Ik ben gepensioeneerd en heb een eigen huis met een karpoort. de auto staat op eigen grond. Ik rijd nog geen 6000 km per jaar. Dus maak weinig gebruik van de wegen. Is het niet beter dat deze belasting wordt omgezet in een rijbelasting. Iedereen een chip in de auto en ze kunnen zien hoeveel km worden gereden. Dit is veel eerlijker tegenover de woonwerkverkeer automobilisten. Ik belast de wegen niet zo veel.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Dat zou inderdaad een stuk beter zijn. Gewoon betalen voor gebruik. Maar zoals je wellicht weet is dat een paar jaar terug geprobeerd en waren er heel veel klachten over "schending van privacy". Ik vrees dat als het nu weer ter sprake wordt gebracht de ophef nog groter zal zijn (ondanks dat dat nergens voor nodig is: als je alleen de gereden km's bewaart is er niks aan de hand).
Men heeft al eens geprobeerd rekeningrijden in te voeren en dat is mislukt. Het wegennet kost nu eenmaal geld of je je auto nu wel of niet gebruikt. Dit dient dan ook door de automobilist betaald te worden en kan bijv. deels door een laag vast bedrag per maand en deels per gereden km.
de wegenbelasting opheffen en het geld wat daarmee binnen kwam verrekenen met de brandstof..dan is het zo dat wanneer je meer rijd je ook meer betaald. nu is de brandstof al erg hoog dus die hoeven ze dus ook niet te verhogen :) :) :)...
Tja, als je weinig km rijdt is je 'voorstel' natuurlijk een aardige oplossing. Degenen die veel rijden zullen het echter niet zo met je eens zijn. ;-) Trouwens: rekeningrijden is al vaker ter sprake geweest. Maar zolang de wetgeving in deze niet verandert .... blijven we motorrijtuigenbelasting betalen.
Trefwoorden : Auto op eigengrond - minder wegenbelasting !!
Misschien gelijktijdig ook maar invoeren voor de verzekeringspremie? (alleen betalen als er wordt gereden). Ik ben het helemaal met u eens, maar het zou niet uit mogen maken of de auto op eigengrond staat of niet, niet iedereen is in deze omstandigheid. Een dergelijke maatregel zou voor alle automobilisten moeten gelden. Maar dit soort maatregelen gaan nooit doorgevoerd worden, de lobby van het zakelijk rijden is daar in Den Haag veel te sterk voor. De echte kilometervreters en vervuilers zijn zakelijke rijders en hun kosten moeten zo laag mogelijk blijven en een km. kostprijs zou deze rijders alleen maar op hogere kosten jagen.
Zo simpel is het allemaal niet, een auto belasten op het aantal kilometers dat er mee gereden wordt is kostbaar. Als het aantal kilometers per chip wordt belast valt de complete privacy lobby er overheen want de overheid weet precies waar je geweest bent. De belasting onderbrengen in de brandstofprijs gaat hem ook niet worden want die wordt torenhoog. De motorrijtuigen belasting moet door elke houder van een auto betaald worden simpelweg omdat je van het wegennet gebruik kunt maken, wel is er met de verzekeringspremie iets te doen maak je weinig kilometers dan is de premie lager.
[quote=carola.83 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 10:35]Als je zo weinig rijdt, een brommobiel kopen. Geen APK en geen wegenbelasting.
Die zijn, nieuw, ook niet goedkoop (moet je maar net geld voor hebben) plus dat je niet meer de autoweg op kan. Rij ook weinig maar brommobiel "hoeffe niet".
[quote=tenormin schreef op dinsdag 22 apr 2014, 14:16][quote=carola.83 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 10:35]Als je zo weinig rijdt, een brommobiel kopen. Geen APK en geen wegenbelasting.
Die zijn, nieuw, ook niet goedkoop (moet je maar net geld voor hebben) plus dat je niet meer de autoweg op kan. Rij ook weinig maar brommobiel "hoeffe niet".
Wat voor jou telt, hoeft voor topicstarter niet te tellen. Aan het aantal kilometers te zien, zijn het allemaal stadsritjes. Bovendien levert de verkoop van zijn auto ook geld op. In ieder geval zou ik geen auto aan houden bij zo weinig kilometers. Wat topicstarter doet, moet hij natuurlijk helemaal zelf weten.
[quote=carola.83 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 15:40
Wat voor jou telt, hoeft voor topicstarter niet te tellen. Aan het aantal kilometers te zien, zijn het allemaal stadsritjes.
