ed
door edmiertje May 28, 2010 om 22:28
Computers & telefonie

Vodafone internet

Goeden avond, wij hebben sinds kort een telefoon abonnement bij vodafone afgesloten. het leek ons een goede aanbieding want er zat gelijk onbeperkt internet bij..wij hebben nog gevraagd of dat overal kan en er werd gezegd dat het overal en altijd kan....dus wij zijn verleden week op vakantie geweest naar Italie en hebben daar dus even ( 1 1/2 uur ongeveer bij elkaar) op internet gezeten om het weer te bekijken of leuke plekjes in de buurt te zoeken..het was inmers ook Vodafone wat we daar gebruikten..was wel vodafone.IT maar het was vodafone nergens in de beschrijving staat dat het vodafon.nl moest zijn en nu krijgen we ineens een rekening van € 2725 voor mijn man en voor mij was het € 410 euro , terwijl er was gezegd onbeperkt internet maak niet uit waar en wanneer...we hebben expres niet bijna niet gebeld en gesmst in hetbuiten land..kan dit nu zomaar??? hadden ze ons niet moeten waarschuwen hiervoor??? ze zeggen dat ze de 26ste hebben gebeld maar gen contact kregen en toen e nsmsje hebben gestuurd ..we waren toen al onderweg naar huis en ik heb nooit een smsje gehad...wat kunnen we hieraan doen???

alvast bedankt

M.V.G

Miranda Nieuwenhuijs

2073 18 Rapporteer

sillycious
door sillycious - May 29, 2010 om 07:38
55 Antwoorden / 6 Vragen

Zo te horen heeft in ieder geval uw man's mobiele telefoon constant met het mobiele internet in verbinding gestaan en het is bekend dat de kosten bij mobiel internetverkeer in het buitenland veel duurder is als in Nederland. Roaming noemt men dat. Waarschijnlijk bedoelde Vodafone met 'overal' hier in Nederland of u moet expliciet gevraagd hebben of dat ook voor het buitenland zou gelden. Het lijkt mij dat u een en ander met Vodafone moet bespreken en om coulance zou kunnen vragen want ruim 3100 euro is natuurlijk wel bijzonder veel en zal meer zijn dan de hele vakantie bij elkaar gekost heeft. Bovendien is er nog een nieuwe wet die providers verplicht u te waarschuwen dat u aan uw tax zit, dacht ik.
In ieder geval succes met deze grote misére. ik kan me voorstellen dat je er echt wel wakker van ligt.

mastag
door mastag - May 29, 2010 om 08:21
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Miranda,
U geeft aan dat u Vodafone Italië heeft gebruikt, en dat voor uw gevoel Vodafone, gewoon Vodafone is. Ik ben echter van mening dat u best had kunnen weten dat Vodafone Italië niet onder de voorwaarden van Vodafone Nederland valt. Dat ze dezelfde naam dragen oké, maar ze werken uiteraard los van elkaar.
Van de week stond op internet dat mobiel bellen in Roemenië erg voordelig was t.o.v. Nederland. Als ik bij T-Mobile Roemenië een contract afsluit kan ik ook niet met T Mobile Nederland voordelig gaan bellen.
De medewerker van Vodafone heeft aangegeven dat u altijd en overal gebruik kunt maken van internet, logisch dat dat dan wel alleen voor Vodafone Nederland geld, want dat is waar u voor betaald.
Zie het zo, in een ander voorbeeld. Ik koop een Volkswagen en vraag aan de dealer of ik voor mijn garantie overal terecht kan, dat zal hij bevestigen. Maar als ik ineens bij Volkswagen Polen op de stoep sta zullen ze me wegsturen ondanks dat het Volswagen is.
U had naar mijn idee uzelf beter moeten informeren over de kosten in het buitenland, deze zijn namelijk de laatste jaren tot in den treuren behandeld in zo'n beetje ieder consumentenprogramma.
Daarnaast staan de tarieven van Vodafone gewoon netjes op de website en had u met een Vodafone paspoort veel voordeliger kunnen internetten. U heeft nu namelijk 15 euro per MB te betalen en dat is veel geld.
Als u de voorwaarden had gelezen was deze zin u zeker opgevallen.

"Slim internetgebruik (van Vodafone website)

Let op dat je in het buitenland, zeker in niet-Passport landen, geen hoge rekeningen door internetverbruik krijgt. Zeker het beluisteren van muziek en het bekijken van film verbruiken veel data. Zorg daarom dat je voordat je naar het buitenland gaat, goed weet wat alles kost. In onderstaande tabel vind je de tarieven per MB en met de Data Calculator onderaan de pagina zie je hoeveel MB je ongeveer verbruikt.

tdehond
door tdehond - May 29, 2010 om 09:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ t.s.
U geeft aan dat u gebruik heeft gemaakt van Vodafone.It terwijl u in Italie gebruik maakte van Internet.

How much do calls cost when dialed from abroad?

Vodafone has divided the world into four zones. Prices vary depending on the zone you are in and on the zone you are calling. To get the exact rate listings, please consult the relevant section.

Ik zou dus bij Vodafone deze exorbitante rekening ter discussie stellen omdat u gebruik gemaakt heeft van het netwerk van Vodafone in Italie.

Kijk hier of u uit de tariefplannen in Italie kunt komen.

mastag
door mastag - May 29, 2010 om 09:12
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste TdeHond,
U geeft aan how much does a call cost when dialed from abroad?.
Maar we hebben het hier over datagebruik via mobiel internet.
Daarnaast heeft TS geen overeenkomst met Vodafone Italië en kan dus geen enkel recht aan uitingen op deze website ontlenen.

Dat TS gebruik maakt van Vodafone Italië heeft geen voordelen, hooguit dat de roamingkosten iets lager zullen zijn dan bij een ander Italiaans netwerk. Maar Vodafone Italië is een apart bedrijf dat heeft werkelijk niets met Vodafone Nederland van doen.
TS had zich op voorhand beter moeten informeren!.
Mastag

tdehond
door tdehond - May 29, 2010 om 09:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hij heeft geen overeenkomst met vodafone.it maar hij heeft gebruik gemaakt van het netwerk van vodafone.it

Het lijkt mij, gezien de gepeperde rekening, de moeite waard om deze rekening ter discussie te stellen. Ik zou dus bij Vodone.it informeren als er gebeld wordt via vodafone.it, het internetten ook via dit landelijke netwerk plaats vindt.

birdies
door birdies - May 29, 2010 om 10:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.............Hij heeft geen overeenkomst met vodafone.it maar hij heeft gebruik gemaakt van het netwerk van vodafone.it...........

Ja, en? Zoals Mastag al aan geeft: vodafone.nl heeft niets te maken met het netwerk van vodafone.it. Mensen zouden zich eens beter in moeten lezen; alle benodigde info is op de site te vinden. Altijd maar de verantwoordelijkheid bij 'de ander' leggen, wordt ik een beetje moe van.

birdies
door birdies - May 29, 2010 om 10:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......wordt ik....... m/z word ik

Natuurlijk kan men altijd proberen de rekening omlaag te krijgen, nee heb je, ja kun je krijgen. Gaat Vodafone daar niet mee akkoord, dan staan zij in hun recht.

tdehond
door tdehond - May 29, 2010 om 12:13
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Niet geschoten is altijd mis.
Als bij nadere info blijkt dat de internet kosten altijd via vodafone.nl lopen dat heeft t.s. pech gehad.

Het is een bekend probleem dat mensen zich van te voren niet op de hoogte stellen van tarieven en a.v. voordat zij v.e. dienst gebruik maken of zich ergens op abonneren.

Persoonlijk denk ik dat hier meer aandacht op alle middelbare scholen gegeven zou moeten worden om mee te beginnen.

ed
door edmiertje - May 29, 2010 om 16:48
5 Antwoorden / 3 Vragen

Goeden middag, bedankt voor jullie reactie`s....we hebben dat meisje dat we aan de telefoon gevraagd of het altijd en overal gebruikt kan worden omdat we binnen kort op vakantie gaan en der werd gezegd dat het overal en altijd gebruuikt kan worden..en wat de kleine letters betreft..er staat in het contract wel alles over bellen in het buiten land maar niks over internet in het buitenland...ik vind inderdaad ook dat ze wel even hadden mogen waarschuwen zodra ze zien dat het bedrag erg hoor oploop...ze hadden bijvoorbeeld na 500 euro wel kunnen bellen of smsen dat we dit in de gaten zouden moeten houden....waar zou je kunnen zien wat de wettelijke kosten zouden kunnen zijn???? als we dit hadden geweten hadden we dit natuurlijk nooit gedaan ..je kunt naar het internet cafe om de hoek voor 3 euro per half uur.....wij zijn gewoon verkeert ingelicht door diegene die ons aan de telefoon geholpen heeft....

birdies
door birdies - May 29, 2010 om 17:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........we hebben dat meisje dat we aan de telefoon gevraagd of het altijd en overal gebruikt kan worden omdat we binnen kort op vakantie gaan en der werd gezegd dat het overal en altijd gebruikt kan worden..........

Het antwoord van klantenservice klopt; zij heeft niet gezegd dat het gratis is en u heeft er niet naar gevraagd. Op de website van Vodafone is alle benodigde info over mobiel internetten (in het buitenland) te vinden.

edwardus
door edwardus - May 29, 2010 om 18:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad, het kan overal en altijd, ook in het buitenland. Maar ... iedereen weet dat internetten via de mobiele telefoon in het buitenland een rib uit je lijf kost, dus dat had je ook kunnen weten, vooral als je de Voorwaarden eens had bekeken. Bij het sluiten van het contract verklaar je bekend te zijn met die voorwaarden en het ermee eens te zijn. Dus, heel vervelend voor jullie deze hoge rekening, maar wel eigen schuld.

sa
door saewer - May 29, 2010 om 18:06
19 Antwoorden / 19 Vragen

Als het goed is krijgt iedereen een smsje met de kosten van bellen, sms en internet in het buitenland als ze een land binnen komen. Hebt u dit smsje niet ontvangen?

Over het algemeen is Vodafone wel aardig coulant met dit soort fouten (in ieder geval in het verleden), ik zou zeggen, neem contact op met Vodafone en leg ze de situatie uit (ook toegeven dat u fouten heeft gemaakt), misschien dat ze iets met de factuur kunnen doen.

ed
door edmiertje - May 29, 2010 om 18:20
5 Antwoorden / 3 Vragen

okey dat is misschien waar maar ze had ook wel even kunnen vermelden dat het in het buitenland zo duur zou zijn ?? of zie ik het nu verkeerd ( ik heb nog nooit internet op mijn telefoon gehad en ik heb me er ook nog nooit in verdiept misschien fout maar ik heb er geen verstand van...ik heb de contract door gelezen endaar staat niks over internet in het buitenland over in
...ik heb een site gevonden waar heel erg veel mensen de mist in zijn gegaan met internet in het buiten land..en met name met vodafone....
maar er is dus niemand die weet wat je kan doen??? iedereen heeft dus eigenlijk altijd alles op orde en maak nooit de zelfde fout die ik nu gemaakt heb...???..vind het raar dat niemand hier dit mee gemaakt heb...ik vraag om advies en krijg alleen maar ja dan had je beter moeten op internet moeten zoeken of de kleine lettertjes door moeten lezen ( waar dus niks over in staat) als iemand mij verteld dat het allemaal mogelijk is dan geloof ik zo`n meisje op haar woord
ik heb vodafone een aangetekende brief gestuurd en uitgelegd wat er gebeurt is...maar voorlopig zijn we alle 2 helemaal afgesloten en zijn ook niet meer bereikbaar...zonder dat ze ons ook maar hebben laten weten wat er gaande was..

edwardus
door edwardus - May 29, 2010 om 19:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Artikel 9.1 van de AV:
[quote]De tarieven voor de geleverde Diensten zijn aan Vodafone
verschuldigd volgens het van toepassing geldende
prijzen. ...etc.

