wendy-claire
door wendy-claire Jun 1, 2013 om 13:16
Elektronica & tv

ZIGGO: digitale televisiezenders

Heb 'Alles-in-1' van ZIGGO met het extra pakket.

Televisie: Sony Bravia KDL-40EX700 met Neotion module CI+ (beiden juli 2010). Softwareversie(Sony): PKG4.114.EUL-0108.

Daarnaast is nog een HUMAX iHDR-5200C interactieve HD-recorder actief..

Aansluiting in de woonkamer: driewegverdeler (aan): datakabel (naar Ubee-modem), televisie & radio.
Coaxkabel (nieuw) vanuit uitgang verdeler naar ingang HUMAX en doorgelust van de HUMAX antenne uit (met nieuwe) coaxkabel naar de televisie.

Via de HUMAX goed beeld en geluid van alle beschikbare zenders zowel met de scartkabel en de HDMI-kabel.

Via de televisie en de NEOTION module CI+ worden niet alle zenders correct doorgegeven, deze geven een haperend geluid en het beeld is digitaal verstoord - analoog geen problemen mee.

Het betreft de digitale televisiezenders: EEN HD (kanaal 25); BBC 1, 2 & 4 (kanalen 601, 602 & 604); en ARD (kanaal 610).
De zenders hebben een signaalsterkte tussen de 30 en de 50!
Deze zenders hebben vanuit ZIGGO een frequentie 428.008 MHz. Dit probleem doet zich ruim twee voor, daarvoor was alles in orde.

De goede (overige) zenders hebben een signaalsterkte tussen de 70 en 100 in.

Fabrieksinstellingen deze week drie maal opnieuw uitgevoerd.
Neotion module drie maal opnieuw geactiveerd.

Klantenservice ZIGGO biedt - afgezien van nieuwe coaxkabel en toezending van een nieuwe coaxkabel - een monteur aan voor het geschetste probleem. Het lag volgens ZIGGO in eerste instantie aan de coaxkabel, waarom dan wel de overige zenders in orde ook via de HUMAX?!

Rechtstreeks de coaxkabel vanuit de verdeler naar de televisie biedt ook geen soelaas.

Telefonie: perfect!
Internet Wi-Fi 60 Mb/s: geeft ook 60 Mb/s (100%)!

Mijn vraag is wat kan ik zelf nog doen om de verstoring (blokkerig & horizontale/verticale strepen) van de digitale zenders op te lossen?

Nieuwe CI+module van Quantis of Smits?

13429 39 Rapporteer

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 1, 2013 om 13:21
619 Antwoorden / 29 Vragen

Korte aanvulling op mijn vraag: HUMAX iHDR-5200C ontvangt de interactieve data van ZIGGO middels een (54 Mb/s) WI-FI-dongle.

Men leze voor twee: twee weken.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 1, 2013 om 14:10
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 1 jun 2013, 13:59]Het enige wat ik nog kan bedenken is de kabel connector in de tv (de aansluitin in de tv zelf iets mis is.
Smartcard in de module al een de chip schoon geveegd.De module al een keer opniew ingebracht.Dit zijn alleen maar sugesties.

Smartcard al schoongemaakt. Nieuwe smartcard - bijgeleverd bij de HUMAX - omgewisseld met de CI+ en uit de smartcard uit CI+ in de HUMAX geplaatst. Resultaat hetzelfde beeld blijft.

De module al verschillende keren eruit en er weer geplaatst in common interface van de Sony.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 1, 2013 om 14:25
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 1 jun 2013, 13:59]Het enige wat ik nog kan bedenken is de kabel connector in de tv (de aansluitin in de tv zelf iets mis is.
Smartcard in de module al een de chip schoon geveegd.De module al een keer opniew ingebracht.Dit zijn alleen maar sugesties.

De doorgifte van de overige zenders worden wel correct en ongestoord doorgegeven, als die kabelconnector defect zou zijn, dan zouden die andere zenders nimmer, ook de analoge zenders, kunnen ontvangen.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 03:40
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=carrie schreef op zaterdag 1 jun 2013, 18:58]Enige tijd geleden had ik precies hetzelfde probleem. Nieuwe kabel gekregen, hielp niet. Toen is er een monteur geweest, en bleek het aan de ingang van de decoder te liggen. Kreeg gratis een nieuwe decoder, probleem opgelost.

Heb geen decoder!

Standaardantwoord blijkt maar weer dat het aan de (coax)kabel ligt.

Wonder boven wonder waren de beelden over de genoemde zenders - signaalsterkte 70> - zonder enig probleem gisteravond en vannacht te volgen, alleen EEN gaf nog een keer een korte digitale hapering.

Wacht af of dit een tijdelijke/definitieve opleving is of dat het probleem weer wederkeert?

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 13:04
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 2 jun 2013, 12:01]De wand contactdoos in de woonkamer geeft vaak problemen door veroudering treed er signaal verlies op. Met 70% zit je toch aan de ondergrens die zou over het hele gebied minstens 90% moeten zijn. Wat betreft de decoder die is niet zo kritisch wat signaal kwaliteit betreft.

Er zijn zenders die 100% halen.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 13:05
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=gerboe schreef op zondag 2 jun 2013, 12:05]Haal de driewegverdeler er tussenuit. En dan een goeie nieuwe coaxkabel rechtstreeks aansluiten.
Daarmee waren bij mij vergelijkbare problemen opgelost.

Gehandeld volgens de aan wijzigingen van ZIGGO!

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 13:08
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 2 jun 2013, 12:17][quote=gerboe schreef op zondag 2 jun 2013, 12:05]Haal de driewegverdeler er tussenuit. En dan een goeie nieuwe coaxkabel rechtstreeks aansluiten.
Daarmee waren bij mij vergelijkbare problemen opgelost.
Leuk bedacht maar zonder die drieweg splitter werkt internet en telefonie niet meer. Het is wel een optie om het signaal zonder die splitter te testen. Signaal zonder splitter goed dan is de splitter defect, signaal nog steeds slecht dan is de wandcontactdoos defect.

Er zat zelfs nog eerst een Traffic versterker tussen voor de interactieve Cisco-hd-recorder.

De Cisco is er twee terug al tussenuit gehaald.

ro
door ron530 - Jun 2, 2013 om 18:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als je er van overtuigd bent dat alle kabels e.d. goed zijn en de meeste zenders de 100% halen dan kan het niet aan de tv of installatie liggen. Wat ik wel vaker meemaak is dat weersomstandigheden bepalend zijn voor de kwaliteit, die lossen zich vanzelf weer op.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 18:20
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 2 jun 2013, 13:20]Als je er van overtuigd bent dat alle kabels e.d. goed zijn en de meeste zenders de 100% halen dan kan het niet aan de tv of installatie liggen. Wat ik wel vaker meemaak is dat weersomstandigheden bepalend zijn voor de kwaliteit, die lossen zich vanzelf weer op.

Nu was het beeld van BB1 (601) verstoord met een signaalsterkte 50, toch wel beeld met wat verstoringen doorheen.

Nu dacht ook nog even, je probeert alles uit te sluiten, dat de Wi-Fi van de modem/laptop een probleem zou kunnen zijn, of de Wi-Fi-adapter achter de HUMAX, edoch het resultaat verbeterd zich niet.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 18:21
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:18]*als je problemen houdt, dan zou ik toch maar gebruik maken van het monteursaanbod

Dat houd ik zeker in overweging het aanbod.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 18:23
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:52][quote=worst schreef op zondag 2 jun 2013, 17:23][quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:18]*als je problemen houdt, dan zou ik toch maar gebruik maken van het monteursaanbod

Slecht advies.

Die monteur moet je betalen als het probleem bij jou ligt en dat is dus zo in dit geval.

*dat is nog maar de vraag

In eerste instantie werd mij een verwijzing naar die (dure) 0909-nummer gegeven, hun eigen 'klus team'.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 2, 2013 om 22:07
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 20:03]*iedereen wil nu eenmaal een plakje kaas op de boterham

*soms geef je wat uit en bespaar je het later

Wat bedoelde hiermee?

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 3, 2013 om 00:52
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=worst schreef op zondag 2 jun 2013, 22:21]

[quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:52]
*dat is nog maar de vraag

Alleen voor jou.

Niet voor iemand die weet waar hij over praat.[quote=wendy-claire schreef op zondag 2 jun 2013, 18:20]
Nu was het beeld van BB1 (601) verstoord met een signaalsterkte 50, toch wel beeld met wat verstoringen doorheen.

Nu dacht ook nog even, je probeert alles uit te sluiten, dat de Wi-Fi van de modem/laptop een probleem zou kunnen zijn, of de Wi-Fi-adapter achter de HUMAX, edoch het resultaat verbeterd zich niet.

Niets zal het resultaat doen verbeteren. De DVB-C tuner van jouw TV is niet in staat om probleemloos met de QAM 256 modulatie om te gaan. Je kan met goede en zo kort mogelijke kabels rechtstreeks op het AOP punt de problemen verminderen, maar nooit volledig oplossen. Er zullen altijd dagen zijn dat je last van storingen hebt en nogmaals het gaat niet om je signaalsterkte, maar je signaalkwaliteit. De CI+ module geeft slechts de signaalkwaliteit aan. De Humax geeft naast de kwaliteit ook een BER waarde aan. De Bit Error Rate. Het aantal fouten in het signaal. Die Humax kan met een lage BER waarde nog wel omgaan. Dat zie je niet. De tuner van je TV kan dit niet, dus zie je blokken.

Ja vanaf 2010 werkte alles prima tot twee weken terug.

Daarstraks wederom een 'fabrieksinstelling' gedaan. EEN is wel het slechts!

Uiteraard ook nog even gegoogled en kwam onder andere dit rapport nog tegen Onderzoek-naar-storing-op-kabeltelevisie-door-mobiel-gebruik inzake 800 MHz. 'mobiele telefoons' door interferentie.

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 19:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als je problemen houdt, dan zou ik toch maar gebruik maken van het monteursaanbod

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 3, 2013 om 19:15
619 Antwoorden / 29 Vragen

Waarde expert-vrienden/vriendinnen, Amici,

Jullie (top)antwoorden ten spijt, de juiste oplossing zat er niet tussen jullie antwoorden.

Het probleem is opgelost.

Het probleem betrof toch de driewegverdeler (data, televisie & radio). Achter de driewegverdeler zit een schakelaartje met de standen aan & uit. De schakelaar van 'aan' op 'uit' gezet en warempel het beeld weer normaal zonder enige storingen op de eerder genoemde kanalen. Signaalniveau tussen de 90 tot de maximale 100 al schommelend.

Als aanmoediging voor jullie antwoorden in dezen, zal ik jullie allen op mijn eerste vraag belonen met de 'topantwoord'!

worst
door worst - Jun 3, 2013 om 19:15
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op zondag 2 jun 2013, 13:04][quote=ron530 schreef op zondag 2 jun 2013, 12:01]De wand contactdoos in de woonkamer geeft vaak problemen door veroudering treed er signaal verlies op. Met 70% zit je toch aan de ondergrens die zou over het hele gebied minstens 90% moeten zijn. Wat betreft de decoder die is niet zo kritisch wat signaal kwaliteit betreft.

Er zijn zenders die 100% halen.

Doet er niet toe. Het gaat niet om de signaalsterkte maar om de signaalkwaliteit. Je signaalsterkte is niet belangrijk. Zelfs met een sterkte van 60% werkt die Humax nog prima.

Met die CI= module gaat het je niet lukken. De tuner van je TV is gewoon niet goed genoeg.

worst
door worst - Jun 3, 2013 om 19:16
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:18]*als je problemen houdt, dan zou ik toch maar gebruik maken van het monteursaanbod

Slecht advies.

Die monteur moet je betalen als het probleem bij jou ligt en dat is dus zo in dit geval.

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 19:16
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=worst schreef op zondag 2 jun 2013, 17:23][quote=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:18]*als je problemen houdt, dan zou ik toch maar gebruik maken van het monteursaanbod

Slecht advies.

Die monteur moet je betalen als het probleem bij jou ligt en dat is dus zo in dit geval.

*dat is nog maar de vraag

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 19:16
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*iedereen wil nu eenmaal een plakje kaas op de boterham

*soms geef je wat uit en bespaar je het later

worst
door worst - Jun 3, 2013 om 19:16
109 Antwoorden / 0 Vragen

=dearagain schreef op zondag 2 jun 2013, 17:52:
*dat is nog maar de vraag

Alleen voor jou.

Niet voor iemand die weet waar hij over praat
=wendy-claire schreef op zondag 2 jun 2013, 18:20:
Nu was het beeld van BB1 (601) verstoord met een signaalsterkte 50, toch wel beeld met wat verstoringen doorheen.

Nu dacht ook nog even, je probeert alles uit te sluiten, dat de Wi-Fi van de modem/laptop een probleem zou kunnen zijn, of de Wi-Fi-adapter achter de HUMAX, edoch het resultaat verbeterd zich niet.

Niets zal het resultaat doen verbeteren. De DVB-C tuner van jouw TV is niet in staat om probleemloos met de QAM 256 modulatie om te gaan. Je kan met goede en zo kort mogelijke kabels rechtstreeks op het AOP punt de problemen verminderen, maar nooit volledig oplossen. Er zullen altijd dagen zijn dat je last van storingen hebt en nogmaals het gaat niet om je signaalsterkte, maar je signaalkwaliteit. De CI+ module geeft slechts de signaalkwaliteit aan. De Humax geeft naast de kwaliteit ook een BER waarde aan. De Bit Error Rate. Het aantal fouten in het signaal. Die Humax kan met een lage BER waarde nog wel omgaan. Dat zie je niet. De tuner van je TV kan dit niet, dus zie je blokken.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 3, 2013 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het enige wat ik nog kan bedenken is de kabel connector in de tv (de aansluitin in de tv zelf iets mis is.
Smartcard in de module al een de chip schoon geveegd.De module al een keer opniew ingebracht.Dit zijn alleen maar sugesties.

ca
door carrie - Jun 3, 2013 om 19:17
79 Antwoorden / 1 Vragen

Enige tijd geleden had ik precies hetzelfde probleem. Nieuwe kabel gekregen, hielp niet. Toen is er een monteur geweest, en bleek het aan de ingang van de decoder te liggen. Kreeg gratis een nieuwe decoder, probleem opgelost.

worst
door worst - Jun 3, 2013 om 19:17
109 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet het maar. Dit gaat je niet lukken. Het probleem ligt aan de decoder van je TV. Met de CI+ module maak je gebruik van de decoder van je TV en die is niet in staat om met het signaal om te gaan. De Humax heeft gewoon een veel betere decoder.

Cookies
door Cookies - Jun 3, 2013 om 19:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Heb geen decoder!.......

........Via de HUMAX goed beeld en geluid.........

En de Humax is geen decoder?

worst
door worst - Jun 3, 2013 om 19:17
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 2 jun 2013, 11:27].......Heb geen decoder!.......

........Via de HUMAX goed beeld en geluid.........

En de Humax is geen decoder?

Prima bijdrage. Beetje zitten zeuren om een fout die iemand maakt.

Het gaat toch helemaal niet om de Humax!

ro
door ron530 - Jun 3, 2013 om 19:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De wand contactdoos in de woonkamer geeft vaak problemen door veroudering treed er signaal verlies op. Met 70% zit je toch aan de ondergrens die zou over het hele gebied minstens 90% moeten zijn. Wat betreft de decoder die is niet zo kritisch wat signaal kwaliteit betreft.

ge
door gerboe - Jun 3, 2013 om 19:18
806 Antwoorden / 0 Vragen

Haal de driewegverdeler er tussenuit. En dan een goeie nieuwe coaxkabel rechtstreeks aansluiten.
Daarmee waren bij mij vergelijkbare problemen opgelost.

ro
door ron530 - Jun 3, 2013 om 19:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gerboe schreef op zondag 2 jun 2013, 12:05]Haal de driewegverdeler er tussenuit. En dan een goeie nieuwe coaxkabel rechtstreeks aansluiten.
Daarmee waren bij mij vergelijkbare problemen opgelost.
Leuk bedacht maar zonder die drieweg splitter werkt internet en telefonie niet meer. Het is wel een optie om het signaal zonder die splitter te testen. Signaal zonder splitter goed dan is de splitter defect, signaal nog steeds slecht dan is de wandcontactdoos defect.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 5, 2013 om 18:06
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 3 jun 2013, 21:40]Als ik zo kijk lijkt het alweer kerstmis met al die kado's. Als ik nadenk en doe dus lijk het veel op een vorig lid die ook die toen zo heeft gehandeldt.

De knoppen 'Dit is een topantwoord' en 'Quote' liggen zo dicht bij elkaar. RON530 was de eerste waar het fout ging.

Het was mijn eerste vraag, dus vandaar dan ook 'Gelijke monniken, gelijke kappen'!

Door dat enen schakelaartje van aan op uit te zetten is toch wel een wereld vaan verschil.

Het signaalniveau op alle zenders is nu 100 (volledig vast)!

Van de helpdesk van ZIGGO moet ik het niet hebben, die zeggen bij voorbaat al steevast: 'ligt aan de kabel bij de aansluiting naar ...'! Daarvoor had ik van de overige zender wel goed beeld met die slechte kabel. Je moet er maar in geloven dat ook zo werkelijk is. Mij stuurde ze gratis een 1.5 m. coaxkabel toe en gratis nog wel.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 18, 2013 om 21:07
619 Antwoorden / 29 Vragen

Een laatste update mijnerzijds.

Nadat ik weer dagenlang werd geplaagd door wegvallend signaal op de eerder genoemde zenders en verstoring van het beeld, nadat het een tijdlang weer normaal heeft gefunctioneerd.

Het probleem heb ik hedenavond, naar ik hoop, voorgoed opgelost. Ja de oude driewegverdeler er weer op het aansluitpunt aangesloten - deed het in het verleden ook zonder enig probleem - en warempel het geeft weer 'storingsvrij' signaal door. Het lag dus aan de meegeleverde nieuwe driewegverdeler die blijkbaar toch gevoelig is voor interferentie geweest

Aansluiting in de woonkamer: driewegverdeler (aan): datakabel (naar Ubee-modem), televisie & radio.
Coaxkabel (nieuw) vanuit uitgang verdeler naar ingang HUMAX en doorgelust van de HUMAX antenne uit (met nieuwe) coaxkabel naar de televisie.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 18, 2013 om 21:39
619 Antwoorden / 29 Vragen

Nog even iets toevoegend aan mijn update.

De groep zenders die de problemen gaven werden eerst door ZIGGO aangestuurd op de frequentie 428.008 MHz en thans is de frequentie 428.010 MHz.

De digitale zenders worden in een groep aangestuurd door een eigen frequentie(blok).

wendy-claire
door wendy-claire - Jul 6, 2013 om 01:21
619 Antwoorden / 29 Vragen

De allerlaatste update!

Gisterochtend de klantenservice, 1200, gebeld en wederom weer uit de doeken gedaan. Klantenservice kon zien dat er verscheidene telefonische contacten waren geweest. Mij werd voorgesteld dat er ZIGGO-monteur dezelfde middag (tussen 12:30 ~ 17:00 uur) komt voor het nog niet opgeloste probleem.

Het probleem is nu echt vakkundig opgelost door de ZIGGO-monteur. Het probleem bleek het (verzegelde) distributiekastje in de meterkast te zijn, waar de kabel van ZIGGO binnenkomt en verdere distributie naar het aansluitpunt in de woonkamer gaat. Het distributiekastje in de meterkast is door de ZIGGO-monteur door een nieuw distributiekastje vervangen. Kijk nu weer ongestoord naar de groep zenders eerder voornoemd, met signaalsterkte 100!

Eindelijk iets positiefs te zeggen over ZIGGO: klantvriendelijkheid helpdeskmedewerker en de ZIGGO-monteur.

Later bleek dat mijn buren hetzelfde probleem ondervonden, ook deze zijn vakkundig van hun probleem verholpen.

Het oude distributiekastje in de meterkast was al 14 jaar oud!

wendy-claire
door wendy-claire - Jul 24, 2013 om 01:53
619 Antwoorden / 29 Vragen

Helaas op mijn bericht van 6 juli jl. te vroeg gejuicht geweest.

Het probleem deed zich zes dagen nadien wederom voort op.

Tot dan zit HUMAX IHDR-5200C er nog tussen.

Bij het openen van een balkondeur trad de digitale verstoring op of het signaal viel direct weg op de groep zenders met frequentie 428.0xx MHz: Het betreft de digitale televisiezenders: EEN HD (kanaal 25); ESPN (kanaal 412); BBC 1, 2 & 4 (kanalen 601, 602 & 604); en ARD (kanaal 610).. Leek wel een scene uit Mr Bean, voor een winkelruit met (analoge) televisies gaan staan en die televisies gaan dan sneeuwen, het beeld viel weg.

Ondertussen de HUMAX IHDR-5200C er tussenuit gehaald, televisie is nu rechtstreeks direct verbonden met de driewegverdeler. Er is weer normaal ongestoord beeld & audio van digitale televisiezenders: EEN HD (kanaal 25); BBC 1, 2 & 4 (kanalen 601, 602 & 604); en ARD (kanaal 610). Geen foutmeldingen* meer.

Telefonisch (1200) contact gehad met de helpdeskmedewerker: HUMAX wordt voor technisch onderzoek opgestuurd - nadat ik een sticker heb ontvangen van ZIGGO! - hetzij reparatie dan wel voor een nieuwe HUMAX!

* Alleen de regionale zenders (kanalen 30 t/m. 38 en niet de lokale zenders) geven sinds een week geen signaal meer, na verwijdering van de HUMAX is er wel weer signaal met verstoring digitaal beeld & audio, signaalniveau 30. Geen storingsmelding bij ZIGGO bekend.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 5, 2013 om 03:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik zo kijk lijkt het alweer kerstmis met al die kado's. Als ik nadenk en doe dus lijk het veel op een vorig lid die ook die toen zo heeft gehandeldt.

wendy-claire
door wendy-claire - Nov 15, 2013 om 02:09
619 Antwoorden / 29 Vragen

Kan zeggen dat het probleem rond de regionale zenders (30, 32, 33, 34, 35, 36, 37 & 38) en Pebble TV nog steeds niet op orde zijn.

Vorige week had ik na het bezoek van de ZIGGO-ingenieur tussen de 80-100 signaalsterkte, vandaag en gisteren was het al 0 - geen signaal - signaalsterkte behaald.

ZIGGO-ingenieur heeft vorige week zelfs een versterker er tussengeplaatst in de meterkast bij het abonneeovernamepunt.

Digitale regionale zenders worden op de interne frequentie van 802.0xx MHz en Pebble TV op de interne frequentie van 810.0xx MHz uitgezonden.

Juist op deze twee interne frequenties worden verstoord door de nabijheid van 4G-zendmasten.
Foute bitrates!

Alle overige digitale zenders zijn wel goed: 100 signaalsterke!

edrick3
door edrick3 - Nov 15, 2013 om 10:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Juist op deze twee interne frequenties worden verstoord door de nabijheid van 4G-zendmasten.
Foute bitrates!
.....
En daar doe je helaas dus weinig aan!

door 1953 - Jul 3, 2014 om 00:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 1 jun 2013, 13:59]Het enige wat ik nog kan bedenken is de kabel connector in de tv (de aansluitin in de tv zelf iets mis is.
Smartcard in de module al een de chip schoon geveegd.De module al een keer opniew ingebracht.Dit zijn alleen maar sugesties.

Bij mij gaat het om zenders met dubbel beeld of artefacten op de HUMAX IHDR-5200C, en alleen op de HUMAX met uitgang: HDMI, dus niet op de televisie zelf.

door 1953 - Jul 3, 2014 om 00:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 10:37].....Juist op deze twee interne frequenties worden verstoord door de nabijheid van 4G-zendmasten.
Foute bitrates!
.....
En daar doe je helaas dus weinig aan!

De verstoringen bij HUMAX komen nu voort uit de (interne) frequenties: 162, 170, 340, 348, 412 en de gebruikelijke 802 & 810 MHz.

wi
door willem=a - Dec 3, 2014 om 04:58
21 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lezers,

Ik weet het, het is een erg late reactie, maar wellicht toch nog bruikbaar voor anderen. Als je gebruik maakt van de digitale tuner in een Tv en dus een CI module plaatst, maar ook een decoder aansluit, kun je het best beide apparaten apart aansluiten op de coax kabel. Het kan n.l. voorkomen dat de Humax decoders het signaal niet goed doorvoeren naar de Tv. Dat komt m.n. voor als de decoder de updates binnenhaalt voor de Guide en de smartcard. Door de Tv en de decoder apart aan te sluiten kun je dit voorkomen. Voorkom voorts het gebruik van splitters en gebruik een signaal of breedband versterker als de kabels langer zijn dat zo'n 10 meter en er meer toestellen worden aangesloten op de huisaansluiting. vooral een breedband versterker kan erg nuttig zijn daar deze verschillend versterkt op de uitgangen. Zo wordt dus de langste kabel op de uitgang aangesloten die het meest versterkt, de kortste op die dat het minst doet etc. Gebruik goed kabels van b.v. Hirschmann en altijd geheel metalen stekkers. Staan er zendmasten in de buurt of is er een 4G netwerk, kan het nodig zijn dubbel afgeschermde kabels te gebruiken, daar de afscherming van een standaard kabel dan niet toereikend kan zijn.

Ik las voorts dat de sterkte niet belangrijk is voor een Humax decoder, maar dat is niet helemaal waar. Maar een sterkte van zo'n 40% is wel voldoende, zolang de kwaliteit altijd 100% aangeeft en de BER op 0 blijft staan. De sterkte mag zakken tot 30% maar ik houd doorgaans een veilige marge aan. Maar probeer nooit de sterkte d.m.v. onnodige versterking op te jagen naar 100%, want ook dan gaat het mis, ondanks dat de andere waarden wellicht in orde zijn.

Bij andere apparaten kan het juist wel zo zijn dat een hogere sterkte vereist is, maar dat hangt vaak af van het merk. Zo zal de ene Tv fabrikant het zo toepassen dat ook hier 35-40% voldoend is, terwijl de ander 90-100% moet aangeven. Maar deze geven dan vaak geen BER waarden of kwaliteitswaarden aan. Daardoor gaat het ook nogal eens mis. Mensen zien bij een ander dat de Tv 90% aangeeft en dus gaan ook zij, wellicht geheel onnodig het signaal versterken om ook die 90 of 100% te halen en dat kan dan weleens geheel verkeerd uitpakken.

Nogmaals, ik weet dat ik laat reageer, maar heb me net weer ingeschreven en hoop dat jullie deze plaatsing alsnog waarderen.

Mvg. Willem.