la
door ladidadi Sep 4, 2013 om 18:01
Huishouden & energie

Misleid door medewerkster Essent.

L.S.,

Mijn jaarafrekening van Essent is schrikbarend hoog. Vorig jaar heb ik mij over laten halen om klant te worden bij Essent. Een medewerkster van Essent heeft mij misleid met een mooi maandelijks voorschotbedrag. Nu blijkt dat het bedrag veel te laag is geweest...gevolg is dat ik nu een erg hoge jaarafrekening heb. Volgens Essent is dat helaas niet de schuld van de medewerkster en kan/mag ik in maandelijkse termijnen terug gaan betalen. Is dit service en normaal dat je als klant op deze manier misleid wordt? Ik ben van mening dat Essent hier best wel iets aan kan doen maar dat willen ze natuurlijk niet. Zodra ik de kans krijg ga ik naar een andere energieleverancier en hopelijk word ik dan goed voorgelicht. Deze verassing ligt mij heel erg zwaar op de maag want ik voel me gewoon in de maling genomen. 'De dader ligt op het kerkhof' en ik zit met de gebakken peren :(...... Bah, wat een harde op winst beluste maatschappij is Essent!

3150 33 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2013 om 19:07
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Maar ik vraag me dan af: kon je zo aanzienlijk veel minder per maand gaan betalen dan bij je vorige energie leverancier dat je niet bij jezelf hebt gedacht: dit is te mooi om waar te zijn. Natuurlijk lokken ze je met lagere prijzen maar daar is de medewerkster van Essent voor ingehuurd. Ben bang dat je niet veel verder komt dan te moeten betalen. En dan zo snel mogelijk overstappen naar een andere leverancier. Er zijn al zoveel van deze berichten voorbij gekomen dat ik zelf niet eens durf over te stappen: ik weet nu waar ik aan toe ben en van de "mooie praatjes hebbende concurrent" weet je het nooit.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 4, 2013 om 19:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alle verandering is geen verbetering, dat zij mijn moeder al in 1945 d toen ik 15 jaar oud was. Als je eenmaal iets heb waar op men kan rekenen miet men nooit iets nog beter proberen te krijgen, want dan kom van wal in de sloot. En dat is heden nog steeds zo.

mahadma
door mahadma - Sep 4, 2013 om 19:35
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Je werkelijke verbruik zal je moeten betalen, wat er ook gezegd is. Je moet natuurlijk wèl je reële verbruik opgeven en vooral niet vertrouwen op "een schatting" n.a.v. een verkoper/ster in de berekening van het voorschotbedrag, sommige mensen hebben stroomvreters en andere zijn bijzonder zuinig. Men probeert altijd om je als klant binnen te halen, op welke manier dan ook.

ta
door tanteriet - Sep 4, 2013 om 19:39
87 Antwoorden / 10 Vragen

Snappen mensen nou nog niet dat een voorschotbedrag niets meer is dan een ehhhh voorschot.
Of je nou een voorschot hebt van 10, 100 of 1000 euro maakt allemaal niets uit. Bij de jaarafrekening wordt het vereffend. Blij laten maken met een laag voorschotbedrag......

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2013 om 19:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tanteriet schreef op woensdag 4 sep 2013, 19:39]Snappen mensen nou nog niet dat een voorschotbedrag niets meer is dan een ehhhh voorschot.
Of je nou een voorschot hebt van 10, 100 of 1000 euro maakt allemaal niets uit. Bij de jaarafrekening wordt het vereffend. Blij laten maken met een laag voorschotbedrag......

Nou, 1000? Dan krijg je wel een heleboel terug. ;-)

ltmvz
door ltmvz - Sep 4, 2013 om 19:53
949 Antwoorden / 18 Vragen

Toch is Essent niet buitensporig duur.

Mijn vriendin heeft zich onlangs laten ompraten door een gladjanus van Oxxio en zij betaalt nu heel veel meer dan bij Essent. Ze had gevraagd of Oxxio duurder of goedkoper is dan Essent, en het antwoord was: "Goedkoper!"

dearagain
door dearagain - Sep 4, 2013 om 19:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 4 sep 2013, 19:53]Toch is Essent niet buitensporig duur.

