me
door meidam Apr 29, 2015 om 12:12
Geldzaken & recht

Zorgkosten 2014

Ik heb hier een faktuur van Schoonenberg voor geleverde hoorapparaten.
Vermeld wordt o.a. een bedrag van € 498,50 kosten hoorzeker pakket.
Volgens Schoonenberg mag dit bedrag opgevoerd worden bij zorgkosten over 2014.
Zekerheidshalve wil ik toch nog graag een mening van kenners horen.

Met vriendelijke groet

5579 49 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2015 om 12:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meidam,

Ja, die mag je opvoeren bij je zorgkosten over 2014.

Aftrekbare zorgkosten

De volgende zorgkosten zijn aftrekbaar:

Geneeskundige hulp die niet is vergoed door je zorgverzekeraar, kosten voor de huisarts of verpleging in het ziekenhuis.
Tandheelkundige behandelingen
Logopedie, fysiotherapie, homeopathie of acupunctuur waarvoor je niet aanvullend verzekerd bent
Medicijnen die je zelf hebt gebruikt en betaald en niet vergoed hebt gekregen van je zorgverzekeraar.
Dieet op voorschrift van een arts of diëtist. Een afslankkuur van de drogist valt hier dus niet onder. Welk bedrag aftrekbaar is zie je in de dieetlijst. Volgde je maar voor een deel van het jaar het dieet of meerdere diëten tegelijk dan zijn er aanvullende regels.
Hulpmiddelen die op de lijst staan van de Belastingdienst, bijvoorbeeld steunzolen, een gehoorapparaat en een kunstgebit. Ook de kosten die je hebt gemaakt voor reparatie, onderhoud en de verzekering van deze hulpmiddelen. Kosten voor een rollator, looprek, krukken of een scootmobiel en rolstoel zijn niet meer aftrekbaar.
Aanpassingen aan je auto of computer zijn aftrekbaar als deze vooral worden gebruikt door de zieke of invalide persoon waarvoor de aanpassingen zijn. Aanpassingen aan je woning zoals een aangepaste douche zijn in 2014 niet meer aftrekbaar.
Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis voor chronisch zieken, als de zorgverzekeraar deze niet vergoedt.
Extra gezinshulp (onder bepaalde voorwaarden)
Extra kleding en beddengoed (vast bedrag)
(Bron:independer)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2015 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is de dagtekening van die nota? En wanneer is dat pakket geleverd? Wordt dat pakket niet vergoed door de zorgverzekeraar?

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2015 om 13:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ja, die mag je opvoeren bij je zorgkosten over 2014.........

Ik zou dat, zonder de antwoorden op de door tijger1 gestelde vragen, toch echt niet zo stellig beweren!

me
door meidam - Apr 29, 2015 om 14:55
150 Antwoorden / 120 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 29 apr 2015, 12:25]Hallo meidam,

Ja, die mag je opvoeren bij je zorgkosten over 2014.

Aftrekbare zorgkosten

De volgende zorgkosten zijn aftrekbaar:

Geneeskundige hulp die niet is vergoed door je zorgverzekeraar, kosten voor de huisarts of verpleging in het ziekenhuis.
Tandheelkundige behandelingen
Logopedie, fysiotherapie, homeopathie of acupunctuur waarvoor je niet aanvullend verzekerd bent
Medicijnen die je zelf hebt gebruikt en betaald en niet vergoed hebt gekregen van je zorgverzekeraar.
Dieet op voorschrift van een arts of diëtist. Een afslankkuur van de drogist valt hier dus niet onder. Welk bedrag aftrekbaar is zie je in de dieetlijst. Volgde je maar voor een deel van het jaar het dieet of meerdere diëten tegelijk dan zijn er aanvullende regels.
Hulpmiddelen die op de lijst staan van de Belastingdienst, bijvoorbeeld steunzolen, een gehoorapparaat en een kunstgebit. Ook de kosten die je hebt gemaakt voor reparatie, onderhoud en de verzekering van deze hulpmiddelen. Kosten voor een rollator, looprek, krukken of een scootmobiel en rolstoel zijn niet meer aftrekbaar.
Aanpassingen aan je auto of computer zijn aftrekbaar als deze vooral worden gebruikt door de zieke of invalide persoon waarvoor de aanpassingen zijn. Aanpassingen aan je woning zoals een aangepaste douche zijn in 2014 niet meer aftrekbaar.
Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis voor chronisch zieken, als de zorgverzekeraar deze niet vergoedt.
Extra gezinshulp (onder bepaalde voorwaarden)
Extra kleding en beddengoed (vast bedrag)
(Bron:independer)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2015 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@meidam,

?????

Je kunt in het grijze veld hieronder onder Reageren reageren.

