zonnewind
door zonnewind Feb 20, 2014 om 22:30
Voeding & gezondheid

Wilsbekwaamheid van ouderen

Wanneer houdt de wilsbekwaamheid op? Een oude dame van in de negentig, die nog goed weet wat ze wel en wat ze niet wil, voelt zich nu door familieleden gedwongen opgenomen te gaan worden in een psychiatrische inrichting. Iets wat ze echt niet wil. Ze is erg slecht qua mobiliteit en heeft veel hulp nodig. Kan zij gedwongen worden ergens geplaatst te gaan worden waar zij eerder, ook door die zelfde familieleden, werd geplaatst. Ze wil daar echt niet heen. Ze heeft verder geen familie die voor haar op kan komen. Ben benieuwd naar uw reacties.

6283 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2014 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voordat je gedwongen opgenomen wordt in een psychiatrische kliniek wordt men uitgebreid onderzocht door psychiaters. Dus als die oude dame nog kan spreken, kan zij uitleggen wat er aan de hand is en dan wordt zij niet opgenomen.

Leeftijd of hulpbehoevendheid spelen daarin in principe geen rol.

zonnewind
door zonnewind - Feb 20, 2014 om 23:08
222 Antwoorden / 61 Vragen

Voor zover ik dit weet werd zij alleen door haar huisarts onderzocht. Psychiaters kwamen er niet aan te pas. Waar ze zich erg druk over maakt is dat haar persoonsbewijs werd meegenomen omdat dat kennelijk niet helemaal in orde is. Dat wilde ze eigenlijk niet. Ze kan nog zeer goed zeggen wat ze wel of niet wil. Wel is ze nu erg angstig omdat ze denkt dat ze haar gaan opsluiten. Ze woont momenteel in een bejaarden tehuis.
Kun je opgenomen worden als je lichamelijk zelf bijna niets meer kan?

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2014 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is eigenlijk geen vraag voor dit forum. Lang geleden een gedwongen opname in familiekring meegemaakt van een compleet verwarde oude dame, maar daar kwamen twee forensisch psychiaters aan te pas.

Als ik u was zou ik contact opnemen met het Juridisch Loket, zie Google voor adres en telefoonnummer. Zij zullen u wellicht de juiste weg kunnen wijzen voor informatie.

U zou u vraag ook nog kunnen stellen op Rechtswinkel.nl daar zitten verscheidene gespecialiseerde juristen.

hutch
door hutch - Feb 21, 2014 om 01:41
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zonnewind, klik u * * eens.

Bijna onderaan deze pagina staat een duidelijke uitleg over wilsbekwaamheid.
Een belangrijk punt is: 'Toetsing en verslaglegging':

"Omdat de beslissing over wilsbekwaamheid soms ingrijpende gevolgen kan hebben, moet de beoordeling van de wilsbekwaamheid van de patiënt zorgvuldig plaatsvinden. De hulpverlener zal in het algemeen in het medisch dossier van de patiënt moeten vastleggen op welke manier de informatie is gegeven en hoe de beoordeling van de wils-bekwaamheid heeft plaatsgevonden. Overleg met anderen van het behandelteam is, net als het vragen van een tweede mening van iemand die niet bij de behandeling is betrokken, gebruikelijk bij ingrijpende beslissingen. De beslissing over wilsbekwaamheid kan uiteindelijk door een klachten-commissie, het Medisch Tuchtcollege of de gewone rechter worden getoetst. Degene die over de wilsbekwaamheid heeft geoordeeld, zal dan over die beslissing verantwoording moeten afleggen."

hennyb86
door hennyb86 - Feb 21, 2014 om 13:02
106 Antwoorden / 5 Vragen

eerlijk gezegd ? ik snap hier niets van. als ze al in een bejaardentehuis zit, waarom zou ze dan ergens anders naar toe moeten ? kunnen ze daar niets met haar of zo ? omdat ze lichamelijk zo slecht is ? dan kunnen ze in een psychiatrische instelling daar toch ook niets mee. en volgens mij gaan wilsbekwaamheid en psychiatry sowieso niet samen. ik wens deze mevrouw in ieder geval veel sterkte. op je oude dag dingen moeten doen die je niet wilt ? ben je daar zo oud voor geworden ?