Mijn vriendin heeft zich onlangs laten ompraten door een gladjanus van Oxxio en zij betaalt nu heel veel meer dan bij Essent. Ze had gevraagd of Oxxio duurder of goedkoper is dan Essent, en het antwoord was: "Goedkoper!"

*consumenten horen nu eenmaal graag wat ze willen horen!

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2013 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ladidadi

Kloppen de meterstanden op de jaarafrekening?

En hoeveel per maand betaalde u minder dan bij uw vorige energie leverancier? Dan moet u nu dan in ieder geval na betalen. En we hebben ook nog een strenge winter gehad, dus dat komt er nog bovenop.

De prijzen zijn haast overal gelijk. Alleen krijg je bij overstappen soms een bonus.

harrie
door harrie - Sep 5, 2013 om 09:11
765 Antwoorden / 36 Vragen

ladidadi.
Die eindafrekening loopt die ook over 1 jaar of langer??? Als het een langere periode betreft, kan de rekening ook hoger uitvallen.......
Uw laatste zin *** Bah, wat een harde op winst beluste maatschappij is Essent!*** slaat natuurlijk ook op U, als op zgn. voordeel beluste consument.

Ex-Haagsche Harrie

la
door ladidadi - Sep 5, 2013 om 14:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

@Ex-Haagsche Harrie,

In dit geval ben ik door Essent benaderd om klant te worden....dus mag ik er van uit gaan dat de medewerkster weet waar ze over praat. Zij wist van mijn woonsituatie en mijn verbruik. Ik woon alleen en heb geen stroomvretende apparaten in huis....nee geen zonnebank of 'n plantage of zo. De dame in kwestie vond het bedrag dat ik bij de vorige energieleverancier betaalde (170,- p.m.) wel heel erg hoog voor iemand die alleen woont. Vervolgens ging zij berekenen wat ik bij Essent kwijt zou zijn. Vergeleken met vorig jaar is er niets aan mijn woonsituatie en stroomverbruik veranderd. Vandaar dat ik onaangenaam verrast was toen ik de nieuwe jaarafrekening zag! Kort door de bocht van u om te zeggen dat ik een op voordeel beluste consument ben. Natuurlijk betaal ik niet graag te veel, is dat vreemd of zo? Betaalt u wel liever te veel dan?

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2013 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt ook niet teveel. Hebt u aan die dame van Essent uw verbruik opgegeven? Zij is uitgegaan van een normale situatie en inderdaad € 170,00 per maandIS veel voor een alleenstaande.

Wat betaalt u nu en wat betaalde u vorig jaar. U moet er daarnaast rekening mee houden dat u ongetwijfeld aardig meer gas gebruikt zal hebben door de koude winter en ook dat verleden jaar 1 oktober de btw verhoogd is.

Daarnaast kunt u nog simpel de afrekeningen naast elkaar leggen en naar de prijs per kuub en kilowatt kijken.

En uiteraard is Essent op winst belust. Het is geen filantropische instelling ze willen klanten. En ook u bent op winst belust, want toen u dacht goedkoper te kunnen ging u naar een ander.

En voor de goede orde, ja ik werk bij Essent.

la
door ladidadi - Sep 5, 2013 om 15:07
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tijer1

Helaas geen bonus gekregen bij de overstap! In mei heb ik ook nog de meterstanden aan Stedin meetbedrijf door moeten geven. Toen ik verleden maand de standen door moest geven aan Essent kreeg ik bij de elektriciteit meterstanden een waarschuwing dat deze afweken. Eerder had ik verwacht dat ik een waarschuwing zou krijgen bij de gas meterstand i.v.m. de lange koude winter. Precies tegenovergesteld, helemaal omdat ik spaar en LED lampen gebruik dus best wel vreemd allemaal. Vorig jaar en de jaren daar voor kreeg ik trouwens van de vorige leverancier altijd geld terug. Wel werd het maandelijks voorschotbedrag steeds verhoogt en bij de jaarafrekening kreeg ik dan weer geld terug. Een manier van sparen zou je zeggen maar ik bepaal liever zelf wanneer ik spaar. Bij Essent betaalde ik het afgelopen jaar 123,- Euro voorschot p.m. Volgens een medewerkster van Essent forum zijn de belasting en de b.t.w. de boosdoener op mijn jaarafrekening want volgens haar is mijn elektriciteitsverbruik normaal voor een alleenstaand persoon. De meter is ook niet defect kon ze mij melden dus daar zit het grote verschil niet. In mei j.l. toen ik bij Stedin meetbedrijf de standen moest doorgeven was er kennelijk geen reden om te denken dat het nu allemaal erg verschilt met de voorgaande jaren.

la
door ladidadi - Sep 5, 2013 om 15:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

De rekeningen naast elkaar leggen is inderdaad simpel. Om al die informatie te begrijpen is wat mij betreft niet zo simpel!
Daar u bij Essent werkt is dat natuurlijk gesneden koek voor u maar niet voor mij. Ik word letterlijk duizelig als ik al die cijfertjes e.d. zie.
Winst maken is gezond maar mensen belazeren is niet erg netjes...lees de recensies er maar op na!
Hopelijk werkt u met plezier bij Essent en vindt u de manier van klanten besodemieteren normaal.

ekiem
door ekiem - Sep 5, 2013 om 15:29
676 Antwoorden / 100 Vragen

Een voorschot bedrag is, het woord zegt het al, een voorschot. En inderdaad, het was een koude winter . In de tussentijd is de energie prijs wat gestegen waardoor er na de eind afrekening iets moest worden bij betaald.

Maar om verassingen voor te zijn ben ik het laatste jaar mijn meter standen gaan bijhouden. Is dit niet een idee voor u Ladiladi ? Heel simpel, gewoon op de site bij houden en d.m.v de grafieken zie je een patroon en kun je voorbereid zijn op eventuele terug gave of bij betaling als de eind afrekening komt

la
door ladidadi - Sep 5, 2013 om 15:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

@Ekiem

Dat is een goed plan, ga ik zeker doen. :)

harrie
door harrie - Sep 5, 2013 om 15:57
765 Antwoorden / 36 Vragen

ladidadi.
Het probleem ligt bij de telefonische verkoop. Het zijn doortrapt ervaren verkopers die precies weten wat ze wel moeten verkondigen en wat ze juist niet moeten vertellen. Aangezien ze op provisiebasis werken is het gewoon een spelletje van "Hoe krijg ik ze zo gek"
Slimme manier is om het maandbedrag van andere maatschappijen te hoog te vinden, lager maandbedrag beloven, maar te zwijgen over de jaarafrekening....... Laat staan waarschuwen!!!

Ik ben het verder met u eens, dat de energiemarkt heel onduidelijk is en moeilijk te vergelijken.
Teveel verborgen kosten..... Advies; nooit op telefonische aanbiedingen ingaan, laat ze die aanbieding maar op papier sturen, geen adres opgeven, want die hebben ze al.....

Ex-Haagsche Harrie

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2013 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus verleden jaar mei de meterstanden doorgegeven en nu in augustus. Dus dat is wel langer dan een jaar.

Ik zal het maar zeggen, mijn opmerking over werken bij Essent was een grapje.

Maar als u bij uw vorige leverancier € 170 per maand betaalde en nu €123, dan kan dat al niet kloppen, hoewel u nu wel twee zomers in de afrekening hebt zitten. En hoeveel kreeg u dan elke keer terug? Dat kan niet veel geweest zijn, anders hoeft het voorschotbedrag niet verhoogd te worden.

Maar € 170 pm en dan nauwelijks iets terug is inderdaad veel voor 1 persoon.

la
door ladidadi - Sep 5, 2013 om 16:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Dit jaar mei heb ik de standen doorgegeven want ik ben vorig jaar augustus klant geworden bij Essent. Vorig jaar van de andere energieleverancier waar ik 170,- Euro p.m. voorschot betaalde kreeg ik aan het einde van het jaar 540,- Euro terug!

