eclipse
door eclipse Jan 16, 2015 om 17:46
Computers & telefonie

Stroom, tv, monitor, uit, aquarium

hallo ,
Ik had dit ca 3 jaar terug ook, het klinkt gek, maar gebeurt weer echt
als ik de tv aan doe gaat mijn monitor uit en moet ik de computer herstarten ? gaat de thermostaat van het aquarium aan of uit krijg ik een meldingsgeluid ? het had iets met aarde te maken, maar de oplossing weet ik niet meer. aangezien er hier aan de muur maar een stopcontact zit, moet ik alles op verlengsnoer( stekkers) sluiten dus de 7 stekkers van het aquarium staan in verbinding met de ca 6 stekkers van de tv e.d . die dan weer is door gelust met de computer alwaar een riedel van zo n 20 stekkers en adapters aan zit, een andere optie als dit heb ik niet. ik heb tussen aquarium tv en computer wel veiligheidsstekkers zitten mocht er iets op hol slaan. hoe krijg ik het weer normaal ? wordt een beetje gek van die verbindingverbroken geluidjes, tuurlijk ken ik die uitzetten, maar dat vindt ik nu juist een van de belangrijke ...de rest staat uit.. uitgezonderd email geluid. iemand de oplossing hoe ik de spanning hier oporde krijg ??? gr han
p.s tv is wel verbonden met de video kaart, maar is niet actief. ik hoor ook de thermostaat aan en uitgaan ? :'(

1827 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

eclipse schreef op vrijdag 16 jan 2015, 17:46: hallo ,
Ik had dit ca 3 jaar terug ook, het klinkt gek, maar gebeurt weer echt
als ik de tv aan doe gaat mijn monitor uit en moet ik de computer herstarten ? gaat de thermostaat van het aquarium aan of uit krijg ik een meldingsgeluid ? het had iets met aarde te maken, maar de oplossing weet ik niet meer. aangezien er hier aan de muur maar een stopcontact zit, moet ik alles op verlengsnoer( stekkers) sluiten dus de 7 stekkers van het aquarium staan in verbinding met de ca 6 stekkers van de tv e.d . die dan weer is door gelust met de computer alwaar een riedel van zo n 20 stekkers en adapters aan zit, een andere optie als dit heb ik niet. ik heb tussen aquarium tv en computer wel veiligheidsstekkers zitten mocht er iets op hol slaan. hoe krijg ik het weer normaal ? wordt een beetje gek van die verbindingverbroken geluidjes, tuurlijk ken ik die uitzetten, maar dat vindt ik nu juist een van de belangrijke ...de rest staat uit.. uitgezonderd email geluid. iemand de oplossing hoe ik de spanning hier oporde krijg ??? gr han
p.s tv is wel verbonden met de video kaart, maar is niet actief. ik hoor ook de thermostaat aan en uitgaan ? :'(
p.s alles is geaard

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u niet beter eens een electricien inschakelen en wat stopcontacten op de juiste plaatsen bij laten maken?

En waarom heeft uw aquarium 7 stekkers en de tv 6?

Dit lijkt me een gevaarlijke toestand.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eclipse
Ik weet niet in wat voor een woning u woont,maar dat u maar 1 stopcontact heeft lijkt me wel heel erg weinig want een beetje woonkamer heeft toch wel wat meerdere stopcontacten.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo eclipse,

Kijk eens bij je eerdere vraag wat de reacties toen waren.
Klik in de linker kolom op 'Mijn vragen' nadat je ingelogd bent (ik kan dat zo gauw niet vinden).
Zou toch maar eens kijken of je je stroomvoorziening niet wat gestructureerder kunt aanleggen. ;-)

Suc6

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS

Je hebt toch geen sidderaal in je aquarium gedaan? ;-)

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De oorzaak kan zijn u aansluitingen bij elkaar teveel is, er zullen wat meer groepen bij moeten komen en meer aansluit contacten om het gebruik meer te verdelen.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:59: De oorzaak kan zijn u aansluitingen bij elkaar teveel is, er zullen wat meer groepen bij moeten komen en meer aansluit contacten om het gebruik meer te verdelen.