Stadsritjes !! Maar misschien woont Ts wel op een dorp en wordt de auto hoofdzakelijk gebruikt om o.a. familie, omliggende dorpen, steden, ziekenhuis en /of theater te bezoeken te kunnen. Rij zelf ongeveer 9.000 km. per jaar en vooral voor de hiervoor aangegeven ritten. Een brommobiel is zeker geen (veilig) alternatief.
Wat de TS graag wil, en velen met hem/haar, dat is, zoals al geconstateerd door anderen, afgewezen. Ikzelf betaal ook liever voor de kilometers die ik echt rijd. Maar we kunnen het wel willen, alleen denkt Den Haag daar anders over. En wat afstanden betreft: de TS rijdt iets minder dan ik per jaar; toch moet ik er niet aan denken mijn autootje weg te doen voor zo'n knalpot op wielen. Want ik moet, hoe dichtbij ook toch de snelweg op wil ik ergens naar toe gaan. En da's maar 25 km. Natuurlijk is het fijn dat die brommobielen bestaan, maar dan voor anderen. Denk ook dat de meeste mensen echt niet voor de lol hun auto willen omruilen voor zo'n 45 km tuut. Vind het trouwens ook gevaarlijk.
@mein33: misschien wel, misschien niet. Alleen topicstarter weet het. Gaf slechts een tip om goedkoper te kunnen rijden, aangezien hij zit te zeuren over het betalen van wegenbelasting. 9000km is trouwens wel 50% meer dan 6000km.
Misschien reed hij voor zijn pensionering wel 30.000km per jaar, maar toen hoorden we hem niet over rijbelasting.
We moeten hier in Nederland gewoon hetzelfde systeem zoals in Duitsland hanteren,oftewel wie veel auto rijd en dus veel benzine verbruikt betaald ook veel,en iemand die z,n wagentje maar weinig gebruikt betaald ook weinig. Waarom kan dat in een groot land zoals duitsland wel en hier in dit kikkerlandje niet??
Je betaalt al per kilometer! Van iedere liter brandstof die je tankt gaat het grootste deel van wat je betaalt rechtstreeks de schatkist in! Van het overgebleven bedrag gaat ook nog een deel naar de overheid! Als je euro 95 tankt gaat ongeveer drie kwart van de prijs die je aan de pomp betaalt naar de gaten in de begroting! Hoe veel je uiteindelijk betaalt is afhankelijk van hoe veel je rijdt en het voertuig waarmee je rijdt (en natuurlijk je rijstijl). Daar heb je geen Big Brother is watching you electronica voor nodig! Toeristen die hier tanken betalen net zo hard mee! Veel eerlijker kan het niet. Nu alleen nog de BPM en de houderschapsbelasting afschaffen. En dan blijven er nog steeds meer inkomsten over uit de brandstofaccijnzen dan wat er daadwerkelijk wordt uitgegeven aan het onderhoud en de aanleg van wegen en andere zaken waar de automobilist iets aan heeft. Nu gaat er meer geld naar het vullen van gaten in de begroting dan naar het vullen van gaten in de weg. We hadden in Nederland een heel goed autoprogramma genaamd:"De Heilige Koe". Onze regering kent de automobilist alleen maar onder de noemer "Melkkoe"
[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 19:08]Ik dacht dat het houderschap van de auto was. Ook al rij u helemaal niet dan moet u die betalen. Behalve als u daar ontzegging voor heeft.
Klopt. De naam wegenbelasting klopt ook niet, het is houderschapsbelasting. De opbrengst is ook helemaal niet voor aanleg en onderhoud van wegen. Het gaat gewoon in de grote pot Algemene Middelen waar alles uit wordt betaald.
Die onderscheid maakt de houderschapsbelasting, ook de provinciale opcenten, niet of er wel of niet veel mee wordt gereden. Wat denkt u van de oldtimers van minder dan 40 jaren oud, voorheen nog bij 25 jaren belastingvrij rijden.
Het heet dan ook geen wegenbelasting meer doch houderschapsbelasting.
De belasting onderbrengen in de brandstofprijs gaat hem ook niet worden want die wordt torenhoog Nu is het al voor de grensstreek stations een crisis door de fijne maatregelene van rutte, laat staan als er ook nog wegen of hoe de belasting ook zou gaan heten bij zou komen. Dan gaat half NL in duitsland, belgië of luxemburg tanken. Stel dat dàt zou gebeuren, dan gaat het helemaal fout.
Als voorbeeld, ik tank met 5 km rijden voor € 1,47 ipv de NL prijs. Ik ben toch niet gek .......
