cees60
door cees60 Sep 4, 2014 om 19:48
Computers & telefonie

PC opschoonfreeware

Heb een algemene vraag betreffende het opschonen van de pc. Is Advanced system care een goed programma om dit te doen? Werk nu mer cCleaner en dan nog alleen maar met de cleaner. Is het veilig om ook de registry af en toe mee te nemen? Is er wel een betrouwbaar programma wat veel troep kan verwijderen?

8120 35 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 19:59
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Zowel software van IObit als van Piriform zijn veilig in gebruik, met een beetje gezond verstand.
IObit heeft wel als service 'n 'live update' aan boord, persoonlijk zou ik dit uitschakelen, is niet nodig.

Register opschonen met CCleaner is ook veilig, hij vraagt tenslotte om 'n back-up hiervan te maken, altijd doen natuurlijk (niet dat het nodig is, maar dat terzijde).

valerius-2
door valerius-2 - Sep 4, 2014 om 20:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zolang de boel goed draait is er tot die geen noodzaak om er wat uit te proberen.

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2014 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u wilt opruimen kunt u veilig het programma dat in Windows zit gebruiken, nl schijfopruiming. Daarmee kunt u eventueel ook oude herstelpunten verwijderen en het meest recente punt laten staan. Dan via Start intikken Schijfopruiming en dat programma openen en zijn werk laten doen.
In uw browser kunt u in de regel instellen dat cookies e.d. opgeruimd worden met het sluiten van de browser.
De Crapcleaner is in de regel prima, register opschonen geeft nauwelijks extra ruimte dus kunt u achterwege laten. Anders doen zoals hierboven gezegd wordt nl een back-up van het register maken mocht dat opruimen naderhand toch problemen geven.
Ik doe nooit aan al die opruimprogramma's, maar als u een programma wilt downloaden doe dat dan wel rechtstreeks van de site van de ontwerpers en niet via Softonic o.i.d.
Overbodige programma's kunt u via het configuratiescherm verwijderen.
Na het opruimen kunt u eventueel nog defragmenteren.
Ik zou overigens niet veel aan de pc doen als alles prima werkt.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2014 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cees60,

Het ligt er maar aan wat je onder 'veel troep' verstaat.
Zoals hierboven al aangegeven: als de compu geen problemen geett hoef je niet zoveel/niets te doen.
Je geeft aan dat je (af en toe!!) CCleaner gebruikt. Dat is een vertrouwd programma en ruimt voldoende op.
En ja, die kun je ook het register laten opschonen (al is dat eigenlijk niet nodig; zou het zeker niet te vaak doen).
Een keertje schijfdefragmentatie kan ook geen kwaad.

Met vr.gr.

cees60
door cees60 - Sep 5, 2014 om 19:13
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen bedankt voor de goede raad. Aangezien ik nogal graag e.e.a. uitprobeer (freeware programma's) en daarna weer verwijder blijft er in de registry nogal eens wat "troep" achter.
Die wil ik dan verwijderen. Gevolg is echter wel dat mijn W7 ult machine af en toe niets meer doet. Als ik dan de aan/uit knop omzet (dus uit- en vlak daarna weer inschakel en de machine opstart marcheert alles weer perfekt. Gebruik naast deze machine ook een W8.1 pc. Daar "knoei" ik niet mee.

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2014 om 19:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Minder experimenteren met allerhande dan komen er ook geen problemen....
Als er veel aan vreemde sleutels achterblijft in het register na verwijdering dan is er mogelijk niet goed/niet op de juiste manier verwijderd of heeft u van verkeerde sites die freeware gedownload.
Rommelen met het register zou ik altijd afraden tenzij je precies weet wat je doet, dus weet wat je wel en niet kunt verwijderen.
Dat met die aan/uitknop en hoe ermee omgaan lijkt me ook niet altijd een goed plan.
Gewoon op de normale manier uitzetten en erna op de normale manier weer opstarten en dan zal ook veel wel weer zo zijn als de bedoeling is.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2014 om 20:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@cees60,