jantje7
door jantje7 - Feb 21, 2014 om 13:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waarschijnlijk heeft het met de eigen bijdragen te maken, de familie wil zoveel mogelijk erven. Weet niet of bij opname in een psychiatrische inrichting ook eigen bijdragen betaald dient te worden.

md
door mdentz - Feb 21, 2014 om 14:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als je naar deze pagina gaat kan je berekenen wat haar het verschil is tussen wat ze nu betaalt en wat haar eigen bijdrage zou gaan worden. Het is toch van de gekke als iemand met een nog heldere hoofd naar een psychologische inrichting moet. Veel sterkte
Keride

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/63653-hoogte-eigen-bijdrage-awbz.html

lovebird
door lovebird - Feb 21, 2014 om 15:12
36 Antwoorden / 0 Vragen

Doe een aanvraag voor een medisch specialist die bij mevrouw aan huis komt voor een uitvoerend gesprek. In eerste instantie kunnen familieleden daar bij zijn maar na enige tijd moeten zij de ruimte verlaten en blijft deze deskundige alleen met mevrouw om haar dezelfde vragen nog een te laten bevestigen in haar eigen bewoording. Dit is om te zien of ze onder druk of dwang zou kunnen staan van de familie.

Bij dit consult aan huis dat via een notaris kan worden aangevraagd komt de uitslag via de notaris bij mevrouw terug op papier in een verklaring die zelf voor de rechtbank rechtsgeldig is.
Mevrouw moet wel zelf instemmen met de aanvraag en de kosten zijn ook voor haar rekening. Zo rond de 250,00 euro maar dat zou ik in dit geval zeer zeker aanraden.
Dit haalt een hoop onrust weg en deze medisch specialisten zijn hiervoor speciaal in dienst sinds (als ik het goed heb) begin dit jaar.

Ze worden veel ingezet bij rechtbanken maar u kunt ze dus ook zelf vragen om zo'n keuring.
Veel succes ik hoop dat u hier iets aan heeft, in mijn geval heeft het enorm veel rust gegeven bij mijn vader en de meeste notarissen zijn hier nog niet van op de hoogte omdat het zo nieuw is.

Deze deskundige heet een VIA-arts (Vereniging van Indicerende en adviserende Artsen (VIA). ) en u kunt het hier vinden :
http://www.vianieuws.nl/kennis-delen/wilsbekwaamheid
De link werkt niet geloof ik..sorry ben hier niet zo handig in...lukt het nu wel?

LET OP: het is provincie gebonden , zelf heb ik gebruik gemaakt van Trompetter en v. Eeden (goede ervaring mee)

Ik hoop dat ik u voldoende heb geholpen

el
door elsels - Feb 21, 2014 om 16:04
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op vrijdag 21 feb 2014, 13:02]eerlijk gezegd ? ik snap hier niets van. als ze al in een bejaardentehuis zit, waarom zou ze dan ergens anders naar toe moeten ? kunnen ze daar niets met haar of zo ? omdat ze lichamelijk zo slecht is ? dan kunnen ze in een psychiatrische instelling daar toch ook niets mee. en volgens mij gaan wilsbekwaamheid en psychiatry sowieso niet samen. ik wens deze mevrouw in ieder geval veel sterkte. op je oude dag dingen moeten doen die je niet wilt ? ben je daar zo oud voor geworden ?

