel de dag thuis zitten , in je eigen antwoord.

Dat zit ik met 9 perzen ook niet..ik kom hier om Creator 40 een antwoord te geven en niet om energie te steken in deze niets opleverende discussie dus bij deze een fijne dag en ik laat het hierbij!

Creator40 ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord en die van Kriekra. Veel succes en hopelijk heeft 't hetzelfde effect als bij ons.

cr
door creator40 - Jun 12, 2015 om 15:12
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor alle goede adviezen. Wij zijn bepaald geen amateurs op kattengebied en hebben al zo'n 45 jaar ervaring. Dus we kennen onze wollige vriendjes wel zo zoetjes aan. Maar elke kat heeft zo z'n gewoonten en eigen karakter en onze huidige is nogal eigenzinnig van aard. Met als hobby het krabben op plaatsen waar het niet mag. Hij heeft her en der krabmatten e.d. maar prefereert helaas een van onze fauteuils.
Dat van die imitatie- suede stof kunnen wij onderschrijven : sterk en behoorlijk tegen kattennagels bestand.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 12, 2015 om 15:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Allemaal onzin adviezen, slechts 1 gaf het bijna juiste advies.
Dat gegeven advies is om de krabpaal met kattenkruid te besprenkelen.
Dat kan natuurlijk niet, want kattenkruid is een plant.
Wat kennelijk niemand hier weet : van kattenkruid wordt valeriaan vloeistof gemaakt.
Een drietal druppels op een krabpaal doen, en uw kat loopt net als in een tekenfilm met zijn neus in de lucht te zoeken waar die geur vandaan komt.
Valeriaan druppelflesjes zijn te koop bij drogist of apotheek.
Of u hebt het nog in huis uit die moeilijke periode.
Het spuitbusje van de dierenwinkel zal ook wel valeriaan bevatten, alleen betaalt u dan veel meer.
Het is totaal niet nodig--zoals hier geopperd wordt--om de paal bij de bank te zetten.
Iedere plek is goed, de kat is totaal verliefd op de geur van de krabpaal.
Als u kattenkruid/valeriaan in de tuin hebt staan, dan zou het mij niet verbazen dat het ook werkt als u een blaadje flink langs de krabpaal schuurt.

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2015 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer eens op spullen waar ze niet mogen krabben citronella olie onderop randen e.d. aan de brengen en verspreid wat kartonnen krabplankjes door het huis leggen en druppel daarop valeriaandruppels. Beide bij drogisten(ketens) verkrijgbaar voor weinig geld.
Ook ervoor zorgen dat de kat(ten) niet op het meubilair gaan liggen als ze zich eerst op de valeriaanplanken gewenteld hebben want dan heeft u die geur ook aan het meubilair.
Katten die eenmaal iets besloten hebben (meubelen zijn lekker om op te krabben....) zijn doorgaans daar moeilijk vanaf te brengen.

Cookies
door Cookies - Jun 12, 2015 om 19:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 12 jun 2015, 15:22]Allemaal onzin adviezen, slechts 1 gaf het bijna juiste advies.
Dat gegeven advies is om de krabpaal met kattenkruid te besprenkelen.
Dat kan natuurlijk niet, want kattenkruid is een plant.
Wat kennelijk niemand hier weet : van kattenkruid wordt valeriaan vloeistof gemaakt.

Wat jij dan blijkbaar niet weet, is dat je poederzakjes kattenkruid gewoon kunt kopen in een dierenwinkel. En helaas voor jou, weet ik van valeriaan.

ol
door olga0 - Jun 12, 2015 om 19:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al héél veel jaren katten, meestal 3 stuks tegelijk. Waar ik mee dweep is; Komt er een nieuwe kat of een 1 kg wegend babypoesje/katertje in huis dan spuit ik thuis, voordat de kater of het babypoesje uit het ophaaldoosje gehaald wordt eerst heerlijk het kattenmandje én de krabpaal in met het eeuwig meegaande 100 ml spuitflesje van ik dacht ongeveer € 6,00 : GIMPET spiel-Pumpspray bij elke dierenwinkel te koop. Ik herhaal dat meestal om de 3/4 maanden en al mijn katten hebben nog nooit aan iets anders, zoals meubelen , tapijten o.i.d. gezeten en... het spulletje ruik je nauwelijks én al de katten vinden het altijd een heerlijk luchtje. Veel succes ermee.