.....Aangezien ik nogal graag e.e.a. uitprobeer (freeware programma's) en daarna weer verwijder blijft er in de registry nogal eens wat "troep" achter......
1. Normaal gesproken moet dat geen problemen opleveren.
2. Wil je dit voorkomen dan zou ik een programma verwijderen via Revo uninstaller en bij het verwijderen van een programma kiezen voor optie 4 (=gevorderden) om alle registersleutels te verwijderen. Je moet dan de vetgedrukte sleutels verwijderen.
Let op: soms moet je een sleutel verder openen (= klik op + voor de sleutel) om bij de vetgedrukte te komen.
3. Je kunt ook CCleaner gebruiken om je register (af en toe!!!) eens op te schonen.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Sep 5, 2014 om 23:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Edrick gaf de tip v.w.b Revo Uninstaller, maar wil er nog wat aan toevoegen.

Door middel van Revo kun je ook programma's laten installeren.
Alles wat door het programma wat je wilt gaan installeren op je computer wordt gezet of wat wordt veranderd in het register, wordt gemonitord en gelogd.
"Real-Time monitoring of system changes - during install of programs ".
Die mogelijk er is niet in de gratis versie maar wel in pro versie's.
Op de site die Edrick aangaf kun je nog een verouderde versie downloaden die dat wel doet, ik gebruik dit programma al vele jaren en die mogelijk zit er ook al jaren in en ik meen ook al in die verouderde versie.
"Obsolete version - Revo Uninstaller Pro 2.5.9 (latest 2.x version) "
Die kun je downloaden en installeren van die site, die is meen ik volledig werkend.

V.w.b het gebruik van Ccleaner en het verwijderen van verouderde en loze sleutels in je register, als jij Ccleaner hebt geïnstalleerd zoals het programma het zelf doet, en je veranderd er zelf niets aan, omdat je gewoon niet weet wat je doet schat ik zo in, dan kun je Ccleaner net zo vaak gebruiken als dat je zelf wilt om je register schoon te maken, maar als er niets meer is om schoon te maken haalt Ccleaner ook niks weg uiteraard.

raydep
door raydep - Sep 8, 2014 om 13:02
100 Antwoorden / 1 Vragen

Zonder gedegen kennis van zaken richten cleaners en uninstallers meer narigheid aan dan je lief is en mét gedegen kennis van zaken heb je geen cleaner of third party uninstaller nodig.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 8, 2014 om 15:03
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste cees60,

Advanced system care heb ik enkele jaren gebruikt onder Windows XP en had daar een haat liefde verhouding mee. Waarom?
O.a. omdat de software regelmatig zaken aangaf die het enige tijd daar voor verwijderd had, terwijl mijn activiteiten op de PC daar geen aanleiding toe gaven.
Verder installeert dit programma ook Windows update's, indien de O.S. niet bijgewerkt is. Maar soms gaat dit niet volgens de Windows-regels en krijg je wanneer je de Microsoft Windows-update draait een foutmelding tijdens de (her)installatie van de betreffende update's, nl.: Installatie mislukt. De ellende is dan dat elke keer dat je Microsoft Windows-update draait, je ook weer die update's krijgt die eerder tijdens Microsoft Windows-update mislukt zijn en dit blijft zich altijd herhalen.

Wanneer een niet kosteloos programma dit soort verschijnselen heeft, en ik heb nog niet alles verteld, dan moet het wel zeer goede ander kwaliteiten hebben om het dan nog te blijven gebruiken of in gebruik te nemen en dat bezit het voor mij niet.
Ik heb Advanced system care daarom uiteindelijk verwijderd van mijn PC.