[quote=willemimmy schreef op dinsdag 22 apr 2014, 09:53]Iedereen een chip in de auto en ze kunnen zien hoeveel km worden gereden. Dit is niet nodig, binnen afzienbare tijd zal er 'n onderhuidse chip bij je geïmplanteerd worden. Kunnen ze ook gelijk zien hoeveel jij loopt/fietst, is dit te weinig zal jouw ziektekostenverzekering omhoog gaan en er zal een fietsbelasting (inclusief kenteken) komen.
@mahadma U zegt dat de wegenbelasting onderbrengen in de benzine prijs het niet gaat worden!!!! Maar hoe kan het dan dat het in een groot land zoals duitsland WEL werkt?en daar de prijzen nog lager liggen dan in dit ka-u-thee landje
Ehm, een chip in de auto? Nee dank je wel. En dit geld voor alles waarmee me kunnen volgen... Ik probeer dit zo lang mogelijk tegen te gaan. Als je niet veel rijd, koop dan een licht auto qua gewicht. Denk aan de klasse van de Toyota Aygo. Dit wegen niet veel en zodoende is de motorrijtuigenbelasting (wat jij noemt de wegenbelasting) ook laag. Als je hebt over de vervuiler betaalt, dan zou de betreffende belasting moeten schalen NIET in gewicht, maar in de vervuilklasse m.b.t. de Co2 uitstoot. Bijvoorbeeld: Een elektrische auto die geen verbrandingsmotor heeft; geen belasting. Een hybride auto (dus elektrische aandrijving en verbrandingsmotor) dan zou gekeken moeten worden naar wat de uitstoot is van de verbrandingsmotor en niet naar het feit dat de auto óók een elektrische aandrijving heeft. De nieuwe SUV van Mitsubitsi, de PHEV, heeft een verbrandingsmotor en beschikt tevens over een elektrische aandrijving. Edoch de elektrische aandrijving een goede aanvulling voor zo'n zware auto, betaalt de eigenaar niet veel motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) terwijl de Co2 uitstoot hoger is dan van een Fiat Punto Evo (dieselmotor). Dit is misschien weer aangepast, de cijfers worden elke week aangepast ivm de ontwikkelingen van nieuwe motoren). Tevens is de Fiat lichter van gewicht, maar is de belasting hoger. Als je echt goedkoper wilt rijden, (lees= minder belasting wilt betalen), schaf een lichtere auto aan of een auto die volledig rijd op stroom. Nissan geeft je zelfs als leenauto, voor als je vakantie gaat, een auto met verbrandingsmotor, zodat je langere afstanden kan rijden.
De overheid komt toch wel aan z'n geld... Als iedereen een elektrische auto zou gaan rijden, verzinnen wel een andere belasting op de stroom...
U heeft al de nodige adviezen gehad.Koop zeker geen 45km barrel. De jeugd van 16 jr vind het spannend. Die krengen zijn levens gevaarlijk.en duur. Ik weet niet waar u die 6000 km rijd. Op de snelweg of autowegen met max 80 km. Neem uw financieel verlies. Veiligheid mag iets kosten Rijdt u maanden niet, schors de auto voor rond de twintig euro.
Ombouwen van uw auto tot een 45 km auto is een optie. Maar gelet op uw km verbruik lijkt me dat niet zinvol. Te veel km. lijkt me. En om nu vanachter aangereden te worden met alle medische klachten van dien, staat dat niet in verhouding tot de wegenbelasting.
Tsja, Nederland loopt voorop met het uitmelken van de automobilisten. Dure wegenbelasting en hoge prijzen voor de brandstof. We zitten aan de max.
Het beste zou zijn dat we in Europa 1 beleid krijgen en het allerbeste zou zijn dat het gebruik wordt belast in plaats van het bezit. Dat is het handigste via de brandstofprijs. Maar ja, verlaag je nu de wegenbelasting en verhoog je de brandstofprijs, dan gaat half Nederland in België en Duitsland tanken, voor zover dat al niet het geval is. Auto rijden in Nederland is gewoon te duur, een melkkoe. Een oude 2 liter diesel kost je aan wegenbelasting in Duitsland 308 euro per jaar (ongeacht roetfilter) en de diesel is inmiddels 8-10 cent goedkoper dan aan de grens in Nederland. Benzine is nog veel goedkoper in wegenbelasting. Check HIER de wegenbelasting in Duitsland (Otto betekent benzine-motor). In Duitsland hebben ze het nu weer op milieu gegooid: vervuilende diesels mogen de centra van grote steden niet meer in (zie HIER).
Als ieder land maar weer zijn eigen regels hanteert in 1 Europa, dan wordt het nooit wat met dat beleid.
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas
...
Lees meer
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.
Lees meer
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer