em
door emiel01 Mar 17, 2015 om 18:21
Geldzaken & recht

Moneyou blokkeert mijn spaarrekening

Hoe is het mogelijk dat Moneyou mijn spaarrekening blokkeert zonder mij hierover te informeren, en tevens niet kan aangeven waarom ze mijn rekening hebben geblokkeerd, en mij ook niet kunnen vertellen wanneer men dit wel weet?

3243 23 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 17, 2015 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe zouden wij dat moeten weten?

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2015 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als Moneyyou het al niet weet, hoe moeten wij het dan weten?

Heeft u schriftelijk geklaagd?

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 18:27
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb sinds 23-04-2009 een spaarrekening bij Moneyou. Enkele weken geleden probeerde ik geld over te boeken van deze spaarrekening naar mijn tegenrekening, dit lukte echter keer op keer niet. Ik heb toen geprobeerd hier tweemaal via email contact over op te nemen:

contactnummer: 7959061 02-03-2015
contactnummer: 7988278 06-03-2015

Tot op heden heb ik op mijn beide emails nog geen reactie gehad. (ondanks dat men zegt dat ik binnen 2 werkdagen een antwoord kan verwachten)

Ik heb afgelopen Maandag daarom besloten om telefonisch contact op te nemen met Moneyou om te kijken waarom mijn overboeking niet wordt uitgevoerd. De medewerker van Moneyou wist mij te vertellen dat de risk afdeling mijn spaarrekening heeft geblokkeerd. Ik ben hiervan echter nooit door Moneyou op de hoogte gebracht en was dus zeer verbaasd, ik heb ook geen idee waarom mijn rekening is geblokkeerd, ik bankier al sinds 2009 zonder problemen.
Ik heb gevraagd waarom mijn rekening geblokkeerd is, hier kon echter geen antwoord op worden gegeven daar men nog met het onderzoek bezig is. Ik vind het erg bijzonder dat een bank mijn rekening zomaar kan blokkeren zonder mij hier een reden voor te kunnen opgeven. Wat ik nog erger vind is dat niet duidelijk is wanneer men hier inhoudelijk bij mij op kan terugkomen. De status is: 'onze afdeling risk is hiermee bezig we laten u zo snel mogelijk wat weten'

In de tussentijd kan ik dus niet bij mijn spaargeld zonder dat hier een duidelijke reden voor is. Het lijkt me dat hier niet correct wordt gehandeld door Moneyou.

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 18:28
10 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn nu een week verder na mijn eerste telefoontje, en ik heb geloof ik alle medewerkers bij Moneyou al aan de telefoon gehad. Men kan mij nog steeds niet vertellen waarom mijn spaarrekening is geblokkeerd 'we wachten het onderzoek af' is wat ik telkens te horen krijg.

Apart in mijn beleving doe je eerst onderzoek en blokkeer je daarna een rekening ipv een rekening te blokkeren en daarna nog eens onderzoek te doen of dit terecht is.

Wederom kan niemand mij vertellen wanneer het onderzoek is afgerond of wanneer ik antwoord kan verwachten. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Indien een rekening geblokkeerd wordt is de bank verplicht mij zo spoedig mogelijk te informeren van de reden, zodat ik kan werken aan een oplossing en de blokkade ongedaan kan maken. Ik kan nu alleen maar wachten en mezelf afvragen of er iets speelt waarvan ik niet op de hoogte ben.

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2015 om 18:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... en tevens niet kan aangeven waarom ze mijn rekening hebben geblokkeerd, en mij ook niet kunnen vertellen wanneer men dit wel weet?.....

Dat is natuurlijk een onzinnige zaak.
'Zo maar' doen ze zoiets niet.

Is het wel een normale spaarrekening of heb je een deposito afgesloten?

Zou nog maar eens aan de bel trekken!!!

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2015 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik ben het niet eens met de uitkomst van de behandeling van de klacht. Wat nu?

Wanneer de uitkomst van de behandeling van een klacht niet naar tevredenheid is, dan hebben klanten bij MoneYou maximaal drie maanden de tijd om deze schriftelijk voor te leggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).

Download het standaardformulier vanaf de website van KiFiD. Vul het in, print het uit en verstuur het formulier naar onderstaand adres:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
Postbus 93257
2509 AG 's-Gravenhage

Ook kun je je klacht direct voorleggen aan de bevoegde rechter.

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2015 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb een klacht over de dienstverlening van MoneYou. Waar kan ik hiermee terecht?

MoneYou is geïnteresseerd in de mening van haar klanten. Als u een klacht heeft, kunt u ons dat melden via het e-mailadres klacht@moneyou.nl. Vermeld duidelijk in uw bericht dat het om een klacht gaat.

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 18:37
10 Antwoorden / 1 Vragen

ja, kifid heb ik ook naar gekeken inderdaad, dit heeft 2 nadelen:

'Pas wanneer de financiële dienstverlener schriftelijk heeft aangegeven dat u er samen niet uitkomt, kunt u naar Kifid.'

'Informeer eerst bij uw dienstverlener of de klacht is ontvangen en in behandeling genomen. Als uw dienstverlener niet binnen zes weken reageert, kunt u de klacht indienen bij Kifid.'

De termijn van zes weken is nog niet verstreken na mijn eerste email, en tevens hebben ze mij ook nog niets schriftelijk meegedeeld.

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 18:43
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het is gewoon een internet spaarrekening, die ik dus al geruime tijd heb. Men is in afwachting van een onderzoek, en kan mij niet vertellen waarom, en hoelang mijn rekening al geblokkeerd is. Ik word dus compleet aan mn lot overgelaten, want op deze manier kan ik het 'mogelijke probleem' dus niet oplossen.

Ik kan ook werkelijk geen enkele reden bedenken waarom mijn rekening zou worden geblokkeerd, ik ben echt heel kwaad over de manier waarop men met deze zaak omgaat en ik heb gelukkig nog wel toegang tot geld. Maar stel je voor dat je dit geld nodig hebt voor je dagelijkse behoeften?

Ik vraag me af of ik Moneyou straks aansprakelijk kan stellen voor misgelopen inkomsten mochten ze ten onrechte mijn rekening hebben geblokkeerd.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2015 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke misgelopen inkomsten bedoelt u?

Eis per omgaande een schriftelijke verklaring en meld ook dat u naar het Kifid stapt. Wellicht bespoedigt dat de zaak.

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2015 om 19:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@emiel01,

..... Ik kan nu alleen maar wachten en mezelf afvragen of er iets speelt waarvan ik niet op de hoogte ben......
Dat zal wel het geval zijn, want dat blokkeren doen ze niet zomaar.
Dat kan óók geheel ten onrechte gebeuren als er 'een foutje' gemaakt is.
Benieuwd of ze hun excuses maken. (er van uitgaande dat je niets ongeoorloofds hebt uitgehaald)

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 19:28
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een rekening met 100K spaargeld, die had ik graag in USD of aandelen geinvesteerd. Ik kan nu niets doen met het geld op die rekening.... kortom ik kan hierdoor rendement mislopen.
Ik zal inderdaad om een schriftelijke bevestiging vragen, echter ik weet niet of op deze email wel gereageerd

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 19:41
10 Antwoorden / 1 Vragen

Een ten ontechte gemaakte fout kan ik overigens prima mee leven en ik snap ook dat die gemaakt worden, mijn probleem heb ik echter al op 2 Maart gemaild.....ik ben een stuk minder begripvol als het meer dan 2 weken duurt om erachter te komen dat er een fout is gemaakt. Ik zal sowieso de afloop posten!

ho
door hopetobehelping - Mar 17, 2015 om 19:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste emiel01,

Heeft u via email al gevraagd om de rekening te deblokkeren ?
Van de site van moneyou: "Er dient een verzoek ingediend te worden per e-mail om je rekening te deblokkeren. Hiervoor is de handtekening van de rekeninghouder vereist met een kopie van een identiteitsbewijs van de rekeninghouder.
Wanneer wij dit binnen hebben zullen wij de rekening deblokkeren.
"

Geen idee hoe ver u van Amsterdam woont, maar u zou ook nog langs kunnen gaan, geen idee of het iets uit zou halen. Voor het bezoekadres klik hier.

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 20:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

@hopetobehelping

Ik heb dit nog niet gedaan, maar ik zal dit morgen in ieder geval gaan mailen. Ik heb meerdere mensen bij Moneyou aan de telefoon gehad, geen van alles heeft mij erop gewezen dat het sturen van mijn legitimatie het probleem zou oplossen.
Men heeft het over een 'onderzoek' waarvan men de uitkomst afwacht.

getty
door getty - Mar 17, 2015 om 20:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u een rekening heeft van 100k dan zou ik er maar een advocaat opzetten. Vermoedelijk vermoeden ze iets van fraude of witwassen, kan een langdurige kwestie worden.

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 21:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

Er moeten toch ergens regels zijn mbt tot blokkeren en hoelang zoiets maximaal mag duren. Ik word zwaar gedupeerd terwijl ik nergens schuldig van ben bevonden.

Een vermoeden moet toch ook ergens op gebaseerd zijn, tevens zouden ze me een aantal vragen kunnen stellen over herkomst van het geld.

em
door emiel01 - Mar 17, 2015 om 22:01
10 Antwoorden / 1 Vragen

ja, absurd, het geld staat er overigens ook al een tijdje, ik heb dit saldo denk ik al zo'n jaar of 2 op die rekening.

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2015 om 09:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=emiel01 schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 22:01]ja, absurd, het geld staat er overigens ook al een tijdje, ik heb dit saldo denk ik al zo'n jaar of 2 op die rekening.

En ook netjes opgegeven bij je Belasting-aangifte? ;-)

em
door emiel01 - Mar 18, 2015 om 14:17
10 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag ben ik gebeld door Moneyou, de rechtbank had een verkeerde naam doorgegeven schijnt het...en mn rekening is nu weer gedeblokkeerd

ho
door hopetobehelping - Mar 18, 2015 om 14:44
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=emiel01 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 14:17]Vandaag ben ik gebeld door Moneyou, de rechtbank had een verkeerde naam doorgegeven schijnt het...en mn rekening is nu weer gedeblokkeerd

Gelukkig, fijn dat het opgelost is.
Dank u wel voor het terugmelden.

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2015 om 16:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@emiel01,

.....Vandaag ben ik gebeld door Moneyou, de rechtbank had een verkeerde naam doorgegeven schijnt het...en mn rekening is nu weer gedeblokkeerd....

Fijn voor je dat het opgelost is.
Mag toch aannemen dat er excuses zijn gemaakt.
Trouwens vreemd dat een rechtbank 'zomaar' een verkeerde naam kan doorgeven en dat dat dan toevallig (?) de jouwe is.
Maar ja, zou er maar geen slapeloze nachten (meer) van hebben.
Eind goed, al goed.

Met vr.gr.

re
door rechtisnietkrom - Mar 19, 2015 om 14:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zou ik ze het verhaal even schriftelijk laten bevestigen (per email kan ook....) en vervolgens e.e.a. bij de rechtbank verifieren. het zou de eerste bank niet zijn die een eigen fout heel slinks afwentelt op een ander. Als ze fout zitten, grote kans dat ze het ook al niet schriftelijk willen bevestigen.