sa
door sammy-evil Feb 20, 2010 om 11:31
Voeding & gezondheid

Warm water van ista

Wat mag men voor warm water vragen? Ik zit bij ista, woon in een flat en betaal bijna 25 euro per eenheid t.o.v 1,26 voor koud water, mijn afrekening is dus een behoorlijke bijbetaling geworden. ik heb niks gehoord over verhoging van de prijs, maar zie dat t vorig jaar al is ingevoerd, echter kwamen ze eerder die metertjes vervangen en opmeten dus kreeg k zelfs geld terug, ( 7 mnd i.p.v. heel jaar) ik ben niets meer gaan verbuiken, het is echt die prijs, schofterig vind ik het.. ook komen ze nu in mei vervangen, de rekening staat op sept tot okt, en ik kreeg nu pas mijn nabetaling. ook zoiets raars...
wie weet iets meer of heeft ook die ervaring?

3518 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb hier geen ervaring mee, vond artikel van dec.2009 met dezelfde klachten en uitleg, misschien kun je er iets mee;

Klik Hier

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gaat over blokverwarming, niet helemaal zeker of jou warm water hier dan ook onder valt trouwens, maar je hebt zelf geen boiler/ketel voor warm water toch ?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ik heb geen eigen boiler in huis, die staat ergens in een ketelhuis. ik heb wel eigen watermeters, energie meter en kachelmetertjes. energie gaat trouwens via t nuon.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja die had ik al gelezen, maar daar schiet ik niet veel mee op, zowiezo niet met hun:-)

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van de Ista site;Ista

---Wij maken onderscheid tussen de energiekosten voor verwarming en warm tapwater. Wij beschikken over diverse verdeelsleutels waarmee ook niet-verbruiksafhankelijke kosten verdeeld kunnen worden. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan vastrecht, administratie, elektriciteitsverbruik van de C.V. installatie, enz.

U ontvangt de kostenverdeling - een totaaloverzicht van het hele complex - en voor iedere bewoner/huurder een individuele afrekening. Duidelijk en begrijpelijk.--

Kosten van warm water zal dus afhangen van energiekosten voor de verwarming ervan.
Heb je al contact met ze gehad over de hoge(re) prijs, kan ook fout gemaakt zijn met berekening of meterstand notering.......

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan maken ze al jaren fouten, want toen ik hier net kwam wonen kosten het al 15 euro per eenheid. de buren hebben ook deze prijs, dus ik betwijfel een fout, ik heb al een mail gestuurd dat ik het schokkend hoog vind. Mocht hier maandag nog niks over gehoord hebben dan hang ik wel aan de lijn.
Maar ik neem aan dat voor dit ook wettelijk een maxium aan zit en dat zou ik wel graag willen weten.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2010 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

sammy-evil

Dat je de eindafrekening wat later krijgt is niet ongebruikelijk. In dit soort gevallen is 2 maanden redelijk en 4 maanden wel erg lang. Wellicht is het ook nog een idee om eens te informeren bij de VvE als die er is. Vaak beschikken zij over net iets meer informatie dan een gewone bewoner.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 01:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Sammy,

Wanneer ik thuis via onze HR cv ketel onze 80 ltr boiler tot 65 graden opstook, dan kost mij dat 0,6 m³ gas. Dan kun je zelf uitrekenen wat die eenheid (hoeveel liter is dat?) bij jou zou kosten.
Je moet dan wel weten bij hoeveel graden het water bij jou uit de kraan komt. Dat kun je met een goede thermometer meten in de volle straal direct onder de uitloop wanneer de maximale temperatuur bereikt is, b.v. meten wanneer een emmer vol warm water is getapt. Komt het warmer of kouder uit de kraan, zul je dat rekenkundig moeten corrigeren.
Hoeveel een m³ gas kost is ook uit te rekenen en houdt dan rekening met alle zaken die daar bij horen, zoals btw, energiebelasting, energiedichtheid correctie, meterhuur, vastrecht enz.
Ook mag je de aanschaf-/afschrijf en onderhoudskosten voor een eigen warmwaterinstallatie wel meerekenen.

Het totaal zou dan in de buurt moeten komen van de prijs die jij betaalt. Zou het (veel) meer zijn zou ik gefundeerd bezwaar maken tegen hun prijs.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Allemaal,

Helaas heb ik hier wel ervaring mee. Ik kreeg vorige week een afrekening en sloeg zowat stijl achterover van de schrik!

2300euro moet ik aan ze gaan betalen! Terwijl mijn verwarming zelden of nooit aanstond. Ik ben aangesloten bij de Eneco, betaalde daar 102euro p.m. voor, van de Eneco krijgen we een afrekening, maar hoeven we niets terug te betalen.

Ik heb er gewoond van dec '08 - nov '09 (Delft)
Krijg ik een afrekening van juli '08 - juni 09

Hoe vreemd is dat... Bel ik erover op, krijg ik een raar en vaag verhaal te horen, met dat alles klopt en dat het heel normaal is! En dat ik maar pech gehad heb! Nou lekker klant vriendelijk.

De afrekening zeggen ze, hebben ze genomen van dec '08 tot juni '09

VVE betaalde we 55euro p.m.= 330euro - 2300 = 2000 wat we nog moeten voldoen dus.

Ik betaalde 55 euro p.m. aan de VVE, als ik dit x de aantal maanden doe, dat zij zeggen waar ik het over berekenen moet (dec,jan,feb,ma,apr,mei,jun) is dat na mijn berekening 385euro en helemaal geen 330euro! Maar zij zeggen dat die 330euro gewoon klopt, terwijl ik ook zelf die twijfel in dat meisje haar stem hoor die het opleest van haar computer schermpje!

Wat dus inhoud dat ik sowieso 55 euro te veel af moet betalen en als we dit alles gaan berekenen zou inhouden, dat ik over 7 maanden energie verbruik....

Eneco p.m. 102euro
Ista p.m. 2300:7=328,57 (waarvan ik mei, juni de kachel helemaal uit had i.v.m de zomerwarmte!)
VVE: 55euro p.m.

Dat is in totaal aan Energie: 485,57euro p.m.!!!!
Als ik die 2 maanden eraf haal dat de kachel uit was betaal ik zelfs:617euro!!

Met een vebruik van een 2 persoons huishouden, die bijna nooit thuis waren en/of de kachel aan hadden!

Klinkt dit niet schandalig?

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 08:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is idd ook veel.
Ik kreeg gistren deze mail, waar k dus qua warm water niet veel mee op schiet, maar de reden voor de keuze maand voor opmeten wel en jij ms ook prik.

Ista Nederland B.V. maakt in opdracht van uw beheerder, Woningstichting den Helder, de afrekening stookkosten voor het complex waarin u woont. Dit aan de hand van de door hen aangeleverde energiekosten en deelnemergegevens. Om deze kosten te kunnen verdelen zijn door ons meters geplaatst op de radiatoren die jaarlijks door ons worden geregistreerd.
De afrekenperiode binnen het complex waarin u woont loopt van 1 oktober tot en met 30 september. Dit betekent dat deze beheerder, de kosten over deze periode ter verdeling aan ons opgeeft. Deze afrekenperiode zal verband houden met de eindafrekening die zij van de energieleverancier krijgen. Na ontvangst van de benodigde formulieren, kunnen wij de stookkostenverdeling opstellen.
In het betreffende complex zijn nog zogenaamde “verdampingsmeters” op de radiatoren aanwezig. Voor de nauwkeurigheid van de meters is het gewenst deze in de zomermaanden te registreren, wanneer de radiatoren niet worden gebruikt. Daarom vindt de registratie plaats in de maanden mei-juni of juli. Doorgaans wordt in de zomermaanden niet gestookt, dus kunnen deze standen gewoon gebruikt worden om de kosten over de periode 1 oktober tot en met september te verdelen.
Het door ons toegepaste systeem is namelijk een verhoudingssysteem. De prijs per warmte-eenheid ontstaat door het totaal aan variabele kosten te delen door het totaal aan geregistreerde warmte-eenheden binnen het betreffende complex. Vervolgens krijgt iedere deelnemer zijn eigen aandeel in rekening.
Bij de op dit moment op grote schaal toegepaste elektronische meters kan iedere gewenste afrekendatum worden ingevoerd en worden de meterstanden exact op de einddatum opgeslagen en verwerkt.

Voor klachten omtrent de warmwatervoorziening zelf, dient u zich te wenden tot uw beheerder, omdat dit niet onder onze competentie valt

en dan zat er nog keurig een kopietje bij van mijn opname standen, ja die had k zelf ook nog, ik bewaar alles:-) ik heb trouwens geen elektrische meters op mijn kachel, maar vloeistof.
en wat ik dus hieruit lees is dat de prijs afhankelijk is van het gebruik of geen gebruik van een ander, maar waarom warm water zo duur kan en mag zijn..?