Met vr.gr.

me
door meidam - Apr 29, 2015 om 15:01
150 Antwoorden / 120 Vragen

Hartelijk dank voor de snelle reacties, edrick3 gaf al het juiste antwoord. Tijger 1, dagtekening nota is maart 2014, geleverd in 2014.

Fijn zo snel geholpen te zijn.

Met vriendelijke groet,.

fi
door fisbel - Apr 29, 2015 om 23:52
851 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas: de informatie van independer en Edrick3 die ervan uitgaat dat de informatie van independer betrouwbaar is, is niet juist. De eigen bijdrage van 25% is sinds 2013 niet langer aftrekbaar. Slechts onder uitzonderlijke omstandigheden zijn de kosten voor het gehoorapparaat nog wel aftrekbaar. De informatie die Schooneberg op haar site t.a.v. de aftrekbaarheid gehoorapparaat geeft, is in het algemeen juist: de eigen bijdrage is niet aftrekbaar als er 75% vergoed wordt. Zie de link hieronder. Meidam heeft óf de informatie van schooneberg niet goed gelezen of een medewerker van Schooneberg heeft onjuist of onvolledig de vraag beantwoord.

Voorbeeld niet aftrekbaarheid: de 2 apparaten kosten € 2000. Vanuit de ziektekostenverzekering wordt (meestal) 75% vergoed. De eigen bijdrage van € 500 is niet aftrekbaar. Het lijkt er sterk op dat Meidam hier vraagt of de eigen bijdrage van 25% aftrekbaar is. Antwoord derhalve: nee, niet aftrekbaar. N.B: de niet aftrekbare kosten kunnen vanwege het verplicht Eigen Risico oplopen tot 25% eigen bijdrage + Eigen Risico.

Er is 1 uitzondering waarbij het gehoorapparaat wel voor 100% aftrekbaar is: Als er helemaal geen vergoeding vanuit de ziektekostenverzekering mogelijk is, dan mogen alle kosten in aftrek worden gebracht. Zie voorbeeld link Belastingdienst hieronder. Als er geen vergoeding mogelijk is vanuit de verzekering bijvoorbeeld vanwege eigen voorkeur zoals luxe uitvoering, zijn de kosten eveneens niet aftrekbaar.

Als een duurder gehoorapparaat werd aangeschaft (niet in de situatie van Meidam), dan geldt in het algemeen de regel: kosten gehoorapparaat minus vergoeding van de ziektekostenverzekeraar minus 25% van de totale kosten gehoorapparaat, zijn aftrekbaar. Zie het voorbeeld in de link van de Belastingdienst.

Algemeen: de verzekeraar kan een extra vergoeding geven vanuit een aanwezige aanvullende verzekering. Kosten van batterijen, droogdoos, droogtabletten, oorsprays, crèmes, borsteltjes – dubieus. De batterijen – nou vooruit, zei de inspecteur die de oefenopgaven ouderenbonden begin dit jaar met ons doornam. Verzekering, randapparatuur – niet aftrekbaar volgens dezelfde inspecteur, omdat (de eigen bijdrage van) het gehoorapparaat als zodanig in vrijwel alle gevallen niet meer aftrekbaar is. Zie ook de laatste link hieronder.

Algemeen:
De basisverzekering vergoedt 75% van de aanschafprijs van een hoortoestel, maar dan moet je wel een toestel uit je eigen categorie aanschaffen én naar een audicien gaan met wie de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten.

Teleurstellend antwoord dus voor Meidam: zijn eigen bijdrage is niet aftrekbaar. Hoogstens de batterijtjes die moesten worden aangeschaft. Lees de informatie in de 4 links hieronder:

belastingdienst en meerkosten. Ook schooneberg belasting en gehoorapparaten.info

door 1953 - Apr 30, 2015 om 00:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dat de levering in 2014 betrof wel en de factuur daar duidelijk in is, valt dit nog onder de zorgkosten 2014!

fi
door fisbel - Apr 30, 2015 om 00:41
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 30 apr 2015, 00:00]Dat de levering in 2014 betrof wel en de factuur daar duidelijk in is, valt dit nog onder de zorgkosten 2014!
Klopt. Het zijn zorgkosten. Helaas niet vallend onder de zorgkostenaftrek.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 09:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=fisbel schreef op donderdag 30 apr 2015, 00:41][quote=1953 schreef op donderdag 30 apr 2015, 00:00]Dat de levering in 2014 betrof wel en de factuur daar duidelijk in is, valt dit nog onder de zorgkosten 2014!
Klopt. Het zijn zorgkosten. Helaas niet vallend onder de zorgkostenaftrek.

Zorgkostenaftrek voor de belastingaangifte?!

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

De Ts vraagt niet of die 25% aftrekbaar is.

Dat "hoorzeker"pakket omvat een verzekering, batterijen en onderhoud reparatie.

En daardoor zijn de kosten van dat pakket dus wel degelijk op te voeren.

