ma
door mariaa Aug 11, 2014 om 09:07
Geldzaken & recht

Spoed hulp bij rechtzaak; 8 jaar afwijzing wajong uwv

Ik ben een 38 jarige vrouw uit noord nederland en ik zit in een heel langslepende en ingewikkelde kwestie verwikkeld met het uwv. Ik heb mij destijds onwetend en groen als gras de slangenkuil ingedonderd en ben nu bijna 8 jaar verder en totaal murv en gedesillusioneerd.

Het zit zo: Ik heb een dossier liggen, die na zoveel jaar eindelijk compleet is, vanaf dat ik dertien jaar ben. De rode draad is eigenlijk vrij simpel. Er is vanaf toen al sprake van vermoedelijke persoonlijkheids problemen, zoals borderline, maar omdat ik nog te jong was destijds, hebben ze geen keiharde diagnoses kunnen en mogen stellen. Door de jaren heen bleef deze stelling terug komen en steeds zekerder. Er kwamen stellingen bij zoals adhd, paniekstoornis, ocd, depressies, post traumatisch stress, en ga zo maar door. Het ene dossier had de focus op het een, het andere weer op het andere. En dan moet je je voorstellen dat ik een enorme antipathie had tegen alles wat hulpverlening of psychiatrie heette. Met name, of vooral wellicht, door de houding van mijn ouders die hun handen vol hadden aan een broer met adhd, die overigens wel officieel gediagnosticeerd werd van jongs af aan ( verschilletje van sekse welke destijds nog niet zo uitgekristalliseerd was als vandaag de dag) en daarbij een poos uit huis geplaatst is. Hun gevecht en hun tafel gesprekken hebben mij gevormd en mij doen besluiten heel ver van deze poppenkast vandaan te blijven. Onwillekeurig hebben mijn ouders hiermee mijn kans op eerlijke behandeling soort van richting gegeven.

Enfin, ik was een moeilijke puber, om het maar zo te stellen. Ik zocht elke denkbare grens op, ging met groen, blauw en roze haar het leven door, en zette me zo veel mogelijk af tegen alles waar maar tegen af te zetten viel. Ik liet me volpiercen en tattooëren en zou mijn eigen plan wel trekken. Ik was een getraumatiseerd meisje. Ik was misbruikt op mijn tiende, en elfde, en mijn pubertijd stond bol van verkeerde vriendjes, misbruik, drugs, seks, rock en roll en spijbelen. En als iemand voorzichtig opperde dat ik wellicht eens in therapie zou moeten of met iemand zou kunnen gaan praten, dan stond ik per direct op mijn achterste poten. Maar ik werd steeds ongelukkiger, en waar mijn leeftijdsgenootjes door gingen leren, bleef ik achter. De grote mond die me altijd overal leek te brengen, begon mij ongeluk en verdriet te bezorgen. Ik bleef zitten, en nog eens en ik zakte in een diepe depressie en deed mijn eerste suïcide poging. Er werd hulpverlening opgestart, gesprekken gevoerd met school, overplaatsing,medicijnen, maar het mocht niets baten. Ik was een puber en overspannen luidde het verdict. Later bleek uit een psychologisch onderzoek dat ik hoogbegaafd ben, maar dit is nooit erkend dan wel opgepakt door zowel mijn ouders niet als de school niet. Ik zakte van het atheneum af naar de mavo en bleef onderweg nog een paar keer zitten en haalde zonder naar school te zijn geweest met het schaamrood op mijn kaken mijn mavo diploma. Ik ging uit huis, probeerde de havo nog een keer, maar toen bleek ik zwanger. En daarna werd niks meer zoals het was. Was mijn leven eerst een ongeorganiseerd zootje? Het kwam er nu echt op aan. Geen drugs, geen drank, een huisje regelen, zorgen dat er centen kwamen, en die foute relatie maar eens voor eens en voor altijd een halt toe roepen. Het was een proces, maar het moederschap haalde het beste in mij naar boven. Mijn dochter werd mijn reden om elke morgen op te staan, en ik kreeg weer een doel

6784 43 Rapporteer

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 09:51
15 Antwoorden / 2 Vragen

Maar helaas, het leven als alleenstaande tienermoeder zonder opleiding en met een uitkering is geen fairytale, was het leven maar zo'n feest. Ik was ontzettend eenzaam en probeerde uit man en macht die cirkel te doorbreken, maar ik was te jong, te onervaren en te beschadigd. De relatie met mijn ouders hing aan een zijden draadje en in feite stond ik er helemaal alleen voor. Niemand die mij ooit had ingelicht over het bestaan van zoiets als een wajong, if only i knew then what i know now. Want dan had mijn leven er heel anders uitgezien, zoveel is wel duidelijk. Want ik sappelde door, probeerde hier en daar wat opleidingen, en omdat ik redelijk intelligent ben en vrij goed kan lullen, begon ik altijd met een vliegende start en was ik veelbelovend. Maar dat duurde nooit meer dan een paar dagen, met geluk een paar weken, en dan was de rek er alweer uit. Ik had zo nu en dan nog eens therapie. Soms bij een maatschappelijk werkster omdat dat laagdrempeliger was, soms bij een officiele therapeut, soms sprak ik alleen op regelmatige basis met mijn huisarts, maar er kwam nooit iets echts van de grond. Met name, en dat realiseer ik mij nu, omdat mijn intelligentie mij enorm in de weg zat en ik altijd gewend was alles weg te beredeneren. Bovendien had ik een vader die in het vak zat en mij altijd met de dsm om de oren wapperde en een broer die pas écht wat mankeerde, dus ik was gewoon 'lastig'. En zo heb ik me dan ook gedragen én gevoeld al die jaren. Een lastig kind, lastige puber, en lastige volwassene. Dat ik ziek was, dat wilde er niet in. Er waren ook niet veel mensen die dat a durfde te opperen, of b die met mij een dusdanige band hadden dat ik dat ook daadwerkelijk aan wilde nemen.. Ik was eigenwijs genoeg, en had bovendien met alles en iedereen kortstondige en oppervlakkige relaties. Uit zelfbescherming, en uit onmacht. Ik had mijn kind, en dat was de regen van mijn bestaan. En toen ontmoette ik mijn huidige man. Om dit verhaal even samen te vatten, hij is een stuk ouder, was bijna zijn wilde haren kwijt toen hij mij leerde kennen, en begon zijn carrière in de zomer van onze liefde. En ik stond erbij en keek ernaar. We wilden onze liefde bekronen met nog een kindje, en dochter nummer twee volgde. En toen kwam er een enorm lijk uit de kast. Meneer bleek een faillissement te verzwijgen tegenover mij uit schaamte maar kon er niet langer omheen. We lazerden als jong gezin de schuldhulpverlening in en sappelden zo jaren door. We kregen zelfs een derde kind in alle financiële ellende. Ik probeerde wat te werken, soms een opleiding voor een blauwe maandag, maar het mocht allemaal geen naam hebben. Ik was intelligent, kwam als een vrouw van de wereld over. Lekker eigen gereid, tikje excentriek wellicht, maar zat ondertussen al jaren eenzaam thuis en bepaald niet uit vrije wil. Ik probeerde wat, integreerde bij de thuismama club, maar werd daar gillend gek. Ik werd dan maar hulp moeder op school, ook de hel op aarde. Ik was niet vrijwillig huisvrouw, het was mijn lot verdorie, ik wilde zo graag werken, dat ik alles probeerde, ik heb een cv van hier tot aan de maan en weer terug, en op mijn dieptepunt jokte ik gewoon elke morgen als ik mijn kinderen wegbracht, dat ik naar mijn werk ging. Ik nam een omweg en reed dan weer terug naar huis, waar ik me de ogen uit mijn kop jankte. Onderwijl zocht ik hulp, ging eens kletsen en brak het weer af. Ik bleek niet alleen persoonlijkheids problemen te hebben, maar ook adhd vermoedelijk, dystiem te zijn ( chronische depressies) en post traumatische stress. Ik kreeg paniek aanvallen en werd steeds angstiger in grote groepen, iets wat ik normaliter nooit had. Ik was altijd de gangmaker, de party animal, maar hoe ouder ik werd hoe banger en minder sociaal ook. Ik trok mij terug en dompelde mij onder in de wereld die het world wide web heet. Ik trof daar een voor mij totaal onbekende wereld en bleek in staat daar wel degelijk iets in de melk te brokkelen. Maar ik kreeg ook toegang tot steeds meer info, en ben zo mijn eigen problematiek in kaart gaan stellen. Met deze opgedane kennis ben ik hulp gaan zoeken en ik kwam in de molen. Er werden officiële diagnoses gesteld. Er zou een plan de campagne