be
door benisaid Mar 26, 2015 om 14:36
Huishouden & energie

Liander meterkast verplaatsen

hallo,

ik zit met een vraag en zal proberen deze zo kort mogelijk te houden.
Onze woningbouwvereniging Ymere heeft besloten om een aantal woningen in onze wijk te gaan verkopen na lang aandringen van de bewonerscommissie (7 jaar) omdat ze al die tijd leeg stonden. De woningen kunnen alleen verkocht worden als ze zijn voorzien van een individuele gas en elektra aansluiting en dus niet een aansluiting die van buurman naar buurman gaat. Nu zegt liander ik doe dit alleen als we het bij de hele blok mogen doen, dus niet alleen bij de leegstaande woningen. Nu komt liander me de eis dat de bestaande meterkast verplaatst moet worden naar de bouwmuur wat dus inhoudt dat de sommige mensen hun hele bergruimte moeten omgooien. Sommigen hebben daar kasten staan en sommigen koelkasten. Kan liander je zomaar dwingen om deze meterkast te verplaatsen, aangezien wij daar al jaren wonen en de meterkast naar mijn mening nu gewoon op de juiste plaats zit. Ze dreigen met het afsluiten van de stroom en gas als we niet meewerken.
de plek waar zij de meter willen aanleggen is voor ons geen optie omdat daar de voorraadkast staat die we nergens anders meer kwijt kunnen. De aannemer die dit werk moet voorbereiden die is ook niet erg flexibel en denkt alleen aan de centen. Ook moeten ze flinke gaten gaan boren in je vloer waar deze lelijke leidingen uit moeten gaan komen. Ik zit daar niet op te wachten om eerlijk te zijn.

5771 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die bewonerscommissie zal dat met de huisbaas moeten opnemen.

Liander gaat u natuurlijk niet afsluiten.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2015 om 15:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo benisaid,

Denk dat je daar niet onderuit kunt.
Bewoners moeten de verhuurder gelegenheid geven aanpassingen aan de woning aan te brengen.
Maar het mag natuurlijk niet tot grote ongemakken leiden.
Mag toch aannemen dat de verhuurder jullie geïnformeerd heeft.

me
door mein33 - Mar 26, 2015 om 15:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Net als bij een renovatie van een huurwoning, zult u ook in dit geval uw medewerking aan de uitvoering van de werkzaamheden moeten verlenen.
Iedere woning moet van een nieuwe individuele aansluiting op gas en/of elektra worden voorzien, omdat de aansluiting direct van de hoofdleiding naar de gebruiker moet leiden en niet via andere objecten mag lopen.
De meters worden daarbij zo kort mogelijk aan de buitenmuur van de woning geplaatst omdat de netwerkbeheerder verantwoordelijk is voor de leiding(en) t/m de aansluiting op de meter(s) en de eigenaar dat is vanaf de meters.
De netwerkbeheerder wil dus een zo klein mogelijk aantal centimeters de woning in met de leiding(en).
Hoe vervelend het misschien ook is, u komt hier niet onderuit en zult toch enigszins inventief moeten zijn in de herindeling van de beschikbare opbergruimte.

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2015 om 15:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat die meters er komen wel zeker is. Dat u wat ruimte (en anderen) kwijtraakt is logisch en die lelijke gaten die men moet boren zullen best keurig afgewerkt geleverd worden. En inderdaad, een herindeling is altijd te maken. Natuurlijk ongemakkelijk maar begrijp ook dat Liander dit niet voor 7 huizen kan doen.

be
door benisaid - Mar 26, 2015 om 15:56
4 Antwoorden / 2 Vragen

dank voor uw reacties,

dit is wel degelijk met de huisbaas besproken en er zijn afspraken gemaakt dat het niet verplicht was om de meterkast te verplaatsen maar men gaf de voorkeur aan een bouwmuur.
Nu zegt de uitvoerder die deze werkzaamheden moet gaan uitvoeren dat de bewoners mee moeten werken en keuze moeten volgen die Liander veilig acht (waarom moet dat, de meter staat al goed).
dit houdt dus in op een plek die niet voor iedereen gunstig uitkomt. Ook dreigt de uitvoerder dat we dan zonder stroom komen te zitten als we niet meewerken. Wij willen heus wel meewerken maar dat mag niet tot verminking van onze woonruimte, want ze willen een plaat op de vloer aanbrengen die zeker 5 cm hoog is waardoor er geen glad vloeroppervlak meer is.