Ccleaner heb ik altijd naast Advanced system care gebruikt omdat het snel schoonmaakt en daardoor zeer goed te gebruiken is na elk bezoek aan een website (Cookie-tracking wordt hierdoor onmogelijk).
Opmerking: "http://www.telegraaf.nl/" pompt maar liefst 100 cookies naar binnen. Absurd maar waar.
Ik heb met Ccleaner nog nooit enig probleem ondervonden en met elke update wordt de cleanercapaciteit uitgebreid. Het is in mijn optiek een weergaloos programma, dat als uithangbord fungeert van een softwarehouse en met de vrije verstrekking van Ccleaner, klanten probeert te trekken.

Succes met je keuze.

Mvg, Hendrik.

gompy2
door gompy2 - Sep 8, 2014 om 16:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 8 sep 2014, 13:02]Zonder gedegen kennis van zaken richten cleaners en uninstallers meer narigheid aan dan je lief is en mét gedegen kennis van zaken heb je geen cleaner of third party uninstaller nodig.
Één ding is duidelijk, jij hebt geen kennis van Ccleaner en de werking daarvan, waarschijnlijk ook nog nooit gebruikt, net als een aantal "raadgevers" ,v.w.b Ccleaner, hier.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 8, 2014 om 16:56
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 8 sep 2014, 16:49][quote=raydep schreef op maandag 8 sep 2014, 13:02]Zonder gedegen kennis van zaken richten cleaners en uninstallers meer narigheid aan dan je lief is en mét gedegen kennis van zaken heb je geen cleaner of third party uninstaller nodig.jij hebt geen kennis van Ccleaner en de werking daarvan, waarschijnlijk ook nog nooit gebruikt.

Correct. Zie het met regelmaat in praktijk, dat systemen traag geworden zijn even CCleaneren en het vliegt weer.

raydep
door raydep - Sep 8, 2014 om 17:07
100 Antwoorden / 1 Vragen

@gompy2. Ik heb idd geen cleaners en dergelijke nodig.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 8, 2014 om 17:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 8 sep 2014, 17:07]Ik heb idd geen cleaners en dergelijke nodig.
Vertel eens hoe doe jij het dan allemaal.

raydep
door raydep - Sep 8, 2014 om 17:23
100 Antwoorden / 1 Vragen

Bij aanschaf van nieuwe hardware installeer ik een os en de benodigde software, maak een image en gebruik de boel tot de hardware defect is. Ik pruts niet met mijn computer, ik gebruik hem. Mocht ik door onoplettendheid/onzorgvuldigheid toch een (sterk) vervuild systeem oplopen dan zet ik de image terug.

gompy2
door gompy2 - Sep 8, 2014 om 17:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 8 sep 2014, 17:23]Bij aanschaf van nieuwe hardware installeer ik een os en de benodigde software, maak een image en gebruik de boel tot de hardware defect is. Ik pruts niet met mijn computer, ik gebruik hem. Mocht ik door onoplettendheid/onzorgvuldigheid toch een (sterk) vervuild systeem oplopen dan zet ik de image terug.
In discussie gaan lijkt me totaal geen optie en ook volstrekt zinloos.
Het maken van een image is het enige zinnige.
Suc6 met jouw manier van "computeren", dat is het enige wat ik je nog wil antwoorden.

raydep
door raydep - Sep 8, 2014 om 18:48
100 Antwoorden / 1 Vragen

Een discussie over cleaners etc is idd zinloos. Het is allemaal rommel maar dat heeft de gemiddelde leek niet in de gaten. Punt.

cees60
door cees60 - Sep 8, 2014 om 19:24
362 Antwoorden / 216 Vragen

Ik heb (en kan dat ook niet) een image gemaakt in het verleden dus daar kan ik niet op terugballen. Wel maak ik af en toe gebruik van systeemherstel. Ik meen te mogen opmerken dat iedereen op zijn eigen manier met een pc om mag gaan. Zou dit item willen afsluiten. Allen dank en groeten van een (halve) digibeet.

