he
door henrimors Jul 23, 2014 om 19:42
Geldzaken & recht

Onverschuldigde betaling terugkrijgen

Een bedrijf, Health & Beauty Cosmetics, heeft een bedrag van mijn girorekening afgeschreven terwijl ik daar geen opdracht voor heb gegeven. Zij hebben mij geantwoord dat dat een fout was omdat een klant van hen abusievelijk mijn rekeningnummer heeft opgegeven i.p.v. zijn eigen rekeningnummer. Ze geven de fout dus toe.

Op mijn vraag om het bedrag per direct terug te storten kreeg ik als antwoord dat dat niet kan, omdat ze een wettelijke termijn van 56 dagen moeten aanhouden en ze adviseerden mij zelf actie te ondernemen naar mijn bank.

Ik ben het niet eens met hun reactie. Het is hun fout (die ze erkennen), dus dienen zij de onverschuldigde betaling per direct terug te boeken en niet pas na 56 dagen.

Het is niet mijn fout, dus waarom zou ik dan zo lang op mijn geld moeten wachten? Het is niet mijn fout, dus waarom zou ik actie moeten ondernemen?

Graag jullie mening hierover.

Met vriendelijke groet,
Henri Mors
[edit - redactie]

1701 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2014 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is een openbaar forum, dus het is niet verstandig uw NAW gegevens te vermelden. Ik heb de redactie gevraagd die te verwijderen.

Uiteraard heeft u gelijk, dat het bedrijf per omgaande dat geld zou moeten terugstorten.

En ze kletsen ook uit hun nek dat ze een termijn van 56 dagen moeten aanhouden. Die termijn heeft betrekking op de periode dat een consument sommige automatische incasso's kan storneren.

Maar ik mag aannemen dat u internet bankiert, dus als ik u was zou ik zelf dat nu nog meteen storneren. Laat ook meteen bij uw bank dat rekeningnummer blokkeren, want dat zal de volgende maand beslist weer fout gaan.

Ik denk dat als u dat niet doet, u nog lang op uw geld moet wachten.

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2014 om 20:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kolder van die 56 dagen, maar inderdaad direct storneren en dan is het probleem opgelost.

gompy2
door gompy2 - Jul 23, 2014 om 20:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Een MOI doen bij de ING, een Melding Onterechte Incasso.

Quote:
Wanneer je geen machtiging hebt gegeven (dus geen handtekening hebt gezet) voor een eenmalige incasso, een doorlopende of automatische incasso dan heb je tot 13 maanden na afschrijving van het geld de mogelijkheid om jouw bank te vragen het geld terug te boeken via de procedure 'Melding Onterechte Incasso (MOI)':
Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft geïncasseerd (de incassant). Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te tonen. De incassant moet beschikken over een geldige machtiging en is verplicht om deze minimaal te bewaren tot één jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging. Als de incassant deze machtiging niet kan tonen, krijg je je geld terug. De procedure wordt in principe binnen 2 weken afgerond.
Een alternatief voor de 'Melding Onterechte Incasso (MOI)' is zelf contact opnemen met het bedrijf dat geïncasseerd heeft en de incasso terug laten draaien.

Bron Consumentenbond.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2014 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Dat laatste heeft de Ts dus al gedaan en dan krijgt ze daar een onzin antwoord. Gewoon storneren en dan blokkeren is het beste en het snelst.

gompy2
door gompy2 - Jul 23, 2014 om 20:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat moet TS ook doen, maar wel degelijk ook een melding doen bij de ING, alhoewel als ik het goed lees wil TS zelf geen actie ondernemen...

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2014 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Dat kan de Ts dus lang wachten.;-)

gompy2
door gompy2 - Jul 23, 2014 om 20:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1
Tjaa, ben er bang voor, alhoewel ik zijn verontwaardiging best kan begrijpen hoor, ik zou net zo boos zijn geweest, maar zou wel gelijk gelijk actie hebben ondernemen.

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2014 om 21:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom een MOI als je gewoon kan storneren?

door 1953 - Jul 23, 2014 om 21:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een woord voor: storneren!

he
door henrimors - Jul 23, 2014 om 21:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat mij om het principe. Als ik een fout maak, maak ik mijn excuses en zorg ervoor dat mijn fout wordt gecorrigeerd. Dat is volgens mij gewoon fatsoen.

Health & Beauty Cosmetics zegt "wij hebben een fout gemaakt, los het zelf maar op". Ik vind dat onfatsoenlijk.

Henri

zoekster
door zoekster - Jul 23, 2014 om 22:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat het bedrijf u nog niet wil terugbetalen, omdat ook als u wordt terugbetaald alsnog zou kunnen storneren.
Snapt u wat ik bedoel? Zij maken het geld aan u over binnen de 56 dagen en vervolgens zou u, als u vals en gemeen was, alsnog de automatische incasso kunnen storneren. En zie het dan maar eens terug te krijgen, denkt dat bedrijf. Je gaat er niet voor naar de rechter.