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2013 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan wordt het verschil ook al veel duidelijker. De afrekening gaat nu sowieso al over drie ZOMER maanden minder. In de zomer gebruikt men al minder en betaal je eigenlijk vast een beetje voor de winter.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 5, 2013 om 18:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Er was eens...........en ze droomden nog lang van een laag voorschotbedrag.

kn
door knabbel13 - Sep 7, 2013 om 10:55
33 Antwoorden / 17 Vragen

Laten we gewoon allemaal die gas leveranziers eens aanpakken Ze plukken ons kaal beloven ons koeien met goede horens,zo onduidelijk als het maar kan met jaarnota's.Terwijl ze beloven alles duidelijker naar de klant toe te maken (ONZIN) Snap er geen nota van. Meter op neem dienst betaal ik 15 euro voor ,heb al jaren geen meter op nemer gezien??????

babbel13
door babbel13 - Sep 7, 2013 om 11:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Goed zo knabbel13!

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2013 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@knabbel en babbel

Gewoon leren lezen en rekenen en u snapt de nota.

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2013 om 11:57
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als iedereen nu eens redelijk nadenkt, je jaarnota bestaat uit (o.a.) je verbruik per m3 en kwh en dat x het bedrag per eenheid. Een voorschotbedrag is een "aanbetaling" die als het goed is je jaarafrekening volledig (of zo goed als) dekt. En als je je door een (te) laag voorschot bedrag laat neppen, tja, dan krijg je dit soort vragen en (vaak) forse bijbetalingen. Voor een goed vergelijk controleer wat een m3 en kwh kost, maar ook wat de maandelijkse vastrechtkosten zijn. En dan kom je tot de conclusie dat de "goedkope" en de "dure" vaak maar € 25 tot € 100 per jaar schelen.

dearagain
door dearagain - Sep 7, 2013 om 18:23
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 7 sep 2013, 11:57]Als iedereen nu eens redelijk nadenkt, je jaarnota bestaat uit (o.a.) je verbruik per m3 en kwh en dat x het bedrag per eenheid. Een voorschotbedrag is een "aanbetaling" die als het goed is je jaarafrekening volledig (of zo goed als) dekt. En als je je door een (te) laag voorschot bedrag laat neppen, tja, dan krijg je dit soort vragen en (vaak) forse bijbetalingen. Voor een goed vergelijk controleer wat een m3 en kwh kost, maar ook wat de maandelijkse vastrechtkosten zijn. En dan kom je tot de conclusie dat de "goedkope" en de "dure" vaak maar € 25 tot € 100 per jaar schelen.

*ik durf te stellen dat het hooguit pakweg 30 euro op jaarbasis scheelt!

ltmvz
door ltmvz - Sep 7, 2013 om 18:49
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 7 sep 2013, 18:23]
ik durf te stellen dat het hooguit pakweg 30 euro op jaarbasis scheelt!

Als dit zo is zou ik heel blij zijn want toen mijn vriendin van Essent naar Oxxio ging werd het voorschot verhoogd van €37 naar €76 en als ik er probeer achter te komen waar dit aan ligt zie ik bij Oxxio veel hogere prijzen per eenheid voor gas en elektra en ook een hoger vast bedrag. Het is echter niet erg gemakkelijk te vergelijken zolang er geen jaarafrekening is.

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2013 om 18:57
11548 Antwoorden / 51 Vragen

@dearagain,

zo zwart wit (*ik durf te stellen dat het hooguit pakweg 30 euro op jaarbasis scheelt!) wilde ik het nog niet stellen, maar de prijsverschillen per KwH of M3 zijn zo minimaal verschillend en afhankelijk van je (vaak kleine) verbruik dat het vaak nog slechts enkele euro's verschil opleveren. Denk even aan de verschillen in het vastrecht, wat bij de een € 2,50 is en bij de ander € 7,50 kan zijn per maand. Alleen dit is al een jaar verschil van € 60,00 ................. Ook kan je nog besparen door i.p.v. een (betaalde) acceptgiro à € 1,00 (of meer) een machtiging af te geven. Voor een echt vergelijk moet je "onder de laatste streep" je jaarbedrag zien. Maar daar lijkt niemand naar ................