komen, het leven kreeg weer wat kleur, ik begon er een gat in te zien, en toen...kreeg een van mijn kinderen kanker en sodemieterde het hele kaartenhuis weer in elkaar. Ik had verdorie nét een aanvraag voor wajong gedaan. Begin 2007, en amper een paar dagen later zaten wij met ons kind in een rollercoaster die je je ergste vijand nog niet toewenst. In al deze consternatie, wij waren in de hevige veronderstelling dat ons kind dood zou gaan, kreeg ik een uitnodiging van de uwv arts. Ik weet nog dat ik als een kip zonder kop heen ben gegaan, totaal onvoorbereid, zonder iemand naast mij, geheel in de stijgers, want toen dacht ik nog dat het belangrijk was er goed uit te zien. Maar van het gesprek inhoudelijk weet ik nagenoeg niets meer. Ik was bezig met overleven. Niet met mijn beste beentje voor zetten tegenover een uwv arts die zou gaan over wel of niet een wajong uitkering. Ik dacht dat het belangrijk was zo goed mogelijk over te komen en vooral niet als een depressivo daar gaan lopen bleren. Ik was immers sterk. Toch? Nou dit zou me zuur komen te staan. Het hele gegeven: kind met kanker, is nergens in mee genomen. Ik was voor minder dan 25% arbeidsongeschikt en kon wel prikkelarm werk aan zoals bijv lopende band werk, of iets als heftruc chauffeur ( dat ik geen rijbewijs had en heb bleek er duidelijk niet toe te doen). Ik kreeg een x aantal weken nadien de afwijzing, maar ik weet niets meer van de periode daarna. Mijn kind lag te vechten voor haar leven, ik had nog twee kinderen die mijn aandacht nodig hadden, ik sliep amper, at niet, woog nog maar 45 kilo en was meer dood dan levend. Het hele uwv speelde geen enkele rol meer in mijn bestaan. En ik kan mij dan ook niet heugen dat ik ben gewezen op de mogelijkheid om in bezwaar te gaan en het kwam ook simpelweg niet in mijn eigen brein op. Na twee jaar was mijn kind klaar met kuren en brak er een nieuwe, onzekere periode aan. Ik viel enorm in een gat omdat wij natuurlijk twee jaar geleefd werden. Ik dacht dat meteen werken dat gat op zou vullen, maar hoewel ik ergens een baantje vond, want dat lukte me dan wel meestal weer, mij ergens inlullen is het probleem vaak niet, bleek ik na een paar weken totaal naar de kloten te zijn. Maar omdat het nog in mn proeftijd was, had ik nergens recht op en zo stond ik weer met lege handen. Ik zocht hulp en deed een nieuwe aanvraag voor wajong. Deze werd zonder inzage van mijn dossier meteen afgewezen. Ik was werderom murv, maar probeerde er vrede mee te hebben, en zocht baan na baan en het liep allemaal op niets uit. Tot ik dacht dan maar voor mezelf te beginnen. Ik heb dit een jaar met verlies geprobeerd en belandde toen weer in in therapie en ging aan de antidepressiva. Ik had het allemaal nog lang niet verwerkt en had enorme last van angst aanvallen. Het ging van kwaad tot erger. Ik werkte ergens een blauwe maandag en voor einde proeftijd was ik of zelf vertrokken of eruit gebonjourd. Nooit recht op ww, nooit recht op ziektewet, niks, nada.
Ik deed volgens mij een tijd later weer een aanvraag. Ik weet niet precies hoeveel ik er heb gedaan, maar ik werd wel steeds nijdiger, want ik leerde hoe langer hoe meer en kreeg oa mijn dossier in handen, en realiseerde mij: wel verdomme, wat is hier voor amateuristisch pruts werk geleverd. Ik dook het internet op, ging op nieuw in therapie en leerde mensen kennen, zelfs vriendinnen van wie ik het niet wist, die afgekeurd waren. Velen met minderen diagnoses dan ik. Als ik dit opperde bij de uwv arts ( ARTS he, geen psychiater, toch net ff een andere tak van sport maar owee als je daar iets van zegt) dan wist ik niet het hele verhaal ( stokpaardje) en stond elk geval op zichzelf, en moest ik me daar vooral niet mee bemoeien. Ze vonden me maar vervelend geloof ik. Ik had nergens recht op, geen werk, geen uiterking, dus ik solliciteerde me een slag in de rondte. Ik kon tijdelijk ah werk in de thuiszorg. Prima. Paar uurtjes per week, bij ouderen in de wijk. Dat zou ik nog wel trekken. En als een wonder maakte ik het halve jaar vol en had ik voor het eerst in mijn leven recht op ww ( ik was nota bene 37!!) en kon na die 12 weken via het uwv de ziekewet in. Want met mij ging het steeds slechter