jo
door johnny1987 Dec 15, 2013 om 16:43
Garantie & verzekeringen

Yarden advies en distributiekosten

Goeiedag

Ik Heb een kleine maand geleden mijn maandelijkse uitvaart premie omlaag laten doen, een kleine aanpassing meer niet. Ik heb hiervoor yarden gebeld. Daar werd ik door verbonden naar iemand die over de polissen gaat(dacht ik) Na een kort gesprek was alles geregeld. Ik heb voor de duidelijkheid niet om advies gevraagd.Want ik wist al wat ik wilde gaan doen.

Nu kreeg ik gister een rekening binnen van yarden. Dat ik 120 euro aan advies kosten moet gaan betalen en 75euro aan distributiekosten. Dus bij mekaar 195 euro die ik niet kan missen.

Dit werd niet van te voren door yarden of door de meneer ,die ik aan de telefoon had verteld. Ook ben ik nooit ingelicht over de bijkomende distributiekosten.Je begrijp dat ik heel erg geschrokken ben van zo een rekening. Ik voel mij hier oneerlijk behandeld.

Nu is mijn vraag; Kan dit zomaar?

En wat kan ik nu het beste doen?

Met vriendelijke groet John

3315 19 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 15, 2013 om 17:07
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja het mag, maar dat zijn die nieuwe regels dus omdat vele Nederlanders op een verkeerde partij stemmen die provisie regels wilde aanpassen...

De kosten kunnen hoger zijn dan de besparing en je moet dus nu vooraf vragen of er kosten zijn en zo ja hoeveel dat is.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2013 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had dat dus niet vooraf hoeven vragen.

Voordat men u advieskosten in rekening mag brengen, had men u een dienstverleningsdocument moeten overleggen, met daarin vermeld wat zij voor u gingen doen en hoe hoog die kosten zouden zijn.

Als dat niet gebeurt is, hoeft u die kosten niet te betalen.

Dus dien een klacht in dat u dat niet gaat betalen en geef ze 14 dagen om u te berichten dat de nota teniet wordt gedaan.

Doen ze dat niet, of hoort u niets van ze, dien dan een klacht in bij het Kifid, zie Google voor het adres en de te volgen procedure.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2013 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk hier op de toelichting van Yarden onder punt 18

Klik hierp

jo
door johnny1987 - Dec 15, 2013 om 18:12
6 Antwoorden / 2 Vragen

hey tijger1

bedankt voor je reactie! ik kan helaas de link die ik van je gekregen heb niet openen ivm adobe reader die bij mij niet werkt.

Zou je kunnen uitleggen waar ik punt18 kan vinden op de site?

groetjes John

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2013 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is artikel 18:
Transparante dienstverlening
Wat is een dienstverleningsdocument?
Financiële dienstverleners zijn vanaf 2013 verplicht om hun
klanten een dienstverleningsdocument te verstrekken. Hierin
geven ondernemingen onder meer inzicht in de omvang en de
bijbehorende kosten van hun dienstverlening. Ondernemingen
moeten hun dienstverleningsdocument aan hun klanten kunnen
overhandigen en deze op hun website openbaar maken. Voor
verzekeraars is dit verplicht vanaf 1 juli 2013, dan zal ook Yarden
een dienstverleningsdocument beschikbaar stellen.
www.yarden.nl
Veel gestelde vragen over
het provisieverbod
Iedere uitvaart uniek

Handiger is het om de Adobe Reader werkend te krijgen of een andere reader op de pc te installeren bijv. de FoxitReader: klik hier.

jo
door johnny1987 - Dec 15, 2013 om 18:23
6 Antwoorden / 2 Vragen

heel erg bedankt!

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2013 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit ook eens. Klik hier

Hier stelt Yarden dat u al advieskosten moet betalen als u iets via de telefoon doet. Mij zij hadden u dat wel moeten zeggen.

En ook nog dit, het gast over een BESTAANDE verzekering waaraan iets gewijzigd moest worden, hiervoor hebben ze allang provisie gehad.

De polis moet aangepast, maar dat daar de volledige distributiekosten voor worden gerekend, is echt te gek voor woorden.

jo
door johnny1987 - Dec 15, 2013 om 18:45
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is echt belachelijk ik ga zo ie zo morgen bellen. Ik heb niet eens om advies gevraagd en er is niks gezegd. Er is ook niet vermeld dat ik even op de site moest gaan kijken.

dankjewel!