diumenge
door diumenge - Jun 12, 2015 om 20:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen
wimmi20
door wimmi20 - Jun 12, 2015 om 20:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jaja, hier is expert Wimmi alweer.
Carola meldt dat kattenkruid er ook in poedervorm is.
In poedervorm is het de gemalen plant nepeta cataria met toevoegingen van andere ingredienten.
Er staat wel kattenkruid op het etiket, maar is het eigenlijk niet.
Dit poeder is o.a. bedoeld om over voer te strooien.
Bovendien vraag ik mij af hoe je poeder aan een staande krabpaal smeert.
Valeriaandruppels is echter geheel iets anders, het wordt verkregen uit de wortel van een plant.
De juiste benaming is dan ook valeriaanwortel extract.
Aubt heeft het krabplanken verhaal niet goed begrepen.
Een vorige spreker wist te melden dat als je valeriaan op een liggende krabplank aanbrengt de kat de geur verder door het huis verspreid als hij er op heeft gelegen.
Lijkt mij nogal ondenkbaar.
Bij een staande paal kan dat niet gebeuren.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik dat wel.
En voor Diumenge, ik hoefde niet te koekelen, ik weet dat gewoon.

door 1953 - Jun 13, 2015 om 01:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn poes Ruby weet als zij iets met het meublement, nieuw bankstel van 4 maanden oud, aandoet v.w.b. krabben de plantenspuit ontmoet, ontmoedigd haar met 3 stralen water in het gezicht. Afgelopen het krabben aan het nieuwe bankstel.

ka
door kassaop1 - Jun 13, 2015 om 02:40
28 Antwoorden / 0 Vragen

Katten moeten gewoon hun nageltjes scherpen en dat doen ze wel aan uw bank als u geen krabpaal heeft staan. Krabpaal neerzetten en er bij blijven om uw kat te leren dat die aan de krabpaal z'n nageltjes moet scherpen en niet aan de bank.
Maar katten kunnen eigenzinnig zijn en als u er even niet bent toch weer de bank gebruiken. Ze zetten vaak hun nageltjes ergens in (niet direct krabben) om hun territorium af te zetten. 100% tegengaan lukt niet. Als u dat niet wenst, dan moet u geen katten nemen. Het hoort er nu eenmaal een beetje bij. Mijn moeder had een tijdje geen katten, nu weer wel overgenomen van m'n zusje en besloten voorlopig niet die nieuwe bank te kopen. Die heeft 3 krabpalen op 2 katten, maar dat zijn binnen-katten, dus het blijft lastig. Ik heb 2 katten die vooral ook naar buiten gaan, daar kunnen ze krabben wat ze willen. Toch zetten ze wel steeds hier en daar wat nageltjes in een bankstel. Bij een stoffen bankstel geen groot probleem, maar bij leer of suède blijven de gaatjes zichtbaar.
De katten zijn mij echter liever dan m'n bank.

kriekra
door kriekra - Jun 13, 2015 om 10:42
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik heb nog een aanvullende tip: Stel dat de kat de krabpaal links laat liggen, zet hem dan eens op een andere plek in de kamer. Dat kan wel eens werken.

pi
door piet44m - Jun 13, 2015 om 11:19
27 Antwoorden / 0 Vragen

koop een waterpistool of waterspuit en spuit ze nat als ze iets doen wat niet gewenst is ,dan leren ze het af.

ma
door malie - Jun 13, 2015 om 15:53
29 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Alwetende (Eigen)Wijze Wimmie. Als valeriaandruppels van de wortel van kattenkruid( Nepeta faassenii) gemaakt zouden worden, zouden het wel kattenkruid- of nepetadruppels heten. De wortels van de Rode Valeriaan zijn echter de leverancier van de grondstof voor valeriaantinctuur. Dus zelf geen onzin uitkramen waar je anderen van beticht!

p.s. Ik heb beide planten naast elkaar in mijn tuin staan en mijn katten interesseren zich totaal niet voor het kattenkruid. Ze zijn echter dól op valeriaandruppels.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 13, 2015 om 17:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Malle,
wat leuk dat u zich gevoegd hebt bij mijn bewonderaars !

Regelmatig komt in deze rubriek de vraag voorbij waar je het beste een bril kunt kopen.
Ik raad u aan de antwoorden op deze vraag nog eens goed te lezen.