Omdat onderhoud, reparatie en verzekering van een hulpmiddel op te voeren is, maar de kosten van dat hulpmiddel niet meer.

Net zo goed alsdat je kosten voor elektra en verzekering voor ern scootmobiel kunt opvoeren, maar niet meer de scootmobiel.

Mijns inziens wordt er bij die voorlichtingsdagen voor hulp bij aangiften wel meer onjuiste informatie verstrekt.

me
door meidam - Apr 30, 2015 om 11:23
150 Antwoorden / 120 Vragen

Geachte @fisbel, @tijger1 heeft gelijk.
Dat de bijdrage van 25% niet aftrekbaar is was mij bekend, daarom heb ik daar niet over gehad.
Het hoorzekerpakket daarentegen is wel aftrekbaar, zoals tijger1 opmerkt en ik ook begrijp uit de toelichting van de belastingdienst.

Overigens dank voor Uw bijdrage, met vriendelijke groet

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2015 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Het hoorzekerpakket daarentegen is wel aftrekbaar,.......

Moet ja natuurlijk wel over de drempel heen komen. Ik vind het trouwens een schandalig hoge prijs. Wordt tijd dat dergelijke zaken ook niet meer aftrekbaar zijn, dan gaat die prijs vanzelf omlaag.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Dat je boven de drempel moet uitkomen, geldt natuurlijk voor alle medische kosten. En voor de kosten van de Ts geldt ook nog eens een verhogingsfactor, afhankelijk van zijn inkomen..

Ben het met u eens dat die prijs volkomen dwaas is. Zeker gezien het feit dat reparatie gewoon onder de basisverzekering valt. En dan is ook nog diefstal gedekt. Wie steelt er nu een gehoorapparaat? Dan daarnaast nog het oplopende eigen risico.

En batterijtjes zijn bij zo'n zaak driedubbel duur.

Al met al een onzinnig pakket. Maar het zal de kopers van een gehoorapparaat wel flink aangesmeerd worden.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verhogingsfactor is afhankelijk van de leeftijd, niet van het inkomen. Sorry.

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2015 om 11:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Dat je boven de drempel moet uitkomen, geldt natuurlijk voor alle medische kosten......

Dat weet ik, maar dit topic gaat over aftrekbaarheid van aan hoortoestellen gerelateerde kosten.

........Ben het met u eens dat die prijs volkomen dwaas is. Zeker gezien het feit dat reparatie gewoon onder de basisverzekering valt. En dan is ook nog diefstal gedekt. Wie steelt er nu een gehoorapparaat? Dan daarnaast nog het oplopende eigen risico........

Kortom: Weggegooid geld en Schoonenberg e.a. zijn blij met klanten als Meidam.

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2015 om 11:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nederlanders oververzekerd? Wel nee...........

me
door meidam - Apr 30, 2015 om 12:36
150 Antwoorden / 120 Vragen

Misschien overbodig, ik vul de aangifte in voor een familielid. Zelf zou ik zo'n duur zorgpakket nooit genomen hebben.
Belanghebbende is overigens al; 93 jaar en zal zich dit hebben laten aanpraten.

Al met al + nog een bedrag voor iets anders en te verhogen met 1,65% krijgt hij een leuk bedrag terug. Het is hem gegund.

U allen zeer bedankt.

Met vriendelijke groet,

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Ach ja die audioboeren, ze harken het wel binnen op die manier.

costnix
door costnix - Apr 30, 2015 om 14:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kocht de battrijtjes voor de gehoorapparaten van mijn moeder gewoon bij de HEMA. Daar kostten ze 25% van de prijs, die Schoneberg rekende. De batterijtjes gingen net zo lang mee.

me
door meidam - Apr 30, 2015 om 18:43
150 Antwoorden / 120 Vragen

Nog even dit, eerder meldde ik dat het zorgkostenbedrag met 1,65% verhoogd wordt dat moet natuurlijk zijn 2,13%.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=meidam schreef op donderdag 30 apr 2015, 18:43]Nog even dit, eerder meldde ik dat het zorgkostenbedrag met 1,65% verhoogd wordt dat moet natuurlijk zijn 2,13%.

Helaas worden sommige kosten maar met 113% verhoogd.;-))

me
door meidam - Apr 30, 2015 om 19:09
150 Antwoorden / 120 Vragen

@tijger1

In het onderhavige geval bedroegen de zorgkosten € 809 x 2.13 = 1724 minus 307 drempel, dus in aanmerking komt € 1417, welk bedrag uit de uitdraai van de belastingen te voorschijn komt.

