heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 26, 2015 om 11:54
Computers & telefonie

Mysearch

Goedemorgen, bij het zoeken naar de handleiding van een Lenovo tablet heb ik kennelijk een schadelijke site benaderd.
Hoewel op mijn laptop momenteel Avast Pro geïnstalleerd staat en Avast melding gaf van blokkeren en verwijderen bleek toch dat het mysearch virus zich hardnekkig heeft 'ingedrongen'. Ondanks een door Avast aangegeven herscan en ook pogingen via normale windows verwijderprogramma's resp. via instellingen krijg ik het niet verwijderd. In het register kan ik niets vinden. Wie weet een optie die tot resultaat leidt? (Evt. programma opzoeken en verwijderen?) Zoeken via i.e. of google levert andere schadelijke mogelijkheden op voor zover ik zie. Opvallen is dat bij verwijderen via het configuratiescherm - programma's verwijderen NIET wordt verwijderd maar 'herinstallatie' plaats vindt.

1299 15 Rapporteer

door 1953 - Apr 26, 2015 om 13:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wanneer gebeurd? Probeer dan eerst systeemherstel van een week terug te doen.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 26, 2015 om 13:24
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Gerritaltena,
citaat forumlid GSM;
Met ADWCleaner krijg je het inderdaad wel weg. ADWCleaner verwijdert namelijk, naast het virus zelf, ook de verkeerd ingestelde startpagina's en besmette snelkoppelingen, zodat het euvel niet meteen weer terugkeert

Aanvullend scannen met MBAM is ook nog aan te raden.
Link van @ Carola83 destijds KLIK
Vr, gr.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2015 om 13:49
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 26 apr 2015, 13:15]Wanneer gebeurd? Probeer dan eerst systeemherstel van een week terug te doen.

Helaas kent win 8.1 geen systeemherstel.

hopeto@ en sjoppie@ dank, inderdaad herinner ik mij nu ook de eerdere reactie van GSM@.

Ik zal MBAM resp ADWcleaner uitproberen en het resultaat laten weten.

N.a.v. 1953@ het is hinderlijk dat win 8.1 geen systeemherstel kent zoals bij de versies voorafgaand aan win 8. Dan was de oplossing heel simpel geweest.

Het is inderdaad malware en wat ook 'boeiend is' het geeft signalen dat er diverse (zeg maar heel veel) fouten aanwezig zijn op de laptop maar dat kan niet omdat ik die recent geheel opnieuw heb geïnstalleerd.

ho
door hopetobehelping - Apr 26, 2015 om 14:17
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 26 apr 2015, 13:49]
Helaas kent win 8.1 geen systeemherstel.

Beste gerritaltena,

met het draaien van MBAM en adwcleaner heeft u nu geen systeemherstel nodig naar mijn idee.
Ik heb ook windows 8.1, maar er zit gewoon systeemherstel op (heb het nog niet nodig gehad dus ook niet uitgeprobeerd). Het is wel wat lastiger te vinden soms. Werkt het volgende niet bij u: Systeemherstel windows 8 ?

gompy2
door gompy2 - Apr 26, 2015 om 15:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

MyWebSearch Toolbar is geen virus, het is een browser hijacker.
Niet direct gevaarlijk, maar wel erg vervelend.
Dit en andere forums staan er vol mee, het verwijderen is simpel zoals boven beschreven.

Het voorkomen is voor veel mensen moeilijker, ook al zitten ze jaar en dag op forums en lezen ze de artikelen.
Misschien is er toch hoop voor de niet te stoppen "doorklikkers", ondanks alle waarschuwingen.

Installeer een tooltje, genaamd "Unchecky"
Quote:

Unchecky is een gratis programma wat geheel automatisch ongewenste software kan uitvinken tijden de installatie van software wat gebundeld is met optionele software, zoals ongewenste toolbars, browser hijacker en allerhande adware. Websites zoals Softonic, Brothersoft en Cnet staan erom bekend dat het software aanbied middels aangepaste installatiebestanden, zogenaamde wrappers. Bij dergelijke gratis software is Unchecky zeker erg handig want het kan geheel automatisch optionele software wat normaliter verder vaak zonder uw medeweten wordt geïnstalleerd deselecteren.

Natuurlijk is het alsnog van belang dat u zelf tijdens de installatie van software ook controleert wat u daadwerkelijk installeert en vertrouw niet voor de volle 100% op Unchecky dat het vanzelf wel alle ongewenste software zoals toolbars zal uitschakelen. Het is daarom nog steeds belangrijk om ook zelf alert te blijven, en eigenlijk is nog steeds beter om websites zoals Softonic, Brothersoft en Cnet te vermijden en software enkel en alleen van website van de fabrikant te downloaden.

Meer informatie over het voorkomen van bijvoorbeeld ongewenste software zoals adware en browser hijackers kunt u in dit artikel op het forum van PC Web Plus nalezen. Heeft u reeds problemen met adware en of potentieel ongewenste software zoals Browser Hijackers dan kunt u gebruik maken van AdwCleaner om de ongewenste software van uw computer te verwijderen.

Klik-> Unchecky voorkomt installatie van ongewenste software

aurora1
door aurora1 - Apr 26, 2015 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om malware e.d. te verwijderen kunt u ook maar beter geen systeemherstel gebruiken.
De reden daarvan kunt u klk hier lezen.

U kunt in W 8.1 systeemherstel gebruiken, lees daarvoor klik hier hoe dat werkt, en zie ook het filmpje (even scrollen).

gompy2
door gompy2 - Apr 26, 2015 om 16:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Perfect aurora1 !

ho
door hopetobehelping - Apr 27, 2015 om 14:03
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gerritaltena,

zou als ik u was MBAM en adwcleaner erover draaien, zie de volgende vraag waar u het kunt downloaden (links bij het eerste antwoord).