Lijkt me toch niet; dan zouden de zekeringen oftwel 'stoppen' doorsmelten.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De TV is verbonden met de videokaart.
In dat geval zal de monitor uitschakelen als u de TV aanzet.
Haal die verbinding maar eens los en kijk of de monitor dan nog uitgaat.
Het lijkt er op dat u teveel apparaten op 1 stopcontact hebt.
Als er wat in- of uitschakelt zorgt dat voor een behoorlijk spanningsverschil.

Kunt u eens bij benadering aangeven hoeveel vermogen er totaal op dat stopcontact zit aangesloten.
Ik weet niet wat de draaddiameter van de verlengsnoeren is en hoelang deze snoeren zijn.
Meestal staat dat achter op de slof van het verlengsnoer.

3 jaar geleden ook zegt u, waren erin de afgelopen 3 jaren geen problemen en wat is er dan veranderd aan de aangesloten apparaten (aantal misschien) dat het nu wel weer gebeurd?

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een verlengdoos is wel gebonden aan een bepaalde capaciteit en die wordt volgens mij zo veel te hoog met al dat doorlussen.
Zo komt alles ook op dezelfde fase te draaien en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Is er niet een mogelijkheid om een snoer vanuit een ander vertrek te halen, moet wel andere fase zijn, anders heb je er weinig aan, maar zo als nu kan het natuurlijk niet of u moet flinke zekering in de meterkast hebben en voor doorlussen duurdere stekkerdozen, die kunnen meer aan.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 19:04:
valerius-2 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:59: De oorzaak kan zijn u aansluitingen bij elkaar teveel is, er zullen wat meer groepen bij moeten komen en meer aansluit contacten om het gebruik meer te verdelen.

Lijkt me toch niet; dan zouden de zekeringen oftwel 'stoppen' doorsmelten.

Nee wel met kort sluiting dan gaat de aard lek schakelaar uit en kan ook de zekering doorbranden.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

komsja schreef op vrijdag 16 jan 2015, 17:56: @eclipse
Ik weet niet in wat voor een woning u woont,maar dat u maar 1 stopcontact heeft lijkt me wel heel erg weinig want een beetje woonkamer heeft toch wel wat meerdere stopcontacten.

@komsa, mijn woning hebt 3 etages,, en stopcontacten zat, ik heb ook 3 groepen in de kast, het vervelende is daar waar ik mijn computer neerzet en de tv met alle toebehoren en het aquarium met 7 stekkers thermostaat 3 pompen verlichting, beluchting co 2 ik dan een verlengsnoer aansluit op die van het aquarium, en daar de tv, de media box, de modem, de dvd en de telefoon adapter aansluit, dan komt er een verlengstekker naar de computer, staan op 2 printers,monitor, 2 x 1elke aansluiting naar een ander contact is beveiligt met zo n klein kastje voor eventuele stroompieken. computer 1000Watt, 3 tal adapters voor de externe 3.0 schijven. een halogeen lampje, de rest is blue tooth. aan de andere kant van de woonkamer zitten WEL 3 CONTACTEN , een ander contact gebruiken is geen optie, ik krijg het niet netjes weggewerkt ivm laminaat..het is wel zo dat als ik de schakelaar van de computer aansluiting uitzet enkel de computer en randapparatuur uitgaat, zo ook met de tv en toebehoren zo ook met het aquarium en toebehoren. dat is zo door mijn broer gedaan, helaas is deze overleden en ken hem dus niet vragen. . p.s in de keuken zitten er 4 ? 4 dubbele .. ik ken ook geen trucje uithalen met de lichtschakelaar, daar ik de boel draadloos heb.. dus bedien mijn lichten met een afstandbediening. dus samengevat zet ik bijv het aquarium uit met de hele handel dan zorgt dat ronde kastje dat de stroom wel doorgaat naar de rest van de spullen, hoe dat gebeurt heb ik geen verstand van. misschien gewoon fff de stekker eruit trekken en de boel een uurtje laten ontaarden ???? langer niet want dan staat de thermostaat van de 400 liter bak uit , en vinden de vissen weer niet leuk. hoop dat het een beetje duidelijk is .....................