In een bejaardentehuis moet je nog wel enigsinds mobiel zijn. Mevrouw is dit blijkbaar niet meer, dus zou ze naar een verzorgingshuis moeten. Volgens mij kan ze ook gewoon thuis blijven wonen, dmv thuiszorg e.d.
Wat verschrikkelijk als ze azen op je geld. Bahbah..........

ja
door jangmcoolen - Feb 21, 2014 om 16:06
77 Antwoorden / 12 Vragen

Als de familie zich terugtrekt om deze mevrouw te helpen; dus niet meer helpt -- omdat de familie dat om allerlei redenen beter vindt -- en de mevrouw kan niet terugvallen op voldoende mantelzorg, dan zal ze akkoord moeten gaan met de HELAAS vaak zeer beperkte thuiszorg of ze moet naar een verzorgingstehuis. Natuurlijk is ze vrij om thuis te verblijven, maar daar komt de mevrouw, bij de huidige Nederlandse beperkte voorzieningen, snel op terug, want daar is heel, heel weinig lol aan.
Jammer dat mevrouw geen moeder is van een wethouder, 2e kamerlid, zorgbestuurder e.d. want die regelen van ons belastinggeld dat de mevrouw minsten 1x 24 uur hulp per dag heeft (breek me de mond niet open)

zonnewind
door zonnewind - Feb 21, 2014 om 16:16
222 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=lovebird schreef op vrijdag 21 feb 2014, 15:12]Doe een aanvraag voor een medisch specialist die bij mevrouw aan huis komt voor een uitvoerend gesprek. In eerste instantie kunnen familieleden daar bij zijn maar na enige tijd moeten zij de ruimte verlaten en blijft deze deskundige alleen met mevrouw om haar dezelfde vragen nog een te laten bevestigen in haar eigen bewoording. Dit is om te zien of ze onder druk of dwang zou kunnen staan van de familie.

Bij dit consult aan huis dat via een notaris kan worden aangevraagd komt de uitslag via de notaris bij mevrouw terug op papier in een verklaring die zelf voor de rechtbank rechtsgeldig is.
Mevrouw moet wel zelf instemmen met de aanvraag en de kosten zijn ook voor haar rekening. Zo rond de 250,00 euro maar dat zou ik in dit geval zeer zeker aanraden.
Dit haalt een hoop onrust weg en deze medisch specialisten zijn hiervoor speciaal in dienst sinds (als ik het goed heb) begin dit jaar.

Ze worden veel ingezet bij rechtbanken maar u kunt ze dus ook zelf vragen om zo'n keuring.
Veel succes ik hoop dat u hier iets aan heeft, in mijn geval heeft het enorm veel rust gegeven bij mijn vader en de meeste notarissen zijn hier nog niet van op de hoogte omdat het zo nieuw is.

Deze deskundige heet een VIA-arts (Vereniging van Indicerende en adviserende Artsen (VIA). ) en u kunt het hier vinden :
http://www.vianieuws.nl/kennis-delen/wilsbekwaamheid
De link werkt niet geloof ik..sorry ben hier niet zo handig in...lukt het nu wel?

LET OP: het is provincie gebonden , zelf heb ik gebruik gemaakt van Trompetter en v. Eeden (goede ervaring mee)

Ik hoop dat ik u voldoende heb geholpen

Inderdaad een TOP- antwoord. !!!! :) :)

el
door elsels - Feb 21, 2014 om 16:22
34 Antwoorden / 0 Vragen

Of een PGB aanvragen. Stel dat ze een ruim PGB krijgt, kan ze zelfs 24/7 zorg inkopen.

lovebird
door lovebird - Feb 21, 2014 om 16:22
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zonnewind schreef op vrijdag 21 feb 2014, 16:16][quote=lovebird schreef op vrijdag 21 feb 2014, 15:12]

Deze deskundige heet een VIA-arts (Vereniging van Indicerende en adviserende Artsen (VIA). ) en u kunt het hier vinden :
http://www.vianieuws.nl/kennis-delen/wilsbekwaamheid
De link werkt niet geloof ik..sorry ben hier niet zo handig in...lukt het nu wel?

LET OP: het is provincie gebonden , zelf heb ik gebruik gemaakt van Trompetter en v. Eeden (goede ervaring mee)

Ik hoop dat ik u voldoende heb geholpen

Inderdaad een TOP- antwoord. !!!! :) :)

Heel graag gedaan, ik zat in hetzelfde schuitje met mijn vader en toen kon de rit naar de rechtbank en de rompslomt daarom heen mooit achterwege blijven.

Veel succes hoor en ik hoop dat het voor mevrouw een uitkomst mag zijn, mocht je nog vragen hebben dan help ik graag.
Zal ik proberen hier nog een keertje de goede link te zetten ?
nog een laatste poging : (hopen dat deze wel lukt!) hi..hi.

el
door elsels - Feb 21, 2014 om 16:27
34 Antwoorden / 0 Vragen

Of een PGB aanvragen. Met een ruim PGB kan mevrouw zelfs 24/7 zorg inkopen. Of geldt dat niet meer boven een bepaalde leeftijd?

jo
door johannes1 - Feb 21, 2014 om 20:08
63 Antwoorden / 53 Vragen

kan me uit de praktijk van vroeger herinneren, dat :

er een artsenverklaring nodig was é
de burgemeester een zg kz-verklaring moest afgeven/tekenen.

pas dan kon de persoon - buiten zijn/haar wil - opgenomen worden in een psych. inrichting.
eea. had vergaande consequenties, zoals het [automatisch]onmondig verklaren , waardoor er = als er wat te beheren viel [ook aow of inval.uitkering viel dar onder ] = een provisioneel bewindvoerder of soms een curator benoemd moest worden door de rechtbank.
0ok speelde het verlies van kiesrecht [passief en actief] .
Van het beheer moest jaarlijks aan de rechter rekening en verantwoording gedaan worden.
De bewindvoerder/curator kreeg een vastgesteld percentage als onkosten/werkvergoeding.
Mocht daarbij een vast bedrag voor kosten opvoeren .
Heb meegemaakt, dat bewindvoerder niets deed; vroeg bv geen afschrijving belasting aan, waar wel de mogelijk voor aanwezig was, maar toucheerde wel haar vergoeding.
Daar kraaide d an geen haan naar; het was wettelijk legaal.Familie had NIETS meer in te brengen.
Ja zo gaat dat met RECHT .

zoekster
door zoekster - Feb 21, 2014 om 20:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De link van lovebird

klik HIER

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien wilt u ook nog wat lezen over het vaststellen van wilsonbekwaamheid.

Klik hier

@johannes1

Maar bij zo'n gedwongen opname, werd dat na een paar weken wel geëvalueerd door een psychiater.. En er werd niet meteen een beheerder aangesteld.

lovebird
door lovebird - Feb 22, 2014 om 00:48
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 21 feb 2014, 20:37]De link van lovebird

klik HIER

Bedankt ZOEKSTER dat is vriendelijk van je ...alleen weet ik nu nog steeds niet wat ik fout heb gedaan en het mij in de 2 pogingen niet lukte de link zo geplaatst te krijgen, hi..hi...
Jammer want ik heb inmiddels gezien dat de nieuwkomers er soms wat moeite mee hebben, wat nog frustrerender is dat jij zelfs zo'n mooie KLIK HIER erbij gezet krijgt..
Afijn bedankt! Super van je.

hutch
door hutch - Feb 22, 2014 om 12:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=lovebird schreef op zaterdag 22 feb 2014, 00:48]...alleen weet ik nu nog steeds niet wat ik fout heb gedaan en het mij in de 2 pogingen niet lukte de link zo geplaatst te krijgen

Even een uitgebreide uitleg voor het maken van een link:

- schrijf eerst een 'naam' of woord in het reageerveld voor de link die u wilt gaan gebruiken, bijvoorbeeld: 'HIER';

- dan: kopieer het adres (in deze dus: http://www.vianieuws.nl/kennis-delen/wilsbekwaamheid) van de bedoelde website;

- ga terug naar de Kassa-site en sleep dan met de muis (linkerknop van de muis ingedrukt houden) over dat woord (in dit voorbeeld het woordje 'HIER') waardoor dat woordje blauw wordt, althans geaccentueerd wordt;

- klik dan op het linkfiguurtje (de meest rechtse dus) boven het 'Reageren'-veld;

- dan verschijnt er een extra kader in beeld met daarin de, in blauw geaccentueerde, tekst: 'http://';

- ga met de muisaanwijzer op de, blauw geaccentueerde, tekst 'http://' staan en vervolgens rechts klikken met de muisaanwijzer en dan op 'plakken' klikken;

- u kunt ook die tekst 'http://' eerst verwijderen en dan dat adres plakken;

- vervolgens op 'ok' klikken;

- nu is er een link geplaatst in uw reageerveld, wat de naam 'HIER' gekregen heeft, wat verwijst naar bedoelde website;

- dat woordje 'HIER' staat nu tussen ] [ en dat wordt/is nu de link;

- verder kunt u dat woordje bijv. nog 'vet' en/of 'cursief' maken;

- ook kunt u dat woordje tussen ** of '' plaatsen, net zoals u het zelf maar mooi vindt;

- voor dat vet of cursief dient u met de linkerknop van de muis ingedrukt, alléén over dat woordje 'HIER' te slepen en vervolgens de 'B' en de 'I' boven het reageerveld aan te klikken.

Dan wordt het dus (bijv.) dit: * * .

Probeer maar eens uit bij dit onderwerp...... het is even oefenen, 'maar dan heb je ook wat'. Succes.

labren
door labren - Feb 22, 2014 om 12:31
862 Antwoorden / 0 Vragen

zolang de oude dame mondig is heeft de familie daar helemaal geen zeggenschap over wat die dame wil gaan doen , die oude dame beslist daar zelf over

consimenicus
door consimenicus - Feb 22, 2014 om 19:58
26 Antwoorden / 20 Vragen

De vraag lezende zijn er verschillende mogelijkheden:
- Mevrouw heeft te veel somatische (lichamelijke) beperkingen. een verzorgingshuis kan een bepaalde hoeveelheid zorg leveren. indien deze mevrouw de zorgvraag overschrijd kan het zijn dat de vraag komt om te verhuizen naar een verpleeghuis. Als deze mevrouw dat niet wil en ze kan de gevolgen overzien kan i.p niemand haar dwingen. (zorg is vaak nog uit te breiden naar een hogere zzp indicatie)

- Mevrouw heeft cognitieve/ psychiatrische problemen: Mevrouw is bijvoorbeeld dementerend en daardoor een gevaar voor zichzelf: er volgt eerst overleg met mevrouw over verhuizing naar een veiligere omgeving met verpleeghuiszorg. weigert mevrouw en is de situatie nog niet acuut gevaarlijk: dan kan er een traject worden gestart om mevrouw wilsonbekwaam te laten verklaren, iemand een bewindvoerder te laten worden etc. Dit loopt via een rechter. uiteindelijk kan een ander dan de keuzes voor mevrouw maken.
indien mevrouw in een acuut gevaarlijke situatie komt door bijvoorbeeld een acute verwardheid bij een dementeringsproces kan een psychiater een acute opname verplichten (i.o.m. de burgemeester).
na een bepaalde tijd word deze beslissing opnieuw bekeken. volgens bovenstaand proces bekijkt een rechter opnieuw of mevrouw nog wilsbekwaam is.
De vraag lezende wil men mevrouw in een psychiatrische inrichting. dat zou er dus op neer komen dat mevrouw cognitieve/ psychiatrische problemen heeft!?

zonnewind
door zonnewind - Feb 22, 2014 om 22:34
222 Antwoorden / 61 Vragen

Er zitten best bruikbare tips bij, die gaan we bekijken en zullen dan zien wat in deze situatie het beste is. Een aantal van die bruikbare tips hebben we uitgeprint en gaan we goed lezen. Alvast hartelijk dank voor alle moeite. Wellicht hebben ook anderen hier iets aan, want ik heb al gemerkt dat dit best wel vaak voorkomt.

zonnewind
door zonnewind - Feb 22, 2014 om 22:47
222 Antwoorden / 61 Vragen

Nog een kleine aanvulling, na diverse bezoeken in dit bejaarden/verzorgingstehuis moet ik constateren dat door onkunde en onwetendheid van onvoldoende geschoold personeel je tot de conclusie komt dat met de oudere, die niet meer zo functioneert zoals je dat van een gezond jonger persoon kan verwachten, niet zo respectvol wordt omgegaan. Achter de rug om wordt er dikwijls kleinerend en lacherig over gesproken. :( Uiteindelijk ons aller voorland?

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2014 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zonnewind

Dat is helemaal niets nieuws. En dat zal nog wel erger worden, helaas.

lovebird
door lovebird - Feb 23, 2014 om 11:57
36 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 22 feb 2014, 12:02][quote=lovebird schreef op zaterdag 22 feb 2014, 00:48]...alleen weet ik nu nog steeds niet wat ik fout heb gedaan en het mij in de 2 pogingen niet lukte de link zo geplaatst te krijgen

Even een uitgebreide uitleg voor het maken van een link:

- schrijf eerst een 'naam' of woord in het reageerveld voor de link die u wilt gaan gebruiken, bijvoorbeeld: 'HIER';

- dan: kopieer het adres (in deze dus: http://www.vianieuws.nl/kennis-delen/wilsbekwaamheid) van de bedoelde website;

- ga terug naar de Kassa-site en sleep dan met de muis (linkerknop van de muis ingedrukt houden) over dat woord (in dit voorbeeld het woordje 'HIER') waardoor dat woordje blauw wordt, althans geaccentueerd wordt;

- klik dan op het linkfiguurtje (de meest rechtse dus) boven het 'Reageren'-veld;

- dan verschijnt er een extra kader in beeld met daarin de, in blauw geaccentueerde, tekst: 'http://';

- ga met de muisaanwijzer op de, blauw geaccentueerde, tekst 'http://' staan en vervolgens rechts klikken met de muisaanwijzer en dan op 'plakken' klikken;

- u kunt ook die tekst 'http://' eerst verwijderen en dan dat adres plakken;

- vervolgens op 'ok' klikken;

- nu is er een link geplaatst in uw reageerveld, wat de naam 'HIER' gekregen heeft, wat verwijst naar bedoelde website;

- dat woordje 'HIER' staat nu tussen ] [ en dat wordt/is nu de link;

- verder kunt u dat woordje bijv. nog 'vet' en/of 'cursief' maken;

- ook kunt u dat woordje tussen ** of '' plaatsen, net zoals u het zelf maar mooi vindt;

- voor dat vet of cursief dient u met de linkerknop van de muis ingedrukt, alléén over dat woordje 'HIER' te slepen en vervolgens de 'B' en de 'I' boven het reageerveld aan te klikken.

Dan wordt het dus (bijv.) dit: * * .

Probeer maar eens uit bij dit onderwerp...... het is even oefenen, 'maar dan heb je ook wat'. Succes.
Oké daar gaat ie dan, na hulp van HUTCH mijn link zetten:
KLIK hier

YES..het is gelukt ..bedankt hoor HUTCH

pi
door piekie1 - Mar 6, 2014 om 09:05
20 Antwoorden / 9 Vragen

Als ze onbekwaam is dan word er een mentor en bewindvoerder aangesteld via de kantonrechter. Er moet toch iemand voor haar financiële zaken zorgen zoals nieuwe kleding en verdere verzorging. En als ze geen familie meer heeft, dan helemaal.er moet gewoon iemand zijn die voor haar zorgt.