en slechter. Ik leefde op de oxazepam, de relatie met mijn ouders was afschuwelijk, er was een breuk in de familie en ik stond er, zonder in detail te treden ivm privacy, totaal alleen voor. Ik deed opnieuw een aanvraag, dit jaar, en toen is het pas echt geëscaleerd. Ik ben woedend geworden dat ik wederom een afwijzing kreeg zonder dat ze mijn dossier hadden gelezen terwijl er sprake was van nieuwe omstandigheden ( jawel ik heb ook mijn huiswerk gedaan) ik was weer in therapie, her diagnostiek en heb ze mijn hele dossier toegestuurd. En eindelijk kreeg ik te horen dat ik in beroep kon gaan, en eindelijk zouden ze mijn dossier opnieuw gaan beoordelen. Maar omdat mijn eerste aanvraag een afwijzing werd, hebben ze die als lijdraad genomen en zijn ze van mening dat omdat ik toen nooit in beroep ben gegaan, ik geen poot heb om op te staan. Dat mijn kind ten tijden van de eerste aanvraag kanker had, nemen ze dan maar aan, maar mag in geen geval een excuus heten. Terwijl verdikkeme een aantal mede ouders die we hebben leren kennen vanuit het umcg hele fijne meedenkende arten hebben getroffen bij het uwv die hen alle medewerking hebben verleend en vrijstelling van bepaalde plichten hebben gegeven. In mijn geval krijg ik een harteloze, ijskoude man tegenover me, die maar moet aannemen dat het zo was. Bewijs van opname, ic toestanden, chemo therapie, bijwerkingen of foto's van mijn kind in coma wilde hij niet zien. De lul.
Hij 'moest het maar aanmemen' waar haalde deze klootviool het lef vandaan zeg.
Hij vond eveneens in de hoorzitting die volgde na mijn bezwaar, dat hij toch echt mijn vrijwillige thuisblijfmoederschap niet middels een wajong zou gaan lopen bekostigen. Ik werd razend. Hij zat mij uit de tent te lokken en kreeg me precies waar hij me hebben wilde. Zolang ik besloot om ten tijde van mijn borderline toch drie kinderen te nemen, kon ik ook wel werken. Want waarom in godsnaam drie kinderen met mijn gesteldheid. Hij zei nog net niks over verplichte sterilisatie.
In mijn eind verdict staat ook: mevrouw kan het huishouden doen en voor haar kinderen zorgen, dus wij zien geen noodzaak om deze keuze te ondersteunen middels een wajong. Er is mogelijkheid voor mevrouw om prikkelarm voorspelbaar passend werk te vinden, die bij mogelijkheden van mevrouw passen.
Daarmee is het cased closed.
Ze beamen dat er sprake is van problematiek die er al was voor mijn achtiende, er is een duidelijk dossier, er zijn diagnoses. Maar de arts vind dat ik maar gewoon moet werken. Want ik heb kinderen. En dus kan ik werken. Zo staat het er echt.
Ik heb meteen een vervroegde aanvraag wia gedaan. Door notabene dezelfde persoon afgewezen met als stelling: je hebt al tig wajong aanvragen gedaan die zijn afgewezen en dan probeer je het nu op deze manier, nee nee en nog eens nee.
Dus ik sta erbij en kijk ernaar. Ik krijg momenteel 350 euro van het uwv als ziektewet uitkering gebaseerd op mijn nul uren in de thuiszorg, en over n jaar is dat recht verspeeld. Ik begin volgende maand met deeltijd therapie, maar kan deze niet afmaken omdat ik dan geen centen meer krijg en dat heeft dusdanig verre consequenties dat we dan ons huis gedwongen moeten verkopen. we redden het nu amper, zonder mijn kleine beetje inkomen zouden we niet eens kunnen eten. Als dat wegvalt is er niets meer. Geen reserve, geen niks. En het gaat me niet per definitie om het geld an sich.. ik ben niet al bijna 8 jaar hiermee bezig voor de fun. Ik wil krijgen wat me toekomt. Ik heb verdorie een beste diagnose, wat heet, wel meerdere. Er zijn volkstammen zoals ik die wel die erkenning vanuit het uwv hebben gekregen en ik sta met lege handen. Dat maakt machteloos en heel erg boos. Ik heb nog een week, ivm vakantie waren wij weg, en in die week mag ik een rechtzaak voorbereiden. Ik smeek jullie nog net niet om mij te helpen, om mee te denken en om mij eventueel tips te geven om dit te bewerkstelligen. Ik heb geen geld voor een jurist, maar wellicht zijn er andere mogelijkheden. Helaas komen we niet in aanmerking voor een pro deo advocaat daar mijn man op papier te veel inkomen heeft. Dank voor het willen lezen en hopelijk volgen hier spoeding goede tips and trics. Met vr groeten Maria