@ edrick, ik kon de vraag en antwoord niet terugvinden....

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 17:56: Kunt u niet beter eens een electricien inschakelen en wat stopcontacten op de juiste plaatsen bij laten maken?

En waarom heeft uw aquarium 7 stekkers en de tv 6?

Dit lijkt me een gevaarlijke toestand.

@ hoi Tijger, nee joh, op de stekkerdoos van het aquarium gaat er een in de muur op de beveiliging, de stekkers zijn van de pomppen lucht, licht thermostaat dan komt er weer een beveiligingspieken kasten daar staat de volgende verlengsnoer op voor tv en alles wat er mee te maken heeft, dan weer zo n kastje voor pieken dan komen de aansluitingen van de computer en toebehoren, het is logisch als je het ziet, maar vervelend uit te leggen als leek.. :-(

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een wandcontactdoos (stopcontact) kan die stroom afname helemaal niet aan, ik meen dat in de nen1010 norm, iets van 200 watt gangbaar is. Een aquarium met zeven aansluitingen doorlussen met verlengsnoeren op één stopcontact en dan ook nog denken dat de de boel veilig is!!. Met wat pech brandt het hele huis af, als sprake is van ouderwetse stoppen slaan die ook niet door want die jaagt 16 ampère door de draden en smelt pas door als er een sluiting is gemaakt, de situatie is levensgevaarlijk.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530

En waar zou men dan de stekker van de stofzuiger in moeten steken? Sommige zijn wel 2000 Watt.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eclipse, dat stopcontact waar je alles op aangesloten hebt, dat is toch, neem ik aan, wel op geaard contact. Heb hier ook zo'n stopcontact liggen, met rood licht aan, en 6 punten waarin alles kan worden aangesloten. Zie wel dat het aan een "draad" van verwarmingsbuis is gemonteerd. Kennelijk om de aarde af te leiden? Don't ask me why, maar werkt al tig jaar op die manier. Wel gedaan door iemand die er voor doorgestudeerd had.

En wat tijger1 stelt: tja, stofzuiger van 2000 watt, heeft er weinig mee van doen. Sommige dingen kan men beter niet tegelijk gebruiken. Lijkt me dat je dan de laminaat van de vloer zuigt, ;-) maar daar heb je het immers niet over.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De lichtgroepen mogen elk beveiligd zijn met een 16A zekering.
Dus in principe zou het stopcontact belast kunnen worden met 16x 230= 3689W.
Dan moet je op dat moment verder ook niets meer aanschakelen op die groep.

Er zijn stekkerdozen te koop met een wat dikkere kabel eraan welke dan geschikt zijn om er wat meer vermogen op aan te sluiten. Op de achterzijde van de stekkerdoos zou dan 16A moeten staan.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin

Stofzuiger heeft er alles mee van doen. Ron 530 schrijft dat op een wandcontactdoos, oftewel stopcontact niet meer dan 200 Watt gangbaar is.

Dus daarom mijn vraag aan hem op welk stopcontact kan dan de stofzuiger.

En waar u het over hebt, is natuurlijk geen stopcontact meer een verlengsnoer met plek voor 6 stekkers. En dat zit met een draad aan de verwarmingsbuis? Rare zaak.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 21:59: waar u het over hebt, is natuurlijk geen stopcontact meer een verlengsnoer met plek voor 6 stekkers. En dat zit met een draad aan de verwarmingsbuis? Rare zaak.