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2013 om 19:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb inmiddels eens links en rechts gevraagd aan kennissen die in mijn situatie, dus alleenstaand zijn wat zij nu betalen (drie van hen waren overgestapt). Hebben onze verbruiken eens naast elkaar gelegd maar ik blijf het opvallend vinden dat ik, toch bij de slechts bekendstaande leverancier, Eneco, minder betaal. Een zit bij de Nem, een ander bij Essent, de derde bij Essent. Die verbruiken ontlopen elkaar niet veel maar ik heb toch, alles bij elkaar opgeteld, de voordeligste, zo te zien. Moet ik wel een maar aan toevoegen: ik betaal (expres) wat meer als Eneco zelf voorstelde: die wilde me op €71,00 neerzetten maar dat heb ik verhoogd (wat natuurlijk niet met verbruik te maken heeft). Ik ben in ieder geval daar het voordeligste uit.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2013 om 19:56
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, foutje: lees s.v.p. de derde zit bij Green Choice.

dearagain
door dearagain - Sep 7, 2013 om 20:19
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 7 sep 2013, 18:57]@dearagain,

zo zwart wit (*ik durf te stellen dat het hooguit pakweg 30 euro op jaarbasis scheelt!) wilde ik het nog niet stellen, maar de prijsverschillen per KwH of M3 zijn zo minimaal verschillend en afhankelijk van je (vaak kleine) verbruik dat het vaak nog slechts enkele euro's verschil opleveren. Denk even aan de verschillen in het vastrecht, wat bij de een € 2,50 is en bij de ander € 7,50 kan zijn per maand. Alleen dit is al een jaar verschil van € 60,00 ................. Ook kan je nog besparen door i.p.v. een (betaalde) acceptgiro à € 1,00 (of meer) een machtiging af te geven. Voor een echt vergelijk moet je "onder de laatste streep" je jaarbedrag zien. Maar daar lijkt niemand naar ................

*je kunt alleen maar een groter voordeel halen als je elk jaar verkast en van de lokkertjes gebruik maakt

*maar dat geeft een hoop gedoe en dan nog kom je nooit aan de kreet: 300 euro besparen!!!

di
door dirk de groot - Sep 12, 2013 om 10:33
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het enige advies dat ik kan geven als ik dergelijke verhalen lees is het gebruiken van een energievergelijker. Ik ben laatst overgestapt en ik heb gemerkt dat als je direct zaken doet met de leverancier je echt niet de beste aanbieding krijgt. Ik heb geprobeerd producten op de sites van de verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken, maar het lijkt wel alsof de leveranciers op hun eigen sites proberen om de informatie zo ondoorzichtig mogelijk neer te zetten.

Wat ik wel heb kunnen doen is een aanbieding op de site van een paar leveranciers vergelijken met hun goedkoopste aanbiedingen op vergelijkingssites en dat scheelt echt heel veel geld per jaar. Deze sites rekenen gewoon uit hoeveel het echt kost op basis van je verbruik en laten dit keihard zien, daardoor kunnen de leveranciers mensen niet in de war brengen met ondoorzichtige tarieven.

Gewoon googlen op "energie" en de eerste beste site pakken. Vaak krijg je ook nog elk jaar een mailtje als het weer tijd is om over te stappen.

la
door ladidadi - Sep 15, 2013 om 11:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

@dirk de groot,

Er zit denk ik niets anders op om het zo als jij schrijft aan te pakken. Het is jammer genoeg geen simpele klus want ik zie door de bomen nog amper het bos.

fo
door forumessent - Sep 16, 2013 om 12:42
117 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte ladidadi,

Ik vind het jammer dat het zo is gelopen zoals je omschrijft. Ik wil toch nog samen met u kijken of dat we een gepaste oplossing kunnen bieden. Indien u interesse heeft stuur dan in een e-mail naar webcare@essent.nl uw klantnummer, postcode/huisnummer en een kopie van uw klacht hierop de website. Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

Richard
Essent Klantenservice
Webcare