onlysimply
door onlysimply Apr 28, 2011 om 18:01
Elektronica & tv

Oude foto vast aan glas.

Wie weet een manier om een foto los te krijgen zonder dat die teveel aan het glas blijft vast zitten,
zit nu een bepaald stuk van de foto aan glas vast
alvast bedankt Simply.

21485 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 28, 2011 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Maak allereerst een zo'n duidelijk mogelijke kopie van de foto, die dan nog aan het glas vast zit. Zekerheid voor alles.

Er zijn volgens mij maar twee manieren om ze los te krijgen. Maar schade is nooit uitgesloten.

Eén; Probeer het met DEMI water. Voorzichtig opbrengen [tussen foto en glas] met bhv een wattenstaafje.
Niet te veel en dan rustig even wachten. Voorzichtig los maken en door werken met het water en het wattenstaafje.
Lukt dit helemaal niet dan kunt u de foto met het glas ook in een heel dun laagje DEMI water leggen. Diepte iets meer als de dikte van het glas.

Tweede, met koude.
Leg ijsblokjes op het glas en laat die rustig smelten. De koude van het glas zorgt voor enige krimp. Mogelijk precies voldoende om de foto los te maken.
Eventueel de foto met glas in een plastiek zak doen en dan in de vriezer. Tijdens het "ontdooien" proberen de foto los te peuteren.

Als de foto los is en die is nat dan goed afdrogen met een droge doek en niet ergens tussen leggen om te voorkomen dat de foto gaat kreukelen, dat moet u pas doen als de foto helemaal kurkiedroog is.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Apr 28, 2011 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Poltol, zelf nooit foto's ontwikkeld?
Gewoon in het water leggen en indien mogelijk het glas goed verwarmen.
Immers, in de Do(nkere)Ka(mer) glansde wij zo'n foto op op een glasplaat, of wanneer je de centen had op een glad chromen plaat die verhit kon worden waarbij de foto geglansd van die plaat af sprong.
Het laatste proces na het ontwikkelbad en het spoelbad waarin een heel klein druppeltje lodaline of afwasmiddel om de oppervlaktespanning van het water te breken.

Overigens kan een kopie maken met behulp van een scanner nooit kwaad natuurlijk maar is wel afhankelijk van de dikte van het glas om e.e.a. ook scherp te krijgen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 28, 2011 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor je tip heb et wat nat gemaakt met demi water
en dat ging nogal vlot.Was een foto van mij ouders toen ze 60 jaar gehuwd waren thks Onlysimply.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2011 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader,

Is zeker waar.
Maar dit is toch een omgekeerd proces?
Loopt TS dan niet de kans dat de glans met de afbeelding vervaagt / oplost?

Ik heb wel in een doka foto's ontwikkeld.
Glanzen deden de echte jongens.
De lodaline / afwas truuk is mij wel bekend.

Bedankt voor de hulp ik hoop maar dat TS het voor elkaar krijgt.

Fijn weekend, poltol

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Het verhaal van "grootvader" klopt helemaal!
Ik heb jaren als fotograaf/laborant gewerkt en dit was onze beproefde methode in dergelijke gevallen!

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op donderdag 28 apr 2011, 18:32: Nou Poltol, zelf nooit foto's ontwikkeld?
Gewoon in het water leggen en indien mogelijk het glas goed verwarmen.
Immers, in de Do(nkere)Ka(mer) glansde wij zo'n foto op op een glasplaat, of wanneer je de centen had op een glad chromen plaat die verhit kon worden waarbij de foto geglansd van die plaat af sprong.
Het laatste proces na het ontwikkelbad en het spoelbad waarin een heel klein druppeltje lodaline of afwasmiddel om de oppervlaktespanning van het water te breken.

Overigens kan een kopie maken met behulp van een scanner nooit kwaad natuurlijk maar is wel afhankelijk van de dikte van het glas om e.e.a. ook scherp te krijgen.

De Vrije Vogel

Grootvader was me voor. Ik had het exact zo willen zeggen. En de glans kan zelfs weer helemaal hersteld worden na grondig spoelen in water en de toevoeging van enkele druppels van de opvolger van de onvolprezen lodaline.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@henri_b en @theodorusme,

Even goed terug lezen.
Het "probleem" is inmiddels opgelost.
De foto is los gekomen meld TS.

Fijn weekend, poltol

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nu naar een goede fotograaf er mee en laat een copy er van maken.

Hoe goed ook een scanner is ze kunnen het nooit opnemen tegen een professionele scanner.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2011 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een vastgeplakte foto zoals u. Vrienden hebben eerst een goede foto van de afbeelding gemaakt. Toen zo goed mogelijk van het glas losgemaakt en, van de beschadigde foto ook een foto gemaakt en deze op de computer bijgewerkt, zoals ik ook op een foto cursus geleerd heb,b.v. een lantaarnpaal of huisnummer weg te werken en dit weer een gewone achtergrond te geven. Ik ben 80 plus, en de benamen weet ik niet precies. Maar, ik heb de foto van mij man weer als nieuw teruggekregen. Verder kan ik u niet helpen.