Aan de meter zelf is niks fout, het is nog een goede meter en met de veiligheid zit het ook goed. Het gaat hier alleen erom dat Ymere deze woningen ineens wil gaan verkopen en liander deze woningen alleen bewoonklaar wil maken als ze het hele blok mogen doen.
De bewoners hebben hier niet om gevraagd en de bewonerscommissie heeft zwart op wit dat de meterkast op de oude plek kon blijven. Het probleem is niet dat Ymere niet mee wil werken want die wil het graag oplossen. Alleen de aannemers en onderaannemers doen dwars en willen goedkoop werk afleveren. Het zijn tenslotte de bewoners die hier tegenaan moeten kijken als de werkzaamheden klaar zijn.

Dus mijn vraag eigenlijk is in hoeverre kan Liander mij dwingen om deze meterkast te zetten. Ik wil heus wel meewerken maar niet op de plaats die zij aanwijzen.

groet
beni

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 16:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik wil heus wel meewerken maar niet op de plaats die zij aanwijzen.....

Denk dat je weinig tot niets in de melk te brokkelen hebt in dit geval.

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2015 om 16:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nou ja zeg, wie is nu de eigenaar van de woningen.....een andere bouwondernemer opzoeken dus om geloofwaardig te kunnen blijven!

user123
door user123 - Mar 26, 2015 om 16:30
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Bij dit soort projecten moet je als opdrachtgever vaak doordrukken. Er is namelijk altijd wel iemand die ergens een groot probleem van maakt.

Soms moet je als individu een handje helpen. Het uiteindelijke doel is ook in uw belang, dus waarom niet meewerken ?

Moet de woningbouw soms een klusteam sturen met interieuradviseur om een nieuwe plek te maken voor uw blikjes bier en zakken chips ?

be
door benisaid - Mar 26, 2015 om 17:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

dank voor jullie adviezen,

ik ga denk ik eens kijken wat we als bewonerscommissie weer met de woningbouw voor elkaar kunnen krijgen, wij hebben het geluk dat alle bewoners achter ons (bewonerscommissie) staan en dus krachtig kunnen optreden tegen deze aannemer.
een schadevergoeding voor de geleden of nog te komen bouwoverlast is geen verkeerd idee. Nog een bijkomend probleem is dat sommigen in deze ruimte een toilet hebben gemaakt. dus hoe kan je iemand dwingen om de meter daar neer te zetten omdat de aannemer dat makkelijker vindt en dit zo met liander heeft afgesproken.
Ik denk dat jullie allemaal wel een beetje gelijk hebben maar ik ben toch van mening dat je baas bent over je eigen woning.

Cookies
door Cookies - Mar 26, 2015 om 17:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Nog een bijkomend probleem is dat sommigen in deze ruimte een toilet hebben gemaakt ........

Als dat zonder toestemming van de wbv is gedaan, hebben zij geen poot om op te staan.

be
door benisaid - Mar 26, 2015 om 17:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

toen der tijd mocht het omdat het een verbetering van de ruimte was.
en zoals we allemaal weten is deze huurwet enige tijd geleden wat soepeler geworden.
een toilet van 1 meter breed verplaatst naar een toilet van 3 meter breed met fontein is naar mening een enorme vooruitgang. En in plaats van hem naast de woonkamer te hebben zit hij nu aan het begin van de gang.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 26, 2015 om 17:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft wel recht op een vergoeding voor opnieuw inrichten en verbouwen van Uw woning.

Wel komt de oude meterkast vrij voor je bier en zo....
U krijgt een nieuwe installatie die aan de huidige eisen voldoet dus gaat U er op vooruit, wel digitale meter...

U mag een vergoeding voor bouw overlast vragen en het verplaatsen van oude kasten die je ter goeder trouw maakte en hier niet op rekende, dus die moeten ze ook afhankelijk van leeftijd enige vergoeding voor geven!

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2015 om 17:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad.......eerst de bewoners koppen bij elkaar en dan overleggen.

Het vrijwillige karakter van bewonerscommissies heeft nogal eens tot gevolg dat de ambities inzakken, wanneer over een wat langere periode de situatie in en rond het woningcomplex op orde is. Pas wanneer er zich dan iets heel bijzonders voordoet of de onderhoudstoestand ver genoeg is afgezakt, dringt soms het besef door dat een actieve bewonerscommissie onontbeerlijk is.

Verbeek wees er in Het Parool op dat bewoners en bewonerscommissies soms zelfs passief blijven wanneer er al plannen voor renovatie of vernieuwing in de maak zijn. Vooral bij projecten voor zogenaamde stedelijke vernieuwing is een heel lange adem nodig om als bewonerscommissie iets te bereiken. De houding van de verhuurder en een eventuele huurderskoepel heeft ook veel invloed op het ontstaan en het functioneren van bewonerscommissies.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Maar ik ben toch van mening dat je baas bent over je eigen woning"

Maar dat is het hem nu juist. De woning is niet van u. Maar u huurt.

En het zal niet zozeer aan Liander liggen, want Ymere moet dit betalen. Dus het zal op een koopje moeten.

me
door mein33 - Mar 26, 2015 om 17:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De netwerkbeheerder en die is oppermachtig, bepaalt waar de netwerkaansluiting(en) aan moet voldoen en waar deze in het betreffende object moeten komen.
De netwerkbeheerder is ook de enige die een installatie mag (laten) aanleggen en in werking stellen.
Als aan de voorwaarden die een netwerkbeheerder aan een netwerkaansluiting stelt niet wordt voldaan dan vindt er geen aansluiting plaats.
Ook een Wbv dient zich naar de richtlijnen en voorschriften van de netwerkbeheerder te schikken.
En willen zij huurwoningen verkopen op de particuliere markt dan zullen zij ook aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden moeten voldoen.
Er zal, indien gewenst, met de Wbv een afstemming moeten plaatsvinden over een tegemoetkoming in de kosten die de huurder moet maken n.a.v. deze ombouw.

be
door benisaid - Mar 26, 2015 om 17:55
4 Antwoorden / 2 Vragen

en nu het belangrijkste,
mag de netwerkbeheerder het stroom afsluiten indien niet aan de voorwaarden kan worden voldaan.
hou hierbij rekening met het feit dat er al een installatie staat die aan de eisen voldoet.
alleen een paar woningen in een blok gaan worden verkocht en moeten dus beschikken over een eigen aanvoer van stroom en gas vanaf de straatkant.
dus de bewoners die hier wonen die wonen hier gewoon en zitten niet op de wijziging te wachten. alles werkt prima en is veilig. dus waarom moeten wij nou meewerken aan iets waar we niet om gevraagd hebben. onze woningen zijn prima en beschikken over stroom en gas, nu willen ze alles gaan omgooien puur om de verkoop van een aantal lege woningen.
dus het gaat hier niet om onderhoud, slijtage of ouderdom, maar puur om een paar leegstaande woningen te verkopen en de eis om dat te willen doen vanuit liander is alles of niks ???????

hansje klein
door hansje klein - Mar 26, 2015 om 18:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn instelling zou zijn "prima wanneer er huizen verkocht gaan worden, leegstand is ook niet gezellig, maar de eigenaar heeft ook nog de optie eventuele duurdere oplossingen, na overleg, in de toekomstige verkoopprijs te verdisconteren en niet via de huurders, alhoewel die niet moeten gaan dwarsliggen".

Daarmee kan men weer samen om de tafel gaan zitten. Zonder de vuist op tafel, maar wel met meer begrip voor elkaar's argumenten. Geven en nemen!

me
door mein33 - Mar 26, 2015 om 18:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=benisaid schreef op donderdag 26 mrt 2015, 17:55]en nu het belangrijkste,
mag de netwerkbeheerder het stroom afsluiten indien niet aan de voorwaarden kan worden voldaan.
hou hierbij rekening met het feit dat er al een installatie staat die aan de eisen voldoet.

Vanwege de verkoop van een aantal panden moet er een wijziging in de aansluitingen van de woningen worden doorgevoerd.
Om te voorkomen dat er in de toekomst bij elke woning die nu nog wordt verhuurd maar t.z.t. mogelijk ook zal worden verkocht telkenmale een nieuwe aansluiting moet worden gemaakt heeft de netwerkbeheerder met de Wbv besloten alle woningen gelijktijdig van een nieuwe aansluiting te voorzien.
Ik denk dat u daar als huurder niets tegen in te brengen heeft.
Hoogstens kunt u proberen om een onkostenvergoeding af te dwingen, wat niet meer dan redelijk is.
Mocht u (blijven) weigeren dan zal de Wbv. als opdrachtgever u uiteindelijk voor de rechter dagen om uw medewerking af te dwingen.
Of uw aansluiting nu linksom of rechtsom wordt aangepast aan de nieuw ontstane situatie bepaald u zelf, maar één ding is zeker, het gaat hoe dan ook gebeuren.

ce
door ceesvn - Mar 28, 2015 om 18:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon in overleg gaan met de medewerkers van LIANDER, ook dit zijn gewoon mensen, zij zijn ook blij als ze een oplossing voor u hebben waar u tevreden mee bent.