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 09:52
15 Antwoorden / 2 Vragen

Paste niet in 1 venster, deel twee staat hierboven. Vr gr Maria

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat iemand van 38 jaar nog voor het eerst Wajong gaat krijgen.

De rest van uw verhaal en problematiek lijkt mij niet erg geschikt voor dit forum.

Het ligt in uw ogen ook wel aan alle anderen. Al uw gezoek op internet lijkt met niet bevorderlijk voor uw aandoeningen. En ja, ook nog hoogbegaafd.

Uw man teveel inkomen op papier? Zoveel problemen maar wel drie kinderen? Zieke kinderen zijn verschrikkelijk, maar geen reden om aan de ouders een uitkering te geven.

En als u als tiener uw eerste kind kreeg, is die nu al volwassen.

Er zijn zoveel mensen met weinig inkomen en hebben problemen met hun hypotheek, daar draait het UWV ook niet voor op.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 10:24
15 Antwoorden / 2 Vragen

Nog even een laatste toevoeging. In mijn therapie groep is 90% volledig afgekeurd. We hebben allemaal ongeveer dezelfde diagnose. Niemand, incl de therapeuten, snappen niet waarom het bij mij zo'n langslepende, belachelijke kwestie is. Terwijl het bij anderen kat in t bakkie was. Werkt het tegen me dat ik mijn eigen pleidooi doe, een iq heb van 140 of omdat ik de mensen van een weerwoord voorzie? Zeg het maar. Ik ben iig niet van de vriendjespolitiek, ik vind dat regels regels zijn, altijd en overal en voor iedereen.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 10:26
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om het grote plaatje. En de eerste aanvraag is 8 jaar geleden gedaan. Waarom? Omdat ik toen pas van het bestaan af wist. En ik mijzelf bovendien jaren heb verzet tegen een beperking of diagnose. Ik hoopte gelijkgestemden of ervaringsdeskundigen te vinden op dit gebied. Het hebben van een ziek kind is geen reden van afwijzing, maar reden om te begrijpen waarom ik destijds niet in beroep ben gegaan, dat bedoel ik.

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 10:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u een ziektewet uitkering heeft dan heeft u ook gewerkt, u kon dus voor een deel in uw eigen inkomen voorzien. De wajong is gewoonweg niet bedoeld voor mensen die hun eigen situatie creëren, m.i. komt u niet voor een wajong in aanmerking want u heeft zelf meegewerkt aan uw huidige situatie.

ge
door gerboe - Aug 11, 2014 om 10:40
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mariaa, zoek elders hulp. Dit forum is niet geschikt voor uw problemen. U schiet helemaal niets op met meningen van anderen. Integendeel zelfs.
Sterkte.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 10:43
15 Antwoorden / 2 Vragen

Echt? Hoe bedoeld u dit? Ik heb noodgedwongen altijd moeten werken, elke keer met opname en een suïcide atemt als gevolg. Omdat ik nooit ergens recht op had.
Hoezo zijn mijn diagnoses en mijn misbruik mijn eigen 'schuld'? Of is de post traumatisch stress nav de kanker van mijn kind zelf veroorzaakt. Ik snap hem ff niet hoor.

Waarom zou dit dan niet gelden voor anderen die wel een wajong of wao of wia hebben met dezelfde stempel, of maar 1 vd stempels die ik heb for that mather.
Ik heb, om even extra aan te stippen, nooit in mijn eigen onderhoud kunnen voorzien, en op mijn 38ste voor het eerst 12 weken recht op ww heeft me wel n opname en zelfmoord poging gekost, dus tja....tel maar uit. Lijkt me geen gezonde en normale werk situatie. Maar daarin kunnen wij natuurlijk van mening verschillen.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 10:49
15 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je reactie gerboe, ik dacht juist dat dit het geschikte forum ervoor was. Wat raadt u mij aan?

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 11:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik snap u ook niet want u wil iets waar u geen recht op heeft hoe triest uw levensverhaal ook is. Het enigste waar u voor in aanmerking komt een wia uitkering na 2 jaar ziekte wet. Maar of u werkelijk arbeidsongeschikt bent durf ik te betwijfelen want u bent en blijft verantwoordelijk voor uw eigen privé situatie zoals iedereen dat is.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal lekker zwelgen in die therapiegroep. Hoe hoog is jouw uitkering? En de jouwe?

U kunt uzelf beter eens bij de lurven grijpen en dat "prikkelarme" werk gaan doen.

Minder op internet naar een naampje en diagnose voor uw afwijkingen zoeken.

Of heeft u nu ook thuishulp voor uw huishouden?

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 11:17
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik doe het vrij goed gezien de omstandigheden. Ik heb toch maar mooi 3 kinderen goed groot gekregen met de weinige middelen en de beperkingen die ik zelf heb. Maar ten koste van wat vraag je je dan af? Ik ben verre van een slachtoffer en ben altijd bereid naar mezelf te kijken, sterker nog, ik heb mezelf altijd verantwoordelijk gehouden voor mijn falen, mijn beperkingen en heb een hekel aan zielig doen en slachtoffer gedrag. Get over it, neem de conrole terug. Blablabla.

Maar ja, laten we wel wezen: voor niets gaat de zon op. En als vriendin a wel een vangnet heeft, kennis b ook, en acherbuurman c ook, met dezelfde beperking, dan is dat zuur en verdrietig omdat jij net als zij, keihard werkt voor erkenning en om je kop boven water te houden, maar ik het moet doen zonder centen en zij met. Het gaat om het principe en dáár ageer ik keihard tegen. Want het is louter meten met twee maten en dat moet stoppen.

ge
door gerboe - Aug 11, 2014 om 11:19
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mariaa schreef op maandag 11 aug 2014, 10:49]Dank voor je reactie gerboe, ik dacht juist dat dit het geschikte forum ervoor was. Wat raadt u mij aan?

