ha
door hamers1988 Sep 5, 2012 om 15:25
Computers & telefonie

KPN / Hi geeft onvolledige informatie aan klanten

Tijdens mijn vakantiereis door Europa kreeg ik ineens een onverwachte SMS van HI. In deze SMS stond dat er hogere bel/internetkosten worden gemaakt en dan ik per omgaande contact moest opnemen met 050-5824961 (afdeling creditering).
Uiteraard heb ik dit gedaan en kwam tot de volgende schokkende conclusie, dat ik op dat moment een factuur op had staan van €1109,-.

Op 3 augustus ben ik vertrokken naar Hongarije (Budapest) en heb onderweg gebeld met HI klantenservice, daar heb ik aangeven dat ik binnen Europa ga reizen en dat ik graag info wilde hebben over de HI Vakantiebundel. Medewerker van HI heeft mij de kosten uitgelegd € 9,95 per 100 MB en automatische verlenging. Ik vond dit prima en heb gezegd dat ze de bundel kan activeren.

Daarnaast ben ik ook een paar dagen in Kroatië geweest en volgens afdeling creditering valt dit niet onder de bundel. Dit verbaasde mij ten zeerste. Ik heb nota bene gebeld met een medewerker en die heeft mij daar niks over gezegd. Buiten dit vind ik het ook raar dat Kroatië als Euroland wordt buitengesloten.

Ten tweede heb ik geen infobericht (SMS) ontvangen toen ik Kroatië inreed met de kosteninformatie. Terwijl ik dit voor de overige landen wel kreeg (Hongarije, Slovenië, Oostenrijk enz.). Dus wederom werd ik niet op de hoogte gebracht van deze extreem hoge kosten.

Ten derde werd mij gezegd dat als ik een bepaald limiet heb overschreden, dan werd mijn internet automatisch afgesloten, ook dit is niet gedaan. Normaal heb ik rond de € 50,- abonnementskosten en pas vanaf €670,- excl. btw krijg ik een infobericht dat ik hogere bel/internetkosten heb. Ruim 1300% meer dan normaal???!!!

Nu ben ik al mijn leven lang klant bij Hi en heb dit nog nooit meegemaakt. Los van dit feit ben ik van mening dat Hi mij als klant hier beter over kunnen informeren. Ik ben een student en € 1109,- is voor mij niet betaalbaar.

Verdere info:
Ik heb de volgende sms gekregen op 13-08-2012:
Hi, de datalimiet van 50 euro OF 100MB (Vakantie internetbundel) is bereikt. Ter bescherming tegen hoge kosten sluiten we preventief je internet af. Wil je toch blijven internetten dan kan dit natuurlijk. SMS dan 'ja' naar 1330. Als je een vakantie internetbundel hebt betaal je per 100MB weer 10 euro, tot een maximum van 100 euro. Hierna betaal je 50 eurocent per MB....... enz.

Dit sms'je heb ik ontvangen in Hongarije en aangezien ik de vakantie internetbundel had geactiveerd, moet dit natuurlijk betrekking had op de 100MB vakantie internetbundel. Daarom sms'te ik 'ja', zodat de vakantie internetbundel geactiveerd kon blijven en aanspraak kan maken op de volgende MB's, ik neem aan dat dit toch een logisch verhaal is??!!

En nu wordt er beweerd dat als ik 'ja' sms voor de vakantie internetbundel, dat ik meteen akkoord ga met de overige kosten die gemaakt kunnen worden?

Dit is toch niet de normale procedure die de klant kan verwachten?

3566 5 Rapporteer

jo
door jorisw - Sep 6, 2012 om 11:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hamers1988 schreef op woensdag 5 sep 2012, 15:25]
Daarnaast ben ik ook een paar dagen in Kroatië geweest en volgens afdeling creditering valt dit niet onder de bundel. Dit verbaasde mij ten zeerste. Ik heb nota bene gebeld met een medewerker en die heeft mij daar niks over gezegd. Buiten dit vind ik het ook raar dat Kroatië als Euroland wordt buitengesloten.

Kroatië is geen Euroland, zelfs geen EU land....

avandijl
door avandijl - Sep 6, 2012 om 13:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Kroatië is inderdaad geen EU land en ook zeker geen Euroland. Als je daar bent geweest had je dat ook wel mogen weten.

Wat helemaal niet netjes is, zoals je al aangeeft, is dat Hi (onderdeel van KPN) je totaal niet gewaarschuwd heeft voor deze hoge kosten. Internetten buiten de EU kost volgens mij c.a. 10 euro PER MB! Dat gaat dus heel snel!

Mijn tip, bel nog eens met Hi en geef aan dat je het niet juist vind. Over het algemeen gaan ze met dit soort zaken vrij coulant om.

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2012 om 14:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo Hamers1988, je bedoelde natuurlijk een europees land ipv euroland.

Er is hoop! Er was nl nog iemand die ook naar Kroatie is geweest met dezelfde klacht bij KPN. Die heeft het voor elkaar gekregen dat de kosten ongedaan werden gemaakt.
klik hier voor de topic.

Lees die vraag en doe precies hetzelfde als die vraagsteller. Succes!

Voor 1100 € kun je nog wel een keer op vakantie ;-)

ha
door hamers1988 - Sep 19, 2012 om 12:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nu twee weken verder en het onderstaande is er (tot nu) toe uitgekomen.

Hi beweert dat ik in Kroatie een sms-bericht heb verstuurd, waarin ik aangeef dat ik akkoord ga met de hogere kosten. Echter klopt hier helemaal niks van! Op de factuur staat een datum, waarop ik info-bericht naar 1330 heb verstuurd, dit was op 13-08-2012 (het staat zelfs in op de kostenspecificatie). Op dat moment was ik in Hongarije en 21 personen kunnen dit bevestigen.

Toen kreeg ik weer een mail terug en daarin stond dat de behandelaar het naar de betreffende afdeling stuurt en ik binnen 5 werkdagen een reactie krijg.

Vandaag krijg ik een (schriftelijke) reactie van KPN en daarin staat in twee zinnen:

Je bent zelf verantwoordelijk om u te informeren over de voorwaarden en tarieven van de door uw gebruikte producten en diensten. KPN gaat derhalve niet over tot creditering van de internet kosten in Kroatie......

Mijn argumenten worden totaal niet behandeld, laat staan dat ze uitzoeken of ik daadwerkelijk een smsje vanuit Kroatie heb verzonden.

Wat moet ik hier nu mee???

Geschillencommissie?

Mvg,

Martijn

p.s. bedankt voor jullie reacties.

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2012 om 17:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, klacht neerleggen bij de geschilllencommissie. Maar ga eerst nog met je klacht over KPN naar het juridisch loket, klik hier voor de adressen, advies is gratis. Je kunt ook chatten of bellen, kijk op de homepage voor meer informatie.