Is geen rare zaak, heeft met blikseminslag te maken. Vraag me er niet het fijne van want overleden echtgenoot kan het me niet meer vertellen. Komen wel complimenten van techneuten als ze hier zijn. Maar als ik op 1 groep diverse apparaten aanzet kan ik er gif op innemen dat de stop doorslaat, dus uw voorbeeld: een 2000 watt stofzuiger (die ik niet nodig heb) zou ik ook niet aanzetten met b.v. de oven die op dezelfde groep zit.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin

De oven en de stofzuiger op een groep zou ook niet kunnen. Die oven zit aangesloten op een aparte groep waar niets anders op zit. Als het goed aangelegd is tenminste.

Eclipse heeft in zijn woonkamer, in ieder geval in het gedeelte waar hij met alles zit maar één stopcontact. Ron zegt dat een stopcontact maar voor 200 Watt gebruik is, en dat is dus niet correct.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een stopcontact maakt deel uit van het totale plaatje per groep, is ook puur theoretisch. De bedrading kan het wel aan maar de contacten in dat stopcontact branden bij overbelasting gewoonweg af. Wat betreft een stofzuiger die 2000 watt produceert zou om en nabij 2000 W/ 230 volt is 8 ampere uit het stopcontact trekken. Wat dat betreft ga je compleet de boot in Tijger1

ve
door verwijderd - Jan 16, 2015 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530

Ik zou zeggen, haal zo'n (KEMAKEUR want die mogen alleen maar gebruikt worden) stopcontact eens los en kijk eens op de achterzijde van het porseleinen gedeelte.
Daar staat dan wel 16A.

De electrische installatie moet veilig zijn.
De groep is gezekerd met 16A en als je het stopcontact belast met 16A (zekering blijft heel, er is dus geen overbelasting) moet het nog veilig zijn dus de contacten kunnen die 16A makkelijk aan.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 22:58: Maar goed moeder de vrouw zal niet tegelijkertijd stofzuigen en strijken.;-))

Klik hier

Nee, "moeder de vrouw" (als ze tenminste een beetje wijs is), strijkt niet met een Tefal strijkijzer. Al met al heeft @eclips niets aan de afwijkende antwoorden en moet gewoon zijn aansluiting nog eens goed controleren want nu lijkt het niet pluis te zijn. Als al je aansluitingen door een erkend elektricien zijn aangesloten (en niet zelf gekneuterd hebt) moet alles naar genoegen werken.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin

Het gaat erom dat er niets mis is met het stopcontact van Eclipse, wat is er trouwens mis met een Tefal strijkijzer?

Al die apparaten bij elkaar gaan nu blijkbaar gedoe geven terwijl het drie jaar goed heeft gewerkt, dus maar stuk voor stuk controleren.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste eclipse, overbelasting van het stopcontact kunt u controleren bij de eerste stekker die daar in zit. Wordt deze bij meerdere ingeschakelde apparaten zoals TV, Computer e.d. warm dan is er sprake van overbelasting. U loopt daarbij het risico dat de voedingsdraden van het stopcontact te warm worden waarbij mogelijk de isolatie op den duur minimaal wordt. Dit kan kortsluiting tot gevolg hebben en in het ergste geval ook brand veroorzaken. Bij een dergelijke hoeveelheid aansluitingen met gebruik van verlengsnoeren loopt u dan het risico problemen met uw verzekering te krijgen. Het gebruik van meerdere beveiligingen tegen piekspanning is overbodig, de eerste zal de klap opvangen waarbij ook de aardlek en/of hoofdschakelaar uitschakelen. Het horen schakelen van de thermostaat kan veroorzaakt worden door slijtage van de contactpunten. Als deze te licht is ten opzichte van het vermogen van het verwarmingselement gaan de contactpunten op den duur inbranden wat een zgn vlamboog kan veroorzaken. Dit hoort u mogelijk. Verder ga ik er van uit dat het stopcontact waar alles op is aangesloten ook geaard is.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2015 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op zaterdag 17 jan 2015, 16:13: Beste eclipse, overbelasting van het stopcontact kunt u controleren bij de eerste stekker die daar in zit. Wordt deze bij meerdere ingeschakelde apparaten zoals TV, Computer e.d. warm dan is er sprake van overbelasting. U loopt daarbij het risico dat de voedingsdraden van het stopcontact te warm worden waarbij mogelijk de isolatie op den duur minimaal wordt. Dit kan kortsluiting tot gevolg hebben en in het ergste geval ook brand veroorzaken. Bij een dergelijke hoeveelheid aansluitingen met gebruik van verlengsnoeren loopt u dan het risico problemen met uw verzekering te krijgen. Het gebruik van meerdere beveiligingen tegen piekspanning is overbodig, de eerste zal de klap opvangen waarbij ook de aardlek en/of hoofdschakelaar uitschakelen. Het horen schakelen van de thermostaat kan veroorzaakt worden door slijtage van de contactpunten. Als deze te licht is ten opzichte van het vermogen van het verwarmingselement gaan de contactpunten op den duur inbranden wat een zgn vlamboog kan veroorzaken. Dit hoort u mogelijk. Verder ga ik er van uit dat het stopcontact waar alles op is aangesloten ook geaard is.

@@ hallo gerbera, ik ga zondag de boel wel ontkoppelen, eerst de aquaria, dan alles wat met de tv verbonden is dan de computer kast, ik ga alle stekkers eruit halen en erin terugzetten, ik dacht dat ca 3 jaar terug het met de aarde te maken had, en dat het geen kwaad kon, de stoppen slaan nooit door, ik heb geen problemen met stroom, de keuken heeft z n eigen afdeling, dat ik hier maar een contact aan de muur heb, sja ik heb het ook niet gemaakt he. dat er aan de andere kant 3 zitten waar één lamp op staat, en de stofzuiger voor het vloerkleed ( karpet) vindt het zelf ook raar hoor. maar is niet anders. vandaag de thermostaat nog niet gehoord, ook geen andere ontkoppel geluiden...zet daarnet de tv aan voor het schaatsen en de monitor blijft aan ? geen waarschuwing van de computer.. en iedereen die me wilt helpen , daar gaat het nu over strijkijzers :-) ik laat morgen wel weten wat ik gedaan heb, misschien dat een van jullie weet hoe je iets ontaardt ?? oid ??? o ja ja alles is geaard hier hoor geen zorgen he ..... gr han

ve
door verwijderd - Jan 18, 2015 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste eclipse, voor overbelasting was ik ook niet zo bang, de grootste verbruikers zijn de verwarming, computer en de TV. Het uitvallen van de monitor zou toeval kunnen zijn als de pc aanstaat en de verwarming gelijktijdig met de TV zou inschakelen. Op dat moment onstaat er dan een spanningsdip die net genoeg kan zijn om de aansturing in de pc van monitor uit te schakelen.
Een andere mogelijkheid is dat door stofophoping in de computer de zaak te warm wordt waardoor de monitor kan uitvallen. Wat de piekbeveiliging betreft, ik ga er vanuit dat het u bekend is dat deze uitsluitend werkt op een te hoge toevoerspanning. Op het moment dat de spanning op het net te ver boven de 230 volt komt schakeld de beveiliging uit en is alles daarachter spanningsloos. En wat het strijkijzer betreft, zolang u deze niet als extra verwarming in het aquarium doet kan u deze, ongeacht het merk, gewoon blijven gebruiken. Zo ook de eerder genoemde stofzuiger, deze niet gebruiken om het aquarium leeg te zuigen want daar kan die niet tegen. ;-) Suc6 gr. ger