Want ik schreef op 12 juni om 20.14 uur dat valeriaandruppels van de wortel van een plant worden gemaakt.
Nergens heb ik beweerd dat de druppels van de Nepeta Cataria worden gemaakt.
Die plant wordt o.a. verwerkt in het poeder waar kattenkruid op het etiket staat.
Deze plant is wild kattenkruid, maar niet de producent van valeriaan druppels.
Valeriaan druppels worden gewonnen uit de wortel van de plant Valeriana Officinalis.
Na het lezen van mijn stukkie : doe 20 druppels op een half glas water.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=malie schreef op zaterdag 13 jun 2015, 15:53: Beste Alwetende (Eigen)Wijze Wimmie. Als valeriaandruppels van de wortel van kattenkruid( Nepeta faassenii) gemaakt zouden worden, zouden het wel kattenkruid- of nepetadruppels heten. De wortels van de Rode Valeriaan zijn echter de leverancier van de grondstof voor valeriaantinctuur. Dus zelf geen onzin uitkramen waar je anderen van beticht!

p.s. Ik heb beide planten naast elkaar in mijn tuin staan en mijn katten interesseren zich totaal niet voor het kattenkruid. Ze zijn echter dól op valeriaandruppels.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 13, 2015 om 18:08
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Vanavond 19u NPO1 wordt het verborgen leven van de kat uitgezonden waarbij de zintuigen ter sprake komen.

diumenge
door diumenge - Jun 13, 2015 om 18:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zaterdag 13 jun 2015, 18:08]Vanavond 19u NPO1 wordt het verborgen leven van de kat uitgezonden waarbij de zintuigen ter sprake komen.
Bedankt voor de tip! Lijkt me leuk.

reflecs
door reflecs - Jun 14, 2015 om 13:54
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Nog wat tips uit onderstaand artikel:
klik http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/diversen/krabben-aan-de-meubels/
.........Allereerst moet je er voor zorgen dat je voldoende alternatieven voor je kat hebt: meerdere aantrekkelijke krabplaatsen dus – zie de tips hierboven.
Vervolgens ga je de meubels (of waar je kat ongewenst aan krabt) onaantrekkelijk maken. Je hangt bijvoorbeeld tijdelijk een laken over de stoel of bank (wel aan de onderkant weer vastmaakt zodat de kat er niet onder kan kruipen). Hoe gladder de stof, hoe onaantrekkelijker voor de kat.
Tegelijkertijd zet je een krabpaal daar waar ze krabt en beloon je haar als ze naar de krabpaal loopt. Beloon haar vervolgens weer uitbundig als ze de paal gebruikt heeft. Als ze eenmaal gewend is aan het gebruik van de krabpaal, ga deze dan heel langzaam verplaatsen naar een handiger plaats in de kamer. Pas daarna verwijder je het laken!

Je kunt ook op andere manieren de meubels onaantrekkelijk maken, bijvoorbeeld
door Keep Off-spray te gebruiken
een stuk stevig plastic (of een placemat) op de krabplek te bevestigen
tweezijdig tape te gebruiken.
Aluminiumfolie wordt vaak aangeraden, maar katten vinden het meestal heerlijk om mee te spelen. Het werkt dus niet echt als afschrikmiddel..........

In dit artikel wordt het gebruik van de plantenspuit afgeraden:
Klik http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/weg-met-de-plantenspuit/

=1953 schreef op zaterdag 13 jun 2015, 01:19: Mijn poes Ruby weet als zij iets met het meublement, nieuw bankstel van 4 maanden oud, aandoet v.w.b. krabben de plantenspuit ontmoet, ontmoedigd haar met 3 stralen water in het gezicht. Afgelopen het krabben aan het nieuwe bankstel.

Zo moet het dus niet!

ka
door kassaop1 - Jun 14, 2015 om 18:35
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=reflecs schreef op zondag 14 jun 2015, 13:54]
Tegelijkertijd zet je een krabpaal daar waar ze krabt en beloon je haar als ze naar de krabpaal loopt.

Zo is het. Mijn ene kat krabt buiten, de andere is ruim 17 jaar oud en komt nog maar weinig buiten. De krabpaal staat naast de bank. De 3 kabpalen bij mijn moeder thuis (binnen-katten op 7 hoog) staan alledrie tegen de armleuningen van de bank.
Als de kat aan je bank krabt heeft het weinig zin die krabpaal in schuur te zetten.
Beloning is goed, maar krabt de kat aan de bank, gewoon de kat oppakken en bij de krabpaal zetten (en belonen door aaien, niet met snacks). Liever een paar kleine krabpaaltjes, dan 1 hele grote.

Toch voorkom je niet 100% dat ze af-en-toe even hun nageltjes ergens in zetten om hun territorium af te bakenen. Voor een stoffen bank niet zo erg, maar in een leren bank ...