fi
door firecracker Mar 2, 2014 om 20:32
Computers & telefonie

Wat moet ik doen als een internet-storing niet wordt verholpen....?

Hallo, ik heb een vraag:
Wij hebben thuis last van een vertraagd, draadloos internet. Telfort gebeld, en we kregen te horen dat de Experia Box V8 standaard werd geleverd, en dat de V9, als we geluk hebben, over een jaar wordt aangeboden (in bruikleen). Daar hebben we nu dus niets aan.
Verder hebben vrienden van ons een nog veel ergere storing. Hun tv-signaal is zeer slecht. Deze storing zou zitten in de 'centrale kast van KPN' (ik heb het geprobeerd om het op te zoeken via Google, maar kon het niet vinden). In ieder geval zouden Telfort en KPN elkaar ervan beschuldigen, en wordt het probleem niet opgelost. Wat kunnen wij tegen beide klachten ondernemen....?

3492 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 2, 2014 om 20:50
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ooit een storing gehad, bleek een slechte soldering in de centrale. Zit je erg ver van de centrale?

fi
door firecracker - Mar 2, 2014 om 23:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat de verbinding slecht werd en dat er bij een computer de internetverbinding uitviel. Of dat de apparaten elkaar leken te storen. In ieder geval werkt onze extender (een signaalversterker) niet in combinatie met de Experia Box (V8). Mijn downloadsnelheid is laag wanneer ik draadloos internet. Wanneer ik gedraad internet gebruik, is dat veel beter. Maar dat wil ik liever niet. Het geeft mij teveel gedoe.

Wat ik op dit moment belangrijker vind, is dat mijn vrienden in Vinkhuizen nu geen tv kunnen kijken omdat er een storing zou zijn in de kpn centrale in Groningen (vreemd genoeg kon ik daar via Google niets over vinden). Vinkhuizen ligt ongeveer 2 kilometer van de stad Groningen.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2014 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je modem of je daarin nog tips kunt vinden of op het Telfortforum. Heb je het modem al eens gereset?
Als je bekabeld geen problemen hebt en de wifi niet optimaal werkt dan lijkt me niet dat je gegronde klachten voor Telfort hebt. Er kunnen veel redenen zijn waarom wifi soms minder goed werkt.
Wat betreft de slechte tv ontvangst van de vrienden in Vinkeveen, daarover kunnen ze natuurlijk zelf contact opnemen met hun provider. Misschien zijn hun kabels/stekkers niet goed, of niet goed aangesloten? Wat kunnen we op dit forum daarover zeggen?

door 1953 - Mar 3, 2014 om 01:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja, dat beloven van die snelheid is een spiegel voorhouden.

Er gaat sowieso 2x8mb af voor de televisie en de telefonie van de totale modemsnelheid.

fi
door firecracker - Mar 3, 2014 om 08:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Over de werking van draadloos internet bij ons thuis:
Misschien ligt dat ook aan de wifi-ontvangst van bijvoorbeeld één van onze laptops. De één downloadt met minstens 200 kB/sec (wat ik overigens nog niet eens zo snel vind), de andere downloadt soms, meestal lukt dat niet.
Er waren een tijdje geleden wel degelijk verbindingsproblemen waarbij minstens één apparaat uitviel, maar zelf vind ik dat alles bij ons nu redelijk draait. Dit mede dankzij een desktop computer, waarmee ik wèl gedraad mee wil en kan internetten. Mijn partner is het daar niet mee eens, want zijn iPhone kan geen verbinding maken met het modem. Maar dat kan natuurlijk ook aan zijn iPhone liggen. Ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat er nu precies aan de hand is. KPN heeft in december vorig jaar wel gemeld dat er problemen zijn met het modem dat wij nu hebben (Arcadyan VGV7519, en als ik het goed heb, is dat hetzelfde als de Experia Box V8....?). Daar kan het dus ook aan liggen.
Ik zal proberen uit te zoeken, of ik nog iets eraan kan verbeteren. Als het is gelukt, dan meld ik dat natuurlijk even.

Wat betreft onze vrienden in Vinkhuizen: volgens hen is er een kast onder water gelopen in de centrale van KPN. (Ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje vreemd, want ik kan het niet via Google terugvinden). Maar ze zouden daardoor een slechte tv-ontvangst hebben. Ik denk dat ik binnenkort maar even contact met hen ga opnemen, om zelf ook wat meer informatie erover te krijgen. Ik dacht: omdat zij ook bij Telfort zitten (op mijn aanraden, iets waar ik nu spijt van heb), kan ik hun vraag hier ook stellen.

Ik hoop nu maar dat ik eruit kom, want ik ben zelf helemaal niet technisch aangelegd....!

