ja
door jantje781 Jul 13, 2015 om 17:42
Geldzaken & recht

Servicekosten studentenkamer

Hallo,

Ik woon sinds 1 januari 2014 op een kamer in Utrecht wat verhuurd wordt door 4-freedom. Nu heb ik recent (10 juli 2015, wettelijk te laat dus) de servicekosten ontvangen van het kalenderjaar 2014. In mijn kamer lopen 2 centraleverwarmingsbuizen die ervoor zorgen dat het in mijn kamer minimaal 20 graden is, ik hoef dus nooit mijn verwarming aan te zetten en verbruik dus ook geen gas. Na drie maanden zijn hier ook meters op geïnstalleerd. Deze meters moeten dus aantonen dat ik niks gebruikt heb. Uit de afrekening blijkt dat ik toch nog voor 180 euro heb verbruikt...
Daarnaast hebben ze ineens de internetrekening zonder waarschuwing of bericht met bijna 260 euro verhoogt! Iets waar ik heel erg van schrok.
Ik krijg nog steeds geld terug omdat ik veel te veel heb betaald blijkbaar dus helemaal de rekening afwijzen is ook geen optie. Is er iets wat ik kan doen om alsnog deze kosten terug te krijgen?
alvast bedankt voor de moeite

1915 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ho
door hopetobehelping - Jul 13, 2015 om 17:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste jantje781,

kunt u aangeven wat voor meters er bij u op de verwarming geïnstalleerd zijn ?
De € 180,- is het bedrag gebaseerd op de standen van deze meters (of wordt aan iedereen nog een vast bedrag in rekening gebracht ? )?

Wat bedoelt u met 'de internet rekening' ? Huurt u ook een internet aansluiting en is daarvoor de prijs met € 260,- verhoogd ? Wat was de prijs en wat is deze nu ?
€ 260,- is een fors bedrag (als € 260,- per jaar is dan is dat bijna € 22,- per maand extra).

ja
door jantje781 - Jul 13, 2015 om 18:01
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

beste hopetobehelping,

Deze meters zijn geïnstalleerd op de radiator en meet met een warmte-eenheid, die voor mij onduidelijk is. deze meten denk ik de warmte van de radiator zelf.
De 180 euro zijn variabele kosten, ik betaal een ander deel voor de algemene kosten en dat is berekend aan de hand van m'n kameroppervlakte. de 180 euro is dus puur gebaasserd op die meter.
de enige omschrijving die ik krijg van de internetkosten is 'internet'. Ik betaal 6 euro per maand aan deze post en krijg daar 1 glasvezelaansluiting voor terug op mijn kamer. de 260 euro komt bovenop de 6 euro per maand die ik al betaald heb. qua maandelijkse service kosten is niks verandert dus volgend jaar zal er weer zo'n rekening verschijnen.

diumenge
door diumenge - Jul 13, 2015 om 18:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Je kan die meters toch uitlezen? Dan zie je vanzelf of er verbruik is geregistreerd.

ho
door hopetobehelping - Jul 13, 2015 om 19:08
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste jantje781,

ik ga er vanuit dat u van die € 180,- een rekening heeft gekregen waarop de standen van de warmtemeters vermeld staan (als dat niet zo is vraag er dan om).
Wellicht helpt de volgende link u nog om de warmtemeters te controleren (of het klopt bij wat u in rekening wordt gebracht). Klik hier, of neem anders contact op met het bedrijf dat de meters geplaatst heeft en vraag hoe u zelf de standen op de warmtemeters kunt controleren.
Kloppen de standen niet met wat u in rekening gebracht is dan moet u uiteraard bezwaar maken tegen de rekening.
Er zijn verschillende soorten warmtemeters, sommige werken op basis van verdamping en anderen op basis van temperatuurverschil tussen de radiator en de omgeving. Dat kan altijd een kleine onterechte uitslag van de warmtemeter geven maar een bedrag van € 180,- is wel heel erg hoog als u de verwarming nooit aan heeft staan.
Mochten de standen die u in rekening zijn gebracht overeenkomen met de daadwerkelijke meterstanden dan kunt u aangeven dat u vermoed dat uw warmtemeters niet correct werken (tenzij uw warmtemeters op basis van verdamping werken) en verzoeken om ze te vervangen, na te laten kijken. Als uw warmtemeters op basis van verdamping werken dan hangen ze hopelijk niet te dicht bij de verwarmingsbuizen die door uw kamer lopen.

Voor wat betreft de verhoging van 'internet', dat is wel bijzonder veel in vergelijking met het maandbedrag van € 6,- dat u nu betaalt. Wat staat daarover in uw huurovereenkomst ? Heeft uw verhuurder een reden gegeven voor deze verhoging ? Wat krijgt u nu extra voor die bijna € 22,- per maand van uw verhuurder ?



uwjurist
door uwjurist - Jul 14, 2015 om 10:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen
0

Verhuurder is te laat met de servicekostenafrekening (dat moet inderdaad binnen 6 maanden na afloop van het desbetreffende kalenderjaar). Maar dat wil niet zeggen dat u deze dan niet geldig zou zijn. Wel hebt u recht op inzage in de werkelijke kosten / achterliggende nota's en is een procedure bij de huurcommissie mogelijk. En vanwege de te late afrekening mag men de servicekosten nu niet verhogen.
Vraag verhuurder dus om tekst en uitleg en inzage in de nota's en ga vervolgens zo nodig naar de huurcommissie.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ja
door jantje781 - Jul 14, 2015 om 21:15
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik heb inmiddels contact met mn huisbaas gehad. er blijkt een fout gemaakt te zijn met het opstellen van servicekosten. er is een abbonement afgesloten bij Tele2 voor 21 euro per kamer voor het internet. Kunnen zij nu zomaar die extra kosten op mij verhalen terwijl zij eengrote fout hebben gemaakt?
Voor het gas ben ik inmiddels in contact met de leverancier van de meters en wacht ik hun antwoord nog even af voordat ik daar verder op in ga bij mijn huisbaas.

ho
door hopetobehelping - Jul 14, 2015 om 21:31
1289 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste jantje781,

als het niet in uw huurovereenkomst staat dan kan de verhuurder uiteraard niet zomaar een abonnement met Tele2 afsluiten en dat dan bij u in rekening brengen.
Ik zou als ik u was de verhuurder vragen op basis waarvan men meent om een abonnement van Tele2 bij u in rekening te mogen brengen.
U betaalde toch al voor een internet aansluiting ( € 6,- ) per maand ?

ja
door jantje781 - Jul 14, 2015 om 21:41
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het huidige abbonement is verkeerd berekend. het had 21 euro per maand moeten zijn maar in mijn contract staat 6 euro per maand. het blijft dus het zelfde abbonement maar nu 15 euro duurder door een fout van hun

uwjurist
door uwjurist - Jul 15, 2015 om 10:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is vervelend voor u, maar men mag en moet zelfs de werkelijke kosten in rekening brengen. Zo werkt dat bij servicekostenvoorschotten. Voor het stoken krijgt u immers geld terug, dat zou dan ook niet het geval zijn.
Gezien het grote verschil en hun vergissing ben ik van mening dat verhuurder wel een gebaar zou mogen maken (het afgelopen bijv. 5 euro korting per maand), maar afdwingen kunt u dat niet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer