pe
door petrus2 Feb 5, 2014 om 10:39
Garantie & verzekeringen

PGB declaratie

Voor mijn moeder heb ik al jaren het declaratieformulier ingevuld. Nu is er een fout gemaakt betreffende het 1e kwartaal door ons.Er is slechts de helft ingevuld van wat er uitbetaald is. Nu willen we dat graag opeen nieuw formulier corrigeren, mar dat kan niet volgens het Zorgkantoor Friesland? We moeten nu 12 maal 2 declaratieformulieren opsturen, het zorgovereenkomstmodel van 6 A4 tjes en alle bankafschriften. Dat is samen een pakket van 30 papieren. Nadat we al net een formulier opnieuw moesten opsturen omdat een handtekening niet herkend werd,begint me het te allemaal iets te irriteren. De fout is misschien wel bij henzelf gemaakt namelijk. Vorig jaar heb ik het totaaloverzicht ook al eens laten corrigeren door het ZOrgkantoor omdat we teveel overhielden van het budget. Dan ben je eerlijk een geef je aan dat dit niet klopt. Er werd overigens heel netjes een correctie opgestuurd zonder probleem. Waarom doet men zo omslachtig als het gaat om een correctie van de budgethouder en wordt en grote misrekening van hun kant afgedaan als foutje bedankt? Het probleem is ook nog eens dat er door de slechte financiele situatie van mijn moeder (AOW zonder extra pension) in datzelfde1e kwartaal van 2013 gen totaalbedrag kon worden overgamaakt in 1 keer naar de zorgverlener,maar dat dit later contant is betaald. Dit restbedrag is dus niet meer aan te tonen op een bankafschrift. Ook in het 2e kwartaal is er 2 maanden later pas uitgekeerd vanwege dezelfde financiele problemen. Nu wordt het misschien een extra probleem als men het 1e kwartaal niet gaat goedkeuren omdat dit niet op een bankafschrift vermeld stond als totaal. Alle declaratieformulieren zijn echter wel volledig en ondertekend. Hoe kan men dit probleem nog oplossen. Heeft iemand daar ervaring mee. Het restbedrag wat terugbetaald moet worden is namelijk te hoog geworden vanwege het ontbreken van het 1e kwartaal op het terugbetalingsformulier van Het Zorgkanttor. Dit is niet te betalen door mijn moeder. Wat zijn haar rechten in deze? Alvast bedankt voor de info.

3497 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2014 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dan 30 papieren op moet sturen om het in orde te krijgen, zou ik dat maar doen. Tenslotte hebt u de fout gemaakt. Dat een fout van hun kant simpel hersteld kan worden is niet relevant.

Ik mag toch aannemen dat uw moeder een kwitantie heeft van die contante betaling van verleden jaar.

Zet een toelichting op papier over die afwijkende betalingen.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2014 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is het verstandiger de SVB het beheer van het budget te laten doen.

Lees hier

pe
door petrus2 - Feb 7, 2014 om 21:25
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 6 feb 2014, 19:15]Als u dan 30 papieren op moet sturen om het in orde te krijgen, zou ik dat maar doen. Tenslotte hebt u de fout gemaakt. Dat een fout van hun kant simpel hersteld kan worden is niet relevant.

Ik mag toch aannemen dat uw moeder een kwitantie heeft van die contante betaling van verleden jaar.

Zet een toelichting op papier over die afwijkende betalingen.