Wanneer de problemen zijn opgelost, of wanneer ik meer weet, vermeld ik het hier wel even.

fi
door firecracker - Mar 3, 2014 om 11:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hier is de tussenstand: ik heb de kpn draadloos netwerk assistent losgelaten op mijn acer laptop (de laptop die het slechtst downloadt).
Ik kreeg de volgende foutmelding:

er kan geen verbinding worden gemaakt met hidden ssid.

Weet iemand misschien wat ik dan moet doen?

Verder heb ik het modem een reboot laten doen, maar dit verbetert de downloadsnelheid niet.

Zoals ik al schreef ben ik zelf geen technisch wonder.Ik kan misschien wel het een en ander instellen, maar daar heb ik ook vaak al moeite mee. Veel instel-mogelijkheden op het modem zeggen mij weinig of niets. Eerlijk gezegd voel ik me dan net een soort analfabeet die een onbekende taal moet ontcijferen, en daar baal ik van. Er wordt altijd maar van internet-gebruikers verwacht dat die het allemaal maar zelf moeten oplossen. Wel, niet iedereen is een Willie Wortel, en ik ben daar helaas één van. Ik ben bang, dat dit voor mij een zware klus gaat worden....

zoekster
door zoekster - Mar 3, 2014 om 11:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben ook geen technisch wonder en ook verbindingsproblemen gehad. Wat ik toen heb gedaan is naar mijn netwerkadapter gaan, en die geupdate, toen was het probleem verholpen.
Dan moet u naar uw configuratiescherm gaan en daar naar apparatenbeheer. (hardware) Daar klik u op netwerkbeheer (op dat plusje) en het zou kunnen zijn dat u er dan Atheros bij ziet staan, daar dan weer op klikken en wat bij mij toen gebeurde was dat er een update plaatsvond en voilà, daar had ik ineens Wifi.

Succes.

gladdeharry
door gladdeharry - Mar 3, 2014 om 11:34
463 Antwoorden / 14 Vragen

Voor wat betreft voor de wifi zou het ook best kunnen zijn dat op het draadloze kanaal waar jij op zit veel buren ook zitten. Oplossing zou kunnen zijn om dit kanaal te veranderen.
Wanneer je even het programma inSSIDer downloadt kun je zien hoeveel personen er op welke kanalen zitten.
Dan log je in op de Experiabox en stel je het wifi kanaal in waar de minste mensen op zitten. Ook kan het helpen diverse kanalen even te proberen welke het beste is.

fi
door firecracker - Mar 3, 2014 om 13:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor jullie beide reacties. Ik zal jullie ideëen uitproberen. Wanneer ik vorderingen heb gemaakt, meld ik het uiteraard weer. Ik heb nu het gevoel eindelijk echt geholpen te worden. Daarvoor mijn hartelijke dank.....!

provideradvies
door provideradvies - Mar 11, 2014 om 11:28
5 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe snel het internet is als het bekabeld is. Je zei al dat het sneller was, maar hoe snel precies dan? Als je de test doet op een bekabelde laptop/pc op www.speedtest.net en die resultaten doorgeeft kunnen we kijken of daar niet al een probleem zit.

Als je 200 Kbyt/s al 'snel' noemt hierboven (dat is 1,6 mbit/s) dan is één muurtje genoeg om een bijzonder traag internet tot geen internet te hebben via draadloos netwerk.

Ten tweede: zou je je postcode door kunnen geven? (huisnummer hoeft niet ivm privacy enzo), dan kijk ik even hoever je van de centrale woont (ik heb zo'n database).

Ten derde: Voor wat betreft die wifi-check is de app 'wifi-analyzer' erg handig. Het beste werkt de app op een tablet (die hebben sterkere netwerkkaarten dan je mobiel). Als je de app hebt gedownload zie je vanzelf welk kanaal je het beste kunt kiezen. Dat is nog soort van leuk om te zien ;)

Ten vierde: Wat betreft de vrienden. Is dat probleem al vanaf het begin dat ze tv hebben via kpn? Ik spreek bijzonder veel mensen die vrolijk een contract afsluiten bij KPN ADSL terwijl ze ook ver van de centrale wonen. En vervolgens klagen over KPN, terwijl je gewoon echt niet tv bij KPN moet nemen als je ver van de centrale woont.

Ik hoor het graag.

provideradvies
door provideradvies - Mar 11, 2014 om 11:31
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 3 mrt 2014, 01:27]Ja, dat beloven van die snelheid is een spiegel voorhouden.

Er gaat sowieso 2x8mb af voor de televisie en de telefonie van de totale modemsnelheid.

2x8mbit is wel erg veel hoor. 8mbit is voor één HD televisie als die aan staat! Vaak 4mbit/s voor een SD zender. 2x8mb gaat er dus alleen af als 2 HD zenders tegelijk aanstaan.
En telefonie merk je helemaal weinig van (0,05-0,3 mbit/s).