Niet gek dus, nogmaals groeten en bedankt voor je aandacht

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meidam

Dus zoals gezegd, de zorgkosten worden verhoogd met 113%.;-))

fi
door fisbel - May 1, 2015 om 03:20
851 Antwoorden / 3 Vragen

Tooske2 d.d. 18-04-2013
Ik moet voor Hoor zeker pakket 249 euro betalen voo1 en 149 voor het 2de toestel.Dat is voor verzekering (verlies,breuk,diefstal) plus voor 5 jaar batterijen en schoonmaak doekjes en een apparaat voor ze in te leggen s'nachts een Drybox voor schimmel enz
Lees hier

Beter Horen biedt het HoorZeker Pakket. Dit zijn 2 hoorapparaten die momenteel € 299 en € 199 kosten. De verzekering betaalt 75%. In werkelijkheid kosten deze 2 hoorapparaten dus zo'n € 2000. Bij het HoorZeker Pakket hoort de HoorZeker Pas met (inbegrepen) voordelen als: verzekerd tegen breuk verlies en diefstal, 5 jaar gratis batterijen, reinigingsdoekjes. Eenmalig bijgeleverd DryBox, reinigingsset en batterijset.

De prijs van het pakket is marktconform. Het is ridicuul te denken dat er voor accessoires € 499 betaald zou moeten worden. Schooneberg zou zich hiermee belachelijk maken en uit de markt prijzen. Lees hier

fi
door fisbel - May 1, 2015 om 03:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

De kosten die hierboven worden genoemd zijn de kosten voor de eigen bijdrage. De eigen bijdrage is sinds 2013 niet meer aftrekbaar. Bij de landelijke fiscalistendag ouderenbonden is het punt van de eigen bijdrage aan de orde gekomen. Uit elke provincie 1 of 2 fiscalisten die door de Belastingdienst jaarlijks worden bijgepraat. De Belastingdienst stelt expliciet dat bijbehorende zaken als verzekering, droogbox, reinigingsdoekjes (gehoorapparaat) / stroom, verzekering, reparatie traplift / scootmobiel NIET langer aftrekbaar zijn. Deze zaken zijn immers onlosmakelijk verbonden aan de hulpmiddelen. Vergelijkbaar ook met poetsdoekjes, reinigingsmiddelen bril / lenzen – tot 2009 aftrekbaar. Reinigingsmiddelen lenzen in aftrek brengen in de aangifte van 2014 is een gotspe.
N.B: voor batterijen wordt kennelijk een oogje dicht gedaan (doekje voor het bloeden)

Hierboven is foutieve informatie omtrent de verhogingsfactor te lezen. Juist is: 113% voor AOW-gerechtigden en 40% – niet AOW-gerechtigden. Mits het drempelinkomen fiscaal partners of alleenstaande niet hoger is dan € 33.355 De verhogingsfactor is dus niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van inkomen. Voor de klant zeg ik gemakshalve: keer 2,13 of keer 1,4. Lees: hier

Meidam (vragensteller): het is maar goed dat het rekenprogramma van de Belastingdienst de berekening van de verhogingsfactor en de drempel zelf uitvoert. U maakt er maar wat van. De door u genoemde 1,65% betreft de drempel specifieke zorgkosten die tot een inkomen van € 39.618 geldt. Als u echt bij uzelf te rade gaat, zal het geen punt zijn. De desbetreffende aangifte met de ten onrechte toegepaste aftrek hoorapparaten zal opnieuw moeten worden ingezonden. Zonder inbreng van de kosten van het HoorZeker Pakket. Jammer voor de klant, maar wel een juist ingevulde aangifte. Uitzondering misschien de kosten van de batterijtjes.

fi
door fisbel - May 1, 2015 om 03:46
851 Antwoorden / 3 Vragen

Schooneberg geeft als informatie op de site:
Belastingaftrek eigen bijdrage hoortoestellen:

De kosten van een hoortoestel zijn niet aftrekbaar wanneer u vergoeding krijgt of recht heeft op een vergoeding van bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar, de aanvullende zorgverzekering, de werkgever of de bijzondere bijstand.

Het hoortoestel waar het in deze vraag om gaat is het standaard hoortoestel waarbij 75% door de verzekering wordt vergoed. De eigen bijdrage van € 498,50 is niet aftrekbaar. Schooneberg stelt dat de 2 hoorapparaten € 499 kosten. En moffelt weg dat de verzekering 75% betaalt.

De Belastingdienst is heel duidelijk over de aftrekbaarheid:
Betaalt u een verplichte eigen bijdrage? Of hebt u verplicht eigen risico? Dan mag u deze bijdrage of dat eigen risico niet aftrekken.
Lees hier

me
door meidam - May 1, 2015 om 09:02
150 Antwoorden / 120 Vragen

Rekening Schoonenberg 2898, eigen bijdrage 400, (niet aftrekbaar) 498, hoorzekerpakket (wel aftrekbaar)

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Dat hoorzeker pakket is dus NIET hetzelfde als de verplichte eigen bijdrage.