Gelukkig ken ik mysearch niet, maar wat ik erover lees is dat het meer 'malware' dan een 'virus' is. Dat maakt MBAM en adwcleaner betere tools om dit te bestrijden dan een virusscanner.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2015 om 14:05
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 26 apr 2015, 14:17][quote=gerritaltena schreef op zondag 26 apr 2015, 13:49]
Helaas kent win 8.1 geen systeemherstel.

Beste gerritaltena,

met het draaien van MBAM en adwcleaner heeft u nu geen systeemherstel nodig naar mijn idee.
Ik heb ook windows 8.1, maar er zit gewoon systeemherstel op (heb het nog niet nodig gehad dus ook niet uitgeprobeerd). Het is wel wat lastiger te vinden soms. Werkt het volgende niet bij u: Systeemherstel windows 8 ?

Met dank voor de eerste tip. Het heeft het probleem opgelost. Voorzover ik kan nagaan, zie ook andere help sites, heeft win 8 echt geen systeemherstel meer (om naar enkele data terug te gaan)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2015 om 14:08
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 26 apr 2015, 16:05]Om malware e.d. te verwijderen kunt u ook maar beter geen systeemherstel gebruiken.
De reden daarvan kunt u klk hier lezen.

U kunt in W 8.1 systeemherstel gebruiken, lees daarvoor klik hier hoe dat werkt, en zie ook het filmpje (even scrollen).

Met excuses, mogelijk kan het dus toch. Ik ga dit testen.

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2015 om 14:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerritaltena,

Mooi dat het is opgelost. ;-)

Systeemherstel W8.1:

Open het Configuratiescherm: gebruik de sneltoets 'Windowstoets+X' en klik daarna op Configuratiescherm.
Klik op Systeem en beveiliging (ziet u dit niet staan, klik dan eerst rechtsboven op Weergeven op Categorie).
Klik op Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad Systeembeveiliging.
Klik op Systeemherstel.
Klik op Volgende en (indien aanwezig) op Meer herstelpunten weergeven.
Windows toont de laatste systeemherstelpunten. Bij elk herstelpunt vindt u de datum/tijd en omschrijving. Klik op het herstelpunt dat u wilt terugzetten.
Klik op Zoeken naar programma's die worden beïnvloed. Windows geeft aan wat de gevolgen zijn voor uw bestanden als u het gekozen herstelpunt terugzet. Lees dit scherm goed door.
Klik op Sluiten.
Bent u er zeker van dat u het herstelpunt wilt terugzetten? Klik dan op Volgende.
Klik op Voltooien.
(Bron:seniorweb)
(Zoals aurora1 al aangegeven heeft)

Met vr.gr.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 27, 2015 om 17:41
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer je er klaar voor bent om te weten hoe je dit kunt voorkomen, dus eventjes je eigenwijsheid aan de kant zetten, dan hoor ik het wel, toch? ;-)

Anders zien we je gewoon weer terug bij het volgende probleem.

ho
door hopetobehelping - Apr 27, 2015 om 19:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op maandag 27 apr 2015, 17:41]Wanneer je er klaar voor bent om te weten hoe je dit kunt voorkomen, dus eventjes je eigenwijsheid aan de kant zetten, dan hoor ik het wel, toch? ;-)
Anders zien we je gewoon weer terug bij het volgende probleem.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen maar als voorkomen echt 100% mogelijk was dan hadden we geen virusscanners en spyware scanners nodig.
Het overkomt mij ook dat mijn virusscanner of mijn spyware scanner wat detecteert en het verwijdert.
Daar zijn ze voor en daar heb ik ze ook voor :-).
Voorkomen is een utopie naar mijn mening, hoe voorzichtig je ook denkt te zijn.

aurora1
door aurora1 - Apr 27, 2015 om 21:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@gerritaltena: excuses beslist niet nodig, maar zoals gezegd, geen systeemherstel gebruiken om problemen van malware e.d. mee op te lossen.

gompy2
door gompy2 - Apr 27, 2015 om 23:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 27 apr 2015, 21:44]@gerritaltena: excuses beslist niet nodig, maar zoals gezegd, geen systeemherstel gebruiken om problemen van malware e.d. mee op te lossen.
Het is goed dat je die link aangaf in je reactie aurora1
Met een systeemherstel los je het probleem wat dit soort malware veroorzaakt ook niet op, ondanks dat het hier te pas en te onpas wordt geadviseerd, een systeemherstel is ook veel te beperkt daarvoor, er worden onderdelen van een systeem teruggezet zoals het register, bepaalde vitale onderdelen van Windows en het grootste deel van de programma's die zijn geïnstalleerd en nog wat dingen.
Andere onderdelen blijven geïnfecteerd bestaan en woekert gewoon verder na het terugzetten van de herstelbestanden.
Alleen tooltjes zoals AdwCleaner en MBAM enz zijn hier goed voor geschikt.

Een schone, totale systeem-kopie is dan een veel betere optie en staat in een kwartiertje, bij een goed gevulde (C)systeemschijf met veel programma's, zonder dat het hinder geeft in de verdere bezigheden die men doet op de computer, op een externe HD of flinke USB-stick. Even wekelijks een paar muisklikken er aan spenderen en het gaat vanzelf.
Is men besmet met (echte) rotzooi, dan is een systeem in een kleine 20 minuten weer terug gezet, schoon en werkend.