Dus maak het uzelf en het bedrijf niet zo moeilijk, storneer dat geld, schijnt heel makkelijk te zijn. Heb het zelf nog nooit gedaan, dus geen ervaring mee.

diumenge
door diumenge - Jul 23, 2014 om 22:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dure principes... ik zou toch maar alvast storneren.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2014 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ik denk niet dat die goedgunstigheid van dat bedrijf daar achter zit. Doet mij denken aan Vodafone, daar beweerde de klantenservice ook dat ze iets pas na 56 dagen mochten terugbetalen.

Het komt mij voor dat die verschillende klantenservices een te snelle cursus hebben gehad, waarbij ze niet weten waar ze het over hebben,

zoekster
door zoekster - Jul 23, 2014 om 23:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1

Het is absoluut niet de goedgunstigheid van het bedrijf, het is puur eigenbelang.

Ik zal het nog eens duidelijk maken.

Stel, het bedrijf stort het bedrag op de rekening van TS binnen 56 dagen.

Dat laat onverlet dat die inname van de automatische incasso op de rekening van TS blijft staan. Dus TS heeft ONDANKS de terugbetaling nog steeds (binnen 56 dagen) de mogelijkheid om evengoed te storneren. Dus én geld terug van bedrijf én ook nog eens storneren.

Daar kan dan noch ING noch het bedrijf iets tegen uitrichten. De terugbetaling wordt dan een onverschuldigde betaling, maar laat die nu via een gewone overboeking zijn gedaan en dus als het er echt op aankomt alleen via een rechter terug te vorderen zijn....
Het bedrijf kijkt wel link uit.

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2014 om 23:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1
Hetgeen zoekster schrijft klopt. De termijn van storneren is in de meeste gevallen 56 dagen. Dus als Ts zelf niets doet, binnen die termijn, krijgt deze zijn geld pas na die termijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2014 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ zoekster en gerbera

Dat van die termijnen weet ik.

Maar de verklaring van dat bedrijf aan de Ts dat zij wettelijk gezien dat bedrag pas na 56 dagen mogen terug betalen, klopt van geen kant.

Zij hebben het ten onrechte geïncasseerd en kunnen het per omgaande terugbetalen. Dat de Ts het dan binnen 56 dagen ook nog een keer kan storneren, gaat van kwaadwilligheid uit van de Ts. Als hij dat zou doen, is er inderdaad sprake van een onverschuldigde betaling door het bedrijf. En zullen zij moeite moeten doen om het terug te krijgen.

Maar waar hebben we het hier nu over? Van de rekening van Ts wordt, per abuis volgens dat bedrijf, een bedrag geïncasseerd, dan is het toch compleet normaal dat dat bedrijf het terugstort! Dan begin je toch niet te veronderstellen, dat de Ts dat nog een keer zal storneren?

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2014 om 00:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat ze het wettelijk niet mogen doen is natuurlijk baarlijke nonsens. Dat ben ik volledig met je eens. En ze zouden het meteen moeten terugstorten. Ik legde alleen maar uit wat de gedachtegang van dit bedrijf is.

Ze gaan duidelijk uit van het slechte in de mens. Misschien vervelende ervaringen met Patricia?

ph
door philip36 - Jul 24, 2014 om 08:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het bedrijf heeft geen fout gemaakt maar de klant door uw rekeningnummer op te geven.
Het bedrijf heeft fout pas gezien toen u ging reclameren, toen zagen ze natuurlijk uw naam bij het rekeningnummer staan.
Bij een eenmalige incasso wordt van rekeningnummer afgeschreven ongeacht of de naam erbij correct is.

ph
door philip36 - Jul 24, 2014 om 09:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Vanaf augustus 2014 moet een bedrijf bij een eenmalige machtiging aan de rekeninghouder een berichtje sturen dat er geld van de rekening wordt afgeschreven.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2014 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Dat bedrijf is ook zo'n proepakketjes boer met vervolgzendingen als je niet tijdig genoeg opzegt.

"Toen zagen ze de naam van de Ts bij het rekeningnummer staan"? Dit is dus geen éénnmalige incasso.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2014 om 10:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ook weer een klachtenregen op de klachtenkompas.nl over dit bedrijf. Ik raad storneren en blokkeren toch ten sterkste aan.

ph
door philip36 - Jul 24, 2014 om 11:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 24 jul 2014, 10:19]@philip36

Dat bedrijf is ook zo'n proepakketjes boer met vervolgzendingen als je niet tijdig genoeg opzegt.

"Toen zagen ze de naam van de Ts bij het rekeningnummer staan"? Dit is dus geen éénnmalige incasso.

Afgezien daarvan kun van een bedrijf welke een massa bestellingen per dag verwerkt niet eisen dat ze gaan controleren of het opgegeven rekeningnummer wel van de betreffende klant is.
Een bedrijf neemt hiermee natuurlijk een risico want als die rekeninghouder het bedrag storneert moet het bedrijf nog maar zien om het geld van de echte klant te krijgen.
Veel banken controleren ook niet of rekeningnummer en naam wel bij elkaar horen bij een overboeking naar een andere bank.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2014 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij controleert geen één bank dat.