Cookies
door Cookies - May 1, 2015 om 10:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 10:22]@fisbel

Dat hoorzeker pakket is dus NIET hetzelfde als de verplichte eigen bijdrage.

Dat schrijft hij toch ook niet? Quote:
De Belastingdienst stelt expliciet dat bijbehorende zaken als verzekering, droogbox, reinigingsdoekjes (gehoorapparaat) / stroom, verzekering, reparatie traplift / scootmobiel NIET langer aftrekbaar zijn. Deze zaken zijn immers onlosmakelijk verbonden aan de hulpmiddelen. Vergelijkbaar ook met poetsdoekjes, reinigingsmiddelen bril / lenzen – tot 2009 aftrekbaar.

Persoonlijk lijkt het mij volkomen logisch dat zo'n hoorzekerpakket niet aftrekbaar is. Maar dat is mijn mening, niet mijn kennis van zaken.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

In de laatste reactie van @fisbel heeft hij het weer over de eigen bijdrage voor een hoortoestel.

Ik doe voor twee personen die een scootmobiel hebben de aangifte. Nagevraagd bij de belastingdienst hoe het zit met de verzekering en de elektra. Antwoord belastingdienst: Dat is op te voeren bij de medische kosten. En daar houd ik me maar aan vast.

En wat betreft zo'n hoorzeker pakket, dat bestaat grotendeels uit een verzekering en vijf jaar batterijen. Ik heb het niet aan de hand, maar zou dat zeker opvoeren.

Cookies
door Cookies - May 1, 2015 om 10:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Nagevraagd bij de belastingdienst hoe het zit met de verzekering en de elektra........

Terecht dat je deze kosten op voert als het mag, maar ook dit vind ik idioot. Verzekering voor een auto of brommer is toch ook niet aftrekbaar? En elektra? Vaak gebeurt opladen in gemeenschappelijke ruimten, wat betekent dat die kosten op t.l.v. andere bewoners komen en die mogen het niet af trekken?

Cookies
door Cookies - May 1, 2015 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik eigenlijk wil zeggen: er valt naar mijn persoonlijke mening nog genoeg te schrappen qua aftrekposten.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Inderdaad kunnen er onrechtvaardigheden optreden. Bij mijn "klantjes" staan de scootmobielen in de eigen schuur. Maar als iemand niet meer dan 10 meter kan lopen, vind ik een vergelijk met een brommer niet echt van toepassing.

Hun autoverzekering is niet aftrekbaar, maar ik trek wel ook de elektra af voor de opvouwbare scootmobiel die meemoet.

Leuke dingen, belastingen.;-))

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 10:49]Wat ik eigenlijk wil zeggen: er valt naar mijn persoonlijke mening nog genoeg te schrappen qua aftrekposten.

Dan denk ik eerder aan bijvoorbeeld de aftrek van giften. Ook zoiets.;-))

me
door meidam - May 1, 2015 om 11:37
150 Antwoorden / 120 Vragen

tijger1

diverse reacties lezende ga ik weer twijfelen, ga het bedrag toch opvoeren onder het motto niet geschoten is altijd mis.

@Carola, ja er valt voldoende te schrappen als je er geen gebruik van kunt maken.
bij voor beeld hypotheekrenteaftrek, maar dat zal wel niet in goede aarde vallen.

Tenslotte hier en daar lees ik en niet alleen bij de reacties, dat onderhoudskosten enz. op hulpmiddelen opgevoerd mogen worden.

Ben het eens met de smeerlapperij om mensen bij aanschaffing van een noodzakelijk hoorapparaat extra onnodige kosten aan te smeren.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meidam

Gelijk hebt u.

Cookies
door Cookies - May 1, 2015 om 12:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Inderdaad kunnen er onrechtvaardigheden optreden. Bij mijn "klantjes" staan de scootmobielen in de eigen schuur. Maar als iemand niet meer dan 10 meter kan lopen, vind ik een vergelijk met een brommer niet echt van toepassing.......

Wel, ik zie het anders.
Vergoeding/aftrek voor zaken die voor de doorsnee mens onbetaalbaar zijn (zoals scootmobiel): prima, maar wat stroomkosten (eerder schreef je zelf dat die stroomkosten verwaarloosbaar zijn) en verzekeringspremie, sorry dat vind ik te ver gaan.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar die scootmobiel is niet meer aftrekbaar en als iemand ca. € 30.000 bruto inkomen voor een gezin heeft, moet € 65 per maand eigen bijdrage voor die scootmobiel via de WMO betaald worden.

Maar ook dit zal wel allemaal geschrapt worden.

me
door meidam - May 2, 2015 om 11:46
150 Antwoorden / 120 Vragen

[quote=fisbel schreef op vrijdag 1 mei 2015, 03:25]De kosten die hierboven worden genoemd zijn de kosten voor de eigen bijdrage. De eigen bijdrage is sinds 2013 niet meer aftrekbaar. Bij de landelijke fiscalistendag ouderenbonden is het punt van de eigen bijdrage aan de orde gekomen. Uit elke provincie 1 of 2 fiscalisten die door de Belastingdienst jaarlijks worden bijgepraat. De Belastingdienst stelt expliciet dat bijbehorende zaken als verzekering, droogbox, reinigingsdoekjes (gehoorapparaat) / stroom, verzekering, reparatie traplift / scootmobiel NIET langer aftrekbaar zijn. Deze zaken zijn immers onlosmakelijk verbonden aan de hulpmiddelen. Vergelijkbaar ook met poetsdoekjes, reinigingsmiddelen bril / lenzen – tot 2009 aftrekbaar. Reinigingsmiddelen lenzen in aftrek brengen in de aangifte van 2014 is een gotspe.
N.B: voor batterijen wordt kennelijk een oogje dicht gedaan (doekje voor het bloeden)

Hierboven is foutieve informatie omtrent de verhogingsfactor te lezen. Juist is: 113% voor AOW-gerechtigden en 40% – niet AOW-gerechtigden. Mits het drempelinkomen fiscaal partners of alleenstaande niet hoger is dan € 33.355 De verhogingsfactor is dus niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van inkomen. Voor de klant zeg ik gemakshalve: keer 2,13 of keer 1,4. Lees: hier

Meidam (vragensteller): het is maar goed dat het rekenprogramma van de Belastingdienst de berekening van de verhogingsfactor en de drempel zelf uitvoert. U maakt er maar wat van. De door u genoemde 1,65% betreft de drempel specifieke zorgkosten die tot een inkomen van € 39.618 geldt. Als u echt bij uzelf te rade gaat, zal het geen punt zijn. De desbetreffende aangifte met de ten onrechte toegepaste aftrek hoorapparaten zal opnieuw moeten worden ingezonden. Zonder inbreng van de kosten van het HoorZeker Pakket. Jammer voor de klant, maar wel een juist ingevulde aangifte. Uitzondering misschien de kosten van de batterijtjes.

me
door meidam - May 2, 2015 om 12:00
150 Antwoorden / 120 Vragen

[quote=fisbel schreef op vrijdag 1 mei 2015, 03:25]De kosten die hierboven worden genoemd zijn de kosten voor de eigen bijdrage. De eigen bijdrage is sinds 2013 niet meer aftrekbaar. Bij de landelijke fiscalistendag ouderenbonden is het punt van de eigen bijdrage aan de orde gekomen. Uit elke provincie 1 of 2 fiscalisten die door de Belastingdienst jaarlijks worden bijgepraat. De Belastingdienst stelt expliciet dat bijbehorende zaken als verzekering, droogbox, reinigingsdoekjes (gehoorapparaat) / stroom, verzekering, reparatie traplift / scootmobiel NIET langer aftrekbaar zijn. Deze zaken zijn immers onlosmakelijk verbonden aan de hulpmiddelen. Vergelijkbaar ook met poetsdoekjes, reinigingsmiddelen bril / lenzen – tot 2009 aftrekbaar. Reinigingsmiddelen lenzen in aftrek brengen in de aangifte van 2014 is een gotspe.
N.B: voor batterijen wordt kennelijk een oogje dicht gedaan (doekje voor het bloeden)

Hierboven is foutieve informatie omtrent de verhogingsfactor te lezen. Juist is: 113% voor AOW-gerechtigden en 40% – niet AOW-gerechtigden. Mits het drempelinkomen fiscaal partners of alleenstaande niet hoger is dan € 33.355 De verhogingsfactor is dus niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van inkomen. Voor de klant zeg ik gemakshalve: keer 2,13 of keer 1,4. Lees: hier

Meidam (vragensteller): het is maar goed dat het rekenprogramma van de Belastingdienst de berekening van de verhogingsfactor en de drempel zelf uitvoert. U maakt er maar wat van. De door u genoemde 1,65% betreft de drempel specifieke zorgkosten die tot een inkomen van € 39.618 geldt. Als u echt bij uzelf te rade gaat, zal het geen punt zijn. De desbetreffende aangifte met de ten onrechte toegepaste aftrek hoorapparaten zal opnieuw moeten worden ingezonden. Zonder inbreng van de kosten van het HoorZeker Pakket. Jammer voor de klant, maar wel een juist ingevulde aangifte. Uitzondering misschien de kosten van de batterijtjes. Nog even dit, V.S. ik dus heeft de aangifte nog niet ingestuurd; Wist heus wel dat 1,65% de drempel was en is daar voor Uw reactie al op teruggekomen; De batterijen mogen altijd afgetrokken worden; Ik heb er dus niet zomaar iets van gemaakt; Werkt U bij de belastingen; Dus al die reageerders hebben er met hun reacties maar niets van gemaakt; Alle adviezen meenemend zal ik de aangifte t.z.t. verzenden en het pakket opvoeren.

me
door meidam - May 2, 2015 om 12:08
150 Antwoorden / 120 Vragen

Voor de goed orde ik dus moet tussen haakjes, sorry

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meidam

Voor de goede orde, @fisbel werkt niet bij de belastingen.

fi
door fisbel - May 2, 2015 om 22:39
851 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad werk ik niet bij de belastingen. Ook vroeger niet. Ben wel als vrijwilliger betrokken bij zo'n beetje alle vrijwilligersorganisaties in mijn woonplaats die aan belastinghulp, administratieve hulp en voorlichting t.a.v. inkomensondersteunende maatregelen doen. Ben ook betrokken bij de belastinghulp van de ouderenbonden. Ouderenbonden scholen hun belastinginvullers jaarlijks bij t.a.v. de specifieke zorgkosten. Dit gebeurt onder leiding van de provinciale fiscalist en bovendien is er een hele dag bijscholing van een hiervoor opgeleide belastinginspecteur.

In de provinciale bijscholing dit jaar was het overduidelijk: kosten voor de scootmobiel en het gehoorapparaat (meestal) niet meer aftrekbaar. Bij het gehoorapparaat geldt een enkele uitzondering. Lees hier

Voor 'alle zekerheid' heb ook ik de Belastingtelefoon gebeld. De belastingmedewerkster ging opzoeken of elektriciteitskosten ergens expliciet genoemd worden op een Belastingsite. Niet te vinden (wist ik al) Vervolgens wees ze naar de formulering: KOSTEN die gemaakt worden voor het hulpmiddel. Scootmobiel: niet aftrekbaar. KOSTEN scootmobiel derhalve eveneens niet meer aftrekbaar. 'gewoon' gehoorapparaat – meestal niet meer aftrekbaar, ook de eigen bijdrage niet. KOSTEN hoorapparaat: meestal niet meer aftrekbaar.

Het geheel concluderend:
KOSTEN van een scootmobiel / hoorapparaat – niet langer aftrekbaar. Ook de kosten verbonden aan een niet-aftrekbaar hulpmiddel zoals verzekering, onderhoud, elektriciteit – niet aftrekbaar.
KOSTEN (waar onder elektriciteit!) van aftrekbare hulpmiddelen zoals apneuapparaat, robot-arm, tillift (niet vergoed) wel aftrekbaar. Ook de kosten van verzekering, onderhoud e.d.

Welk bedrag kan Meidam in aftrek brengen:
De kosten voor de hoorapparaten zijn € 2898. De Belastingdienst geeft in het voorbeeld aan dat 25% van deze kosten niet aftrekbaar is. Mogelijk wordt een deel van de eigen bijdrage vanuit een aanvullende verzekering vergoed. De eigen bijdrage zou immers slechts € 400 zijn. De aftrekbare kosten hier zijn:
kosten hoorapparaten minus vergoeding vanuit de verzekering minus de eigen bijdrage.

Bij de scootmobiel is het wel duidelijk: bijbehorende zaken – niet aftrekbaar.
Bij het hoorapparaat is het onduidelijker als een deel van het hoorapparaat niet vergoed wordt. Bijvoorbeeld omdat een hoorapparaat in een hogere klasse gekozen wordt dan de klasse waarbij de maximale vergoeding van 75% mogelijk is. Er is dan wat voor te zeggen om deze kosten toch in aftrek te brengen.

Daarnaast de kwestie van de aftrekbaarheid van het HoorZeker Pakket. Het antwoord op de vraag omtrent de aftrekbaarheid van het HoorZeker Pakket zou wel eens kunnen zijn:
NIET aftrekbaar als de kosten van de hoorapparaten voor 75% vergoed worden.
WEL aftrekbaar als de kosten van de hoorapparaten niet voor 75%, dus slechts gedeeltelijk vergoed worden.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ik wil helemaal niets afdoen aan uw inzet., maar ook wat betreft de scootmobiel is het niet helemaal juist wat u schrijft, of beter gezegd wat uw instructies zijn.

Bijvoorberld, als men zelf in een eerder jaar een scootmobiel heeft aangeschaft, en de afschrijving daarvan opvoert, mag dat voortgezet worden.

Ik kan mij herinneren dat er veleden jaar een kwestie was, weet helaas niet meer waar dat over ging, dat de voorlichting die u gekregen had ook onjuist was.

In ieder geval heb ik bij beiden de kosten voor elektra voor die scootmobiel en de verzekering opgevoerd. Mijn informatie bij diezelfde belastingtelefoon was dus compleet anders.

Dat de kosten van de eigen bijdrage voor het hoortoestel niet meer aftrekbaar zijn, dat weten we allang en wordt ook niet bestreden.

fi
door fisbel - May 3, 2015 om 00:45
851 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1:
Uiteraard is er de aftrekpost: afschrijving van uitgaven van vóór 2014. De aftrekpost is opgenomen in het rijtje van uitgaven specifieke zorgkosten 2014. Daarbij kan de afschrijving van een scootmobiel behoren. Staatssecretaris Wiebes d.d. 17 maart 2014:

Als een belastingplichtige in een kalenderjaar voorafgaand aan 2014, uitgaven voor een rolstoel, scootmobiel of een woningaanpassing heeft gedaan en voor de aftrek als specifieke zorgkosten een afschrijvingsregime heeft toegepast, wordt dit regime ook vanaf 2014 geëerbiedigd. Dit betekent dat aftrek van de afschrijvingskosten ook vanaf 2014 mogelijk is.

De afschrijvingskosten zijn in deze situatie aftrekbaar. Of de bijbehorende kosten 2014 van verzekering, verlies, reparatie, elektriciteit ook aftrekbaar zijn voor de af te schrijven scootmobiel, aangeschaft vóór 2014, lijkt me een kwestie van interpretatie, maar oorbaar.

U herinnert zich dat ik vorig jaar onjuist geïnformeerd zou zijn over een kwestie die u zich niet meer zou herinneren. (.....) Ik weet nog heel goed waar het om ging: de VA van een niet of weinig verdienende partner in het jaar van AOW-gerechtigd worden. Ik was niet verkeerd voorgelicht, ik trok zelf een (te snelle) conclusie vanuit het belastingprogramma met de stelling: het programma liegt niet. Ingewikkelde materie overigens, omdat de Belastingdienst zelf naar mij toe tot nu toe niet een helder antwoord weet te formuleren.

Uw stelling dat de Belastingtelefoon u een heel ander antwoord gaf op uw vraag t.a.v. de aftrekbaarheid van de elektriciteit van een hulpmiddel zou direct kunnen kloppen. Een antwoord kan fout zijn, gedeeltelijk juist of onvolledig (voor de consumentenbond een bijna jaarlijks aangezet thema) Het (juiste) antwoord op een belastingvraag is erg afhankelijk van de kwaliteit van de belastingmedewerker belastingtelefoon c.q. de vraagformulering vragensteller. Het hulpmiddel kan immers wel aftrekbaar, niet aftrekbaar, gedeeltelijk aftrekbaar zijn. Het antwoord ja of nee is afhankelijk van het feit tot welke van de drie categorieën het hulpmiddel behoort én of het hulpmiddel in termijnen wordt of werd afgeschreven. Arme belastingtelefoonmedewerker: hij of zij moet zoooooveel weten. Het raadplegen van scripts is hierbij helaas niet altijd HET 'hulpmiddel' tot juiste beantwoording.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2015 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Uiteraard hebben we het gehad over de VA van een niet verdienende partner die in de loop van het jaar alleen AOW ging krijgen, maar ik had het idee dat er nog iets anders was, maar ik kan dat natuurlijk helemaal mis hebben.

Maar we zullen ons maar vasthouden aan de slogan van de belastingdienst:

Leuker kunnen we hiet niet maken, wel makkelijker, hoewel is soms geneigd ben om te zeggen: Makkelijker kunnen we het niet maken, maar wel leuker.;-))

me
door meidam - May 3, 2015 om 11:56
150 Antwoorden / 120 Vragen

Ik wil nog eens terugkomen op aftrekbare zorgkosten.

De website NIBUD verleent uitvoerige info over zorgkosten 2014 en nieuwe regeling 2015

Bij hulpmiddelen (belastingjaar 2014) lees ik het volgende:

U kunt niet alleen de kosten voor de aanschaf van hulpmiddelen aftrekken, ook de kosten voor onderhoud, verzekering, reparaties en gebruik zijn aftrekbaar.
U moet de kosten wel kunnen onderbouwen.

fi
door fisbel - May 3, 2015 om 12:12
851 Antwoorden / 3 Vragen

De informatie van het NIBUD geeft geen nieuwe informatie.
De uitstekende, betrouwbare informatie van meerkosten.nl geeft exact dezelfde informatie.
Maar let op!

Op de laatstgenoemde site wordt er onderscheid gemaakt in: niet aftrekbare kosten hulpmiddelen en aftrekbare kosten hulpmiddelen. De betreffende regels over onderhoud, verzekeringen, reparaties staan vermeld onder hulpmiddelen die WEL aftrekbaar zijn.

M.a.w.: als het hulpmiddel NIET aftrekbaar is, zijn de kosten voor onderhoud, verzekeringen, reparaties (en elektriciteitskosten scootmobiel) niet aftrekbaar. Deze kosten zijn immers onlosmakelijk verbonden aan het niet aftrekbare hulpmiddel.
Lees hier