Je kunt op deze link lezen wat het kost in het buitenland.

Zo goed heb je niet gekeken. Het was weliswaar nuttig geweest als het meisje aan de telefoon ook had gemeld dat er andere tarieven zijn voor het buitenland, maar dat was niet wat je vroeg, je vroeg of het kon en niet wat het zou kosten.

edwardus
door edwardus - May 29, 2010 om 19:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. je bent echt niet de enige, de Kassa site staat bol van dit soort verhalen.
Dat komt vooral omdat veel mensen wel de mogelijkheden van hun telefoon hebben ontdekt, maar niet de voorwaarden & tarieven.

di
door diederikk - Jul 21, 2010 om 20:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Die hoge kosten heb je niet alleen
in het buitenland , hier in holland heb je die waanzin ook met vodafone mobiel internet , ik had 500 mb per maand maar was daar bij de eerste keer na een 1,5 uur al overheen ,
bij aanschaf abbo ment bij the phone house met de zogenaamde HARTERLIJKE service !!!!! poe alleen bij de eertse keer kreeg een showmodel daarna geen rechten meer omtrend ik toch daarna een nieuwe wou , geen dicussie mogelijk geen antwoord van hooftkantoor ,
Bij mij aanschaf van abb ment vodafone mobiel internet start zei de verkoper na herhaalde vragen van mij als ik over die 500 mb per maand ga , kost dat dan geld ???.... nee zei de verkoper , de snelheid op netbook gaat alleen langszamer , je hoeft niets extra te betalen als je over die 500 mb gaat, nou dus niet ik zit ook binnen een maand aan 500 euro wat ik moet betalen opeens , terwijl ik gewoon in holland nog niet eens in het buitenland , abb ment 17,50 euro per maand 2 jaar ja ja luis er niet bij die oplichters bij vodafone en the phone house

ho
door hosty - Dec 4, 2010 om 12:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Opvallend dat er zo hard wordt geoordeeld. Maar ik vindt dat de consument veel actiever geinformeerd dient te worden. Dus niet alleen wat er gevraagd word maar ook wat er NIET gevraagd wordt en wél belangrijk is. 3000 euro is een hoge boete voor het stellen van niet of-de verkeerde vragen. Op websites wordt heel onduidelijk weergegeven wat de kosten zijn. Als internet in het buitenland 15 euro per MB kost moet dat met koeieletters aangegeven worden en niet ergens op tab-blad 7. En idd een actievere houding van vodafone & Co. mag ook wel. Sluit bij niet zakelijke abonnementen na bv. 200 euro de boel gewoon af, de klant reageert dan subiet en veel leed is voorkomen. Ik wens Edmiertje veel sterkte.

edwardus
door edwardus - Dec 4, 2010 om 13:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@hosty: waarom vind je dat er hard geoordeeld wordt en waarom zeg je dat de tarieven onduidelijk worden weergegeven? Klanten die uit onwetendheid tientallen, honderden MB's downloaden in het buitenland, moet Vodafone hen dan maar gewoon al die kosten kwijtschelden? Vind je dat eerlijk tegenover de mensen die wél verder hebben gekeken?
De tarieven heb ik vanaf de homepage van Vodafone in letterlijk 4 muisklikken te pakken en daar staat heel helder vermeld wat het kost in het buitenland, geen woord Chinees bij hoor.