gompy2
door gompy2 - Sep 8, 2014 om 19:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=cees60 schreef op maandag 8 sep 2014, 19:24]Ik heb (en kan dat ook niet) een image gemaakt in het verleden dus daar kan ik niet op terugballen. Wel maak ik af en toe gebruik van systeemherstel. Ik meen te mogen opmerken dat iedereen op zijn eigen manier met een pc om mag gaan. Zou dit item willen afsluiten. Allen dank en groeten van een (halve) digibeet.
Cees60
Ooit in het verleden er een videootje van gemaakt...
Klik-> Maken van een systeemkopie.
Even in volledig scherm zetten.
Als je er meer van wilt weten over hoe terug te zetten enz lees ik het wel.
Als je het allemaal wel goed is, suc6 er mee

ta
door tar - Sep 8, 2014 om 21:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=cees60 schreef op maandag 8 sep 2014, 19:24]Ik heb (en kan dat ook niet) een image gemaakt in het verleden dus daar kan ik niet op terugballen. Wel maak ik af en toe gebruik van systeemherstel. Ik meen te mogen opmerken dat iedereen op zijn eigen manier met een pc om mag gaan. Zou dit item willen afsluiten. Allen dank en groeten van een (halve) digibeet.
Beste Cees en andere lezers,

De raad van gompy2 is goud waard!

Een systeemkopie, ook wel image genoemd is essentieel als Windows (goed) beschadigd raakt.
Windowssysteemherstel werkt dan vaak niet...

Met een systeemkopie of image kun je Windows kinderlijk eenvoudig herstellen, zelfs als Windows totaal niet meer opstart!

Het grote voordeel:

1) Met een systeemkopie/image krijg je je oude en vertrouwde werkende Windows weer terug met slechts een paar muisklikken!

2) Je hoeft Windows nooit meer opnieuw te installeren; wat onnodig veel tijd en ergernis is voor de gemiddelde gebruiker.

3) Bij o.a. een zware computer virus/worm-besmetting, kan Windows zichzelf meestal niet herstellen...
Met een systeemkopie/image kan dit wel en is zelfs voor een leek goed te doen!

4) Meestal werken externe systeemkopie/image programma's iets gemakkelijker/beter dan die van Windows zelf.

Acronis True Image is zeker de aanschaf waard!

Wilt u geen geld uitgeven, dan kunt u ook denken aan b.v. het zeer eenvoudige (Engelse) EaseUS Todo Backup Free; zie link:

EaseUS Todo Backup Free

Bewaar de systeemkopie/image ook altijd op een externe harde schijf, zodat de systeemkopie/image nooit beschadigd kan raken door b.v. een virus/worm-besmetting of door een defecte harddisk.

1 Back-Up is geen Back-Up!

Bewaar altijd 2 systeemkopies/images op 2 aparte harddisks, dan is de kans dat er iets misgaat zo goed als uitgesloten.

P.S.

Ik gebruik ongeveer al 10 jaar CCleaner dagelijks om o.a. alle Cookies te verwijderen en ik schoon ook altijd dagelijks het register op!

Nooit, maar dan ook nooit heb ik problemen ondervonden met CCleaner als je de standaard gebruiksinstellingen gebruikt.

CCleaner beschadigt ook het Windowsregister nooit als je de standaard gebruiksinstellingen gebruikt!

Werken aan het Windowsregister is alleen verantwoord als je exact weet wat je doet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2014 om 12:38
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ik benut al jaren Ccleaner naar volle tevredenheid. Ik heb ook gedurende enige tijd Advanced System Care van IOBIT benut maar als al eens gemeld door mij blijkt dat de IOBIT programma's waaronder ook de driverupdate ongewenste bijverschijnselen hebben in de zin van tracking cookies en hoe dan ook het gegeven dat het verwijderen ervan, in zijn geheel dus met alle verwijzingen, vrijwel onmogelijk is en ook niets anders kan dan via nalopen en verwijderen van register sleutels (bij mij op de laptop waarvan ik nu werk uitgevoerd door Symantec/Norton.)

De opmerking van 'raydep' als antwoord op 'lekkerisdat', kan ik niet plaatsen.