Lotgenoten, verenigingen van mensen met dezelfde problemen, juridische hulp bij contacten met het UWV etc. etc. Overal waar u mensen recht in de ogen kunt kijken en geen anonieme fora.
Nogmaals succes.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 11:21
15 Antwoorden / 2 Vragen

Diagnoses stellen is jarenlang werk geweest. En als u prikkelarm werk voor mij heeft, dan graag! Maar mijn ervaring is: men wil mij niet. Prikkelarm werk zoals in een sociale werkplaats, is er voor mensen met een verstandelijke beperking, niet voor mensen zoals ik die intelligenter zijn dan de baas. Seen that, been there.
Leuk bedacht, maar niet echt realistisch. Bovendien heb ik me nog net niet moeten vast ketenen bij de thuiszorg instantie waar ik vorig jaar een paar uurtjes werkte, om ze te moeten overtuigen dat ik niet overgekwalificeerd was om huishoudelijk werk te doen of me niet ging vervelen cq te veel voelde. Mensen nemen mij echt niet zomaar aan voor het eerste de beste baantje. Als ze me zien en horen praten is het snel zo klaar als een klontje namelijk. En dat is dan meteen een extra handicap, want op die manier val ik continu tussen wal en schip. En nogmaals: het is geen onwill he, het is onmacht en onkunde. En daar heb ik me bijna mijn hele leven tegen verzet, klaar is klaar.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga zwart werken als werkster. Als u dat goed doet zal geen opdrachtgever vallen over uw hoogbegaafdheid.

Meestal is de opdrachtgever er dan ook niet , dus u hoeft niet te praten en daar wordt u ook niet voor betaald.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat hoeft niet eens zwart, want u kunt het ook nog netjes opgeven aan de belastingdienst.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 12:32
15 Antwoorden / 2 Vragen

Dat heb ik idd gedaan Tijger. Momenteel volg ik deeltijd therapie en heb ik er geen tijd meer voor.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen tijd meer voor? Hoeveel uur per dag en per week hebt u dan wel therapie?

Maar ja een uitkering van het UWV is makkelijker.

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2014 om 12:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U zou uw gave, want dat is het, omzetten in daden en een boek schrijven. Hoeft geen autobiografie te zijn. Volgens mij heeft u ondanks alles een sprankelende geest en onderwerpen genoeg die in uw hoofd zitten. Voor veel schrijvers/sters is het ook nog eens een goede therapie. En, zoals u de woorden kiest zou het zelfs een goed verkopend boek kunnen worden. Met, misschien, een ander onderwerp, doet er niet toe wat.

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 12:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Prikkelarm werk zoals in een sociale werkplaats, is er voor mensen met een verstandelijke beperking, niet voor mensen zoals ik die intelligenter zijn dan de baas."
Nu word ik een beetje boos want ik werk in de sociale werkvoorziening niet als ambtenaar maar als doelgroeper. Het beeld dat u heeft van een sociale werkplaats klopt voor geen meter maar terzijde. Als u al een wajong zou kunnen krijgen komt u alsnog in een sociale werkvoorziening te werken, wellicht bij een groep mensen die nog hoogbegaafder is dan u bent. M.i. wilt u helemaal niets doen om uw situatie te veranderen maar wel de centen ontvangen om uw privé sores in stand te houden. Oja in de sociale werkvoorziening worden de doelgroepers middels het daarvoor geldende CAO betaald.

ma
door marnix1 - Aug 11, 2014 om 12:58
256 Antwoorden / 22 Vragen

Misschien dat u hier wat goede raad kunt krijgen, hier zitten best veel lotgenoten van u.
http://www.wajong.startpagina.nl/prikbord/
Wel een beetje de onzin eruit filteren.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 13:07
15 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 11 aug 2014, 10:48]Wat een warrig verhaal.
Wat grappig Tenormin dat je dit zo zegt. Ik heb idd een boek geschreven, meerdere. Maar nog nooit wat mee gedaan verder. Het is inderdaad de beste therapie. Maar het vergt enorm veel van een mens.
Ik hoor wel vaker dat ik beeldend kan schrijven. Ik vat het dan maar op als een compliment :-)

Marnix, dankjewel. Ik ken het forum en lees er veel,of eigenlijk: ik las er veel.. Het heeft me oa geholpen in mijn strijd. Wellicht dat ik er weer eens induik. Het is in ieder geval zeer zeker de moeite waard. Ook jij bedankt :-)

Ron530, ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen. Het spijt me als ik je ten onrechte heb beledigd. Dat was geenszins de bedoeling. Ik weet dat ik in ieder geval niet in aanmerking kom voor de sociale werkplaats. De keren dat ik gewerkt heb was juist met deze doelgroep, om zelf de doelgroep te zijn voelt ten eerste heel dubbel en ten tweede is dit echt niet passend voor mij. En dat bedoel ik overigens totaal niet neerbuigend. Passend werk voor mij vinden is gewoon de hel. Voor de re-integratie medewerkers van het uwv, en voor alle andere instanties waar ik de afgelopen jaren heb aangeklopt idemdito. Ik ben te intelligent, heb te veel 'dingetjes' op niveau gedaan, al dan niet tijdelijk ( vooral dat ál :-) ). Ik heb, dan wel niet afgemaakt,maar toch, een aantal hbo opleidingen op mijn cv staan. En dan stellen dat ik maar achter de lopende band moet zou mijn zelfmoord gedachten alleen nog maar meer aanwakkeren. Voor sommige mensen is het prima, en dat juich ik dan alleen maar toe. Maar er zijn ook doelgroepen, zulks als mijzelf, die maar verdomde lastig plaatsbaar zijn, en if so, dan is er geen plek of moet je het zelf maar uitzoeken. Ik ben al jaren bezig mijzelf opnieuw uit te vinden, man het is een straf om mij te zijn zeg ik wel eens.. Gelukkig ben ik een lekker wijf, dat schijnt nog wel eens te helpen, zeggen ze :-) ( lees dit in de cynisme modus )