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2013 om 09:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ze u niet tegemoetkomen, dien dan beslist een klacht in, want zoals u hebt kunnen lezen, krijgt u problemen met uw bestaande polis. Denk ook aan de termijn bij het Kifid.

jo
door johnny1987 - Dec 16, 2013 om 09:16
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb net contact opgenomen met Yarden.. En Ik kreeg een heel verhaal te horen over waarom de distributiekosten er bij zijn gekomen. De kosten zouden er al eerder inzitten maar omdat yarden transparant moet zijn naar de klanten toe is er een wet gekomen waar de klant dus eerder de mogelijkheid heeft om die kosten te kunnen betalen. Anders zou het bedrag verspreid betaald mogen worden over 24 maanden(krediet verstrekking). Ik heb ook hier geen brief over mogen ontvangen en geen Email. Ik kreeg het gevoel dubbel in de zeik genomen te zijn. Mevrouw heeft verteld hier veder een oplossing voor te zoeken.

Over de advies kosten zou ik toch echt de contact persoon moeten spreken(onafhankelijk adviseur yeah right). En je raad het al die was op het moment niet aanwezig maar menneer zal spoedig mogelijk contact met mij opnemen. Ik heb de mevrouw van yarden verteld dat ik tot woensdag ga wachten voor ik andere stappen onderneem. Ik heb bij nadruk gezegd dat Ik yarden verantwoordelijk stel want die hebben mij ongevraagd door verbonden naar een adviseur. en zowel de adviseur als yarden zelf hebben mij niets verteld over de bijkomende kosten.

Na woensdag idd kifid mailen.

yarden webcare
door yarden webcare - Dec 16, 2013 om 09:59
10 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer,

Wilt u zo vriendelijk zijn mij uw gegevens op te sturen, zodat ik deze kwestie voor u kan onderzoeken.
U kunt dit doen door een e-mail te sturen naar webcare@yarden.nl

Alvast mijn hartelijke dank daarvoor.

Met vriendelijke groet
Yarden Webcare ^IA

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2013 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Johnny

Yarden moet inderdaad transparant zijn. En als u daar een NIEUWE polis zou afsluiten, zouden ze, nadat dat eerst bekend gemaakt was en u akkoord gegaan was, ook die kosten in rekening mogen brengen.

Maar in uw geval, een kleine wijziging van uw polis, is het deels onterecht en deels buiten proportie. Nog even afgezien van het feit dat ze u ongevraagd blijkbaar met een zogenaamde adviseur hebben doorverbonden, terwijl u dacht simpel een wijziging door te geven.

Het is verstandiger de volgende stappen niet meer telefonisch te doen, maar alles schriftelijk of per mail, dan ligt het vast.

Geef ze 14 dagen om op hun schreden terug te keren en dan zo nodig een klacht bij het Kifid.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 16, 2013 om 12:03
4299 Antwoorden / 5 Vragen

1. Waarom is een uitvaartverzekering belangrijk?
Een uitvaart kost al gauw € 7.000,-

Voor 1100 euro ben je ook al klaar..

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 16, 2013 om 12:09
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Overigens stelt Yarden je straks gewoon voor de keuze; betalen of niet betalen.
Betaal je niet is het einde overeenkomst, oftewel je hebt feitelijk geen keuze..

Gelukkig maar dat 'n uitvaartverzekering anno 2014 totaal overbodig is.

yarden webcare
door yarden webcare - Dec 16, 2013 om 12:31
10 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer,

Dank voor de snelle toezending van uw gegevens. U heeft inmiddels via e-mail een reactie van ons ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Yarden Webcare ^IA

jo
door johnny1987 - Dec 16, 2013 om 13:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

Alles is goed opgelost! het was een foutje bij yarden/adviseur

Ik wil graag de mensen op het forum willen bedanken voor hun reacties en advies!

groetjes en opgeluchte John

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2013 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is mooi dat het zo snel is opgelost. Bedankt voor het terugmelden.

zoekster
door zoekster - Dec 16, 2013 om 16:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=johnny1987 schreef op maandag 16 dec 2013, 13:13]Alles is goed opgelost! het was een foutje bij yarden/adviseur

Ja hoor, nu is het een foutje, nu ze met hun prent op het Kassaforum staan.
Ze hebben het gewoon geprobeerd en het is mislukt.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2013 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 16 dec 2013, 16:17][quote=johnny1987 schreef op maandag 16 dec 2013, 13:13]Alles is goed opgelost! het was een foutje bij yarden/adviseur

Ja hoor, nu is het een foutje, nu ze met hun prent op het Kassaforum staan.
Ze hebben het gewoon geprobeerd en het is mislukt.

Inderdaad zoekster, hoevelen zullen er in de afgelopen tijd, om over de toekomst maar niet te spreken, intrappen.

En niet alleen bij Yarden.