De enige manier die er volgens mij bestaat (ik heb automatiseringservaring sedert 1968) is een algehele nieuwe formatteringsslag bij softwareproblemen. Bij hardwareproblemen kan uitsluitend vervangen van de defecte hardware de oplossing zijn.

Regelmatig opschonen en defragmenteren van de harde schijf is wel degelijk zeer zinvol en afgezien van de al genoemde applicaties zoals van Piriform, IOBIT e.e. kan opschonen ook middels windows zelf (via de systeemwerkset) en bovendien ook nog aanmatig door het zelf nalopen en eventueel verwijderen van cookies en tijdelijke bestanden etc.

M.i. is er nog een nadeel met het werken met een image: je bent dan ook alle updates kwijt en de vraag is, zeker als de image 'oud' is of de updates nog wel verkrijgbaar zijn.

ma
door manwijf - Sep 9, 2014 om 14:00
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb al diverse keren CCleaner en schijfopruiming van W7 geprobeerd, het heeft mij helaas niet geholpen om de onvoldoende schijfruimte op de E-schijf te verbeteren. Ik blijf maar een foutmelding hieromtrent krijgen. Geen idee wat ik anders nog kan doen. Ben ook maar een leek...

gompy2
door gompy2 - Sep 9, 2014 om 14:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 9 sep 2014, 12:38]
M.i. is er nog een nadeel met het werken met een image: je bent dan ook alle updates kwijt en de vraag is, zeker als de image 'oud' is of de updates nog wel verkrijgbaar zijn.
Gerrit en Tar. (en ook lekkerisdat \o/)
Ik wil graag even reageren.

@Tar.
Wat jij schrijft over een extern backup programma kan, maar mijn inziens, als je even bezig bent met het backup programma van Windows zelf (7 in mijn geval), dan doe je het na een paar keer b.w.v.s. echt met je ogen dicht.
Voordeel is dat je er op elke Windowsmachine mee terecht kunt waar de huidige Windowsversie's op geïnstalleerd zijn, men hoeft niet speciaal een extern back-up programma te hebben om er mee te kunnen werken.

@gerritaltena.

Het werken met images is geen nadeel, als je v.w.b het maken van je images maar met de tijd mee gaat.
Ik zal het uitleggen wat ik bedoel.

Als men met Windows een back-up maakt, zeg op een externe HD, dan maakt Windows altijd een map aan met de naam "WindowsImageBackup" en daar kijkt Windows altijd naar of die er is.
Is die er niet dan wordt dus die map aangemaakt met daarin nog een map met de naam van de computer, in mijn geval dus "Gompy".
Die map WindowsImageBackup kun je ook gebruiken als je daarin een image/backup van een andere computer of laptop wil zetten, mits die naam maar anders is als de eerste.

Wat doe ik nu en wat heb ik gedaan.
Na de eerste keer installeren van Windows, inclusief het installeren van alle update's, service-packs, drivers en alle toeters en bellen die er toen nodig waren op dat moment, heb ik een image gemaakt en op mijn externe schijf gezet.
Laten we die de "Oer-image"noemen.
Een Windows installatie zonder enige vervuiling of wat dan ook, die dus in de map WindowsImageBackup staat, ook voor mijn laptop.
Die WindowsImageBackup map heb ik hernoemd naar de datum van installatie, die heb ik er gewoon aan toegevoegd, (WindowsImageBackup-2-Jan-2014) en wordt niet meer herkent door Windows.

Daarna ben ik begonnen met het installeren van allerlei programma's en weet ik veel niet allemaal, heel veel dus en allemaal op mijn C (root) schijf.
Toen dat gedaan was heb ik daar ook weer een image van gemaakt, en Windows maakte weer keurig weer een map aan met de naam "WindowsImageBackup", met de computerbackup er in van dat moment, en ook weer hernoemd (WindowsImageBackup-25-Mrt-2014) en Windows doet er ook niks meer mee.