Ja, ik heb niet veel keuze heb ik al wel door. Wat een papieren logge boel zeg in dit land. Een papierdossier opsturen met ongeveer 30 A4'tjs omdat er 1 foutje is gemaakt is toch wel weer typisch Nederland. Met 1 simpele correctie op papier is het te verbeteren. Het vervelende is ook nog eens, dat ze vragen om een kopie van de Zorgovereenkomst. Die is al wel zeker voor de 3e keer naar hen verstuurd. Ik heb telefonisch al 2 maal aangegevn dat ik daar helemaal geen zin meer in heb en dat ze zelf hun zaakjes ook op orde moeten hebben, maar je staat machteloos tegen zo'n apparaat. Een kwitantie vand e contane betaling is niet gedaan, omdat de zorgverlener een familielid is en dit infoirmeel is gedaan. Achteraf niet handig, maar ik heb geen idee hoe ik een bewijs moet verkrijgen van dat familielid als die contant uitbetaald wordt? Ik zal naast de Zorgovereenkomst, alle declaraties en de bankafschriften inderdaad maar een toelichting geven over die contante betalingen en de afwijkende uitbetaling, die voortvloeien uit het feit dat mijn moeder gewoon simpelweg vaak niet genoeg geld heeft op bepaalde periodes in de maand (bv. net na de huurbetaling, gasafrekening) om een uitbetaling van PGB gelden te doen. Telefonisch gaven ze al aan dat ze toch in ieder geval zo veel mogelijk bewijs willen zien. Ik ben benieuwd.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2014 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De PGB gelden worden toch vooruit aan haar overgemaakt? Ik lees dat er van die PGB ook nog een vrij te laten bedrag is, wat niet verantwoord hoeft te worden.

pe
door petrus2 - Feb 8, 2014 om 18:22
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 7 feb 2014, 21:32]De PGB gelden worden toch vooruit aan haar overgemaakt? Ik lees dat er van die PGB ook nog een vrij te laten bedrag is, wat niet verantwoord hoeft te worden.

Ja, dat klopt inderdaad, maar de wisselwerking met betaling van de huur, ziektekosten en de uitbetaling van PGB loopt altijd precies verkeerd. Tevens wordt er nu verlangd dat er een bedrag van 3300 moet worden terugbetaald ipv 2500. Die extra 800 euro kunnen echt niet opgehoest worden, omdat die zijn uitbetaald, plus nog eens het feir zoasl juist aangegeven in de eerste zin. Ben nu druk bezig om het bedrag van van 800 te kunnen verantwoorden voor haar. 450 staat nog op een bankafschrift, dus dan blijft er nog 350 over om te verantwoorden. Dat bedrag is contant betaald. Volgens de helpdesk van de PGB, mag dit niet. Nu wil ik een factuur maken met daarop dat resterende bedrag en haar stempel van betaling, dus met terugwerkende kracht over die periode begin vorig jaar. Ik weet niet of dat rechtsgeldig is, maar volgens is het dan aantoonbaar. Ook staan op de standaarde declaratieformulieren alle juiste bedragen en de handtekeningen van haar. Het gaat nu dus vooral nog om het afwikkelen met een factuur. Erg omslachtig allemaal als je het mij vraagt. Ik snap best dat ze frause willen voorkomen, maar met kopieen van betalingen bewijs je helemaal niets. Als je dan echt zo wantrouwig bent als Zorgkantoor, ga dan eens echte controles uitvoern, zodat iedereen er baat bij heeft. Ondertussen heb ik een moeder die hierdoor in de stress zit (terwijl ze juist een indicatie heeft voor haar lichamelijke en ook psychische aandoeningen) Bedankt voor de hulp in ieder geval hier.Ikga druk aan de slag met die standaard factuur. Laatste kans denk ik.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2014 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat familielid, wat de contante betaling heeft ontvangen, kan nu toch ook nog een kwitantie afgeven. Niet antedateren, maar daarop gewoon de feiten vermelden.

Ik heb dan en dan voor de geleverde werkzaamheden op dan en dan, zoveel ontvangen.

Moet toch geen probleem geven voor dat familielid, behalve als die het zwart wenst te houden.

Het is een wonderlijke zaak die pietluttigheden. Regelmatig lees je in de krant dat die zogenaamde PGB bureautjes voor duizenden euros frauderen en daar krijgt men haast geen vinger achter.

En hoe staat het met het vrij te laten bedrag, wat niet verantwoord hoeft te worden?