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 13:07
15 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger, deeltijd is elke dag.
Maar niet fulltime ( als in, ik slaap thuis :-) )

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 13:09
15 Antwoorden / 2 Vragen

Oeps, er ging iets fout met reageren, weet even niet of er hier zoiets is als een edit knop. If not: de aanhef 'warrig verhaal' heb ik per ongeluk mee gequoot en was niet van mijzelf afkomstig. Mea maxima culpa

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2014 om 13:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat u ook probeert, zonder in beroep te gaan, komt u nergens. En dit is een zaak voor een bestuursrechter waarbij het verplicht is een advocaat namens jezelf op te laten treden. Nu u die niet kunt bekostigen houdt het op.

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar de procedures daarvoor staan vast. Als u nu nog in de WW zit, wordt u op een gegeven moment overgeheveld naar de bijstand, als u geen werk kunt vinden. Omdat uw man te veel verdiend, krijgt u echter ook geen bijstand. Dan moet het gezin van zijn salaris leven. Het is beter u daar nu alvast op voor te bereiden.
Bezuinig op alles waar u op kunt bezuinigen.

Laat die jaloezie naar anderen die het (misschien) beter dan u hebben getroffen varen, u schiet er niets mee op.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met al uw toelichtingen maakt u het mijns inziens alleen maar erger.

Ik krijg nu een beeld van een over het paard getild narcistisch figuur, die zich te goed voelt voor wat dan ook, behalve voor een uitkering.

Succes met uw rechtszaak, maar niet heus.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij zit de Ts in de ziektewet.

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 13:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@marnix, tijger1 is volgens mij wel zinvol bezig want vraagsteller verdrinkt in haar eigen sores zonder een oplossing te zoeken. De wajong gaat hem niet worden maar er zijn mogelijkheden genoeg als vraagsteller die ook wil zien. Vastbijten in een regeling die voor haar niet van toepassing is en er ook niet zal komen is en blijft vechten tegen windmolens. De privé situatie van vraagsteller hoe triest ook geeft geen recht op een wajong uitkering want die telt niet mee bij de beoordeling van die uitkering. Waarschijnlijk is ze ook al te laat voor een WSW indicatie omdat die in 2015 stopt, voor haar was die indicatie wel zinvol geweest want dan had ze structuur in haar leven en begeleiding gekregen.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 13:52
15 Antwoorden / 2 Vragen

Oke fair enough, als je met je kop boven het maaiveld uitsteekt, dan kan je klappen, in dit geval: kritiek verwachten. Ook daar moet je op anticiperen. Weet je wat het is? Ik ben van nature juist enorm pragmatisch en van huis uit ook gewend in oplossingen te denken. Maar er zijn simpelweg situaties waarin die vlieger niet meer opgaat. Ik speel hier nu wel de vrolijkheid zelve, maar ik hoef niemand te bewijzen dat dit uiteraard een farce is. Ik ben diep ongelukkig. Om alles en om niets tegelijk. Omdat er een stofje mist in mijn hersenpan waardoor ik zonder medicijnen nooit hemelen hoog zou zingen, en met medicijnen overigens nog steeds niet, maar het maakt het dragelijk.

Ik betreur het dat ik wellicht een verkeerd beeld van mijzelf heb geschetst, daar heb ik dan zelf debet aan. Kan er nu alleen weinig aan veranderen, behalve incasseren :-)

Het is verdrietig dat een sociaal vangnet moet verworden tot wat hij is vandaag de dag en dat totaal onbekenden mij wegzetten op basis van mijn schrijfsels op het ww als een narcist ( over diagnoses stellen gesproken :-) ) en een slachtoffer. Overigens wil ik mij voor dat slachtoffer best aangesproken voelen, daar ik dit in een aantal gevallen gewoonweg ook ben. Alleen het woordje slachtoffer werkt nogal stigmatiserend en het is in deze maatschappij een zwaktebod om je zo te profileren. Dus ja...