Dit heb ik nog 1 keer gedaan in een later stadium en ik heb dus in feite 3 back-ups waarvan 2 met andere map-namen.

We weten allemaal dat Windows continu bezig is met het updaten/stoppen van lekken dus we krijgen geregeld update's voor het programma.
De laatste back-up gebruik ik steeds weer om te updaten, met die eerste 2 doe ik niets.
Wat ik doe is 1 keer in de maand een update van mijn image maken, voor PC en laptop.
Met een goeie 15 minuten is Windows er mee klaar en ik hoef er niets om te laten.
Bij het updaten van de image worden de bestaande images overschreven en heeft men er geen omkijken meer naar.

Gebeurd er nu iets naars met mijn systeem van PC of laptop, en is een herinstallatie nodig dan pluk ik de laatste backup van mijn externe HD en zet die weer terug, ik mis dus maar van maximaal 1 maand update's van Windows.
Wil ik weer terug de "oer-versie" installeren dan hernoem ik de map "WindowsImageBackup" even in iets anders, de map WindowsImageBackup-2-Jan-2014 hernoem ik weer terug in WindowsImageBackup, en Windows herkent de image-back-up map weer en kan die image weer terug zetten indien ik dat wil.

Wat ik nog wel apart doe is wekelijks een back-up maken van mijn browser (Firefox met enorm veel toegevoegde toeters en bellen) en Thunderbird, en dat doe ik met Mozbackup en die zet ik ook apart en wordt 1 keer in de maand op de externe HD gezet.
Mijn adressenbestand en wachtwoorden in Thunderbird en Firefox wisselen nog al eens en ik zou niet graag willen meemaken dat die verloren gaan.

Al met al ben ik per maand een klein half-uurtje bezig waarbij ik alleen bij Mozbackup even goed oplet, de rest gaat na een paar keer klikken vanzelf en ik krijg een melding als het klaar is.
Dat is dus voor alles wat op mijn C schijf staat, systeem-software en alle programma's waar ik mee werk.

Ik heb fysiek 2 verschillende harde schijven, 1 (C) en 2 (D en E)
Op mijn andere schijf (2) staat van alles en nog wat ik gebruik aan documenten, formulieren, muziek, films en noem het maar op.
Daar maak ik ook 1 keer per maand back-ups/synchronisaties van naar de externe HD of Cloud maar dat doe ik met het programma Syncovery, maar er zijn genoeg (gratis) programma's die dat doen.
Externe HD (behuizing) is 500GB, gratis Cloud opslag is een paar honderd GB, voor nop.
Klik-> Free Cloud Storage

gompy2
door gompy2 - Sep 9, 2014 om 14:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op dinsdag 9 sep 2014, 14:00]Heb al diverse keren CCleaner en schijfopruiming van W7 geprobeerd, het heeft mij helaas niet geholpen om de onvoldoende schijfruimte op de E-schijf te verbeteren. Ik blijf maar een foutmelding hieromtrent krijgen. Geen idee wat ik anders nog kan doen. Ben ook maar een leek...
Als je op Start klikt, en dan in het vakje gelijk daar boven Schijfopruim typt, zie je bovenin dat venster bij Programma's 1, het woord Schijfopruiming staan.
Daar klik je op. Er opent zich dan een venstertje met de vraag welk station je wilt opruimen.
Als je E aangeeft zie je dan wat in de prullenbak aldaar?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 9, 2014 om 16:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=raydep schreef op maandag 8 sep 2014, 17:23]Bij aanschaf van nieuwe hardware installeer ik een os en de benodigde software, maak een image en gebruik de boel tot de hardware defect is. Ik pruts niet met mijn computer, ik gebruik hem. Mocht ik door onoplettendheid/onzorgvuldigheid toch een (sterk) vervuild systeem oplopen dan zet ik de image terug.
Installeren van 'n os is 20 minuutjes werk. Bij 'n (oude) image zul je de meeste software alsnog moeten updaten, kun je het net zo goed even opnieuw installeren.

gompy2
door gompy2 - Sep 9, 2014 om 16:18
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 9 sep 2014, 16:01]
Installeren van 'n os is 20 minuutjes werk. Bij 'n (oude) image zul je de meeste software alsnog moeten updaten, kun je het net zo goed even opnieuw installeren.
We hebben het er al eens vaker over gehad lekkerisdat, het opnieuw installeren van een schoon Windows systeem kost je 20 minuten, klopt.
Vervolgens ben je úúúren en dagen bezig om alles weer te installeren en af te regelen zoals het was voor die tijd, aan update's, programma's en noem het maar op.

Bij een maandelijks uitgevoerde systeembackup, wat ik doe met een paar muisklikken, voor de rest gaat het vanzelf, en herinstallatie daarvan, ben ik een 15 minuten kwijt, dan even de Windows-update's uitvoeren van die maand en met een 20 minuten heb ik een totaal complete nieuwe installatie, en klaar ben ik, jij écht niet hoor.

Ik lees dat je best wel veel kennis en inzicht van zaken hebt, daarom kan ik niet zo goed vatten waarom je steeds aan je mening vast blijft houden, maar uiteraard mag je dat beslist hoor... ;-)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 9, 2014 om 16:48
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 9 sep 2014, 16:18]
Vervolgens ben je úúúren en dagen bezig om alles weer te installeren en af te regelen zoals het was voor die tijd, aan update's, programma's en noem het maar op.

Bij een maandelijks uitgevoerde systeembackup, wat ik doe met een paar muisklikken, voor de rest gaat het vanzelf, en herinstallatie daarvan, ben ik een 15 minuten kwijt, dan even de Windows-update's uitvoeren van die maand en met een 20 minuten heb ik een totaal complete nieuwe installatie, en klaar ben ik, jij écht niet hoor.
Een image-back-up is ook een geweldig fenomeen wat snel en voortreffelijk werkt. Vooral doen (aanrader voor iedereen), bij 'n crash kun je na 'n paar minuten weer verder.

Mijn kennis qua computers is iets toegenomen *kuch* (lees; ben eindelijk voorzichtiger geworden). Dat ik het nu voor elkaar krijg, Windows langer dan 2 jaar te draaien (voor 5 jaar terug haalde ik meestal het jaar niet).
Dat ik voor mijzelf besloten heb geen tijd meer te steken in het maken van back-ups* (voor -bijna- ieder ander raad ik mijn werkwijze ook af!). Deze 'bespaarde tijd' bewaar ik voor een schone installatie. Wat inderdaad wat werk kost. Als je dat beetje bij beetje doet valt het wel mee, daarbij heb ik 'n overzicht met linkjes zodat ik de benodigde software niet meer hoef te zoeken, scheelt ook veel (en handig als je bij andere bent).

*disclaimer; e-mail laat ik online bewaren (back-up zonder iets te hoeven doen, dit raad ik iedereen aan), favo's in FF back-up ik handmatig en foto's (10 duizenden) sla ik extern (dubbel) op en sommige ook in de cloud.

gompy2
door gompy2 - Sep 9, 2014 om 18:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 9 sep 2014, 16:48]
Dat ik voor mijzelf besloten heb geen tijd meer te steken in het maken van back-ups* (voor -bijna- ieder ander raad ik mijn werkwijze ook af!). Deze 'bespaarde tijd' bewaar ik voor een schone installatie. Wat inderdaad wat werk kost. Als je dat beetje bij beetje doet valt het wel mee, daarbij heb ik 'n overzicht met linkjes zodat ik de benodigde software niet meer hoef te zoeken, scheelt ook veel (en handig als je bij andere bent).

Ben ik weer mijn grote vriend lekkerisdat ;-)

Tijd er in steken?
Wèlke tijd?

Je typt bij Start het woord "backup" , dan zie je bovenin "Een back-up van uw computer maken"
Dáár klik je op, dat is dus klik nummer 1
Dan zie je staan "Een systeemkopie maken" , daár klik je op, dat is dus klik nummer 2.
Als je een externe harde schijf hebt aangesloten die bekend is bij Windows geeft ie die vanzelf aan waar die systeemkopie naar toe moet.
Je klikt dan op "Volgende", dat is dus klik nummer 3.
Dan vink je aan van welke schijven er in de back-up opgenomen moeten worden.
Dat is "naamloos station (systeem) en C (systeem), staan meestal al aangevinkt, de geschatte grootte van de backup wordt aangegeven, in mijn geval zo'n 44 GB omdat ik zoveel geïnstalleerd heb, en ik heb zojuist als proef een kopie gemaakt, iets meer als 32 minuten in totaal voor een gehele systeemkopie, en ik heb er verder niets meer aan hoeven te doen of er op moeten letten.

Ik heb ook geen herstelpunten, is bij mij niet nodig, gaat het ooit mis dan zet ik de laatste systeemkopie terug, het duurt iets langer dan een systeemherstel, maar ik ben er zeker van dat het systeem dan werkt, zonder eventuele rotzooi.
En dan klik je op "Volgende".
Dat is dus klik nummer 4.
Dan klik je op " Back-up starten, en het is gaan met die...juist..
En voor de rest hoef je niets meer te doen lekkerisdat, het gaat helemaal vanzelf, uit zijn zichzelf, en je hoeft nergens meer op te letten, mooi hè?
Voor 5 keer klikken heb jij een systeemkopie die klinkt als een klok, simpel hè?

En?
Vertel jij nu eens jouw martelgang lekkerisdat?
Ik ben gek op horrorverhalen namelijk hahaha

cees60
door cees60 - Sep 9, 2014 om 19:34
362 Antwoorden / 216 Vragen

Ik zie dat mijn vraag nogal wat heeft "losgemaakt". Ga de tip van gompy2 en tar eens wat verder bekijken en Easeus tb installeren. Moet echter een paar dagen weg. Kom eind v.d.week hierop terug. Groeten en dank.

ma
door manwijf - Sep 10, 2014 om 08:55
574 Antwoorden / 1 Vragen

@gompy2
Ik zie dan dat er niets in de prullenbak zit. Er valt niets op de ruimen lijkt het, maar ik krijg wel steeds de melding dat er onvoldoende schijfruimte is op HP-tools. Ik zie ook zo'n grote rode balk met de melding dat bijna alle geheugenruimte op is. De prullebak wordt sowieso dagelijks geleegd. Ik heb overigens ook de C-schijf opgeruimd met dit programma. Ik heb geen inzicht in welke programma's en/of update's ik zou kunnen verwijderen.

gompy2
door gompy2 - Sep 10, 2014 om 09:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Manwijf ik hoop dat je me vertrouwt.
Ik laat je een tooltje downloaden, het heet Free Disk Usage Analyzer.
Daarmee kun je bekijken welke mappen het meest bevatten en wat het gebruik van je harde schijven zijn.
Klik-> Free Disk Analyzer

Bron, klik-> Extensoft

ma
door manwijf - Sep 10, 2014 om 10:46
574 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk!
Ik zal het gelijk proberen!

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 11:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@manwijf,

OT
Je kunt beter zelf een vraag stellen dan in andermans topic 'in te breken'; dat houdt alles een beetje overzichtelijker.

Met vr.gr.

ma
door manwijf - Sep 10, 2014 om 11:19
574 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt hoor. Het was ook eigenlijk niet de bedoeling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2014 om 11:45
16860 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=cees60 schreef op donderdag 4 sep 2014, 19:48]Heb een algemene vraag betreffende het opschonen van de pc. Is Advanced system care een goed programma om dit te doen? Werk nu mer cCleaner en dan nog alleen maar met de cleaner. Is het veilig om ook de registry af en toe mee te nemen? Is er wel een betrouwbaar programma wat veel troep kan verwijderen?

En dit was de vraag!