Wsw had een optie geweest, maar in al die jaren vond men dat ik daar niet thuis hoorde, en zonder doorverwijzing ben je nergens in dit prachtige bureaucratische landje waar wij onzer oren ter ruste leggen.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat sociale vangnet wordt al heel sterk ingekrompen en als u het nieuws gevolgd hebt daarover, dan moet u weten dat er hoge dijken om dat vangnet heen geworpen worden, zodat haast niemand daar meer gebruik en of misbruik van zal kunnen maken.

Dus mijns inziens vecht u tegen windmolens.

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 14:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U schept inderdaad een verkeerd beeld van u zelf, hoogtijd om eens te kijken naar wat u wel kan en niet blijven hangen in wat u niet kan. U zoekt niet in oplossingen maar blijft onterecht vasthouden aan het geen wat u ontzegt wordt.

czar
door czar - Aug 11, 2014 om 14:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 11 aug 2014, 12:53]U zou uw gave, want dat is het, omzetten in daden en een boek schrijven.

Dat heeft ze al gedaan en het vervolgens op dit forum gepost.

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 15:08
15 Antwoorden / 2 Vragen

Allemaal bedankt tot dusver. Ik zal mij elders wenden. Dit is indd niet het juiste adres. Waarvoor mijn excuses.

Ben benieuwd waar voor werk Ron en Tijger doen overigens.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mariaa schreef op maandag 11 aug 2014, 15:08]Allemaal bedankt tot dusver. Ik zal mij elders wenden. Dit is indd niet het juiste adres. Waarvoor mijn excuses.

Ben benieuwd waar voor werk Ron en Tijger doen overigens.

Hoezo?

ma
door mariaa - Aug 11, 2014 om 15:34
15 Antwoorden / 2 Vragen

Zomaar. Daar ben ik benieuwd naar. Nieuwsgierig.Je kent het wel.

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2014 om 15:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mariaa schreef op maandag 11 aug 2014, 15:08]Allemaal bedankt tot dusver. Ik zal mij elders wenden. Dit is indd niet het juiste adres. Waarvoor mijn excuses.

Ben benieuwd waar voor werk Ron en Tijger doen overigens.

Dat is nu jammer, mariaa; je kwam net zo intelligent over als je over jezelf schreef. En nu dus zo'n domme opmerking. Niet in je opgekomen dat sommige forumleden ook gepensioneerd zouden kunnen zijn?

ro
door ron530 - Aug 11, 2014 om 15:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik wil best wel toelichten wat mijn werk is, ik schaam me daar niet voor. Ik werk als doelgroeper in een sociale werkvoorziening en heb een functie als begeleider van een team mensen die in sommige gevallen tegen dezelfde problematiek als u aan lopen. Wat ik probeer te doen is mensen in een zo veilig mogelijke omgeving te laten presteren naar hun eigen kunnen. Mijn taak is niet om iedereen klaar te stomen voor de reguliere arbeidsmarkt maar handvatten te bieden (met hulp van mijn teammanager uiteraard) om weer regelmaat en plezier in het leven op te bouwen, onder het motto iedereen verdient een kans maar moet de kans wel pakken.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mariaa schreef op maandag 11 aug 2014, 15:34]Zomaar. Daar ben ik benieuwd naar. Nieuwsgierig.Je kent het wel.

Nieuwsgierig? Wonderlijk, u hebt mijns inziens genoeg aan uw eigen zaken.

ma
door maarten heest - Aug 11, 2014 om 17:01
463 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 11 aug 2014, 13:12]Met al uw toelichtingen maakt u het mijns inziens alleen maar erger.

Ik krijg nu een beeld van een over het paard getild narcistisch figuur, die zich te goed voelt voor wat dan ook, behalve voor een uitkering.

Succes met uw rechtszaak, maar niet heus.

Wat een onbeschofte rteactie.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maarten heest

Due reactie had u al een keer geplaatst.

diumenge
door diumenge - Aug 11, 2014 om 17:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mariaa schreef op maandag 11 aug 2014, 15:08]Allemaal bedankt tot dusver. Ik zal mij elders wenden. Dit is indd niet het juiste adres. Waarvoor mijn excuses.

...
Met alle respect, maar dat lijkt mij inderdaad het beste. Dit forum is niet geschikt voor uw soort problemen, niemand hier kan u een oplossing bieden. Sterkte in ieder geval.

ju
door justice4all - Aug 12, 2014 om 15:45
41 Antwoorden / 0 Vragen

@mariaa
Het majeure probleem is hier uw borderline persoonlijkheidsstoornis. Daardoor verwacht u van anderen dat zij uw problemen oplossen en u aan het handje meenemen. Daarnaast ligt geen enkel probleem aan u, maar is alles te wijten aan anderen.

De oplossing van uw probleem ligt dan ook inderdaad niet hier op dit forum.

De oplossing ligt in de therapie die u heeft. Lijkt me een goed onderwerp voor een groepsgesprek.

Ik wens u oprecht sterkte.

Redacteur
door Redacteur - Aug 13, 2014 om 11:34
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Dit topic wordt gesloten op verzoek van de TS.